Privatlivspolitik
Privatlivspolitik

Begynderguide til Content Marketing

Udgivet d. 29. marts 2019 af Ida Thyregod ・ 6 min read

Begynderguide til Content Marketing

Hvad er content marketing?

Content marketing er den del af din markedsføringsplan, der refererer til din styring af alle de konkrete medier, du opretter og ejer. Om det er skriftligt, visuelt eller “downloadable” – Formålet er at skabe mere website trafik og flere nye henvendelser. Det kan lykkes gennem positiv omtale, som du kan få ved at hjælpe og uddanne andre mennesker igennem content marketing. Content marketing er derfor sammen med linkbuilding den vigtigste gren af Google optimering – SEO.

Content marketing baseret på pull-marketing

Jeres marketingplan består sandsynligvis både af pull- og push-marketing. Kombinationen af disse 2 discipliner indenfor marketing er ofte meget effektiv, og anbefales til langt de fleste virksomheder. Content marketing hører til pull-siden af marketing. Ved at skabe værdiskabende indhold, og gøre dette jævnligt, skaber du en troværdighed blandt dine kunder. Denne troværdighed og de gode indlæg trækker dine kunder tilbage til din hjemmeside – og lokker derudover flere kunder til.  

Content marketing-tragten

En god måde at betragte og strukturere sin content marketing på, er ved at se på dét som en tragt. Meningen med tragten er, at folk der ikke er kunder bliver bekendt med dit brand gennem omfavnende content. Derefter skal de gerne komme tilbage til din hjemmeside, hvor de finder godt og lærerigt værdiskabende content. Når den gode relation mellem afsender og modtager er blevet fuldstændig fastsat, skal dit værdifulde content gerne føre til et salg. Mere simpelt kan det deles op i disse 3 faser:

    1. Toppen af tragten: Content skal fange opmærksomheden for nye læsere.
    2. Midten af tragten: Content skal skabe værdi og informere, og gøre de nye læsere til faste læsere.
    3. Enden af tragten: Content skal mere tilpasses den enkelte potentielle kunde, og også formateres mere direkte.

content marketing tragt

Hvorfor skal jeg starte på content marketing?

Én af årsagerne til at content marketing har så stor betydning er også forbrugernes tendenser på internettet. Her vil jeg referere til Googles begreb The Zero Moment of Truth, der beskriver, at internettet har ændret forbrugerens tendens til at købe. Forbrugeren har gennem de seneste mange år haft et stort fokus på research på internettet forud for et køb. Dette gør også, at du bør overveje at lave content marketing. Forbrugeren vil se positivt på dine behjælpelige indlæg rundt omkring på internettet, og det vil styrke din troværdighed. Du vil samtidig ranke højere på de keywords (på Google), du laver tilhørende content marketing til, som kan skabe trafik på din side = flere kunder.

Hvordan kommer jeg fra start?

Fordelen ved content marketing er, at det er billige kilder til trafik og nye henvendelser. Du skaber troværdighed, fordi du tilbyder din hjælp gratis. Du skaber Call-To-Action for den potentielle kunde, og du “tvinger” ikke forbrugeren til at købe noget.

Hvis du vil starte blidt ud med content marketing, er blogindlæg først og fremmest et godt værktøj til at skabe den positive omtale om din virksomhed. Du vejleder folk ganske gratis i relevante emner (som din virksomhed tilbyder ekspertise i). Et andet eksempel på er E-bøger. Her hjælper du forbrugerne, og det bliver nærmere uddannende end vejledende som i dit blogindlæg. Hos os har vi fx udgivet en gratis E-bog om Facebook annoncering og én om SEO. Det er endnu en gang for at skabe positiv omtale og et eksempel på pull marketing, hvor man driver forbrugeren til dørs igennem loyalitet.

Videoer er også en idé til content marketing, hvor du har mulighed for at skabe visuel popularitet. Der er 40 gange større mulighed for, at videomateriale bliver delt online end tekstmateriale, hvorfor det kan være relevant at overveje video.

Når du endelig har drevet trafik ind på din hjemmeside fra nogle af disse ovenstående eksempler, kan det være en idé at infiltrere en chat funktion eller lign. Denne chat funktion kan yde kundeservice og hjælpe den besøgende – og ligeledes skabe Call-To-Action, så den besøgende kan spørge om hjælp eller endda vække interesse i din ydelse.

Der er rigtig mange muligheder inden for content marketing, men det er et meget brugbart værktøj til dig, der ønsker lukrativ website trafik og nye henvendelser – og i første omgang god omtale! 🙂

Content marketing på sociale medier

Sociale medier spiller en væsentlig rolle, når der skal deles content. Særligt for virksomheder med mange lokationer (kædevirksomheder), er det en yderst vigtig disciplin. Her kan man nemlig aktivere lokale kunder, hvis man udnytter content marketing på sociale medier på den rette måde. Det kan dog være svært at distribuere content ud fra én virksomhed, der har mange lokationer. Her kan vi anbefale værktøjet, Post Office Social, som gør det muligt at planlægge og distribuere content fra én platform ud på individuelle Facebook sider – hvor man kan sætte det lokale præg, som aktiverer lokalsamfundet.

Investér i content marketing

Content marketing er ikke altid let at udføre – dette gælder faktisk al SEO og generelt marketing. Samtidigt er det én af de discipliner, der kan gøre størst forskel for særligt små og nyopstartede virksomheder. Derfor anbefaler vi kraftigt, at man vælger at investere netop i marketing. Er du helt ny i markedet, skal du først og fremmest sørge for, at folk kender til dit brand og dine produkter. Alt andet kan sådan set være ligemeget. Er du ikke selv en haj til marketing, kan det være en god idé at outsource opgaven – selvom budgettet er stramt. Bare dét at sætte sig ind i stoffet kan tage rigtig lang tid, og content marketing er en investering der vil tilføre din virksomhed værdi langt ud i fremtiden. Du kan læse mere om fordelene ved at outsource din marketing i denne artikel og om brugen af et marketing bureau.

Bliv klogere på online marketing