SEO ordbog

SEO har mange begreber. Vi har derfor lavet denne SEO ordbog, der gennemgår de vigtigste termer i søgemaskinernes univers - læs dem alle her.

Alt tag

Et alt tag er en del af billede- og videofiler i ren HTML. Dette bruges, når besøgende med nedsat synsfunktion besøger siden. Google bruger det også til at forstå, hvad billedet viser. Gode alt tags beskrives i et naturligt sprog og inkluderer keywords.

AMP (Accelerated Mobile Pages)

AMP står for Accelerated Mobile Pages, og er en betegnelse for Googles nye mobil format. AMP bygger på at øge hastigheden på hjemmesider, som loades på flere mobile enheder.

Dette kan give en samlet bedre brugeroplevelse, da AMP sider kan loade 10x så hurtigt som klassiske mobiloptimerede sider.

Ankertekst / Anchor text

Ankertekst (eller anchor text)  er selve teksten i et hyperlink.

Søgemaskiner bruger til tider ankerteksten til at forstå content på siden, der linkes til.

Backlinks er alle links fra andre hjemmesider, som linker ind på din side. 

Jo flere relevante links, der peger på din side, jo nemmere og hurtigere kan søgemaskiner forstå værdien af dit content. Ved at få flere relevante backlinks, kan du øge din synlighed i søgemaskinernes organiske resultater og komme foran konkurrenterne.

BERT

BERT er en større opdatering af Googles algoritme, som kom i oktober 2019. BERT står for Bidirectional Encoder Representations from Transformers

Opdateringen gjorde algoritmen bedre til at forstå længere og mere komplekse søgninger, så de mest relevante resultater leveres. Ved at bruge Natural Language Processing, har Google forbedret sin forståelse af den semantisk kontekst ved en søgning.

Betalte søgeresultater (Google Ads)

Betalte søgeresultater som Google Ads er en digital annonceringsform, der er udviklet af Google selv. Her kan du som annoncør betale for at blive vist i annoncer med henblik på at vinde mere trafik til din side. Annoncerne kan vises i flere formater, hvor rangeringen bestemmes af pris blandt andre punkter.

Billedkarrusel

En billedkarrusel er en samling af billeder i SERP’en, som man kan bladre igennem. Disse rangeres ud fra søgemaskinens algoritme.

Black Hat SEO

Black Hat, eller Black Hat SEO, er taktikker, der strider med Googles Quality Guidelines. Idéen bag Black Hat er at snyde eller manipulere Googles algoritme. 

Black hat-teknikker ses ofte i linkbuilding. Google bliver dog løbende bedre – for hver Core Update – til at opfange disse tricks. Hvis man benytter sig af black hat SEO, kan det medføre en manual action, hvor Google straffer din side, blandt andet med en penalty.

Blog

Blog er en forkortelse for weblog eller en netlogbog.

Blogs kan være nyheder, guides og andet content, der ikke egner sig til at være en landingsside.

Bonzer

Bonzer er Danmarks seriøse SEO bureau for ambitiøse virksomheder. Fokus ligger 100% på SEO, hvilket bygger på de tre søjler; Teknisk SEO, Content og Linkbuilding. Disse søjler er hermed grundelementerne for organisk vækst på søgemaskiner som Google.

Bounce rate

Bounce rate er en metric du får i eksempelvis Google Analytics. Den viser hvor stor en andel af dine besøgende, der forlader siden igen uden at klikke videre. Udregningen i Analytics er Antal af enkeltsidesessions / Total antal af sessions. En god bounce rate ligger omkring de 50%, men der er mange faktorer der kan gøre det større eller mindre.

Et broken link er et link der peger på en side, der ikke længere eksisterer (som returnerer en 404-fejlkode). Det er en væsentlig fejl på din egen side, da det giver en rigtig dårlig brugeroplevelse. 

Canonical / Canonical Tag

Et Canonical Tag er måde at fortælle søgemaskiner, at en URL repræsenterer en master-side eller original, som andre undersider er kopier af.

Hvis du har flere undersider med lignende keywords eller content, kan det forvirre Googles algoritme. Du bør derfor oprette canonical tags, så der peges på den side, du ønsker, skal vises i søgeresultaterne.

Et canonical tag med link er først og fremmest på den side som ikke skal vises i søgeresultaterne med canonical link til den, man ønsker skal vises i søgeresultaterne. Master siden (canonical siden) – har et canonical tag med link til sig selv.

Cloaking

Cloaking er en betegnelse for en black hat SEO-praksis, hvor man forsøger at vise en udgave en hjemmeside til Googles crawlere og en anden til de faktiske brugere, der besøger den. 

CMS

CMS står for Content Management System.

En CMS er et webprogram eller system, der håndterer din hjemmeside og content. WordPress, SquareSpace, SiteCore, Umbraco m.v. er CMS’er.

Content

Content er alt indhold, der findes på en hjemmeside. 

Dette kan i princippet være alt fra tekster, billeder, film og andre former for interaktivt indhold fx beregnere eller tests. Content er med andre ord måden, som din virksomhed videreformidler jeres budskaber eller sælger deres produkter og/eller ydelser.

Inden for SEO er målet for content at leve op til den search intent, der ligger bag søgningerne. Det er derfor påkrævet, at du leverer nyttigt og målrettet content for at rangere i søgemaskinerne.

Core Web Vitals

Core Web Vitals er Googles vurdering af, hvor hurtig din hjemmeside er. Den fortæller:

  • Hvornår det primære indhold bliver indlæst på din side

  • Hvor hurtigt din side reagerer på interaktion

  • Hvor stabilt det visuelle indhold er på din side

Du kan se din egen sides Core Web Vitals i Google Search Console. I 2021 bliver Core Web Vitals en af Googles ranking-faktorer.

CPC

CPC står for Cost-Per-Click. Det er et begreb der kommer fra betalte Google Ads-reklamer, men det anvendes også i SEO. Kort fortalt, så viser det hvad virksomheder gennemsnitligt betaler for et klik på et søgeord. I SEO kan man bruge det til at vurdere, hvor købsparate søgere er for et givent søgeord.

Crawl budget

Crawl budget er en måleenhed for den mængde af tid og ressourcer, som Google bruger på at crawle en hjemmeside. Kort fortalt, hvis antallet af sider (URL’er) på din hjemmeside overstiger dit crawl budget, så kan du forvente at der går lang tid før dine sider indekseres. Det er ikke et tal du kan finde nogle steder, men er et mere abstrakt begreb. 

Crawler

En crawler er et stykke automatiseret software, der besøger forskellige sider på nettet for at indeksere dem.

Crawling

Crawling er processen, hvormed en søgemaskine aflæser din hjemmesiden (websitet).

En crawl hjælper altså søgemaskiner som Google til at forstå din side – og potentielt set give dig bedre placeringer i søgeresultaterne. Crawling finder frem til webadresser ved at følge links, læse sitemaps eller på anden vis navigere rundt på din side.

CRO / Conversion Rate Optimization

CRO er den disciplin, hvor man forsøger at øge andelen af besøgende som ender med at konvertere ved at købe en vare, skrive sig op til nyhedsbrevet eller noget tredje. Det kan række fra det helt simple, som at optimere tekst og knapper til meget avancerede forsøg. Det kan ofte betale sig for virksomheder, fordi en øgning i konverteringsraten er langt mere givende end en tilsvarende øgning i mængden af trafik. 

CTA / Call to action

Et call to action er et forsøg på, at få dine besøgende til at foretage en handling. Det mest klassiske eksempel er nok knapper som “Køb nu”, “Tilmeld webinar” eller “Book demo.”

CTR

CTR står for Click-Through-Rate. Det er antallet af klik på et link. 

I SEO er det specifikt klik på din hjemmeside fra søgeresultaterne.

De-indeksering

En de-indeksering referer til en side, som er blevet fjernet fra søgemaskiners indeks.

Disavow

Disavow er et særligt Google-værktøj, hvor du har muligheden for at frakende dig særlige backlinks eller domæner. Det betyder, at du fortæller Google, at den her liste af links eller domæner ikke skal tælle i regnskabet om, hvordan din side skal rangere.

Et Dofollow link er et link, der videregiver SEO-værdi. Med andre ord er det et link, som søgemaskinens algoritme følger.

Domain Rating (DR) / Domain Authority (DA)

Domain Rating (DR) og Domain Authority (DA) er to måleenheder fra henholdsvis Ahrefs og Moz, som begge er store SEO værktøjer. Din DR eller DA er et estimat af, hvor autoritær din hjemmeside er baseret på antallet og styrken af unikke domæner, som linker til siden. Målingen går fra 0 til 100.

Vi ved i dag ikke præcis, hvordan Googles algoritme vurderer kvaliteten af hjemmesider. Men DR og DA giver os en kvalificeret vurdering af, hvor stærk en linkprofil, som siden har.

Død eller broken side (404)

En 404 er en død eller broken side. Det er en side, der enten aldrig eller ikke længere eksisterer.

Links, der peger ind på en 404-side, kaldes også for døde links.

Duplicate content / Duplikeret indhold

Duplicate content er indhold, der er kopieret fra en anden kilde.

Google har ikke lyst til at vise søgeresultater med duplikeret indhold.

Dwell time

Dwell time er den mængde af tid der går, fra en søger klikker på et søgeresultat til de vender tilbage til søgesiden. Man kan altså se det som Googles måling af din bounce rate. Det anses som en rankingfaktor, da det viser Google hvor interessant din side er som helhed for besøgende.

E-E-A-T

E-E-A-T står for Expertise, Experience, Authoritativeness & Trustworthiness. Det er et begreb, Google bruger til at bedømme kvaliteten på dit content og hjemmeside som helhed. Det er især vigtigt på YMYL-sider.

Exact match anchor text

En exact match ankertekst er et udtryk for links, hvor ankerteksten præcist er det samme som søgeordet. Et eksempel ville være et link til denne side, der har ankerteksten “SEO ordbog.” Førhen gav det en ekstrem høj SEO-værdi, men er noget man skal være varsom med at gøre for meget af da det i mange tilfælde er en unaturlig mådet at linke på.

Featured Snippets er organiske informationsbokse, som viser sig i toppen af Googles SERP på udvalgte søgninger. Det er et udsnit af indholdet på en hjemmeside, som har til formål at levere svar på søgninger allerede i SERP’en.

Gæsteblogging

Gæsteblogging er en klassisk linkbuilding-strategi. Det betyder, at én virksomhed får lov at udgive indhold på en anden virksomheds hjemmeside, ofte med et link tilbage til den første virksomhed. Det er ikke anset som meget effektive links, men gode gæsteindlæg kan bringe trafik og salg ind.

Google

Google er verdens største søgemaskine. 
Google har en markedsandel på over 91% af alle søgninger i verden. I deres søgemaskine finder du både organiske søgeresultater (SEO) og betalte annoncer (Ads).

Google Analytics

Google Analytics er et analyseværktøj fra Google. Det giver dig indsigt i trafik og brugeradfærd på din hjemmeside.

Google Core Update

Google opdaterer sin algoritme et par gange om året for at kunne levere bedre søgeresultater. 

En Core Update er en opdatering, der finjusterer algoritmen, så den bedre kan leve op til Googles erklærede mål og guidelines. Nogle gange kommer en opdatering uventet. På andre tider meddeler Google om en ændring af deres algoritme i god tid i forvejen på deres Webmaster blog.

Google Manual Action

Manual actions er Googles måde at nedprioritere eller helt fjerne hjemmesider/enkelte undersider fra sit indeks. 

Disse actions er ikke relateret til algoritmiske ændringer. Dette er Google, som manuelt går ind og straffer hjemmesider der bryder med deres erklærede retningslinjer.

Google My Business

Google My Business er en gratis tjeneste, hvor virksomheder kan tilføje deres fysiske butikker eller adresser til lokale søgninger eller Google Maps. Hermed gør man det nemmere for brugere at finde din virksomheds beliggenhed eller profil. Dette kan hjælpe på geografiske søgninger.

Google Panda

Google Panda er en algoritmeopdatering der blev udgivet i februar 2011. Opdateringen forsøgte at promovere sider af høj kvalitet frem for sider af lavere kvalitet.

Google Penguin

Google Penguin er en algoritmeopdatering, der blev udgivet i april 2012. Den forsøgte at modarbejde black hat linkbuilding-taktikker ved bedre at kunne udpege unaturlige links og sørge for, at de ikke tæller med i ranking-regnskabet.

Google Search Console

Google Search Console er Googles eget værktøj til SEO. Her kan du blandt andet se din organiske trafik, Core Web Vitals og hvilke keywords, folk besøger din side med.

Google Trends er et gratis og offentligt tilgængeligt værktøj. Det viser, hvor populær en specifik søgning har været igennem tiden. Det kan bruges til keywordanalyse og til at finde nye emner, der er ved at blive populære.

Google Webmaster Guidelines

Google Webmaster Guidelines er de officielle retningslinjer fra Google, hvor der instrueres i hvordan man som domæneejer skal optimere sin hjemmeside. Det omfatter gode råd til optimering af indhold og tekniske faktorer, såvel som en række påbud om handlinger, der kan have negative effekter.

Googlebot

Googlebot er det generiske navn for Googles crawler, som løbende crawler internettets indhold.

Grey Hat SEO

Grey Hat, eller Gray Hat SEO, er optimering, der befinder sig i “gråzonen” mellem white hat og black hat. 

Grey hat SEO vil nogle gange stride mod Googles retningslinjer, men det er måske ikke med hensigt om at gøre det.

Health Score

Health Score er Ahrefs’ vurdering af en sides helbred – hvor mange fejl, der findes på siden. Det kan bl.a. være døde links (404), langsom hastighed eller for mange redirects m.v.

Hreflang

Hreflang er et HTML-tag, der angiver over for søgemaskiner hvilket sprog og land en hjemmeside hører til. Det bliver højst aktuelt, når du har en hjemmeside der henvender sig til flere forskellige sprog. Her kan man angive at en specifik side har en modpart på et andet sprog på en anden URL.

HTTP / HTTPS

HTTPS står for HyperText Transfer Protocol Secure og er den første del af en URL. Du behøver ikke den store tekniske forklaring, men skal bare vide at din hjemmeside bør være krypteret med HTTPS og ikke nøjes med HTTP.

Hummingbird

Hummingbird var en stor opdatering til Googles søgealgoritmer, der blev udgivet tilbage i 2013. Opdateringen gjorde det nemmere for Google at forstå og rangere indhold ud fra “naturligt sprog” og kontekst frem for de lidt mere kunstige søgeord.

Et hyperlink er et fremhævet ord eller symbol, som du kan klikke på for at blive sendt videre til en anden side. Hyperlinks er ofte markeret med blå eller en anden farve.

Indeksering

Indeksering er processen efter en crawl, hvor søgemaskinerne registrerer din hjemmeside i sit indeks. Indeksposten for siderne giver en beskrivelse af indholdet på siden. Helt konkret betyder indeksering, at Google besøger en side, læser den igennem og herefter tilføjer den til sine søgeresultater.

Interne links er alle links, der sender brugerne rundt på din egen hjemmeside. 

Et internt link hjælper brugere videre til andet relevant content og hjælper ligeledes søgemaskinerne med at forstå betydningen og vigtigheden af content på dine undersider.

Interstitials

Interstitials er et fornemt ord for det de fleste af os kender som “pop-ups.” Inden for SEO har Google et særligt begreb, der kaldes “intrusive interstitials”: forstyrrende pop-ups. De kan have en negativ effekt på rangeringen af din side, da forstyrrende pop-ups leverer en dårlig brugeroplevelse.

Keyword cannibalization / Søgeordskannibalisme

Keyword cannibalization er et udtryk der dækker over en tilstand, hvor en hjemmeside har flere forskellige sider der konkurrerer om det samme søgeord. Man kalder det kannibalisering fordi de “spiser” hinandens potentiale, og kan betyde at dine sider falder ind og ud af søgeresultaterne.

Keyword Stuffing

Keyword stuffing er content, der er uhensigtsmæssigt fyldt med et eller flere keywords. Dette var en tidlige black hat SEO-teknik, da Google i begyndelsen ikke kunne aflæse mening eller læsevenlighed på content.

Keywords / søgeord

Keywords / søgeord eller søgefraser, er de ord, som brugerne indtaster, når de laver en søgning. 

Brugerens formål med keywordet er at finde et svar/resultat, som lever op til intentionen bag søgningen. De rette søgeord til en hjemmeside findes ved en søgeordsanalyse.

Knowledge graph

En Google Knowledge Graph er en infobox, som vises i søgeresultaterne. Denne infobox fungerer som en vidensbase af indhold indsamlet fra forskellige kilder med henblik på at give bedre information ud fra den enkelte søgning.

Konvertering

Konvertering er et paraplybegreb for ønskelige handlinger, der er værdifulde for virksomheden. 

Konverteringer kan fx være salg, tilmeldinger til nyhedsbrevet, downloads eller besøg på bestemte sider.

KPI

KPI står for Key Performance Indicator. Det er en målbar værdi, der bruges til at evaluere, hvorvidt man har opnået et mål.

Landing Page / Landingsside

En Landing Page eller landingsside er en side på din hjemmeside, som du gerne vil føre dine besøgende ind på.

Det kaldes også for en target site eller en destinationsside. Til tider bliver begrebet brugt om alle sider, der ikke er blogindlæg, kategoriside eller forside.

Link Juice er et uformelt SEO-begreb om, at links viderefører værdi (SEO-værdi) fra en side til en anden. Den værdi afhænger af sidens DR, UR, relevans m.m. Begrebet er hyppigt brugt i SEO universet, men det er ikke et officielt udtryk for funktionen af et link.

Linkbuilding

Linkbuilding er en proces, hvor du forsøger at opnå links fra andre hjemmesider/domæner. Det kan du bl.a. gøre ved at lave content, som andre har lyst til at linke til.

Et link fungerer som et virtuelt like/anbefaling af din side eller content. Jo flere relevante links, der peger ind på din side, jo mere autoritet og troværdighed har du ifølge søgemaskinerne. Det har en gavnlig virkning på dine placeringer i søgeresultaterne.

Longtail Keywords

Et Longtail Keyword er en forlænget variation af et primært keyword. 

Longtails vil ofte have en mindre søgevolumen, men være mere konkret. Det betyder, at longtail keywords ofte indikerer, at brugeren er mere købsparat eller vidende om emnet. På den måde bliver en søgning mere målrettet.

Meta beskrivelse

Meta beskrivelsen er den korte tekst under et organisk søgeresultat.

Formålet med meta beskrivelsen er kort at opsummere indholdet på en side. Den kan maksimalt være 155-160 tegn.

Mobile first indexing

Mobile first indexing betyder at Google primært vil bruge mobiludgaven af din hjemmeside, når den indekserer den og vurderer, hvor højt den skal rangere.

Money Pages

Money Pages er de sider, der generer indtægt til din virksomhed. Det er de sider, som du gerne vil føre dine besøgende ind på i håb om, at de konverterer.

Negativ SEO

Negativ SEO er en black hat-taktik, hvor man skaffer en række dårlige links, som peger ind på en konkurrents hjemmeside.

Formålet med teknikken er at få Google til at tro, at den konkurrerende side køber eller anskaffer sig dårlige links på en uhæderlig vis.

Et Nofollow link er et link, der ikke videregiver SEO-værdi i klassisk forstand. Det vil sige, at søgemaskinen ikke følger linket på samme måde, som den gør ved et dofollow link.

Google opfandt Nofollow i 2005 for at bekæmpe spam. Du kan selv markere udgående links fra din hjemmeside med Nofollow, hvis du ikke ønsker søgemaskinerne følger linket på samme måde. Det som nogle vil betegne som “link juice”.

Off-page SEO

Off-page SEO er al optimering, der foregår væk fra din hjemmeside. Der er hovedsageligt tale om linkbuilding.

On-Page SEO

On-Page SEO er alt arbejde, der laves på din egen hjemmeside med henblik på at stå stærkere i søgemaskinernes organiske resultater. Dette omfatter både teknisk SEO og content.

Organisk trafik

Trafik dækker over antallet af besøgende brugere på en hjemmeside. Organisk trafik er udelukkende besøgende fra de almindelige søgeresultater.

Besøgende fra søgemaskinerne refereres til som “organiske”, fordi de fandt din side på en naturligvis. Søgeresultater, der ikke er annoncer, bliver derfor også kaldt for organiske søgeresultater.

Organiske søgeresultater

Organiske søgeresultater de resultater du møder i søgemaskinerners SERP under de betalte annoncer. Disse resultater bestemmes ud fra søgemaskinernes algoritme med henblik på at leve bedst muligt op til den enkelte søgning (search intent).
Gennemsnitligt går størstedelen af al trafik fra søgemaskiner til organiske søgeresultater.

Page Speed / Page Speed Insights

Page Speed eller Page Speed Insights (PSI) er Googles gratis værktøj til at evaluere din hjemmesides hastighed.

Den analyserer din side og kommer med forslag til, hvordan siden kan gøres hurtigere. 

Bemærk: Page Speed er ikke altid lige pålidelig. Vi anbefaler derfor, at du også tester din sides hastighed med andre webtjenester såsom Pingdom eller WebPageTest.

PageRank

PageRank er den første af Googles søgealgoritmer. Den måler en hjemmesides vigtighed ved at tælle antallet og kvaliteten af links fra andre hjemmesider. 

PageRank bliver stadig brugt i dag – i fællesskab med en række andre algoritmer.

PBN

PBN står for Private Blogging Network. Det er en black hat SEO-teknik, hvor hjemmesider kan købe eller opnå unaturlige links fra hjemmesider med en høj DR eller DA.

PBN links er imod Googles retningslinjer. Disse sider bliver derfor af og til straffet af algoritmen – eller en manual action.

People Also Ask

People Also Ask er relaterede spørgsmål til din søgning, der vises som bokse i en SERP. Ofte er det en liste med flere spørgsmål. I hver boks er et afsnit med svar på spørgsmålet.

Ranking

Ranking er den rækkefølge, de forskellige søgeresultater er rangeret i.

Ranking Factor / Ranking-faktor

Googles algoritme har mere end 200+ ranking-faktorer, der bestemmer hvilke sider, der optræder i søgeresultaterne på diverse keywords.

Redirect (301 eller 302)

En redirect er en henvisning til en ny side, hvis den gamle er blevet slettet – eller aldrig har eksisteret. Hvor 301 redirect er permanent, er 302 redirect midlertidig.

Du skal ofte selv opsætte redirects. Det er dog vigtigt at undgå redirect-kæder, hvor en redirect fører videre til den næste.

Rich Snippets / Rich Results

Rich Snippets er søgeresultater, der viser yderligere data.

Dataen er også opsat i hjemmesidens HTML med struktureret data. Det kan blandt andet være kundeanmeldelser, opskrift, publiceringsdato m.m.

Robots.txt

Robots.txt er en fil på din server, som anviser Google om hvordan den skal bevæge sig rundt på din hjemmeside. For de fleste hjemmesider kan den findes på eksempel.dk/robots.txt. Her kan man blandt andet begrænse hvor hurtigt og ofte robotterne må lande på din hjemmeside, begrænse dem fra at ramme særlige sider eller dele af din hjemmeside samt anvise hvor dit XML sitemap ligger henne.

ROI (Return On Investment)

ROI står for ‘Return On Investment’ og er et udtryk inden for økonomi. ROI fortæller hvor meget, du får ud af din investering, ift. hvor meget du har investeret. Vi bruger det derfor også i SEO til at måle på, hvor meget din organiske trafik er værd.

ROI udregnes således: ROI = (Fortjeneste – Investering) / Investering x 100

Search Intent

Search Intent er formålet eller behovet bag en given søgning. 

Det er den intention, som en bruger har, når de indtaster en søgning. Googles arbejde består i at levere de søgeresultater, som lever bedst op til den bagvedliggende intention. Search intent er derfor et af de vigtigste buzzwords i on-page content.

SEM

SEM står for Search Engine Marketing.

SEM er alle former for markedsføring via søgemaskinerne. Google Ads og SEO er begge eksempler på SEM.

Semantisk SEO

Semantisk SEO dækker over en proces, hvor man ikke arbejder med søgeord men i stedet for arbejder efter overordnet at dække et helt emne og relaterede søgeord. Det betragtes som en mere “moderne” form for SEO end den klassiske, hvor man optimerede en side efter ét søgeord.

SEO

SEO står for Search Engine Optimization, som på dansk betyder søgemaskineoptimering

SEO er selve den proces, hvor du optimerer din hjemmeside for at få bedre placeringer i søgeresultaterne baseret på on-page og off-page optimering. Hvis du arbejder med SEO er endemålet at at få flere organiske besøgende fra søgemaskinerne.

SEO analyse

En SEO-analyse er en analyse af en hjemmesides eksisterende performance og styrke inden for SEO. 

I analysen ser man typisk på hjemmesidens teknisk struktur, content og linkprofilen. Disse tre søjler er fundamentet bag en hjemmesides performance i de organiske søgeresultater.

Herfra lægger man fundamentet for en strategiplan, der kan styrke den nuværende markedsposition samt åbne op for nye markedsmuligheder.

SEO-værktøj

Et SEO-værktøj er et program eller webtjeneste, som hjælper dig til at lave SEO. 

Ahrefs, Moz, Yoast, UberSuggest osv. er alle SEO-værktøjer.

SERP

SERP står for Search Engine Result Page. SERP’en er selve den side, du møder, efter du har indtastet en søgning i søgemaskinen.

I SERP’en møder du en række søgeresultater. Der optræder ofte forskellige typer at resultater, bl.a. Klassiske web søgeresultater, Featured Snippets, Google My Business, video-karusseller, billeder og People Also Ask.

Sidetitel / Title tag

En sidetitel er selve titlen på din side i søgeresultaterne.

Din sidetitel skal – i samarbejde med din metabeskrivelse – beskrive indholdet på siden, og få folk til at klikke på dit søgeresultat frem for dine konkurrenters.

Sitemap

Et sitemap er et indeks over siderne på din hjemmeside.

Sitemappet gør det nemmere for søgemaskinernes crawlere at kortlægge din hjemmeside. Det kan også hjælpe dig med at danne et overblik over din hjemmesides struktur. Har du mange sider eller generelt meget indhold, er det normalt at dele sitemappet op i kategorier.

Man kan godt ranke uden et sitemap. Men du risikerer, at Google ikke finde alle sider – eller at der er fejl i din indeksering.

Sitewide links er links, der optræder på alle undersider på en hjemmeside. De ligger ofte i footeren, headeren eller i en widget.

Søgemaskine

En søgemaskine er et softwaresystem, som gør det muligt for brugerne at søge efter informationer og tjenester på internettet (World Wide Web).

De søgninger kan udføres enten gennem tekst, billede eller voice search (stemmesøgning). Der findes en række søgemaskiner, bl.a. Google, YouTube, Bing, Yahoo!, Baidu, YANDEX RU, DuckDuckGo m.m. Google er den klart største af dem alle – i Danmark og resten af verden.

Sponsorerede links er en kategori af links, der fortæller, at det udgående link er betalt.

Google kan vælge at bruge sponsorerede links til at forstå en hjemmeside. Alt sponsoreret eller betalt indhold, hvor der indgår et link til en hjemmeside, skal enten være Nofollow (rel=”nofollow”) eller Sponsoreret (rel=”sponsored”) ifølge Google.

Structured Data / Struktureret data

Struktureret data er HTML-kode du kan indsætte på din side, som kan læses af Googles algoritme. 

Med struktureret data kan du fremvise flere informationer eller data i søgeresultaterne.

Teknisk SEO

Teknisk SEO er forbedring af de tekniske aspekter ved en hjemmeside med henblik på at få bedre eller flere placeringer i søgemaskinerne. Det er derfor også et af de bredeste områder i SEO.

Med teknisk SEO arbejder man bl.a. på at gøre det nemmere for en søgemaskine at crawle siden. Det gør man ved at opbygge sidens struktur, så den er brugervenlig, overskuelig og nem at navigere rundt i. Teknisk SEO er nødvendigt for, at en side overhovedet kan blive indekseret af en søgemaskine.

Er din hjemmeside helt optimeret, vil du også have den højest mulige Health Score i dit analyse værktøj.

The Triangle of Link Building er Bonzers egen model på, hvordan man laver god link building. Dette er baseret på Googles egne løbende guidelines.

Vi vurderer, at stærke backlinks skal:

  1. Komme fra sider med en høj autoritet

  2. Komme fra en troværdig side

  3. Komme i en relevant kontekst

Udgående links er alle links fra din side, der henviser til andre hjemmesider. 

Når du laver et link til en anden hjemmeside, skaber du en relation til andre hjemmesider, som kan hjælpe brugere videre i søgefasen.

URL

URL står for Uniform Resource Locator. Det er web-adressen for en side på internettet. Alle URL’er er unikke.

URL Rating (UR)

URL Rating kommer fra SEO værktøjet Ahrefs, og er et estimat af, hvor autoritær en specifik underside er baseret på antal og styrken af links (backlinks). Et link fra en side med en høj UR videresender også mere SEO-værdi – såfremt det er relevant.

User Generated Content (UGC)

UGC står for User Generated Content eller brugergeneret indhold.

Brugergeneret indhold er eksempelvis kommentarer eller indlæg i et brugerforum. Google anbefaler, at alle links fra brugergeneret indhold tagges med enten Nofollow eller UGC.

Video-karrusel

En video-karrusel er en samling af videoer i SERP’en. Disse rangeres ud fra søgemaskinens algoritme.

Webmaster Guidelines

Webmaster Guidelines er retningslinjer og anbefalinger publiceret af virksomhederne bag søgemaskiner såsom Google. 

Retningslinjerne har til formål at give hjemmesideejere, webudviklere og SEO-konsulenter mere information og hjælp til, hvordan man laver en hjemmeside – både content, teknisk SEO og linkbuilding – der indekseres korrekt og er til gavn for brugerne ifølge søgemaskinerne.

White Hat SEO

White Hat, eller White Hat SEO, er optimering, der følger Googles Quality Guidelines.

YMYL

YMYL står for Your Money or Your Life. Det er alle sider, der vedrører din økonomi eller helbred.

Disse sider er især pålagt at være retvisende og have content med høj E-A-T.