SEM står for Search Engine Marketing.
SEM er alle former for markedsføring via søgemaskinerne. Google Ads og SEO er begge eksempler på SEM, men det er med tiden blevet et begreb der i højere grad dækker over den betalte del af markedsføring på søgemaskiner, ofte også refereret til som PPC eller Paid Search. Der bliver altså nu til dags ofte talt om SEO og SEM som to forskellige discipliner, om end deres autonomi og formål er meget ens.
SEM er relevant for størstedelen af virksomheder, da næsten alle virksomheder kan drage fordel af at være synlige på søgemaskiner, når ens målgruppe søger efter de produkter eller ydelser man forhandler eller sælger.
SEM kan ofte hjælpe virksomheder med:
Mere trafik: med SEM kan man drive mere relevant trafik til virksomhedens hjemmeside, og da SEM ofte er baseret på en pay-per-click (PPC) model, så vil man næsten altid udelukkende betale såfremt der kommer trafik, i det man betaler for hvert klik der drives ind til hjemmesiden, fra de søgninger man har udvalgt.
Øget genkendelighed: ved at være synlig i søgemaskiner, når ens målgruppe søger, vil man øge genkendeligheden hos sin målgruppe, og derigennem skabe et stærkere brand, også selvom de ikke klikker på annoncen.
Målrettet markedsføring: SEM er en af de mere målrettede markedsføringsdiscipliner man som virksomhed kan investere i, da man har fuld kontrol over hvilke søgninger man gerne vil være synlig på, og betale for klik fra.
Der tales ofte om forskellen og prioriteringen imellem den betalte og den organiske markedsføring på søgemaskinerne. Det rigtige svar er muligvis at det ikke er et spørgsmål om hvilken man skal prioritere, men i højere grad et spørgsmål om hvordan man prioriterer begge i sin strategi.
Den organiske trafik er unægteligt mere attraktiv og mere rentabel for virksomheder, men da den er svær at skabe, og ofte kræver tid, kan man supplere sin SEO-strategi med SEM, især på de søgninger hvor man ikke er organisk til stede.