Google Analytics

Google analytics er en analyseplatform leveret af Google. Der har været flere generationer af platformen, den seneste udgave er Google Analytics 4 (også kendt som GA4). Google lancerede GA4 i midten af oktober 2020. 

Google Analytics er for dig, der har en app eller hjemmeside, som du gerne vil måle trafik og brugeradfærd på. Hvis du sætter analyseplatformen op korrekt, kan du eksempelvis måle:

  • Hvor mange besøgende du får

  • Hvor dine besøgende kommer fra (SEO, Google Ads, email, mv.)

  • Hvor lang tid dine besøgende bruger på din side

  • Hvilke kanaler dine køb kommer fra

  • Og meget mere som du kan læse om her

Google Analytics er en del af Googles digitale værktøjskasse, som også omfatter 

  • Google Tag Manager: din bedste ven når du skal indsætte tags eller scripts på din hjemmeside til eksterne værktøjer

  • Google Ads: Annonceplatform hvor du kan opsætte annoncer efter behov.

  • Google Search Console: Sevice der viser der udelukkende dine organiske restultater og klik

Tag Manager og Google Ads integrerer nemt med Google Analytics. Du kan komme i gang med at opsætte GA4 her!

Hvad skal jeg være opmærksom på med Google Analytics 4?

Du skal være opmærksom på det gamle udtryk: “hvis det er gratis, er du produktet”.

Google Analytics er ganske vidst gratis og et af de vigtigste redskaber i mange marketers’ og webmasters’ værktøjskasse. Dog skal du have in mente, at Google Analytics har været en del i vælten med anklager om at fjerne visse attribueringsmodeller, som gør at dataen i GA4 vil favorisere Google Ads. 

Flere privacy updates gennem de seneste år har været skyld i, at du generelt kan tracke mindre og med lavere præcision. Dette betyder ligeledes Google Analytics’ data er blevet mere mangelfuld. Data fra Google Analytics er imidlertid stadig et værdifuldt værktøj til at forstå dine kunders og brugeres rejse.