Anmod om gratis SEO analyse
De startede med en gratis analyse
Få en gratis skræddersyet SEO analyse 🚀
- Få et samlet overblik over jeres situation og potentiale
- Baseret på erfaring fra mere end 3.000 analyser
- Én times uforpligtende rådgivning med ekspert
Et godt samarbejde starter med indsigt
Derfor skal du vælge en analyse
Det siger vores kunder
En god SEO analyse starter med den rette tilgang og værktøjer. Nedenfor får du derfor en gennemgang af de vigtigste analyser du skal foretage for at komme igang med SEO.
Søgeordsanalyse
En søgeordsanalyse har til formål at undersøge, hvad din målgruppe søger efter på søgemaskinen. Her er det relevant at kigge efter søgevolumen, klik-distribution, search intent og selvfølgelig relevans. I sidste ende skal søgeordene - også kaldet keywords - kunne skabe en forretning for din virksomhed.
En god idé er at opbygge en søgeordsanalyse baseret på emner og underemner. Underemner kan oversættes til 'longtail keywords', hvilket i bund og grund er mere specifikke søgninger inden for de overordnede emner, du vil rangere på.
Til en søgeordsanalyse anbefales det at benytte værktøjer, som kan give dig den nødvendige data. Her kan du benytte gratis SEO værktøjer som:
Alternativt kan du også bruge de betalte værktøjer, som ofte har mere dybdegående data. Her anbefales bl.a. Ahrefs og Semrush. Dog har Ahrefs også et gratis keyword-værktøj, du kan starte med.
Teknisk SEO analyse
En teknisk SEO analyse indbærer en gennemgang af din hjemmesides tekniske performance, hvilket også er kendt som ‘page experience’, herunder Core Web Vitals. Her skal du undersøge dit domænes navigation, crawlability, hastighed samt om der er nogle generelle errors på siden.
Derudover bør du her også tjekke for, om dit domæne er optimeret for struktureret data. Dette er nemlig vigtigt at optimere mod, så Google bedre kan læse dit indhold.
En god måde at skabe et teknisk overblik er ved at benytte Ahrefs’ Site Audit funktion, som giver dig en Health Score fra 1-100. Her er 100 bedst og 1 er dårligst. Baseret på dette, kan du herfra lægge en plan for den tekniske optimering.
Konkurrentanalyse
En konkurrentanalyse er en analyse, hvor du skal analysere, hvad din konkurrenter gør. Her bør du analysere, hvilke søgeord de rangerer på, og hvordan de har bygget domænet op fra et teknisk, indholds- og link-perspektiv. Især indholdet giver dig en indsigt i, hvad der skal til for, at du selv kan rangere på de søgeord, du har valgt at arbejde med.
Derfor er det ofte en god idé at have foretaget en søgeordsanalyse inden, så du ved, hvilke konkurrenter, du skal kigge efter. Alternativt kan du også baseret på dine i forvejen kendte konkurrenter foretage søgeordsanalysen. Det vigtigste er bare, at du ser på hvad de gør, og bruger den data som indspark til optimeringen.
I dag er content velocity rigtig relevant, hvilket afspejler mængden af indhold produceret inden for et givent interval. Her bør du kigge på, hvor meget indhold dine konkurrenter producerer. Herfra kan du nemlig gå videre til din indholdsanalyse.
Indholdsanalyse
En indholdsanalyse er en analyse, hvor du skal finde frem til, hvordan du skal bygge dit indhold - ofte kaldet ‘content’ i SEO. Dette vil være afgørende for din content marketing strategi.
Da søgemaskiner i dag er multimodale, betyder det, at de kan få forskellige indholds-input og ligeledes levere forskellige output. Derfor skal du analysere dig frem til, hvordan du skal bygge indholdet, dels med tekst, men også med visuelle elementer som billeder og video. Derudover er lyd også i stigende grad relevant, hvis du vil dække samtlige præferencer.
Målet med din indholdsanalyse er, at du ender med en content plan for, hvad du skal producere, i hvilke formater det skal produceres samt hvor ofte jf. content velocity. Dette kan både være en optimering af eksisterende indhold samt produktion af helt nyt indhold/content.
Linkanalyse
Linkanalysen er den sidste indledende analyse. Her skal du dække afdække, hvor stærkt dit domæne er ift. link-autoritet - med andre ord; hvor mange og hvor stærke domæner linker til din hjemmeside.
Nogle relevante metrics at kigge på her er Domain Rating og URL Rating, da disse i en skala fra 1-100, giver dig en idé om, hvor autoritær dit domæne er baseret på links. Dette kan du herefter bruge til at sammenligne med konkurrenterne.
Dog er alle links ikke lige meget værd, og det handler ikke kun om antal. Det handler om at skabe relevante og naturlige links, hvilket skal være målet med din analyse. Find ud af, hvordan du tiltrækker omtale og links fra relevante domæner i din industri gennem dit indhold. Her kan vi til analysen anbefale Ahrefs’ Backlink Checker.
Et link bør både være relevant, troværdigt og have en god domæne-autoritet. Noget du kan læse mere om i vores guide til linkbuilding.
Har du brug for hjælp til analysen?
Hvis du har brug for hjælp til at foretage din SEO analyse, kan vi hjælpe dig. I Bonzer foretager vi dagligt SEO analyser for flere af de største virksomheder i Danmark og resten af Norden baseret på ovenstående områder.
Her giver vi dig indsigt i, hvordan din situation ser ud i dag, og hvordan du får lagt den rette SEO-strategi. Målet er her at få dig til tops på netop de områder, du og din forretning ønsker.
FAQ
- Hvad er en SEO-analyse?
En SEO-analyse kan komme i mange afskygninger, lige fra en autogenereret SEO-analyse med begrænsede tilpassede indsigter til store, omfattende analyser. En SEO-analyse kan derfor ikke ses som en fællesbetegnelse for det samme slutprodukt uafhængigt af, hvor og hvordan man får den udarbejdet. Hos Bonzer har vi flere forskellige SEO-analyser, men vores mest populære - den gratis SEO-analyse, som vi har udarbejdet mere end 3.000 af - er en manuelt udarbejdet, skræddersyet analyse, hvor vores eksperter bruger 1-2 timer på at sammensætte de mest relevante indsigter for at forstå situationen, performance og potentiale for et givent domæne. Det er derfor også et krav fra vores side, at alle vores analyser gennemgås efter udarbejdelse, så vi kan sætte ord på vores findings.
- Hvorfor er en SEO-analyse vigtig?
En SEO-analyse er vigtig at få udarbejdet regelmæssigt, og især hvis man ikke har et SEO-bureau tilkoblet, da den både giver indsigt om målgruppen, konkurrenterne og ens synlighed på diverse søgemaskiner. Udover at en SEO-analyse giver førnævnte indsigt og overblik, så kan den gode SEO-analyse hjælpe med at påpege fejl og muligheder, som man som virksomhed kan handle på alene, eller i samspil med et SEO bureau. Den er kort sagt vigtig fordi det er en nem måde at kortlægge hvordan man øger sin synlighed på diverse søgemaskiner overfor sin målgruppe.
- Hvad kigges der på i en SEO-analyse?
Hos Bonzer kigger vi på mange forskellige parametre i vores gratis SEO-analyser. Da vores analyser er udarbejdet i hånden, og altid er skræddersyede kan det variere hvad der kigges på fra den ene analyse til den næste. I vores gratis SEO-analyser har vi også begrænset tid, og prioriterer derfor de indsigter der er mest relevante for den enkelte case.
Der bliver dog ofte kigget på elementer såsom:
Holistisk performance (synlighed, organisk trafik, traffic value, domæneautoritet mm.)
Søgeordsanalyse og performance
Teknisk SEO analyse
On-page analyse
Semantisk SEO analyse
E-E-A-T analyse
Lokal SEO analyse (hvis relevant)
Eventuelle andre relevante skræddersyede indsigter
- Hvordan leveres den gratis SEO-analyse fra Bonzer?
Da vi udarbejder alle vores gratis analyser manuelt i hånden, er vores udarbejdelses- og leveringstid baseret på kapacitet og efterspørgsel. Vi har historisk set haft meget høj efterspørgsel på vores analyser, men kan på trods af dette oftest levere dem inklusiv en times gennemgang inden for 2-3 dage. Analysen leveres på et online- eller fysisk møde, hvor vi gennemgår analysen sammen, sætter ord på diverse indsigter og aspekter, og vender eventuelle spørgsmål begge parter måtte have. Vi forbeholder os dog altid retten til at afvise anmodninger som resultat af interessekonflikt, kapacitetsmangel eller af anden årsag.