Bonzer filosofien

SEO (Search Engine Optimization) opstod i 90’erne og er en af de hurtigstvoksende marketingkanaler nogensinde. Og med god grund: det er nemlig søgemaskinerne - især Google - vi tænker på som det første, når vi har spørgsmål, vi leder efter svar på.


Arbejder du med marketing, har du måske også arbejdet med SEO-disciplinen. Du har måske prøvet kræfter med forskellige taktikker til at styrke din virksomheds organiske synlighed - nogle gange med success og andre gange uden.

Det er ingen hemmelighed, at der bliver brugt en række forskellige taktikker inden for SEO-verden. De fleste er under løbende udvikling i forsøget på skabe de bedst mulige organiske resultater. Det er heller ikke en hemmelighed, at mange af de taktikker går imod Googles retningslinjer. I mange tilfælde kan de sætte dine SEO-resultater voldsomt tilbage og endnu værre gøre skade på din forretning.

Derfor har vi udviklet det her manifest, der beskriver de moderne SEO-principper vi mener, enhver SEO-praktikker bør arbejde ud fra. Manifestet indeholder de bedste fremgangsmåder for SEO, hvor målet er at komme til tops på Googles organiske resultater - også når Google kommer med nye opdateringer.

Oveni det repræsenterer manifestet et mindset med fokus på at skabe de bedst mulige svar for din målgruppe på Google. Følger du principperne i manifestet, vil du ikke kun opnå stærke organiske Google-positioner. Du vil også nå ud til nye kunder og få SEO integreret som en essentiel konverterende del af din marketingstrategi.

Sidstenævnte er et af de vigtigste aspekter af måden, vi arbejder med SEO i Bonzer - lad os nu åbne op for det og det fulde SEO-manifest.

Fokusér på mennesker

Fokusér på mennesker, ikke søgemaskiner. Vi er af den overbevisning, at skaber du unikt engagerende indhold, som mennesker normalt finder brugbart, så vil de organiske resultater komme snigende. Vi føler netop den overbevisning, når vi arbejder med SEO og udvikler indhold. Og netop dét mindset har en stor betydning for den værdi, vores kunder ser i en SEO-investering sammen med os.

“Fokusér på mennesker” princippet betyder, at vi gennem indholdsproduktion hjælper virksomheder med at strukturere deres budskaber: strukturere dem på en måde, så de bliver tilgængelige og brugbare at gå til i søgen efter svar - et princip, Google selv forsøger at følge.

SEO bør i vores optik være en prioritet for enhver virksomhed - både internt og eksternt - så du opruster dig bedst muligt mod SEO- og marketingudfordringer.

Et SEO-samarbejde bliver kun stærkere, når vi har interne ressourcer at trække på. Sammen med dit marketing team kan vi nemlig hurtigere skabe og arbejde med den mest effektive SEO-strategi. Samtidig kan vi få udbredt kendskabet til SEO til resten af din virksomhed og på den måde komme sammen om jeres marketingmål.


Vores tilgang

Dét gør vi ved at arbejde holistisk med SEO frem for at bryde det op i siloer. For os er det en vigtig tilgang at have til SEO, hvis SEO skal være kilde til øget trafik, brand-kendskab og konverteringer.


Hovedelementerne af SEO i dag

Inden for SEO snakker vi ofte om hovedaspekterne som værende tre elementer: teknisk SEO, indhold og linkbuilding. Mange begår dog den fejl at adskille de tre elementer og glemme, at de altså spiller tæt sammen, når man vil skabe resultater med SEO. Adskillelsen af de tre er en tilgang mange har arbejdet med tidligere. Men SEO-verden har ændret sig.

Ofte har fokus på SEO været enten at øge den tekniske sundhed, skabe “SEO-indhold” eller at skaffe en masse links. I dag kan du ikke længere arbejde med SEO i siloer på den måde. Du bliver nødt til at forstå forbindelsen mellem de tre elementer og arbejde med dem i samspil med hinanden. I sidste ende handler det ikke kun om ét af de tre elementer, det handler om at kombinere de tre og få dem til at spille sammen i en SEO-strategi.

  1. At skaffe links udelukkende ud fra det formål at få links er ikke en seriøs KPI for en ambitiøs virksomhed. Det er det heller ikke at se udelukkende på antal ord, når du skal vurdere, om dit indhold er godt nok til Googles side ét.

  2. Dit hovedfokus bør igen være på mennesker - din målgruppe - på samme måde, som det er fokus for Google. Selvom Google måske ikke altid har været gode nok til at vise, at det er deres fokus, så forstår deres algoritme i dag i høj grad søgehensigt på et semantisk niveau: altså at forstå søgehensigter ikke kun ud fra enkelte søgeord men ud fra dækningen af et emne og relaterede søgeord i indhold.

  3. Hovedområderne af SEO ligger stadig inden for teknisk SEO, indhold og linkbuilding, men de spiller sammen og skal ikke adskilles. Din virksomheds tekniske team bliver nødt til at arbejde med dit content team og PR team og den anden vej rundt.

Især indhold er kernen af SEO, og det er ofte refereret til som “kongen af marketing”. Indhold er definitionen på, hvad din målgruppe leder efter. Det betyder, at du skal forstå din målgruppes behov og møde dem med engagerende indhold, der til gengæld skaber organiske resultater for din virksomhed. Netop indhold er også et aspekt af SEO, som Google har haft ekstra meget fokus på gennem sine seneste opdateringer, herunder en af de seneste med titlen Helpful Content Update.

Men der skal mere til end godt indhold for at opnå synlighed i et konkurrencepræget landskab og på Googles side ét med kun plads til ti organiske resultater. Din hjemmesides tekniske fundament og stærke links til dit indhold bør også være fokuspunkter. Det leder igen tilbage til at opfatte de tre elementer af SEO som forbundne.

Det tekniske fundament gør det muligt for din side at blive indekseret af Google og at skabe indhold i et optimeret design. De stærke links hjælper på brand-kendskabet til din virksomhed og øger din autoritet på søgemaskinerne. Dét kombineret med værdifuldt indhold, der indtænker din målgruppes behov, er måden, vi går frem med i vores SEO-sprint tilgang. Arbejdet med gentagne SEO-sprints, der indeholder sæt af opgaver, gør, at vi kan levere strategier, der skaber de bedst mulige resultater.

Indhold: kernen af succesfuld SEO

I teorien har alle virksomheder muligheden for at være nummer ét på Google. Men for at nå den vinderposition - og forblive der - kræves hård, dedikeret og kontinuerligt SEO-arbejde. Løbende indholdsproduktion er især vigtigt her.

Derfor er hovedmålet med al succesfuld optimering at være eksperter (thought leaders). Det gør du især ved at udvikle indhold, der giver din målgruppe dybdegående svar på deres spørgsmål. Og du gør det ved at sikre dig, at du har nok indhold til også at besvare alle de relaterede spørgsmål, din målgruppe sidder med. Nøglen her er at følge søgehensigten bag de forretningsrelevante søgeord, du laver indhold mod.

If you create helpful content of high value, users will share your content.

You only need to help them find it.

Hos Bonzer har vi udviklet en linkbuilding-playbook baseret på vores erfaringer og ideen om, at ikke alle links er skabt ligeligt. Vi tror på ideen om the triangle of link building, hvor målet er at få links fra tillidsfulde, autoritære sider - og måske vigtigst af alt links, der er relevante for din virksomhed.

Jo flere links, du opnår - links som faktisk skaber værdi -, jo mere villig er Google til at hjælpe dig til tops. Men forstår du ikke, hvad din målgruppe er ude efter, og hvordan du skaber værdifuldt indhold til dem, er dine linkbuilding-indsatser nok ikke til meget gavn. Derfor: indhold i fokus.

Sådan går vi til SEO

Hos Bonzer hjælper vi kunder med at skabe SEO-strategier baseret på deres overordnede forretnings- og marketingmål. Det gør vi gennem dybdegående analyser, strategiske roadmaps og effektive SEO-sprints. Bag strategiplanlægning- og eksekvering ligger omfattende data, tung SEO-erfaring og konstant holden øje med Google- og industrinyheder.

De mange erfaringer, vi har i bagagen som SEO-specialister, har gjort det muligt for os at skabe frameworks, som vi kan bruge for og sammen med enhver virksomhed. Vores frameworks er nemlig baseret på en sprint-struktur med dokumenterede effekter fra utallige kundesamarbejder.

Opbyg kontinuerlige strategier, der holder

Din virksomheds strategier bør være baseret på dybdegående analyser, fleksibilitet og kontinuerlige indsatser, som bygge ovenpå de allerede skabte resultater og skaber merværdi. Uden de dybdegående analyser kan du ikke forstå din virksomheds målgruppe, og du får svært ved at give dem en hjemmesideoplevelse, der tiltaler dem og skaber konverteringer.

Fleksibiliteten gør det derudover muligt tilpasse din virksomheds strategi til nye trends, produktopdateringer eller andre faktorer, der måtte opstå undervejs i en planlagt strategi.

Derfor bør du følge de moderne principper for SEO

Når det handler om SEO, har du to muligheder: du kan enten isolere SEO som én marketingkanal blandt mange, eller du kan arbejde med SEO som en fundamental og integreret kanal for din virksomheds vækst.

Moderne SEO handler nemlig ikke bare om at optimere mod søgemaskinerne og at få gavn af den organiske trafik, der kommer heraf. Moderne SEO handler om at forstå din målgruppe og at imødekomme deres ønsker ved at optimere din kunderejse for dem. Dét vil gøre det nemmere for din målgruppe at forstå dit produkt, og det vil hjælpe dem med at vælge dig i sandhedens øjeblik (zero moment of truth).

Med ekstremt meget indhold, der bliver lavet hver eneste dag, er det helt essentielt, at du får skabt indhold, der både er unikt, og som hjælper din målgruppe med at finde de bedste svar på deres søgen.

Selvom vi ser gode Google-placeringer som en succesfaktor, er hele processen omkring at komme til tops på Google måske en af de mest værdifulde investeringer for din virksomheds digitale synlighed.

F.eks. er optimering af din sides tekniske struktur en del af den proces. Når du optimerer den tekniske struktur, skaber du bedre brugeroplevelse for alle dem, der kommer ind på din hjemmeside fra forskellige kanaler. Og dét er et vigtigt element at have styr på i forhold til leads og salg.

Søgeordsanalyse og produktion af højkvalitetsindhold er også en del af processen mod at nå Googles side ét. Og det er en måde for dig at udvikle en unik forståelse for, hvad din målgruppe vil have. Samtidig forbedrer det gode søgeordsmålrettede indhold din virksomheds performance på annoncer og sociale medier...

Endnu en bonus ved det gode velfunderede indhold er, at du kan bruge det til linkbuilding og at skaffe relevante henvisninger til din hjemmeside. Er dit indhold interessant og godt nok for dem, du rækker ud med det til, vil du kunne skaffe henvisninger i form af links - hvilket både kan øge din virksomheds brandkendskab, linkautoritet og antal besøgende.

Summen af alt det, vi har været omkring her, er, at SEO ikke længere er, som du måske kender det eller plejede at kende det. SEO er ikke længere kun en isoleret disciplin skabt for gøre din virksomhed mere synlig på søgemaskinerne.

SEO har udviklet sig gevaldigt og er nu en ledende marketingkanal. Arbejder du rigtigt med SEO i dag, kan det blive din vigtigste marketingkanal og vej til flere besøgende, øget brandkendskab og ikke mindst mere salg.


Vores tilgang

SEO handler om at investere i din egen virksomhed og at høste fordelene ved det gennem øget ROI.


Derfor skal du, for at holde dig foran dine konkurrenter, holde dig opdateret på relevante Google-, SEO- og industrinyheder og bruge de rigtige SEO-værktøjer. Det tager tid at forstå SEO og skabe gode resultater, men følger du nøje med i udviklingen på SEO-feltet, har du muligheden for at være et skridt foran dine konkurrenter.

Opdateret viden om og udvikling i SEO-feltet kan komme i form af kryptiske beskeder - især når det er Google, der melder det ud. Derfor er et af vores hovedfokuspunkter, når vi samarbejder med virksomheder, at gøre den viden letforståelig og konvertere den til de nødvendige handlinger for dig og din virksomhed.