10 tips til bedre ​SEO

Udgivet d. 4. januar 2019 af Thomas Bogh ・ 23 min read

SEO er det værktøj inden for online marketing, som kan give det absolut bedste udbytte og flest kunder, men som samtidig i længden er billigst at vedligeholde. Hvordan det? Jo, det hele handler om tid og vilje.

Good marketing makes the company look smart. Great marketing makes the customer feel smart

– Joe Chernovre.

SEO er en forkortelse for det engelske udtryk ”Search Engine Optimization”, som oversat til dansk betyder ”søgemaskineoptimering”. Når hr. og fru. Danmark søger efter et søgeord i Google, vil de støde på en række resultater på baggrund af de ord, de søger efter. Den metode som bestemmer, hvilke resultater der ligger øverst på søgemaskinen er SEO.

Uden brug af den rigtige SEO vil mange sider på nettet næsten aldrig se dagens lys i Googles søgemaskine. Grunden til vi benytter os af Google, når vi snakker SEO, skyldes at Google alene står bag mere end 95% af den samlede organiske søgemaskinetrafik, der er på nettet. Med organisk søgemaskinetrafik menes,

alt den trafik som ikke er betalt for. På den måde er SEO en direkte organisk online marketing, hvor det som udgangspunkt ikke koster penge, hvis man bare ved, hvordan man bruger internettets mange muligheder bedst.

Så hvordan fungerer SEO? Dette er der ikke ét enkelt svar på, da man kan gribe det an på mange forskellige måder. Det kan være svært at vide, hvad og hvordan man skal gøre, og man kan i sidste ende bruge unødvendige kræfter på det, hvis ikke man ved, hvordan man skal gøre. Derfor er Bonzer kommet med 10 unikke tips til dig, som gerne vil have flere kunder eller bare flere besøgende på din hjemmeside. Flere besøgende som opsøger dig og ikke omvendt.

Vi har i Bonzer en stor ​ekspertise i SEO​, og har derfor udarbejdet 10 helt essentielle råd til dig, som gerne vil kende raketten til et større kundeunivers 🚀

Om Bonzer

Hos Bonzer vil vi gerne udfordre status quo indenfor Online Marketing. Vi mener, at branchens fokus er flyttet for meget over på standardiserede løsninger uden ​compassion​.

1. SEO for mennesker, ikke for søgemaskiner.

Selvom ordet ”SEO” er en forkortelse for ”Search Engine Optimization”, er SEO optimering mere målrettet mennesker, end det er målrettet søgemaskiner. For det er mennesker, som søger på Google og ikke robotter. Derfor er det også vigtigt, at man tænker i menneskelige baner, når man arbejder med SEO optimering.

Så hvad vil det sige at tænke i menneskelige baner? For at komme højt op i Googles søgeresultater, er det helt afgørende, at dine brugere eller kunder får besvaret de spørgsmål, som de søger efter, når de træder ind på din side. Det er en af de helt essentielle forudsætninger for god SEO. Så find ud af hvilke spørgsmål din side kan besvare, og sørg så for at lave content, indhold, som gør netop det.

Der skal være fokus på, hvad der giver brugerne mest værdi, og ikke bare fokus på at have flest mulige keywords. Din side skal være relevant og tilføje mere værdi til brugeren, ud fra de søgeord der søges efter. Det gør din side mere relevant end de andre, hvilket vil give din side mere trafik, og i sidste ende vil du stå stærkere end dine konkurrenter.

2. Gør din hjemmeside til en brugeroplevelse.

Endnu en af de helt fundamentale forudsætninger for, at dit SEO arbejde ender som god marketing er, at din hjemmeside ser flot ud med et godt setup, herunder en god struktur og opdeling på siden. Herudover skal din side have moderne tekniske egenskaber og må ikke lide af tekniske fejl. Det er også en selvfølge, at din hjemmeside har en stor mobilvenlighed.

Selvom disse punkter lyder ret simple og helt ligetil, er det stadig netop disse punkter, flere forskellige hjemmesider fejler på og ikke kan leve op til.

Nogle af de vigtigste punkter, som din hjemmeside skal have er:

  • Høj hastighed
  • Ikke noget teknisk duplikeret content
  • Et mobilvenligt web design
  • Ikke nogen unødige redirects

Disse punkter er helt essentielle at følge i forhold til Google, da ingen af dem overskrider nogle af deres retningslinjer. Det er faktisk kun en fordel, hvor en høj hastighed og et mobil venligt web design, gør det meget mere simpelt for Google at finde din side, hvilket er kæmpe fordel for SEO arbejdet. Listen kan selvfølgelig gøres længere, hvor ovenstående punkter blot er highlights på det gode SEO arbejde i forhold til hjemmesidens profil.

Med en teknisk god og brugervenlig hjemmeside, er din side allerede meget langt foran i forhold til optimering og ranking på søgemaskinen.

Hvis ikke din hjemmeside kan leve op til disse punkter, er det noget af det første du skal få styr på, inden SEO optimeringen af content og linkbuilding går i gang.

Har man tekniske problemer tilknyttet til hjemmesiden i form af duplikeret content, altså det nøjagtig samme indhold flere steder på siden, kan det godt være Google i første omgang ikke opdager det – men det vil de på sigt. Opdager Google duplikeret indhold på din side, kan de gå ind og ”straffe” din hjemmeside, og gå ind forværre din ranking væsentligt, så din hjemmeside bliver en del svære at finde på søgemaskinen. Altså du vil risikere, at dine sider vil røge længere ned i Googles søgeresultater.

Derfor er det et alfa omega, at din hjemmeside er teknisk klar, inden der bygges yderligere SEO ovenpå. Hvis ikke det er tilfældet, og din hjemmeside af den grund enten må blive videreudviklet eller lavet helt om, skal du selv stille de nødvendige krav.

Med de nødvendige krav menes der, at du skal kunne forvente, at din web leverandør leverer en hjemmeside til dig, som følger de ovenstående punkter, og som generelt følger Googles retningslinjer. Hjemmesiden er virksomhedens ansigt udadtil online, og derfor er det altafgørende, at den fungerer, som den skal.

3. Skab relevant og god content.

Mange der gerne vil SEO optimere sin side, kan godt have den ide, at de bare skal skrive så meget tekst som muligt. Men for god SEO gælder det at skabe kvalitet frem for kvantitet. Så sørg for, at teksten på din side stemmer godt overens med de keywords, som der søges efter. Det vigtigste for dit content (dine tekster) på siden er, at de besvarer de spørgsmål, som der er blevet søgt efter.

Når du skal din optimere indholdet, som du har på din side, er det væsentligt, du kigger på det hele. Det er alt lige fra selve teksten (også overskrifter) til billeder, film m.fl. Her vil det samlet set være smart, at du gør dit indhold så spændende og fængende som muligt med henblik på brugerne, så de oplever en fornyet værdi med dit indhold.

Dit indhold skal være relevant for brugeren, og det skal være god skrevet. Her er en keyword analyse essentiel at få lavet, for at finde ud af hvilke ord der søges mest på inden for dit område.
Sørg for at få lavet indhold, der herudfra virker spændende og har en høj relevans for brugerne, og som samtidig har de vigtige keywords stående flere gange i content, så Google kan koble dit indhold på din side til de enkelte søgeresultater. Med god og relevant indhold på dine sider, vil Google kun se den værdi, som din side kan give brugerne, og du vil hermed have bedre mulighed for at få en højere placering i søgeresultaterne. En bedre placering som hermed vil kunne give dig en større trafik på dine sider.

En god måde at hente inspiration til din sides indhold er at tjekke de sider ud, som i forvejen ligger højst på Google på de keywords, du gerne selv vil ranke på. Se hvad de gør godt, tag det til dig og find ud af hvordan din side kan blive bedre.

4. Læg op til handling – Det er dét, der tæller

Efter din hjemmeside er blevet gjort teknisk klar, og der er blevet lavet relevant og skarp content, skal der ses på, hvordan du får motiveret dine kunder til handling. Din hjemmeside har et formål, og det skal du sørge for at engagere brugerne inde på din side til at følge. Om brugerne skal foretage et køb eller tilmelde sig en ydelse, skal de fra start til slut blive ført igennem, så de finder det helt naturligt at handle på den ene eller anden måde.

Når man skal holde overblik over, hvordan brugerne opfører sig på dine sider, og hvordan de handler, er et helt oplagt redskab at benytte sig af Google Analytics. Med dette værktøj kan du gå ind at se på flere parametre i brugernes ageren på din(e) side(r).

En af parametrene du bør se på er ”Bounce rate”. Bounce rate fortæller hvor mange af de brugere, der besøger side, som går ind og ud af siden. Altså du kan se, hvor mange af brugerne der kun går ind på din første side, for så at gå ud igen med det samme. Du vil gerne have engageret brugerne til at blive på din side, så de ikke kun tjekker én side ud, men tjekker flere af dine sider ud. Jo flere af dine sider brugerne går ind på, jo mere engageret virker de, og det læser Google. Google vil nemlig helst have de sider øverst, som har en trafik, der indebærer mere en bare et enkelt klik på siden.

Nogle andre faktorer, som også er værd at kigge på er ”Time spend on site” – altså den tid folk bruger på din side. Jo længere tid de er på din side, desto bedre er det for dig. Herudover er konverteringer på din side selvfølgelig også helt oplagt at kende – Hvor mange af brugerne tilmelder sig dit nyhedsbrev, får de forskellige formularer udfyldt eller får rent faktisk købt noget på din side? Flere konverteringer giver bedre SEO, og i sidste ende giver det flere penge i kassen.

5. Vælg de rigtige SEO keywords.

Keywords fylder en enorm del af SEO. Keywords er betegnelsen for søgeordene, som folk søger efter i søgemaskinerne, og det er netop keywords, som er det, din side skal ranke højt i søgemaskinerne på. Afhængig af hvor meget tid, du vil bruge på SEO optimering, kan du som udgangspunkt vælge 3-5 keywords at ranke på til din hjemmeside, men hold dig gerne til ét overordnet keyword på hver en underside.

Så hvis du f.eks. er en frisør i København, og du gerne vil blive fundet nemt i søgemaskinerne, bør du vælge nogle keywords, der henvender sig til folk, der går til frisør og bor i Københavnsområdet. Her vil det være oplagt at vælge et keyword som ”frisør i København”. Det keyword du så vælger, skal du sørge for bliver skrevet flere gange i det content, som du har på din side. Brug tid og kræfter på at SEO optimere på netop dét keyword, og gør din side stærk og relevant i forhold til det valgte keyword.

Det kan være svært at finde det helt rigtige ord, men med den rette hjælp, kan man finde frem til nogle rigtig attraktive keywords, som man med god SEO kan komme op og ranke højt på i søgemaskinerne.

Når du bruger et keyword, skal du skrive det flere gange i teksterne, men det skal også være naturligt. Bruger du et keyword for mange gange, vil det virke som spam, og det kan i sidste ende skade din SEO.

Så sørg for dine keywords til de enkelte sider er at finde i både titel, content, billedbeskrivelser og selvfølgelig URL. To vigtige steder hvor dine keywords især skal indgå er i dine sidetitler og keywords på Google.

6. Titler og metabeskrivelser skal fange opmærksomhed!

Inden brugerne overhovedet har klikket sig ind på din side, skal de vurdere hvilken side på Googles søgeresultater, der ser bedst ud, hvorfor det er essentielt, at dine sidetitler og metabeskrivelser er skarpe, så de vælger din. Sidetitler og metabeskrivelser er det absolutte førstehåndsindtryk, som brugerne får af din hjemmeside. Herudover spiller de samtidig en enorm rolle ift. CTR (Click Through Rate) – Altså hvor mange der vælger at klikke på dine resultater frem for andres. Google er glad for en høj CTR på deres SERP (Search Engine Results Place), som er den side, man kommer til, når man har søgt efter et bestemt ord på en søgemaskine. Samlet set vil en god CTR altså få dig og din side til at stige i søgeresultaterne.

Når der i søgemaskinen bliver søgt på et keyword, vil der komme en række resultater op. Den tekst der står tilknyttet den enkelte side i Googles søgeresultater er titel- og metabeskrivelserne.

Sidetitel

En god sidetitel er noget af det vigtigste at have styr på i forhold til Googles ranking af dig og din side. Her kan du helt selv gå ind og skrive lige det, som du vil.

Som det første så sørg for, at din sidetitel indeholder det keyword, som er den pågældende sides vigtigste keyword. Det betyder, at inden du skriver titelbeskrivelser til din side, skal bør du have styr på, hvilket keyword siden skal ranke på.

Det er muligt at få den samme side til at ranke på flere keywords, men det anbefales helt klart kun at gå efter ét på hver side. Fokuser på at gøre hver en side stærk ud fra ét keyword, det vil i sidste ende være bedst for din SEO optimering for den enkelte side.

Sørg også for at lave en sidetitel til din side, som har en god længde, som hverken er for kort eller for lang. Med det menes der, at Google maksimalt kan vise 512 pixel af sidetitlen. For hvis du gør din sidetitel for lang, vil noget af din tekst blive beskåret i Googles søgeresultater. Omvendt hvis du gør den for kort, kan det være Google selv vil sørge for at fylde den resterende plads ud med tekst.

Metabeskrivelse

Metabeskrivelserne har ikke nogen direkte påvirkning på, hvor højt du vil ligge i søgemaskinernes resultater, men hermed ikke sagt at det ikke er vigtigt. Metabeskrivelsen vil blive vist under din sidetitel, og derfor vil brugerne/kunderne også læse metabeskrivelsen, når de skal overveje, om de vil besøge din side, ligesom med sidetitlen.

Det er vigtigt, at du får skrevet en god metatekst, for ellers vil Google selv gå ind og tage tekst fra den respektive side og lægge op, hvilket kan virke irrelevant i forhold til sidetitlen og hermed gøre din side mindre attraktiv at klikke sig ind på for brugerne.

Den bedste metabeskrivelse indeholder omkring 150 tegn (maks. 160), plus minus. Her er det som ved sidetitlen også en god ide at lade det væsentligste keyword indgå, da det vil blive markeret med fed skrift i din metabeskrivelse, og på den måde vil det springe i brugernes øjne.

Så alt i alt er det vigtigt, at der blevet skrevet en god sidetitel og metabeskrivelse til de enkelte sider, som passer overens med keywords og sidernes indhold. Sørg for at sælge siden, så det lægger op til, at folk bare må ind på din side og være en del af det. For jo højere CTR, jo højere ranking vil din side også få.

7. Med links forbinder du din omverden med dig selv

Linkbuilding er en af de mest fundamentale og populære måder for at ranke højere på søgemaskinerne, men der findes mange måder hvorpå man kan opbygge links til din side. Her er der både gode og dårlige måder at gøre det på ift. SEO.

Linkbuilding er når en side linker til en anden på nettet. For dig og din SEO optimering skal de forstås, som når der fra eksterne sider bliver linket tilbage til dine egen side – kaldes også ”backlinks”. Her er det både kvalitetsmåden at gøre det på og det modsatte.

Hvis du opretter en brugerprofil på nettet, så kan du ofte tilføje din hjemmeside i en URL, altså som et link, hvor du så har et link der går direkte tilbage til din egen individuelle side. Dette er en måde at linke på, men det er langt fra den bedste, da det er noget alle kan gå ind at gøre, og værdien af det enkelte link får ikke en særlig stor værdi.

God linkbuilding er, når du får skrevet noget godt content f.eks. i form af en artikel, som der bliver skabt trafik omkring, hvor selve content er godt skrevet og har en relevans. Her kan selve linket stå midt i artiklen i en anchortekst, så det står som en del af selve teksten. Den bedste linkbuilding er her, når du kan få links ind på sider med mest mulig trafik, og som er har en værdi for det, som står på din egen side. En anchortekst er den tekst der står, der hvor linket er. På den måde kan linket blive ”gemt” i teksten, og det vil blive en mere naturlig del af det. Gør anchorteksten brugervenlig ved at skrive nogle relevante keywords ind.

Nogen snakker om, at linkbuilding er ved at uddø som et redskab til at ranke, men det er det langt fra. Tricket bag god linkbuilding er at skaffe kvalitets links fra sider, som har meget trafik og har en stærk kvalitet. Google går ind og læser, hvordan dit content som du linker fra har relevans for den sammenhæng, det står i, og de keywords som du gerne vil ranke på.

Mange tror de bare skal have en masse nemme links fra internetoprettelser, men da der er rigtig mange der gør dette, er værdien ikke den samme. Hermed ikke sagt, at man ikke også kan gøre det, men det skal gøres naturligt og være med relevans for emnet. Bliver din linkbuilding for reklameorienteret for din egen side, kan Google i længden gå ind og tage din side længere ned på ranking stigen eller helt fjerne den fra søgemaskinen, da de vil se det som spam. Så sørg for at følge Googles retningslinjer. Hvis du har for mange links på en side, vil vigtigheden af hver enkelt link miste værdi. Så sørg for at linke til din side men med måde, hvilket vil sige spar på linksene! Det er de relevante links, som får dig højst op i søgeresultaterne.

Så husk, tanken med linkbuilding er ikke bare at tilføje uendelige links men få links fra gode sider, der passer til din side. Det er kvaliteten i dem, som gør din side stærk. Det er både godt at få linket fra eksterne sider til dig, men ligeledes kan der også være en værdi i, at du selv linker til eksterne sider, fra din egen hjemmeside. Til sidst er intern linkbuilding mellem dine sider også essentielt, så du sørger for dine sider er knyttet sammen. Det betyder, at dine undersider skal linke til hinanden, så de bliver koblet sammen og får tilført værdi.

Overordnet set, så få linket til din side fra stærke og relevante sider, og gør det så naturligt som muligt – Så får du det meste ud af din linkbuilding.

8. Gør brug af de sociale medier

Det attraktive ved SEO er, at der ikke er nogen begrænsninger for, hvordan du kan optimere i forhold til søgemaskinerne. Det handler om at være kreativ!

SEO handler om optimering på internettet, og derfor er det også helt oplagt, at man bruger de værktøjer som der på internettet bliver brugt meget, og hvor man kan være kreativ i sin online marketing, hvorfor de sociale medier er en klar indgangsvinkel.

Ved at få SEO og de sociale mediers platforme til at spille sammen, har du et endnu større potentiale for at ramme ud og engagere en større målgruppe, som vil kan være med til at give dig mere trafik på din side. Samlet set vil det altså kunne øge dine konverteringer kraftigt, såfremt du bruger de sociale medier ordentligt.

Når man benytter sig af de sociale medier, giver det ikke særlig meget styrke i forhold til SEO bare at oprette en profil på Facebook, Instagram, Pinterest m.fl. Det handler om, at man skal gå ind og bruge det enkelte medie bedst muligt og udnytte de muligheder, som man får med. Find ud af, hvordan folk bruger mediet og herved gå ind og engagere brugerne med dine ting. Det kunne være at lave nogle sjove og interessante opslag i Facebook eller nogle konkurrencer, som brugerne kan deltage i. Eller det kunne være at lave en Pinterest profil, hvor du deler din arbejdsdag i billeder med omverdenen. Mulighederne er mange, det handler bare om at være kreativ og nå så langt ud til dine målgrupper som muligt. Find de medier der når bedst ud, lær dem at kende og få din målgruppe engageret, i det du laver. På den måde får du SEO og de sociale medier til at skabe en stærk synergi.

9. Lav et XML Sitemap

Gør dig selv den tjeneste at lave XML sitemaps til dine sider. En sitemap videregiver søgemaskinerne information om din hjemmeside, som kan være med til gøre det nemmere for søgemaskinerne at finde frem til din side. Helt kort beskrevet er en sitemap en liste over de af dine sider, som er indekseret i XML.

I denne sammenhæng kan du til hver en kategori af indhold på din side gøre brug af metadata, som søgemaskinerne kan bruge. Dette kan indebære alt lige fra dine billeder til indhold i form af artikler. Her kan du f.eks. lave en artikelsitemap, hvor du beskriver artiklens kategori, længde, type m.m. Det gode ved en sitemap er, at du kan komme med de informationer om din sitemap, som der er vigtig for siden. Det kan yderligere være, hvornår der sidst blev ændret noget på siden, og hvornår du regner med, der vil blive ændret i den igen.

Lav en sitemap til hver en kategori på din hjemmeside, sådan så der f.eks. er en sitemap til billeder og en sitemap til artikler, hvor du så samlet set sørger for at bruge en sitemap index fil der forbinder de forskellige sitemaps kategorier.

Jo lettere det er for søgemaskinen at finde din side, jo større sandsynlighed er der også for, at din side kan komme højere op i søgelisten.

10. Følg SEO etikken, og du vil blive belønnet

At følge SEO etikken vil i bund og grund sige, at du følger Googles retningslinjer i søgemaskine optimeringen. Flere af punkterne er allerede blevet nævnt i løbet af denne e-bog. Men hvad angår Googles retningslinjer, kan man aldrig gentage for meget, da man kan blive straffet så grueligt i sin ranking, hvis ikke man overholder dem.

Som udgangspunkt skal du lave hjemmesider som er målrettet mennesker og ikke søgemaskiner – sjovt nok. Men mange kan i sit SEO arbejde blive så tekniske, at de helt glemmer, at deres brugere er mennesker, kunder, og ikke søgemaskine.

Lad vær med at gøre brug af små kneb, som snyder Google til, at din side vil ranke højere. Det vil på sigt gøre mere skade end gavn for din egen side. Her vil det være bedst at undgå oprettelse af profiler på sider, der kun har til formål at lave links til hinanden. Her er der ingen reel relevans for din egen side, og Google vil ikke se det som noget positivt.

Det er helt okay at oprette flere sider, men lad nu endelig vær med at have det samme content stående flere steder. Har du duplikeret indhold stående på for mange sider, kan det blive set som spam, og ja så siger det jo næsten sig selv = dårlig SEO.

Til sidst så husk at gøre alt det du laver på dine sider så naturligt som overhovedet muligt. Selvfølgelig skal du lave alt den SEO, du kan lave, men få det ikke til at ligne SEO. Hele oplevelsen af din hjemmeside skal være så naturlig som mulig for kunderne, så brugeroplevelsen bliver en succes. Det vil gøre, at kunderne vender tilbage.

11. Et godt sidste råd

Internettet er stort set uendeligt, og for os mennesker bliver det for hver dag der går mere og mere der, hvor vores virkelighed udspiller sig. Derfor er mulighederne med SEO også uden begrænsninger, og det hele handler bare om selv at udforske. Med disse 10 råd er du nu klædt på til at arbejde med SEO. Men tag et skridt af gangen – der er mange ting, og det kan godt blive uoverskueligt at kaste sig selv ud i det på én gang, hvis man endnu ikke har den store erfaring. Men brug det, for der er enorme mængder muligheder for dig og din virksomhed.

Så er SEO svært? Det behøves det ikke at være. Det handler om at bruge internettets redskaber bedst muligt, og med disse tips kan du komme et stykke af vejen. Vær ikke bange for, hvis ikke du ser resultater lige med det samme, for SEO er organisk, og derfor skal der først komme menneskelig trafik på din side, før det begynder at rykke. Til gengæld er det også det, som viser sig bedst på den lange bane. Det er ikke en investering i at ligge i toppen her og nu, men en investering i at ligge i toppen i al tid fremover…

The best marketing doesn’t feel like marketing.

– Tom Fishburne