Privatlivspolitik
Privatlivspolitik

Hvad er SEO? 10 tips til søgemaskineoptimering

Opdateret d. 27. juli 2020 af Thomas Bogh

Hvad er SEO? 10 tips til søgemaskineoptimering

I følgende guide bliver du klogere på, hvad SEO er – og hvorfor det er vigtigt for dig og din virksomhed. Ligeledes har vi placeret 10 tips, som du kan bruge direkte i din forretning.

…Og for det ikke skal være nok, får du også vores absolut bedste råd til, hvordan du holder dig foran konkurrenterne.

Hvad er SEO?

SEO er en forkortelse for det engelske udtryk ”Search Engine Optimization.” Det oversættes til dansk som ”søgemaskineoptimering”.

Når du laver en søgning i Google (eller en anden søgemaskine), vil du støde på en række resultater, der bestemmes af hvilke ord, du har søgt efter. Her placerer Googles algoritme resultaterne ud fra, hvad der er mest relevant baseret på den enkelte søgning.

SEO er den metode, der kan hjælpe de mange søgeresultater frem i søgemaskinen med håb om at lægge blandt de øverste resultater. Ligger man blandt de øverste søgeresultater, får man nemlig også det meste af trafikken ud fra hver en søgning.

SEO er hermed et af de værktøjer inden for online marketing, som kan give det absolut bedste udbytte, flest kunder og som i længden er billigst at vedligeholde. Med andre ord er SEO en af de former for marketing, som kan give den højeste ROI.

Hvordan det? Jo, det hele handler om tid og vilje.

Vil I gerne have flere kunder via Google?

Sådan fordeler trafikken sig

I følge Advanced Web Ranking får den første position i Googles organiske resultater gennemsnitligt 35,96% af trafikken på desktop og 33,41% på mobil. Herefter falder trafikken for hvert resultat, man går ned.

Nedenfor ses oversigten (seneste tal fra april 2020):



Uden brug af SEO vil mange sider på nettet næsten aldrig se dagens lys i Googles søgemaskine. Grunden til, vi benytter os af Google, når vi snakker SEO, skyldes, at Google alene står bag mere end 91% af den samlede søgemaskinetrafik på nettet. Her går gennemsnitligt 70-80% af trafikken til de organiske søgeresultater.

Med organisk trafik menes alt den trafik, som ikke er betalt for. På den måde er SEO direkte organisk online marketing, hvor det som udgangspunkt ikke koster penge – hvis man bare ved, hvordan man bruger internettets mange muligheder bedst.

Så hvordan fungerer SEO? Dette er der ikke ét entydigt svar på.

Man kan gribe det an på mange forskellige måder. Det kan være svært at vide, hvad og hvordan man skal gøre. I sidste ende kan man bruge mange unødvendige kræfter på det, hvis man bevæger sig i blinde. Derfor vil vi i dette indlæg gøre dig klogere på de vigtigste søjler bag effektiv SEO.

Ikke alle kender til SEO

I en undersøgelse lavet af Fractl fra 2019, viste det sig, at 1 ud 3 virksomhedsejere ikke var bekendte med SEO i praksis.

Det vil sige, at 1 ud af 3 (baseret på undersøgelsen) lige nu går glip af en potentiel vækst, som kun bliver større i takt med, at flere og flere bevæger sig online, når de enten skal søge ny viden eller købe et produkt.

Alligevel mener over 70% af de adspurgte, at SEO enten er “moderat” eller “meget” vigtigt.



Så lad os gøre hinanden klogere på de fundamentale søjler, som ligger bag Googles rankings.

Good marketing makes the company look smart. Great marketing makes the customer feel smart.

– Joe Chernovre.

De tre søjler i SEO

Hvis du skal vises i de øverste søgeresultater på Google, er der i brede træk tre gyldne søjler, som får dig op at ringe – såfremt du er bedre end dine konkurrenter her.

Disse er Teknisk SEO, Content marketing og Linkbuilding.

søjler i seo

Nogle vælger også at opsætte det som en pyramide, hvor keyword research indgår. Her betragter vi dog keywordanalysen som en del af content marketing, da det indebærer den nødvendige analyse for overhovedet at kunne lave målrettet content til sin målgruppe.

Teknisk SEO (fundamentet)

Teknisk SEO er hele fundamentet for en hjemmeside og udgangspunktet for, at man overhovedet kan blive fundet på Google. 

Dette dækker over alt fra sidens opbygning og struktur til brugeroplevelsen (UX), hvor design, struktureret data og pagespeed på både desktop og mobil skal være i top.

Målet er i sidste ende at have en “Health Score” så tæt på 100%, så man giver brugerne den bedst mulige oplevelse. En god struktur gør det også lettere for Google at finde dit indhold.

Her bør indhold du ønsker at ranke i være længere væk en 3-4 led fra forsiden.

Search Engine Land har lavet en pyramide for, hvordan det tekniske hieraki skal betragtes fra top til bund:

teknisk SEO pyramide

Hvis du ønsker at få en dybere indsigt i en hjemmesides taksonomi, har vi lavet en guide til hjemmesidens struktur.

Content marketing (indholdet)

Content marketing bygger på at videreformidle sine produkter på den bedst mulige måde. Dette indebærer alt fra tekst til det visuelle indhold, som man kan leveres i form af billeder, video m.m. Her lægger Google mere vægt på interaktivt content end tidligere.

Sørger vi for at levere det content, der lever bedst op til search intent, så har vi det, der skal til for at vinde de øverste resultater på Google. Det vigtigste her er, at content lever op til Googles regler om E-A-T. Det står for Expertise, Authority og Trustworthiness.

Når vi arbejder med et keyword, handler det om at leve op til netop det, som brugerne søger efter (deres intention bag søgningen). Derfor arbejder vi her med at forstå, hvordan Googles SERP (Search Engine Result Pages) ser ud for at forstå, hvad brugerne vil have at se.

Dette bruger vi til at skabe unikt content for at møde search intent endnu bedre og vinde så meget plads som muligt i SERP for at øge CTR (Click Through Rate) og hermed den organiske trafik.

Til den interesserede får du her en Begynderguide til content marketing.

Content gør hermed, at vi rent faktisk ranker på søgemaskinen.

Linkbuilding / Digital PR (autoritet på søgemaskinerne)

Linkbuilding bygger på ideen om at skabe autoritet til en side, hvilket man gør bedst med links.

Her skal man betragte et link som et virtuelt like (eller anmeldelse om man vil). Jo flere likes man kan få fra relevante autoriteter på nettet, desto hurtigere ranker man (såfremt teknisk SEO og content lever op til brugernes krav).

Det er også derfor, vi kalder det “Linkbuilding / Digital PR“, da det handler om at komme ud på sider, hvor der også er en direkte PR-værdi. Her er kvalitet vigtigere end kvantitet.

Der findes både god og dårlig linkbuilding. Google er nemlig ikke glade for, hvis du prøver at snyde dem med “falske” spam links, som med andre ord er betalte links i et Private Blog Network (PBN links).

Derfor har vi i Bonzer udarbejdet, hvad vi kalder “The Triangle of Linkbuilding”, som bygger på de vigtigste elementer bag et godt link; Relevans, Autoritet og Troværdighed.

the triangle of linkbuilding

Hvis du vil sikre, at du overholder reglerne ved linkbuilding, kan vi anbefale, at du læser guidelines til linkbuilding fra Forbrugerombudsmanden.

Få også her vores guide til linkbuilding, til når du selv skal i gang.

Hvor hurtigt ser jeg resultater?

Det oplagte spørgsmål er selvfølgelig; “hvor hurtigt kan jeg ranke på side 1?”

I søgemaskinernes verden er det oplagte svar dog “det kommer an på…”

For der er forskel på sidernes styrke. Forskellen mellem en ny side uden links ift. en etableret hjemmeside med links, vil også afgøre den gennemsnitlige tid, det tager for at ranke øverst.

I en analyse foretaget af Ahrefs, tager det i gennemsnit +2 år, før man ranker på side 1 af Google:

side 1 analyse på google

I undersøgelsen er der taget et udpluk af 2 millioner keywords.

Faktisk er det kun 22% af rankings, som er content lavet inden for det seneste år.

Dette skyldes, at Google først skal indeksere content, og herefter ligger der arbejde, hvor især linkbuilding gør sig gældende.

Arbejder man dog målrettet med SEO, kan resultaterne vise sig hurtigere. I Bonzer arbejder vi ud fra et roadmap, hvor målsætningen er side 1 rankings på de keywords, vi arbejder med.

Så med de rigtige tiltag, kan det sagtens lykkes – og så har man som virksomhed en vækst, der arbejder for en, det næste lange stykke tid.

Google algoritmens opdateringer

Da vi som mennesker hele tiden udvikler vores behov og krav til teknologi, er søgemaskinerne, herunder Google, selvfølgelig nødt til at følge med. Det betyder, at vi flere gange om året ser opdateringer fra Googles algoritme.

Målet for hver opdatering er at give de mange brugere på Google endnu bedre svar på deres søgninger – og fremvise de søgeresultater på bedst mulig vis.

Tidligere bestod Googles søgeresultater primært af web listings. I dag indeholder Google SERP (Search Engine Result Pages) væsentligt flere informationer:

serp

En af de helt store opdateringer gennem tiden kom i slutningen af 2019, som gik under navnet BERT. En opdatering som har gjort Google endnu klogere på, hvordan de skal forstå søgningerne.

Der findes mange opdateringer gennem tiden, som har defineret det Google, som vi kender i dag. Få tidslinjen over alle opdateringerne her

Du kan også her læse vores analyse af den seneste Core Update fra Google.

Vores bedste råd

Godt, inden vi giver dig de 10 tips, er det vigtigt først at give dig det rigtige mindset. Et mindset som samtidig er vores bedste SEO-råd.

Se, her vil det være oplagt at sige, at man skal se SEO som en leg og ikke et arbejde. Men den vil vi nu alligevel ikke stå på mål for. For det er ikke altid sandt.

Dog får du her det vigtigste mindset, der giver dig det bedste udgangspunkt, når du skal i gang med SEO.

Det vigtigste i SEO er SEARCH INTENT.

Brugernes search intent – altså den intention, der ligger bag hver en søgning – er top 1-reglen at følge. Hvis ikke du lever op til nøjagtigt det, som brugerne søger efter, vil alt andet være ligegyldigt – for så ranker man ikke, kort sagt.

Tager du udgangspunkt i search intent, er du også altid på forkant med algoritmens opdateringer. Dette gælder alle brancher.

De andre råd, som du vil blive klogere på nu, kan variere alt efter industri og tid. Men search intent vil for altid være vigtigt at følge. Dette er din universelle huskeregel. Husk det.

10 tips til dig som vil i gang

Nedenfor får du som lovet de 10 tips, som i endnu højere grad uddyber områderne, vi indtil nu har været omkring.

Disse 10 tips skal ses som konkrete råd til dig, som gerne vil kende vejen til et større kundeunivers 🚀

1. SEO er for mennesker, ikke for søgemaskiner

Selvom ordet ”SEO” er en forkortelse for ”Search Engine Optimization”, er SEO mere målrettet mennesker, end det er målrettet søgemaskiner. For det er mennesker, som søger på Google – ikke robotter. Derfor er det også vigtigt, at man tænker i menneskelige baner, når man arbejder med SEO. Dette betegner man også som semantisk SEO.

Så hvad vil det sige at tænke i menneskelige baner?

For at komme højt op i Googles søgeresultater, er det helt afgørende, at dine brugere eller kunder får besvaret de spørgsmål, som de søger efter, når de træder ind på din side. Det er en af de helt essentielle forudsætninger for god SEO.

Så find ud af, hvilke spørgsmål din side kan besvare, og sørg så for at lave content, som gør netop det.

Der skal være fokus på, hvad der giver brugerne mest værdi, og ikke bare fokus på at have flest mulige keywords i content. Din side skal være relevant og tilføje mere værdi til brugeren ud fra de søgeord, der søges efter. Det gør din side mere værdiskabende end de andre, hvilket vil give din side mere trafik, og i sidste ende vil du stå stærkere end dine konkurrenter.

2. Gør din hjemmeside til en brugeroplevelse

Endnu en af de helt fundamentale forudsætninger for, at dit SEO-arbejde ender som god marketing er, at din hjemmeside har en nem struktur og godt design.

Herudover skal din side have moderne tekniske egenskaber og må ikke lide af for mange tekniske fejl. Det er også en selvfølge, at din hjemmeside har en stor mobilvenlighed, da Google kører efter Mobile First.

Selvom disse punkter lyder ret simple og helt ligetil, er det stadig netop disse punkter, hjemmesider typisk fejler på og ikke kan leve op til.

Nogle af de vigtigste punkter, som din hjemmeside skal have er:

  • God struktur og navigation
  • Høj hastighed (god page speed)
  • Ikke noget teknisk duplikeret content
  • Et mobilvenligt web design
  • Ikke nogle unødige redirects

Disse punkter er (blandt andre) helt essentielle at følge ift. Googles guidelines. Jo højere hastighed og bedre navigation, jo mere simpelt for Google er det at finde din side. Det er selvfølgelig en kæmpe fordel for SEO-arbejdet.

Listen kan selvfølgelig gøres længere, hvor ovenstående punkter blot er highlights på det gode SEO arbejde ift. hjemmesidens tekniske profil.

Med en teknisk god og brugervenlig hjemmeside, er din side allerede meget langt foran med blik på optimering og rangering på søgemaskinen.

Hvis ikke din hjemmeside kan leve op til disse punkter, er det noget af det første, du skal få styr på.

Har man tekniske problemer tilknyttet hjemmesiden i form af duplikeret content, altså det nøjagtig samme indhold flere steder på din egen eller andres sider, kan det godt være Google i første omgang ikke opdager det. Men det vil de på sigt, og det kan forvirre søgemaskinen.

Opdager Google duplikeret indhold på din side, kan du skyde dig selv i foden ved at forværre dine rankings. Altså du vil risikere, at dine sider vil ryge længere ned i Googles søgeresultater.

Derfor er det et alfa og omega, at din hjemmeside er teknisk stærk, inden der bygges yderligere ovenpå. Hvis ikke det er tilfældet, og din hjemmeside af den grund, enten må blive videreudviklet eller lavet helt om, skal du selv stille de nødvendige krav.

Med de nødvendige krav menes der, at du skal kunne forvente, at din udvikler leverer en hjemmeside til dig, som følger de ovenstående punkter, og som generelt følger Googles retningslinjer. Hjemmesiden er virksomhedens ansigt udadtil online, og derfor er det altafgørende, at den fungerer, som den skal.

3. Lav et sitemap

Gør dig selv den tjeneste at lave et sitemap til dine sider. Et sitemap videregiver søgemaskinerne information om din hjemmeside, som gør det nemmere for søgemaskinerne at finde frem til dit indhold – dit content.

Helt kort beskrevet er et sitemap en liste over de af dine sider, som er indekseret. Har du brug for hjælp til at lave et sitemap, kan du få hjælp hos Google via deres Help Center.

I Google Search Console kan du så uploade sitemappet.

Jo lettere det er for søgemaskinen at finde din side, jo større sandsynlighed er der også for, at din side kan komme hurtigere og højere op i søgeresultaterne.

4. Vælg de rigtige keywords

Keywords fylder en enorm del af SEO. Keywords er betegnelsen for søgeordene, som folk søger efter i søgemaskinerne, og det er netop keywords, som er det, din side skal ranke højt på i søgemaskinerne.

Så hvis du f.eks. er en frisør i København, og du gerne vil blive fundet nemt i søgemaskinerne, bør du vælge nogle keywords, der henvender sig til folk, der går til frisør og bor i Københavnsområdet. Her vil det være oplagt at vælge et keyword som ”frisør i København”. Det keyword, du så vælger, skal du sørge for bliver afspejlet i det content, som du har på din side – og at du lever op til search intent.

Brug tid og kræfter på at optimere på netop dét keyword samt relevante tilknyttede søgninger (longtails), så du lever op til alt, der står i tråd med søgningen.

Det kan være svært at finde det helt rigtige ord, men med den rette hjælp, kan du finde frem til nogle rigtig attraktive keywords, som man med god SEO kan komme op og ranke højt på i søgemaskinerne. Det kræver dog, at du kender din målgruppe og deres behov.

Tidligere handlede det om at skrive et keyword så mange gange som muligt i content (keyword stuffing). I dag handler det mere om at levere indholdet naturligt – selvfølgelig stadig med brug af keywords, så Google ved, hvad siden drejer sig om.

Så sørg for at dine keywords til de enkelte sider er at finde i både titel, content, billedbeskrivelser (ALT-tekst) og selvfølgelig URL, uden det bliver for meget. To vigtige steder, hvor dine keywords bør indgå, er i dine sidetitler og metabeskrivelser på Google. Det gør at brugerne nemt kan identificere deres søgning med dit resultat.

5. Skab relevant og godt content

Mange, der gerne vil optimere deres side, kan godt have den ide, at de bare skal skrive så meget tekst som muligt. Men for god SEO gælder det at skabe kvalitet frem for kvantitet. Det handler om at leve op til Googles E-A-T guidelines.

Sørg for, at indholdet på din side stemmer overens med intentionen bag de keywords, som søges efter. Sørg for det stemmer overens med din målgruppe.

Det vigtigste for dit content på siden er, at det besvarer de spørgsmål, der ligger bag søgningen – og du her udviser ekspertise. Noget som både kan udforme sig i tekst, visuelt indhold og, ja, generelt indhold, som interagerer med målgruppen.

Når du skal optimere indholdet, som du har på din side, er det væsentligt, du kigger på det hele. Det er alt lige fra selve teksten (også overskrifter) til billeder, film m.fl. Her vil det samlet set være smart, at du gør dit indhold så spiseligt og fængende som muligt med henblik på brugerne, så de nemt kan forstå dit budskab.

Dit indhold skal være relevant for brugeren, og det skal være godt skrevet. Her er keywordanalysen essentiel at få lavet, for at finde ud af hvilke ord, der søges mest på inden for dit område.

Hermed kan Google koble dit indhold på din side til de enkelte søgeresultater. Med godt og relevant indhold på dine sider, vil Google kunne se den værdi, som dit indhold giver, og du vil hermed have bedre mulighed for at få en højere placering i søgeresultaterne.

En bedre placering som hermed vil kunne give dig en større trafik.

En god måde at hente inspiration til din sides indhold er at tjekke de sider ud, som i forvejen ligger højst på Google på de keywords, du gerne selv vil ranke på – altså dine konkurrenters.

Find ud af, hvad de gør godt; tag det til dig og lær, hvordan din side kan blive endnu bedre end deres.

6. Læg op til handling – Det er dét, der tæller

Efter din hjemmeside er blevet gjort teknisk klar, og der er blevet lavet relevant og skarpt content, skal der ses på, hvordan du får motiveret dine kunder til handling.

Din hjemmeside har et formål, og det skal du sørge for at engagere brugerne inde på din side til at følge. Om brugerne skal foretage et køb eller tilmelde sig en ydelse, skal de fra start til slut blive ført igennem, så de finder det helt naturligt at handle på den ene eller anden måde.

Når man skal holde overblik over, hvordan brugerne opfører sig på dine sider, og hvordan de handler, er et helt oplagt redskab at benytte sig af Google Analytics. Med dette værktøj kan du gå ind at se på flere parametre i brugernes ageren på din(e) side(r).

Et af parametrene, du bør se på, er bounce Rate. Bounce Rate fortæller hvor mange af de brugere, der besøger side, som går ind og ud af siden. Altså du kan se, hvor mange af brugerne der kun går ind på din første side, for så at gå ud igen med det samme.

Du vil gerne have engageret brugerne til at blive på din side, så de ikke kun tjekker én side ud, men tjekker flere af dine sider ud eller gør noget aktivt derinde.

Jo flere af dine undersider brugerne går ind på, jo mere engagerede virker de, og det læser Google. Google vil nemlig helst have de sider øverst, som leverer content, der indebærer mere en bare ét enkelt klik ind på siden.

Nogle andre faktorer, som også er værd at kigge på er Time Spend on Site – altså den tid, folk bruger på din side. Jo længere tid de er på din side, desto bedre er det typisk for dig.

Herudover er konverteringer på din side selvfølgelig også helt oplagt at kende, da det i sidste ende er målet – Hvor mange af brugerne tilmelder sig dit nyhedsbrev, får de forskellige formularer udfyldt eller får de rent faktisk købt noget på din side? Jo flere konverteringer, jo mere succesfuld er SEO i sidste ende.

Dette understreger blot vigtigheden af en god brugeroplevelse, som content er med til at levere. Men det kræver først og fremmest en god brugervenlighed ved opbygningen af siden.

7. Titler og metabeskrivelser skal fange opmærksomhed

Inden brugerne overhovedet har klikket sig ind på din side, skal de vurdere hvilken side på Googles søgeresultater, der ser bedst ud. Derfor er det essentielt, at dine sidetitler og metabeskrivelser er skarpe, så de vælger dig.

Sidetitler og metabeskrivelser er det absolutte førstehåndsindtryk, som brugerne får af din hjemmeside. Herudover spiller de samtidig en enorm rolle ift. CTR (Click Through Rate) – Altså hvor mange der vælger at klikke på dine resultater fremfor andres. Google er glad for en høj CTR på deres SERP. Samlet set vil en god CTR altså få dig og din side til at stige i søgeresultaterne.

Når der i søgemaskinen bliver søgt på et keyword, vil der komme en række resultater op. Den tekst der står tilknyttet den enkelte side i Googles søgeresultater er titel- og metabeskrivelserne.

Sidetitel

En god sidetitel er vigtig at have styr på (trods det ikke påvirker rangeringen direkte), hvis du ønsker folk vælger dit resultat. Her kan du helt selv gå ind og skrive lige det, som du vil.

Som det første så sørg for, at din sidetitel indeholder det keyword, som er den pågældende sides vigtigste keyword. Det betyder, at inden du skriver titelbeskrivelser til din side, bør du have styr på, hvilket keyword siden skal ranke på.

Sørg også for at lave en sidetitel til din side, som har en god længde, som hverken er for kort eller for lang. Med det menes der, at Google maksimalt kan vise 512 pixel af sidetitlen. For hvis du gør din sidetitel for lang, vil noget af din tekst blive beskåret i Googles søgeresultater.

Metabeskrivelse

Metabeskrivelserne har heller ikke nogen direkte påvirkning på, hvor højt du vil ligge i søgemaskinernes resultater. Men hermed er det ikke sagt, at det ikke er vigtigt. Metabeskrivelsen vil blive vist under din sidetitel, og derfor vil brugerne/kunderne også læse metabeskrivelsen, når de skal overveje, om de vil besøge din side, ligesom med sidetitlen.

Det er vigtigt, at du får skrevet en god metatekst, for ellers vil Google selv gå ind og tage tekst fra den respektive side og lægge op, hvilket kan virke irrelevant ift. sidetitlen og hermed gøre din side mindre attraktiv at klikke sig ind på for brugerne.

Den bedste metabeskrivelse indeholder omkring 150 tegn (maks. 160), plus minus. Her er det, som ved sidetitlen, også en god ide at lade det væsentligste keyword indgå. Det er, fordi det vil blive markeret med fed skrift i din metabeskrivelse, og på den måde springe i brugernes øjne.

Så alt i alt er det vigtigt, at der blevet skrevet en god sidetitel og metabeskrivelse til de enkelte sider, som passer overens med keywords og sidernes indhold. Sørg for at sælge siden, så det lægger op til, at folk bare må ind på din side. For jo bedre CTR, jo mere trafik får du herigennem.

Linkbuilding er en af de mest fundamentale og populære måder for at ranke højere i søgemaskinerne, da det giver autoritet. Men der findes mange måder, hvorpå man kan opbygge links. Her er der både gode og dårlige måder at gøre det på.

Linkbuilding er, som tidligere beskrevet, når en side linker til en anden side på nettet. For dig og din SEO skal det forstås, som når der fra eksterne sider bliver linket tilbage til din egen side – kaldes også ”backlinks”. Her er der både kvalitetsmåden at gøre det på og det modsatte.

Hvis du opretter en brugerprofil på nettet, så kan du ofte tilføje din hjemmeside i en URL, altså som et link, hvor du så har et link, der går direkte tilbage til din egen individuelle side. Dette er en måde at linke på, men det er langt fra den bedste, da det er noget alle kan gå ind at gøre, og værdien af det enkelte link får ikke en særlig stor værdi.

God linkbuilding er, når du gennem relevant og nyttigt content (kunne være en artikel eller undersøgelse), promoverer det over for relevante medier, som herefter vælger at dele det med sit netværk via et link, der går tilbage til dig.

Her kan selve linket stå midt i artiklen, så det står som en del af selve teksten. Den bedste linkbuilding er her, når du kan få links ind fra sider med mest mulig trafik og høj autoritet, og som er har en relevant værdi for det, der står på din egen side (følger The Triangle of Linkbuilding).

Nogen snakker om, at linkbuilding er ved at uddø som et redskab til at ranke, men det er det langt fra.

Men bliver din linkbuilding for reklameorienteret for din egen side, kan Google i længden gå ind at fratage dine rankings, da de vil se det som spam. Så sørg for at følge Googles retningslinjer.

Hvis der dog er for mange links på en side, vil vigtigheden af hver enkelt link miste værdi. Så sørg også for at gå efter links fra sider, som heller ikke bare kaster rundt med links, som man typisk ser PBN-links gøre.

Så husk, tanken med linkbuilding er ikke bare at få uendelige links men links fra domæner af kvalitet. Det er kvaliteten i dem, som gør din side stærkere og giver hermed højere rankings.

Udgående links

Det er godt at få backlinks, men ligeledes kan der også være en værdi i, at du selv linker til eksterne sider fra din egen hjemmeside.

Det skyldes, at du vil associere dig med andre stærke kilder, som hjælper folk videre i søgefasen. Det kan søgemaskinerne lide.

Interne links

Til sidst er intern linkbuilding mellem dine sider også essentielt, så du sørger for dine sider er knyttet sammen. Det betyder, at dine undersider skal linke til hinanden, så de bliver koblet sammen og får tilført værdi. Det er også den model, som man betegner som pillars og clusters. En model som er opbygningen bag en brugervenlig side.

Overordnet set, så få linket til din side fra stærke og relevante sider, og gør det så naturligt som muligt – Så får du det meste ud af din linkbuilding.

9. Gør brug af de sociale medier

Det attraktive ved SEO er, at der ikke er nogen begrænsninger for, hvordan du kan optimere. Det handler om at være kreativ!

SEO handler om optimering på internettet, og derfor er det også helt oplagt, at man bruger de værktøjer, som på internettet bliver brugt meget, og hvor man kan være kreativ i sin online marketing. Derfor er de sociale medier en klar indgangsvinkel.

Ved at få SEO og de sociale mediers platforme til at spille sammen, har du et endnu større potentiale for at ramme ud og engagere en større målgruppe, som kan være med til at give dig mere trafik på din side. Går tingene viralt, øger du nemlig chancerne for at få links fra flere hjemmesider.

Samlet set vil det altså kunne øge dine konverteringer kraftigt, såfremt du bruger de sociale medier ordentligt.

Kend dit medie, når du skal skabe sammenspil mellem SEO og SoMe

Når man benytter sig af de sociale medier, giver det ikke særlig meget styrke i forhold til SEO bare at oprette en profil på Facebook, Instagram, Pinterest m.fl.

Det handler om, at man skal gå ind og bruge det enkelte medie bedst muligt og udnytte de muligheder, som man får med. Find ud af, hvordan folk bruger mediet og herved gå ind og engagere brugerne med dit indhold.

Det kunne være at lave nogle sjove og interessante opslag i Facebook eller nogle konkurrencer, som brugerne kan deltage i. Eller det kunne være at lave en Pinterest-profil, hvor du deler din arbejdsdag i billeder med omverdenen.

Mulighederne er mange, det handler bare om at være kreativ og nå så langt ud til din målgruppe som muligt. Find de medier der når bedst ud, lær dem at kende og få din målgruppe engageret, i det du laver. På den måde får du SEO og de sociale medier til at skabe en stærk synergi.

10. Følg SEO etikken, og du vil blive belønnet

At følge SEO-etikken vil i bund og grund sige, at du følger Googles retningslinjer i søgemaskineoptimeringen. Flere af punkterne er allerede blevet nævnt i løbet af dette indlæg. Men hvad angår Googles retningslinjer, kan man aldrig gentage for meget, da man kan blive straffet så grueligt i sine rankings, hvis ikke man overholder dem.

Som udgangspunkt skal du lave hjemmesider, der er målrettet mennesker og ikke søgemaskiner – sjovt nok. Men mange kan i sit SEO arbejde blive så tekniske, at de helt glemmer, at deres brugere er mennesker, kunder, og ikke søgemaskiner.

Lad vær med at gøre brug af små kneb, som snyder Google til, at din side vil ranke højere. Det vil på sigt gøre mere skade end gavn. Her vil det være bedst at undgå oprettelse af profiler på sider, der kun har til formål at lave links til hinanden. Her er der ingen reel relevans for din egen side, og Google vil ikke se det som noget positivt.

Ligeledes er købte links noget, som man skal holde sig fra.

Det er helt okay at oprette flere sider, men lad endelig vær’ med at have det samme content stående flere steder. Har du duplikeret indhold stående på for mange sider, kan det blive forvirrende, og ja så siger det jo næsten sig selv = dårlig SEO.

Til sidst så husk at gøre alt det, du laver på dine sider, så naturligt som overhovedet muligt. Selvfølgelig skal du lave alt den SEO, du kan lave, men få det ikke til at ligne SEO. Hele oplevelsen af din hjemmeside skal være så naturlig som mulig for kunderne, så brugeroplevelsen bliver en succes. Det vil gøre, at kunderne vender tilbage, og du øger dit salg.

Et godt sidste råd

Internettet er stort set uendeligt, og for os mennesker bliver det for hver dag der går mere og mere der, hvor vores virkelighed udspiller sig. Derfor er mulighederne med SEO også uden begrænsninger, og det hele handler bare om selv at udforske.

Med disse 10 råd er du nu klædt på til at arbejde med SEO. Men tag et skridt ad gangen – der er mange ting, og det kan godt blive uoverskueligt at kaste sig selv ud i det på én gang, hvis man endnu ikke har den store erfaring. Men brug det, for der er enorme mængder muligheder for dig og din virksomhed.

Så er SEO svært? Det behøves det ikke at være. Det handler om at bruge internettets redskaber bedst muligt, og med disse tips kan du komme et stykke ad vejen. Vær ikke bange for, hvis ikke du ser resultater lige med det samme. For SEO er organisk, og derfor tager det tid, før det begynder at rykke. Til gengæld er det også det, som viser sig bedst på den lange bane. Det er ikke en investering i at ligge i toppen her og nu, men en investering i at ligge i toppen i al tid fremover…

The best marketing doesn’t feel like marketing.

– Tom Fishburne

Hold styr på dine SEO arbejdsopgaver fremadrettet

Som du kan se, er der mange tiltag, og det er hele tiden under udvikling. Derfor anbefales det, at du laver en arbejdsplan, som du følger. Denne bør indeholde:

  • Analyse/audits ud fra de tre søjler; teknisk SEO, content marketing og linkbuilding – i forlængelse af de keywords, du ønsker at arbejde med
  • Lav en performance plan for eksekvering
  • Effektmåling som rankings, trafik og konverteringer (og rapportering hvis du arbejder med kunder)
  • Løbende overvågning i dit analyse-værktøj som Google Analytics og Search Console.

Sådan holder du din digitale vækst sikker i en usikker tid

Verdenssituationen har tvunget os som mennesker til at lære omstilling endnu bedre at kende end tidligere. Netop omstilling skal man altid være forberedt på, da det er det landskab, som søgemaskinerne opererer under.

Sørg derfor at følgende altid spiller:

  • Virksomhedslistings på Google My Business (Så folk kan finde dig)
  • Kend dit publikum nu og her (Så du henvender dig til de rigtige og på den rigtige måde)
  • Kend dine konkurrenter (Hold dine venner tætte men fjender tættere – nogle vil altid være foran dig)
  • Kend dig selv (hvad har du som ingen andre har)
  • Følg med i udviklingen (Vær på forkant med udviklingen. Det er i hvert fald noget vi altid lever efter i Bonzer, hvilket er et must for at sørge for, at ens bestræbelser og resultater aldrig forældes.)

Her kan du i forlængelse læse vores artikel om SEO i 2020 – Væksten der aldrig sover.

Har du flere spørgsmål, kommentarer eller ønske om analyse, så tag fat i mig direkte på [email protected] eller ansøg om en analyse her.

Test din SEO viden

Efter en længere gennemgang af, hvad SEO er, samt tilhørende tips, kan du nu teste din viden. Vi har lavet en test med 7 spørgsmål baseret på ovenstående tips, så du kan se, om du fik det hele med.

SEO FAQ

Nedenfor finder du svar på nogle af de mest hyppige SEO spørgsmål.

Hvad betyder SEO?

SEO betyder “Search Engine Optimization”, som er en engelsk betegnelse for søgemaskineoptimering. SEO kan derfor målrettes flere søgemaskiner, der bygger på organiske rankings.

Hvad koster SEO?

Prisen på SEO afhænger af, hvor meget du vil investere i det. Der findes flere forskellige bureauer i Danmark, som kan hjælpe med at optimere. I Bonzer tilbyder vi en skræddersyet løsning ud fra vores kunders ønsker. Her sætter vi sammen målsætninger og pris på, hvad dette vil koste at opnå.

Har du evnerne selv, er prisen på SEO din tid. Da SEO bygger på organisk trafik, kan det tage tid, før man ser resultater. Jo bedre man kender til de vigtigste tiltag, jo hurtigere kan man også komme igang.

Hvorfor SEO?

Da SEO styrker din synlighed på søgemaskiner, kan du potentielt nå ud til rigtig mange nye kunder. Det skyldes, at søgemaskiner som Google bruges hver dag af mennesker verden over til at finde svar på behov.

Derudover handler SEO ikke kun om søgemaskiner men om at skabe en bedre brugeroplevelse på sin hjemmeside. En bedre brugeroplevelse øger interaktion på din side, og det vægter Google højt.

Bliv klogere på online marketing