Du har formentlig hørt om en key performance indicator før – forkortet siger man KPI. Din key performance indicator demonstrerer, hvor effektivt virksomheden klarer sig i forhold til målsætningerne. I dette indlæg vil jeg gennemgå, hvordan man vælger sine “KPI’er” med omhu.

Vælg KPI’er der er direkte relateret til jeres målsætninger

En KPI er med andre ord konkrete opmålinger eller data, der bruges til at vurdere din virksomheds mål. Eksempler på KPI’er kunne være at øge virksomhedens salg, at forbedre jeres ROI på jeres marketing forbrug eller at forbedre jeres kundeservice.

Lad os bruge en webshop som eksempel med tilhørende KPI’er:

Forøg salget med 10% i næste kvartal – KPI’erne indeholder daglige salg, trafik på hjemmesiden og konvertingsraten.

Øg konverteringsraten med 2% i det kommende år. KPI’erne inkluderer konverteringsraten, tabene per shoppingkurv, tilhørende fragtforhold og konkurrencedygtige priser.

Forøg sidetrafikken med 20% i det kommende år. KPI’erne omfatter trafik, trafik kilder, promovering af CTR, bounce rates mv.

Dette er blot et eksempel på, hvilke målsætninger en webshop kan bruge, og hvordan KPI’erne løbende vil vise resultaterne af målene.

Hellere få KPI’er end alt for mange

En af de gode ting ved inbound marketing er, at du kan opmåle alt ned til mindste detalje. Visninger, kliks, konverteringer, åbningsrate, antal sendte og listen kan fortsætte i evighed. Når du begynder at identificere dine KPI’er, skal du dog være opmærksom på, at det altid er bedst at indskærpe dit data! I stedet for at fokusere på en lang række statistik, skal du altså vælge få “nøgle detaljer”. En god huskeregel er, at hvis du prøver at spore så mange KPI’er som muligt, kan du lige så godt lade være 🙂

Det er selvfølgelig svært at sige præcis, hvor mange du og din virksomhed bør have, da det varierer meget fra virksomhed til virksomhed. Hubspot har dog erfaret, at et sted mellem fire og ti KPI’er er meget fornuftigt for en virksomhed.

Overvej virksomhedens udviklingsfase

Afhængigt af hvilken fase din virksomhed er i rent udviklingsmæssigt, vil der naturligvis være nogle data inden for KPI, der er vigtigere end andet. Virksomheder i tidlig fase vil først og fremmest tænke på det vigtige data, der er i forbindelse med opstart. Etablerede forretninger vil omvendt beskæftige sig om de mere detaljerede KPI’er såsom CPA eller CLTV. Nedenfor kan du se, hvilke KPI’er virksomheden bør kigge på, alt efter hvilken fase den er i!

KPI - udviklingsfase

Identificer dine tidligere og fremtidige indikatorer

Du skal identificere dig med virksomhedens tidligere og fremtidige (key perfomance) indikatorer – og vigtigst af alt forstå forskellen mellem dem. Det betyder i første omgang ikke, at dine tidligere er dårligere end dine fremtidige indikatorer eller omvendt. Du skal tænke på, hvilke mål du har sat dig tidligere hen, og netop hvordan du har målt dem. Herefter skal du tænke på fremtidige mål, og hvordan du løbende vil måle dem. Prøv at tænk på disse ting lidt uafhængigt af hinanden. Mange tænker nemlig udelukkende på indikatorerne fra fortiden, fordi det allerede er sket og derved målt. Derfor skal du hele tiden være et skridt foran i forhold til dine KPI’er!

Læs  Hvordan bruger jeg en SWOT analyse i mit content?

Forslag til KPI i forhold til branche

 

Software/IT KPI’er     Professionel service KPI’er
  • MRR
  • Churn
  • CPA
  • Average revenue per retainer
  • Lifetime value
  • Bookings
  • Utilization
  • Backlog
  • Effective billable rate
Online medier / forlagsbranchen KPI’er                      Detail KPI’er
  • Unikke besøgende
  • Sidevisninger
  • Share ratio
  • Social referral growth
  • Tid på siden
  • Kapital ekspandering
  • Kunde tilfredshed
  • Sales per square foot
  • Gennemsnitligt kunde forbrug
  • Stock turnover

Jeg håber, at dette kunne give dig en god indsigt i, hvordan man måler sine målsætninger undervejs! Har du kommentarer eller spørgsmål, kan jeg altid kontaktes på dp@bonzer.dk 🙂

Tjek også meget gerne forsiden ud!