Privatlivspolitik
Privatlivspolitik

Begynderguide til Content Marketing

Opdateret d. 19. juni 2020 af Thomas Bogh

Begynderguide til Content Marketing

Hvad er content marketing?

Content marketing er strategisk brug af artikler, guides, blogindlæg, videoer, infografikker og andet indhold, der skaber værdi for dine besøgende – med mål om, at det i sidste ende fører til salg, leads, konverteringer eller en anden ønskede handling.

Indholdet skal være værdiskabende, relevant og tilfredsstille et behov hos kunder, brugere eller besøgende på din hjemmeside. Ofte fortæller det en historie eller løser et problem.

Om det er skriftligt, visuelt eller “downloadable” – formålet med dit indhold er at skabe mere trafik til din hjemmeside og flere nye henvendelser.

Content Marketing er også ofte en del af din markedsføringsplan. Her refererer den til din styring af alle de konkrete medier, du opretter og ejer. Det kan lykkes gennem positiv omtale, som du kan få ved at hjælpe og uddanne andre mennesker igennem content marketing.

Content marketing er derfor sammen med linkbuilding den vigtigste gren af Google-optimering – SEO.

Hvor effektivt er Content marketing?

I en undersøgelse fra Upland viste det sig, at content marketing driver væsentligt flere konverteringer eller salg sammenlignet med andre marketing-strategier.

I gennemsnit skabte det 6 gange så mange konverteringer sammenlignet med alternative metoder. 2.9% for content marketing og 0.5% for andre typer af marketing.

Årsagen til det er flerdelt. For det første, er vi alle generelt mere venligstemt, hvis marketing ikke forstyrre os, mens vi laver noget andet. For det andet er din målgruppe generelt mere “varme” og interesseret i at købe dit produkt eller ydelse – såfremt dit indhold er godt og gør sit arbejde.

Content marketing er baseret på pull-marketing

Jeres marketingplan består sandsynligvis både af pull- og push-marketing, heriblandt content marketing.

Ved Push-marketing “skubber” du dit budskab ud foran din målgruppe. De har altså ikke bedt om din marketingsprodukt. Ofte vil det afbryde dem, mens de laver noget andet. I den digitale verden omfatter Push-marketing blandt andet videoreklamer, banner ads, SoMe-reklamer m.m.

Pull-marketing derimod “trækker” eller lokker din målgruppe ind for at de kan modtage dit budskab. Indholdet er indbydende og tager afsæt i målgruppens behov og præmisser. SEO, E-mail marketing og content marketing er alle eksempler på pull-marketing.

Kombinationen af disse to discipliner inden for marketing er ofte meget effektiv, og anbefales til langt de fleste virksomheder. Content Marketing falder i den anden kategori.

Ifølge en undersøgelse fra Content Marketing Institute laver 90% af alle moderne virksomheder allerede en eller anden form for content marketing. Men hvor succesfuld den content marketing er, afhænger af indholdets kvalitet og jeres vedholdendehed.

I kan sagtens få gode resultater ud af at lave bare ét stykke værdiskabende indhold. Men I får ikke den fulde værdi eller effekt, medmindre I lægger en plan og laver brugbart indhold ofte. I skal altså lægge en indholdsstrategi.

Ved at lave godt indhold jævnligt, skaber du en troværdighed blandt dine kunder. Du demonstrerer din ekspertise, viser at du forstår deres behov og styrker dit brands troværdighed. Denne troværdighed, og de gode indlæg, trækker dine kunder tilbage til din hjemmeside – og lokker derudover flere kunder til.

Hvorfor skal jeg starte på content marketing?

Én af årsagerne til at content marketing har så stor betydning er også forbrugernes tendenser på internettet.

Hvor ofte læser du op på et produkt eller ydelse, inden du køber?

Det gør de fleste. Som forbrugere har vi gennem de seneste mange år haft et stort fokus på research på internettet forud for et køb.

Her vil jeg referere til Googles begreb The Zero Moment of Truth, der beskriver, hvordan søgemaskiner – og internettet generelt – har ændret vores forbrugervaner.

Dette gør også, at du bør overveje at lave content marketing.

Forbrugeren vil se positivt på dine behjælpelige indlæg rundt omkring på internettet, og det vil styrke din troværdighed. Du vil samtidig ranke højere på de keywords (på Google), du laver tilhørende content marketing til, som kan skabe trafik på din side = flere kunder.

Tragten – sådan strukturerer du dit indholdsstrategi

En god måde at betragte og strukturere sin content marketing på er ved at se dét som en tragt.

Tragten har en top, en midte og en bund. Det er en anerkendelse af, at alle i din målgruppe ikke nødvendigvis er det samme sted i deres købsproces eller kunderejse.

Meningen med tragten er, at folk, der ikke er kunder, bliver bekendt med dit brand gennem omfavnende content. Derefter skal de gerne komme tilbage til din hjemmeside, hvor de finder godt og lærerigt værdiskabende content. Når den gode relation mellem afsender og modtager er blevet fuldstændig fastsat, skal dit værdifulde content gerne føre til et salg.

Mere simpelt kan det deles op i disse 3 faser:

  1. Top: Content skal fange opmærksomheden for nye læsere.
  2. Midte: Content skal skabe værdi og informere, og gøre de nye læsere til faste læsere.
  3. Bund: Content skal mere tilpasses den enkelte potentielle kunde, og også opfordre mere direkte til salg eller konvertering.
content marketing tragt

Hvordan kommer jeg fra start?

Hvis du kender dit produkt og din målgruppe kan du hurtigt komme i gang med content marketing. En af dens store styrker er, at det er en meget billig kilde til ny trafik og henvendelser.

Du skaber troværdighed, fordi du tilbyder din hjælp og ekspertise gratis. Du skaber Call-To-Action for den potentielle kunde, og du “tvinger” ikke forbrugeren til at købe noget.

Hvis du vil starte blidt ud med content marketing, er blogindlæg først og fremmest et godt værktøj til at skabe den positive omtale om din virksomhed. Du vejleder folk ganske gratis i relevante emner (som din virksomhed tilbyder ekspertise i).

Et andet eksempel på er E-bøger. Her hjælper du forbrugerne, og det bliver nærmere uddannende end vejledende som i dit blogindlæg. I Bonzer udgiver vi eksempelvis løbende e-bøger om SEO og diverse cases. Det er endnu en gang for at skabe positiv omtale og et eksempel på pull marketing, hvor man driver forbrugeren til dørs igennem loyalitet.

Videoer er også en idé til content marketing, hvor du har mulighed for at skabe visuel popularitet. De er mere tids- og ressourcekrævende, men i en 2020-undersøgelse fra Wyzowl (et digitalt bureau, der specialiserer i video marketing) har 80% af de adspurgte deltagere set en stigning i salg pga. videomateriale. Det har også en langt større chance for at blive linket til eller delt på sociale medier.

Når du endelig har drevet trafik ind på din hjemmeside fra nogle af disse ovenstående eksempler, kan det være en idé at opsætte en chat-funktion eller lign. Denne chat-funktion kan yde kundeservice, hjælpe den besøgende og ligeledes skabe Call-To-Action, så den besøgende kan spørge om hjælp eller endda vække interesse i din ydelse.

Der er rigtig mange muligheder inden for content marketing, men det er et meget brugbart værktøj til dig, der ønsker lukrativ website trafik og nye henvendelser – og i første omgang god omtale!

Content marketing på sociale medier

Sociale medier spiller en væsentlig rolle, når der skal deles content.

Særligt for virksomheder med mange fysiske beliggenheder (kædevirksomheder), er det en yderst vigtig disciplin. Her kan man nemlig aktivere lokale kunder, hvis man udnytter content marketing på sociale medier på den rette måde.

Det kan dog være svært at distribuere content ud fra én virksomhed, der har mange beliggenheder. Her kan vi anbefale værktøjet, Post Office Social, som gør det muligt at planlægge og distribuere content fra én platform ud på individuelle Facebook sider – hvor man kan sætte det lokale præg, som aktiverer lokalsamfundet.

Investér i content marketing

Content marketing er ikke altid let.

Det gælder faktisk al SEO og generelt marketing.

Samtidigt er det én af de discipliner, der kan gøre størst forskel for særligt små og nyopstartede virksomheder.

Vi anbefaler derfor kraftigt, at man vælger at investere netop i marketing. Er du helt ny i markedet, skal du først og fremmest sørge for, at folk kender til dit brand og dine produkter. Alt andet kan sådan set være ligemeget.

Er du ikke selv en haj til marketing, kan det være en god idé at outsource opgaven – selvom budgettet er stramt. Bare dét at sætte sig ind i stoffet kan tage rigtig lang tid, og content marketing er en investering der vil tilføre din virksomhed værdi langt ud i fremtiden.

Du kan læse mere om fordelene ved at outsource din marketing i denne artikel og om brugen af et marketing-bureau.

Bliv klogere på online marketing