Privatlivspolitik
Privatlivspolitik

Sådan laver du en søgeordsanalyse – Trin for trin guide

Opdateret d. 15. september 2020 af Thomas Bogh

Sådan laver du en søgeordsanalyse – Trin for trin guide

En søgeordsanalyse – eller en keywordanalyse – er en fremgangsmetode til at finde samt udvælge de søgeord, du ønsker at rangere på, når kunder og andre relevante målgrupper foretager en søgning.

Ved at finde og målrette din side mod de rigtige søgeord, får du:

  • Højere placeringer i søgeresultaterne
  • Mere trafik
  • Flere besøgende, der er klar til at købe dit produkt eller ydelse

At finde de rette søgeord er et af grundelementerne i både SEO og betalt annoncering med Google Ads.

Vil I gerne have flere kunder via Google?

I denne artikel bliver du klogere på, hvad analysen består af, hvilke værktøjer (både gratis og betalte) du kan bruge til finde de rigtige søgeord – og ikke mindst en trin for trin-guide til, hvordan du laver din egen søgeordsanalyse. Her har vi også inkluderet en skabelon til fri brug.

Hvis du allerede ved lidt om SEO og søgeordsanalyser, anbefaler vi, at du springer videre til afsnittet “Sådan kommer du i gang med analysen”.

Hvad er en søgeordsanalyse?

Med en søgeordsanalyse, eller keywordanalyse, danner du dig et overblik over potentielle søgeord, der er relevante for din eller din kundes hjemmeside. 

Analysen tager udgangspunkt i kvantitativ data baseret på søgninger på søgemaskiner som Google. Herudover ser analysen også på din nuværende målgruppe og deres adfærd på din side.

Når du er færdig med at lave analysen, vil du stå tilbage med et ark (eksempelvis Google sheet), som viser præcis hvilke søgeord, du skal målrette din side mod.

Søgeordsanalysen vil bl.a. afklare: 

  • Hvilken intention, der ligger bag de enkelte søgninger
  • Antallet af månedlige søgninger på de udvalgte ord
  • Hvor høj konkurrencen er
  • Hvilke søgeord der er relevante for dig

Det overordnede søgeord dikterer, hvordan du skal udarbejde dit indhold samt målrette dine linkkampagner.

Det bestemmer typisk også hvilke søgninger, du gerne vil have dine annoncer fremvist på. Du kan derfor ikke lave SEO eller Google Ads, uden først at have dine søgeord på plads. Med andre ord; du kan ikke komme i gang med at vækste digitalt, før du kender din målgruppe.

Hvorfor er det overhovedet nødvendigt med en søgeordsanalyse?

Så længe du beskriver dit produkt eller ydelse, hvorfor skulle du så overhovedet lave en søgeordsanalyse?

søgeords gif

Jo, det er muligt at få høje placeringer i Google, selvom du ikke har lavet en søgeordsanalyse. Du vil til tider også kunne finde sider, der rangerer højt på søgeord, som overordnet ikke optræder på den enkelte side.

Men uden analysen vil du have svært ved at lægge en strategi og derfor arbejde målrettet mod at rangere på de søgeord, der har størst værdi for dig og din virksomhed. Hvis du ikke arbejder strategisk, vil det være meget svært for dig at få en god placering på Google – og du vil heller ikke vide, hvor vækstmulighederne ligger henne fremover.

Hvis du f.eks. har en webshop, hvor du sælger kuglepenne, vil du med det rette udvalg og en korrekt opsat hjemmeside godt kunne rangere på en søgning som “kuglepenne” Men uden en ordentlig analyse, kan du:

  • Gå glip af vigtige relaterede søgninger (longtail søgninger)
  • Ikke se at konkurrencen på keywordet er ganske højt (hvorfor du vil arbejde i blinde uden at vide hvorfor)
  • Misse hvad search intent er

Hvad er et godt søgeord?

De rigtige søgeord eller søgefraser kan være guld værd. 

Et søgeord bliver også ofte kaldt et keyword eller et nøgleord. Når vi eller andre bruger ordet keywordanalyse, er der altså tale om det samme som en søgeordsanalyse. Det kan også være en længere sætning eller et spørgsmål – altså en søgefrase.

Et godt søgeord er relevant, har mange månedlige søgninger og fører til flere konverteringer. Konverteringer kan både være salg, tilmelding af nyhedsbrevet, klik på bestemte kampagner – hvad end du ønsker, at brugerne foretager af handling på din side.

Relevans

Relevans handler både om dig og dine besøgende. 

For dig er en søgning relevant, hvis det skaber trafik, der medfører en konvertering, hvor en høj placering på side 1 er afgørende.

Hvis vi igen bruger eksemplet om kuglepenne, så vil det ofte være ganske naturligt, at en webshop, der sælger netop den vare, gerne vil have en høj placering.

For jeres besøgende er søgeordet relevant, hvis I faktisk leverer det, de søger efter. I skal kunne tilfredsstille behovet eller besvare spørgsmålet bag søgningen. Hensigten bag en søgning kaldes også for søgeintentionen eller search intent

Google har kun lyst til at levere relevante søgeresultater. Det betyder, at hvis I ikke sælger “kuglepenne” (jf. eksempel), kan det blive meget svært at få en høj placering på netop det søgeord.

Ved andre søgeord og søgefraser kan det være sværere at se den egentlige intention bag søgningen. I de tilfælde kræver det, at du først laver din søgeordsanalyse og tager et nærmere kig på de relaterede søgninger for det enkelte søgeord.

Volumen – antallet af månedlige søgninger

Et godt søgeord skal gerne have et vis antal månedlige søgninger. Det indikerer også, om det er søgeord og generelt områder, som har en efterspørgsel.

Hvis ikke der er særlig mange, som leder efter et produkt, en tjeneste eller vil have løst et bestemt problem, er det næppe særlig værdifuldt for din virksomhed eller hjemmeside.

Så hvor mange søgninger bør der være? Jo, det kan selvfølgelig variere. Men du bør udover have følgende med i din udregning for at kende værdien (og derfor hvor du bør investere din tid):

  • CPC (cost per click) – indikerer ofte forretningsværdien bag en søgning
  • CTR (click through rate) – hvor mange procent klikker videre til din side?
  • Konverteringsrate – hvor mange procent ender med at konvertere, når først de er landet på din side?
  • Hvad tjener du på konverteringen?

Kender du disse tal, ved du også hvor meget værd et søgeord er, såfremt du ligger i de øverste placeringer, hvor størstedelen af trafikken går hen.

Det betyder også, at du nemmere kan sætte en værdi på antallet af månedlige søgninger.

Alligevel er der mange i Danmark, som gerne vil have minimum 100 månedlige søgninger på søgeord, man målrettet går efter.

Hvis du arbejder inden for en nichebranche eller i en mindre industri, hvor søgningerne er få, men hvor hver enkelt salg har høj værdi, bør du stadig overveje at bruge det som søgeord. Vi har selv cases, hvor søgevolumen er lav (mindre end 100 søgninger om måneden), men hvor et enkelt salg kan dække virksomhedens udgifter i månedsvis.

Der skal f.eks. ikke særlig mange konverteringer til for en ejendomsmægler, før at det har en kæmpe værdi. Til gengæld vil webshoppen med kuglepenne højst sandsynligt gerne have flere søgninger, før det bliver rigtig sjovt.

Longtail søgeord

Longtail søgeord eller longtail keywords er mere præcise søgninger, der typisk har en lavere volumen, men hvor de besøgende til gengæld er længere henne i deres kunderejse og klar til at købe dit produkt eller ydelse.

Ahrefs the search demand curve
Kilde: Ahrefs

Fordi et søgeord eller -frase er længere eller har flere tegn, betyder det ikke, at det er et longtail. Longtail refererer specifikt til, at det er en forlænget version af det overordnede. Du vil ofte få forslag til longtail søgeord/keywords, når du selv laver en søgning i Google.

Google anbefalede søgninger på kuglepenne

Du kan ligeledes også se på relaterede søgninger. Det giver et indblik i, hvad folk ellers søger efter, når de søger på “kuglepenne”. Gode ideer som hjælper på content analysen.

søgninger relateret til kuglepenne

Konvertering – er der salg i søgningen?

Ikke alle søgeord har samme formål.

Nogle søgninger handler om at købe et produkt. Andre handler om at finde informationer eller opnå ny viden. I din søgeordsanalyse er det derfor en god idé først at fokusere på de søgeord, der skaber værdi for dig og din virksomhed. Du kan altid efterfølgende udbygge med nye søgeord, guides og andet indhold.

Som tommelfingerregel kan du altid se om et søgeord har købspotentiale, hvis der allerede ligger annoncer i toppen eller bunden af siden. Det er også det man kigger på i CPC faktoren.

Hvis dine konkurrenter er villige til at betale penge for at ligge på en søgning, er der ofte værdi at hente.

Konkurrence og sværhedsgrad

Uden et SEO-værktøj kan det være svært at vurdere, hvor meget der skal til for at rangere på et bestemt søgeord.

Men du kan altid lære meget ved selv at klikke ind på dine konkurrenters sider, der ligger på side 1. Her bruger vi ordet “konkurrent” meget bredt. Nyhedsmedier, opslagsværker, private blogs m.m. Du er i konkurrence med alle om positioner i Google og de andre søgemaskiner.

Værktøjer til søgeordsanalyse

Der eksisterer et utal af værktøjer – både gratis og betalte. Vi har taget udgangspunkt i de helt store, som du får svært ved at komme udenom. 

Gratis værktøjer


Formål og funktion
Google Keyword Planner / SøgeordsplanlægningGoogles eget værktøj til at finde søgeord til Google Ads. Kan også bruges til SEO. Det mest retvisende værktøj, da det er Googles egne tal, men viser kun generelle tal.
Forbedret funktionalitet, hvis du i forvejen kører annoncer hos Google.
Google AnalyticsAnalyseværktøj til trafik og brugeradfærd på din egen hjemmeside.
Google Search ConsoleGoogles dedikerede værktøj til SEO. Her kan du følge din trafik og se hvilke søgeord, der lige nu fører besøgende ind på din side. Den viser dog ikke dine nuværende placeringer.
Neil Patels UbersuggestUbersuggest er blandt de bedste gratis værktøjer til SEO. Det lader dig se volumen, sværhedsgrad og relaterede søgeord.
Answer the PublicGodt værktøj til især longtail-keywords og relaterede søgeord.
KeywordTool.ioGratis værktøj, som giver dig forslag til relaterede søgeord baseret på Google Autocomplete og Suggest.
Ahrefs Backlink CheckerGratis (og begrænset) udgave af Ahrefs Site Explorer.

Betalte værktøjer

Formål og funktion
AhrefsAlt-i-en-SEO-værktøj med bl.a. Keyword Explorer
MozAlt-i-en-SEO-værktøj med bl.a. Keyword Explorer
SEMRushAlt-i-en-SEO-værktøj med bl.a. Keyword Magic Tool
TinyRankerPrimært et værktøj til at holde styr på dine placeringer i Google, men har også en funktion til Keyword Analysis 
KWFinder Dedikeret værktøj til keywordanalyse
Accuranker Dedikeret værktøj til at holde styr på dine placeringer i Google. Egner sig mest til allerede etablerede sider.

Mange af de betalte (og gratis) værktøjer til søgeordsanalyser med prøveperiode eller “gratis” løsninger kræver desuden, at du giver dem din e-mailadresse. 

Du kan altså sjældent få en fuldstændig gratis oplevelse – men du kan som altid vælge at blive fjernet fra deres e-mailliste, når du er færdig med analysen.

Sådan kommer du i gang med analysen

I vores trin for trin guide forneden tager vi udgangspunkt i Ahrefs, men kommer også med bud på, hvordan du kan lave en søgeordsanalyse uden at skulle købe et dedikeret SEO-værktøj.

Hvis du gerne vil hurtigt i gang, kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev – så sender vi dig en skabelon til søgeordsanalysen.

1. Kend din målgruppe – og deres søgeintention

Søgeordsanalyser bygger i høj grad på, at du forstår din målgruppe – og hvordan din hjemmeside er relevant for dem.

Hvis du er en webshop, har du til formål, at besøgende kan købe det, de har søgt efter. Du bør som hovedregel altså ikke gå efter søgeord, der er rettet mod salg, men hvor du ikke tilbyder produktet.

Det kan være muligt at rangere på konkurrerende produkter eller ydelser, men det vil ofte kræve mere arbejde. Det kan ofte være umuligt, siden du ikke kan leve op til search intent.

For at sikre, at du kender din målgruppe, er det en god idé først at:

2. Find dine søgeord

Nu skal du til at indsamle potentielle søgeord.

Men det handler ikke kun om at brainstorme søgeord, der relevante for din side, selvom det selvfølgelig er første skridt.

Det handler nemlig også om at indsamle data om dine søgeord. Du skal som sagt minimum også finde antallet af månedlige søgninger og konkurrence på de enkelte keywords. Det betyder, at du får brug for et eller flere af SEO-værktøjerne fra det forrige afsnit.

Hvis vi kører videre med kuglepenne eksemplet, kan du ved en søgning i Ahrefs’ Keyword Explorer se, at søgeordet har 800 månedlige søgninger og en meget lav sværhedsgrad (keyword difficulty) på 1. 

Keyword difficulty skalaen går fra 1-100 og baserer sig på, hvor svært det er at rangere ud fra antal og styrke på links til de sider, som i forvejen rangerer på side 1 af Google (top 10).

kuglepenne søgeordsanalyse

Denne proces skal du nu gentage for hvert enkelt overordnet søgeord, du overvejer at gå efter. Som minimum bør du gøre det ved dine vigtigste søgeord.

I forlængelse bør du dog også kigge ind i, hvordan den enkelte SERP ser ud ift. fordeling på organiske resultater vs. betalte annoncer – samt resultater uden kliks. Det giver dig et indblik i, om det er søgeord, som generelt giver trafik.

Hold øje med hvad der trender

Da vi lever i en verden, hvor efterspørgslen hurtigt kan ændre sig, bør du også have dette for øje i analysen. Følg med i det som trender, og gå efter det.

Målretter du også din strategi efter disse søgninger, kan du blive first mover. Måske der endnu ikke er så mange søgninger, men du kan komme hurtigt frem, før konkurrencen opstår.

3. Organiser dine søgeord

Når du har fundet dine potentielle søgeord, er det tid til at organisere dem.

Det er oftest nemmes i et Excel-ark eller med Google Sheets.

I arket indtaster du den data, du tidligere har indsamlet om dine keywords. Herefter kan du organisere dem i overordnede kategorier.

Det kan også være smart at notere hvilken slags søgeintention, der ligger bag hvert enkelt søgeord. Det kræver ofte lidt analyse, men er også med til at sikre, at du ikke spilder din tid på irrelevante søgninger.

Du kan hente en skabelon til din søgeordsanalyse her. gå op under “file” –> “make a copy” for at kopiere dokumentet
> LINK TIL SKABELON

Herfra får du lettere ved at udvælge dine vigtigste fokusområder. 

Det er en god idé at sætte KPI’er for kampagner eller målsætninger på dit SEO-arbejde. Når kampagnen er ovre, eller din deadline er nået, skal du evaluere på arbejdet. Skal I fortsætte med de samme taktikker? Eller er det tid til at ændre i roadmap?

4. Analysér din konkurrence

Inden du lægger dig helt fast på dine søgeord, er det en god idé at undersøge din konkurrence. Det betyder, at du skal sammenligne dig selv med konkurrenterne på side 1.

Vi anbefaler, at du bruger en tjeneste á la UnGoogle, hvor du kan søge anonymt. Ellers kan du blive præsenteret for søgeresultater, der kun er målrettet dig.

Når du klikker ind på siderne – eller annoncerne – skal du stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvordan er indholdet på de konkurrerende sider?
    Kan du efterligne eller overgå det? Kan du tilbyde et alternativ, der skaber mere værdi for den besøgende?
  • Er din hjemmeside mere relevant for søgeintentionen?
    Leder folk efter viden eller et produkt? Hvis de leder efter et specifikt produkt, kan det være sværere ved at rangere med en how to guide.
  • Hvor mange eller hvor stærke links får din konkurrent?
    Dette kræver et SEO-værktøj. Her kan du se ind i, hvilke links konkurrenterne får, samt hvor stærke de er baseret på Domain Rating.
  • Kan du skrive en skarpere meta beskrivelse?
    Meta beskrivelsen er en tekst på 140-160 tegn, der dukker op i selve søgeresultaterne. Du kan ofte øge din klikrate – eller CTR – ved at skrive en mere indbydende tekst.

5. Begynd dit SEO arbejde

Nu skal din søgeordsanalyse sættes i aktion.

Det betyder, at du skal udarbejde content og påbegynde din linkbuilding kampagne.

Det er altså her, hvor det rigtige arbejde begynder. Eller med SEO termer: lad optimeringen begynde.

Key take aways

En søgeordsanalyse er fundamental for et godt SEO arbejde.

Det giver dig ikke kun en indsigt i månedlige søgninger og konkurrence. Det giver også en indsigt i, hvor efterspørgslen generelt er.

Yderligere giver det svar på, hvad din målgruppe søger efter, når de vil finde produkter eller ydelser som dine. Derfor skal du kende til dette, før du kan målrette en skarp content strategi.

Men husk på, at når vi taler søgeord, skal man se bort fra kun det enkelte ord i optimeringen. Se på det i en bredere helhed.

Man bør gå efter at optimere søgeord ved at levere indhold på det samlede område, det samlede emne. Vær en thought leader på de mange longtail søgninger, der relaterer sig til den overordnede. Hermed sørger du får at leve op til alle de spørgsmål og ønsker, som må ligge bag de enkelte relaterede søgninger.

Det vil give det bedst tænkelige udgangspunkt for dit SEO arbejde.

Slip for arbejdet og få en gratis SEO-analyse fra Bonzer

Lyder det her af meget arbejde?

Så kan du slippe for besværet og bestille en gratis SEO-analyse fra Bonzer. Vi giver dig et overordnet overblik over din sides helbred og potentiale, samt en dybdegående gennemgang af de keywords, der er relevante for dig og din virksomhed.

Bliv klogere på online marketing