Opdateret 16. marts 2022 af Thomas Bogh

Begynderguide til content marketing

→ Download gratis content tjekliste
Begynderguide til content marketing

Har min virksomhed brug for content marketing?

De fleste vil – forhåbentligt – svare med et rungende “ja!”

Content marketing fungerer nemlig. Uanset om formålet er at tiltrække nye kunder, engagere jeres nuværende eller øge salg af enkelte produkter eller ydelser.

Men har I et klart mål for jeres content? Hvor strategisk er I, når I planlægger jeres content? Og er I gode til at evaluere på, hvad der faktisk virker?

I indlægget her får du en begynderguide til content marketing , herunder råd og tips til hvordan du får det meste og bedste ud af dit content.

Du får blandt andet svar på:

  • Hvad er content marketing?
    • Hvor effektivt er det?
    • Content marketing bygger (ofte) på pull marketing
  • Hvorfor er content marketing så værdiskabende?
  • Hvad kendetegner en effektiv content-strategi?
  • Hvordan laver man en nyttig content plan?

1. Hvad er content marketing?

Content marketing er strategisk brug af artikler, guides, blogindlæg, videoer, infografikker og andet indhold, der skaber værdi for dine besøgende – og at det værdiskabende content i sidste ende fører til salg, leads, konverteringer eller en anden ønsket handling.

Dit content kan være underholdende, løse et problem eller på anden vis være til gavn for dine besøgende. Det skal med andre ord skabe en konkret værdi for læseren.

Inden du laver dit content, er det derfor en god idé først at stille dig selv spørgsmålet:

  • “Hvad skal min læser få ud af mit content?”

God content marketing kræver derfor, at du kender din målgruppe, forstår hvad der er relevant for dem, og at du ved præcis, hvordan dit indhold tilfredsstiller deres behov.

Om det er skriftligt, visuelt eller “downloadable” – formålet med dit indholdskal være skabe mere trafik til din hjemmeside og flere nye henvendelser, og vejen dertil kan se ud på mange måder. Content marketing er derfor sammen med linkbuilding og teknisk SEO den vigtigste gren af SEO og din virksomheds vej mod Googles side 1.

Content marketing er ofte en del af din markedsføringsplan. Her refererer det til måden, du kan bruge content til at markedsføre din virksomhed og positionere den og den positive omtale, du kan få ved at uddanne læsere igennem dit informerende content.

→ Download gratis content tjekliste template 

1.1. Hvor effektivt er content marketing?

I en undersøgelse fra Upland (2019) viste det sig, at content marketing driver væsentligt flere konverteringer og salg sammenlignet med andre marketingstrategier.

I gennemsnit skabte content marketing seks gange så mange konverteringer sammenlignet med alternative metoder. Nærmere specificeret stod content marketing for 2.9% konverteringer, hvor andre typer marketing stod for 0.5%.

Årsagen til det er flerdelt:

  • Vi er generelt mere venligstemte, hvis marketing ikke forstyrrer os, mens vi laver noget andet
  • Din målgruppe er ofte mere “varme” og interesserede i at købe dit produkt eller ydelse

1.2. Content marketing er baseret på pull-marketing

Jeres marketingplan består sandsynligvis både af pull- og push-marketing, heriblandt content marketing.

Ved push-marketing “skubber” du dit budskab ud til din målgruppe. De har altså ikke bedt om dit content og marketingprodukt. Ofte vil det afbryde målgruppen, mens de laver noget andet. I den digitale verden omfatter push-marketing blandt andet videoreklamer, banner Ads, SoMe-reklamer m.m.

Pull-marketing derimod “trækker” eller lokker din målgruppe ind gennem content, der er indbydende og tager afsæt i målgruppens behov og præmisser. SEO, herunder content marketing og e-mail marketing er alle eksempler på pull-marketing.

Kombinationen af disse to discipliner inden for marketing er ofte meget effektiv, og de anbefales til langt de fleste virksomheder. Content marketing er ofte mere oplagt i den anden kategori.

Ifølge en undersøgelse fra Content Marketing Institute laver 90% af alle moderne virksomheder allerede en eller anden form for content marketing. Men hvor succesfuld den content marketing er, afhænger af indholdets kvalitet og din virksomheds vedholdendehed.

I kan sagtens få gode resultater ud af at lave bare ét stykke værdiskabende indhold. Men I får ikke den fulde værdi eller effekt, medmindre I lægger en plan og laver brugbart indhold ofte. I skal altså lægge en indholdsstrategi.

Ved at lave godt indhold jævnligt, skaber du en troværdighed blandt din målgruppe og potentielle kunder. Du demonstrerer din ekspertise, viser at du forstår deres behov og styrker dit brands troværdighed. Denne troværdighed, og det gode content, trækker dine kunder tilbage til din hjemmeside – og lokker derudover flere kunder til.

2. Hvorfor skal jeg begynde på content marketing?

Én af årsagerne til at content marketing har så stor betydning, er også, at forbrugernes adfærd har ændret sig på grund af internettet.

Det kan illustreres med et simpelt spørgsmål: Hvor ofte læser du op på et produkt eller ydelse, inden du køber?

Det gør de fleste. Som forbrugere har vi gennem de seneste mange år haft et stort fokus på research på internettet forud for et køb. Det betyder også, at vi er mere modtagelige over for content marketing.

Research forinden et køb bliver også til tider kaldt for The Zero Moment of Truth. Det er et begreb, Google selv bruger. Der beskriver, hvordan søgemaskiner – og internettet – har gjort, at forbrugere stiller højere krav til forhandlere og virksomheder.

I dag sammenligner forbrugere produkter på nettet, research problemet og stiller generelt krav til din virksomheds hjemmeside. Du skal med andre ord allerede skabe værdi for dine kunder – før de overhovedet er blevet dine kunder.

Når du laver god content marketing, vil forbrugeren finde dit indhold – og forhåbentlig finde det behjælpeligt eller nyttigt. Det er med til at styrke din virksomheds troværdighed og brand, og samtidig vil din virksomhed ranke højere på Google på de keywords, dit content omhandler. Og dét vil føre til mere organisk trafik og i sidste ende flere kunder.

3. Sådan laver du en god content-strategi

En god content-strategi besvarer følgende spørgsmål:

  1. Hvad er formålet med dit content?
  2. Hvem skal læse/se/lytte til det?
  3. Hvilket format er det i?
  4. Hvilke kanaler sendes det ud på?
  5. Hvordan evaluerer du på dine indsatser?

3.1. Hvad er formålet med dit content?

Dit content har to formål: et mål for din virksomhed og et mål for jeres besøgende.

For virksomheden – KPI’er og målsætning

Skal content skabe trafik? Skal det skaffe tilmeldinger til dit nyhedsbrev og dine email-kampagner? Eller forventer du, at dit content skal føre til et direkte salg?

Målsætningen er grundstenen for din strategi. Det kan du læse mere om i vores indlæg om KPI’er og målsætninger.

I indlægget kommer vi bl.a. med anbefalinger til, hvordan du bruger SMART Goals til at sætte mere realistiske og brugbare målsætninger for din content-strategi.

For den besøgende – search intent og kunderejser

I Bonzer arbejder vi med SEO. Derfor tager vi også udgangspunkt i content marketing rettet mod Google og de andre søgemaskiner.

Men de følgende råd kan også bruges med modifikationer, hvis du laver content marketing rettet mod andre kanaler som sociale medier (SoMe) eller e-mail.

Search Intent er årsagen til, at en bruger laver en bestemt søgning på Google. Search intent fortæller meget om, hvad den søgende vil opnå eller have ud af din content marketing. Hvis du bruger en anden kanal, kan du i stedet undersøge user intent – altså hvorfor en kontakt har tilmeldt sig dit nyhedsbrev eller følger din virksomhed på de sociale medier.

Det vigtigste er, at du sætter dig i dine potentielle kunders sted: Hvad vil de gerne have ud af dit content?

Det kan være, at de vil underholdes. Måske vil de have løst et problem, de har. Eller også vil de lære noget om dit produkt eller ydelse, inden de skal tage stilling til om, de skal gå med dig eller din konkurrent.

Hvor er dine besøgende i deres kunderejse?

Din brugers sted i kunderejsen har også indflydelse på, hvilket content der passer bedst til hans eller hendes behov.

En god måde at betragte og strukturere din content marketing, når du vil ramme forskellige grupper i deres kunderejse, er ved at se på kunderejsen som en tragt.

Tragten har en top, en midte og en bund. Det er en anerkendelse af, at alle i din målgruppe ikke nødvendigvis er det samme sted i deres købsproces eller kunderejse.

Meningen med tragten er, at folk, der ikke er kunder, bliver bekendte med dit brand gennem omfavnende content. Derefter skal de gerne komme tilbage til din hjemmeside, hvor de finder godt og lærerigt værdiskabende content. Når den gode relation mellem afsender og modtager er blevet fuldstændig fastsat, skal dit værdifulde content gerne føre til et salg.

Mere simpelt kan det deles op i disse tre faser:

  1. Top: Content skal fange opmærksomheden for nye læsere.
  2. Midte: Content skal skabe værdi, informere og gøre de nye læsere til faste læsere.
  3. Bund: Content skal tilpasses den enkelte potentielle kunde og også opfordre mere direkte til salg eller konvertering.
content marketing tragt

3.2. Hvem skal læse/se/lytte til dit content?

Content har altid en specifik målgruppe, det er blevet skrevet eller designet til. Det er derfor en god idé at hive målgruppeanalysen fra din markedsføringsplan frem.

Hvem er dine kunder? Hvilke problemer vil de gerne løse? Hvad er deres interesser?

3.3. Hvilket format er dit content i?

Hvis du kender dit produkt og din målgruppe, kan du hurtigt komme i gang med content marketing. En af dens store styrker er, at det er en meget billig kilde til ny trafik og henvendelser.

Du skaber troværdighed, fordi du tilbyder din hjælp og ekspertise gratis. Du skaber Call-To-Action for den potentielle kunde, og du “tvinger” ikke forbrugeren til at købe noget.

Men først skal du beslutte dig for, hvilket format dit content marketing skal laves i.

Blogindlæg

Hvis du vil starte blidt ud med content marketing, er blogindlæg først og fremmest et godt værktøj til content marketing. Det er gratis, du har total kontrol over indholdet, og det gavner din SEO.

Blogindlæg er derfor blevet en klassiker inden for content marketing.

Ved at leve op til search/user intent gavner dine blogindlæg også dine besøgende. Det er, fordi du vejleder dine kunder gratis i emner, som din virksomhed har opbygget ekspertise inden for. Det opbygger tillid og øger opmærksomheden på dit brand.

Opslag på sociale medier

Hvis du har profiler og sider på sociale medier, kan du også gå i gang med et opslag eller post.

Gode opslag er ofte nyheder, underholdningsindslag eller delinger af indhold fra andre kanaler, hvor du tilføjer noget ekstra værdi som en kommentar eller uddybning af den delte artikels indhold.

E-bøger

Et andet eksempel er e-bøger.

Her hjælper du forbrugerne, og det bliver nærmere uddannende end vejledende som i dit blogindlæg. I Bonzer udgiver vi eksempelvis løbende e-bøger om SEO og diverse SEO-cases. Det er endnu en gang for at skabe positiv omtale og et eksempel på pull marketing, hvor vi driver potentielle kunder til dørs igennem loyalitet.

Video

Video er også en idé til content marketing. Her har du mulighed for at skabe visuel popularitet.

Videoer er mere tids- og ressourcekrævende, men i en 2020-undersøgelse fra Wyzowl (et digitalt bureau, der specialiserer i video marketing) har 80% af de adspurgte deltagere set en stigning i salg pga. videomateriale. Det har også en langt større chance for at blive linket til eller delt på sociale medier.

Når du endelig har drevet trafik ind på din hjemmeside fra nogle af disse ovenstående eksempler, kan det være en idé at opsætte en chat-funktion eller lign. Denne chat-funktion kan yde kundeservice, hjælpe den besøgende og ligeledes skabe Call-To-Action, så den besøgende kan spørge om hjælp eller endda få interesse i din ydelse.

Der er rigtig mange muligheder inden for content marketing, og det er et meget brugbart værktøj til dig, der ønsker lukrativ website trafik og nye henvendelser – og i ikke mindst god omtale!

3.4. Hvilken kanal udkommer dit content på?

Dit valg af kanal er også med til at diktere dit indhold og form.

SEO

SEO er ofte mere rettet mod evergreen indhold, altså indhold uden en udløbsdato.

Content marketing til SEO er ofte blogindlæg, men det kan også dække videoer, grafikker og interaktivt indhold, som er nyttigt og relevant for besøgende fra søgemaskinerne.

Her er det vigtigt, at dit content lever op til search intent, og at det er optimeret til at blive fundet af Google.

E-mail marketing

E-mail marketing er den marketingkanal, hvor kunderne er mest indstillede på at købe.

Det er det, fordi du kun skriver dig op til et nyhedsbrev, hvis du i forvejen er fast kunde eller er interesseret i at købe eller blive klogere på et produkt eller emne.

Content marketing til denne kanal for en produkt-webshop kan fx være brugsguides til produkter (da læserne allerede ejer produktet eller har planer om at købe det inden for den nærmeste fremtid) eller direkte salgstekster.

Sociale medier

Sociale medier er drevet af aktualitet, underholdning og relevans.

Facebook, Twitter, LinkedIn og andre sociale medier spiller en væsentlig rolle, når der skal deles content.

Særligt for virksomheder med mange fysiske butikker eller flere brands – og derfor flere profiler på sociale medier – er det en yderst vigtig disciplin. Her kan man nemlig aktivere lokale kunder, hvis man udnytter content marketing på sociale medier på den rette måde.

Det kan dog være svært at distribuere content fra én virksomhed, der har mange beliggenheder. Her kan vi anbefale værktøjet, Post Office Social, som gør det muligt at planlægge og distribuere content fra én platform ud på individuelle Facebook sider. Her kan man også sætte det lokale præg, som aktiverer lokalsamfundet.

3.5. Hvordan evaluerer I på jeres content marketing?

Evaluering er en essentiel del af enhver content-strategi.

Hvis I ikke ved, hvad virker, hvordan skal I så kunne planlægge det næste stykke content?

Evaluering på digital marketing, som content marketing ofte falder under, bygger typisk på salgsdata, data om forbrugernes adfærd og jeres fastlagte målsætning. Den bedste anbefaling er at evaluere regelmæssigt og tilpasse jeres indsats, så I får det maksimale udbytte af arbejdet.

4. Sådan lægger du en simpel content plan

En content plan er en plan for, hvilket content jeres content marketing skal indeholde.

Jeres content plan sikrer, at I holder jer til strategien og ikke spilder tid på irrelevant indhold, underprioriterer vigtige elementer af jeres content marketing eller mister overblikket over jeres indsats.

I får også struktur på, hvem der gør hvad og hvornår.

Planen strækker sig ofte over en længere periode, hvor I tildeler udvalgte personer specifikke roller og redegør for jeres budget, tidsallokering og ressourcer.

En content plan kunne eksempelvis tage form af en månedskalender eller et Excel-ark, hvor I lægger en plan for fremtidigt content, dets formål og målgruppe, særlige forhold, rollefordeling og deadline.

Tjekliste til jeres content plan:

  • Hvilket content skal der laves?
  • Hvilket format skal content være i?
  • Hvilke kanaler bruger I?
  • Hvad er jeres målsætning?
  • Hvem er ansvarlig for opgaven?
  • Hvornår er deadline?
  • Hvilke ressourcer er påkrævet for at udføre opgaven?

Du kan downloade en tjekliste til det specifikke skrevne content i din content plan herunder.

New call-to-action

5. Investér i content marketing

Content marketing er ikke altid let.

Det gælder faktisk al SEO og generelt marketing.

Samtidigt er det én af de discipliner, der kan gøre størst forskel for særligt små og nyopstartede virksomheder.

Vi anbefaler derfor kraftigt, at man vælger at investere netop i marketing. Er du helt ny i markedet, skal du først og fremmest sørge for, at folk kender til dit brand og dine produkter. Alt andet kan sådan set være ligemeget.

Er du ikke selv en haj til marketing, kan det være en god idé at outsource opgaven – selvom budgettet er stramt. Bare dét at sætte sig ind i stoffet kan tage rigtig lang tid, og content marketing er en investering der vil tilføre din virksomhed værdi langt ud i fremtiden.

Du kan læse mere om fordelene ved at outsource din marketing i denne artikel og om brugen af et marketing-bureau.

Bonzer nyheder

Friske nyheder til at holde dig opdateret på din mest ønskede SEO-viden