Hvad er en KPI?

Udgivet d. 25. oktober 2017 af David Poulsen ・ 5 min read

Du har formentlig hørt om en key performance indicator før – forkortet siger man KPI. Din key performance indicator demonstrerer, hvor effektivt virksomheden klarer sig i forhold til målsætningerne. I dette indlæg vil jeg gennemgå, hvordan man vælger sine “KPI’er” med omhu.

Vælg KPI’er der er direkte relateret til jeres målsætninger

En KPI er med andre ord konkrete opmålinger eller data, der bruges til at vurdere din virksomheds mål. Eksempler på KPI’er kunne være at øge virksomhedens salg, at forbedre jeres ROI på jeres marketing forbrug eller at forbedre jeres kundeservice.

Lad os bruge en webshop som eksempel med tilhørende KPI’er:

Forøg salget med 10% i næste kvartal – KPI’erne indeholder daglige salg, trafik på hjemmesiden og konvertingsraten.

Øg konverteringsraten med 2% i det kommende år. KPI’erne inkluderer konverteringsraten, tabene per shoppingkurv, tilhørende fragtforhold og konkurrencedygtige priser.

Forøg sidetrafikken med 20% i det kommende år. KPI’erne omfatter trafik, trafik kilder, promovering af CTR, bounce rates mv.

Dette er blot et eksempel på, hvilke målsætninger en webshop kan bruge, og hvordan KPI’erne løbende vil vise resultaterne af målene.

Hellere få KPI’er end alt for mange

En af de gode ting ved inbound marketing er, at du kan opmåle alt ned til mindste detalje. Visninger, kliks, konverteringer, åbningsrate, antal sendte og listen kan fortsætte i evighed. Når du begynder at identificere dine KPI’er, skal du dog være opmærksom på, at det altid er bedst at indskærpe dit data! I stedet for at fokusere på en lang række statistik, skal du altså vælge få “nøgle detaljer”. En god huskeregel er, at hvis du prøver at spore så mange KPI’er som muligt, kan du lige så godt lade være 🙂

Det er selvfølgelig svært at sige præcis, hvor mange du og din virksomhed bør have, da det varierer meget fra virksomhed til virksomhed. Hubspot har dog erfaret, at et sted mellem fire og ti KPI’er er meget fornuftigt for en virksomhed.

Overvej virksomhedens udviklingsfase

Afhængigt af hvilken fase din virksomhed er i rent udviklingsmæssigt, vil der naturligvis være nogle data inden for KPI, der er vigtigere end andet. Virksomheder i tidlig fase vil først og fremmest tænke på det vigtige data, der er i forbindelse med opstart. Etablerede forretninger vil omvendt beskæftige sig om de mere detaljerede KPI’er såsom CPA eller CLTV. 

Identificer dine tidligere og fremtidige indikatorer

Du skal identificere dig med virksomhedens tidligere og fremtidige (key perfomance) indikatorer – og vigtigst af alt forstå forskellen mellem dem. Det betyder i første omgang ikke, at dine tidligere er dårligere end dine fremtidige indikatorer eller omvendt. Du skal tænke på, hvilke mål du har sat dig tidligere hen, og netop hvordan du har målt dem. Herefter skal du tænke på fremtidige mål, og hvordan du løbende vil måle dem. Prøv at tænk på disse ting lidt uafhængigt af hinanden. Mange tænker nemlig udelukkende på indikatorerne fra fortiden, fordi det allerede er sket og derved målt. Derfor skal du hele tiden være et skridt foran i forhold til dine KPI’er!

Forslag til KPI i forhold til branche

Software/IT KPI’er     Professionel service KPI’er
    • MRR
    • Churn
    • CPA
    • Average revenue per retainer
    • Lifetime value
    • Bookings
    • Utilization
    • Backlog
    • Effective billable rate
Online medier / forlagsbranchen KPI’er                      Detail KPI’er
    • Unikke besøgende
    • Sidevisninger
    • Share ratio
    • Social referral growth
    • Tid på siden
    • Kapital ekspandering
    • Kunde tilfredshed
    • Sales per square foot
    • Gennemsnitligt kunde forbrug
    • Stock turnover

Hvordan måler og følger du op på dine KPI’er?

Du måler, og følger op på dine KPI’er ved at have et system til netop dette. Du kommer højt sandsynligt til at have en række KPI’er, der ikke allesammen har den samme datakilde, og du vil om noget undgå at indtaste data manuelt.

Du skal derfor finde ud af hvilke KPI er du vil arbejde med, og herefter finde ud af hvilke datakilder der er. Hvis du har et digitalt produkt, og alle dine salg er digitale, så er der en ovenhængende sandsynlighed for at du allerede er bekendt med Google Analytics. Her ligger der allerede en stor mængde data, som du kan trække ud, og holde styr på i dit KPI Dashboard.

Hos mange af vores kunder, er deres KPI’er bundet op på SEO, så her kan vi trække al data fra bla. Search Console og Google Analytics.

Hvis vi skal komme med nogle bud på nogle KPI systemer som du kan bruge, så kan vi bla. anbefale de nedestående, da vi selv har erfaring med dem, og ved at de kan fungere helt fint til formålet.

  • Klipfolio
  • Databox

Jeg vil anbefale at du tjekker dem begge ud, og ser hvilket system der matcher bedst ift. dine krav til pris, integrationer mm. De skulle gerne begge have en gratis prøveperiode, så du kan se om det er noget for dig, inden du skal til at betale for noget.

Held og lykke!