Linkbuilding er en af de absolut vigtigste discipliner indenfor SEO / søgemaskineoptimering. Det er fuldstændig uundgåeligt hvis du gerne vil have succes med dit SEO arbejde.

Men hvad er Linkbuilding helt præcist?

Linkbuilding er en disciplin hvor du målrettet går efter at bygge links til din hjemmeside. Når jeg skriver “bygge links”, så betyder det helt lavpraktisk at få andre hjemmesider til at linke til ens hjemmeside. Det er helt fundamentalt i et godt SEO arbejde.

Det kan være et nyhedsmedie, der har skrevet noget om et emne, hvor man kunne være en kildehenvisning, eller det kunne også være en produktanmeldelse, hvor der igen kunne linkes til produktet på ens hjemmeside.

Det er altså denne process, som mange gennemgår når de laver linkbuilding, og det kan så helt til sidst summeres op i forskellige indeks. Hos Bonzer arbejder vi i forskellige SEO værktøjer, som bruger “DR”, der står for Domain Rating. Det er et af de tal vi bruger (måleenhed), når vi skal måle hvor stærkt og troværdigt et domæne er.

Reffering domains

Antallet af “Referring domains” stiger

Dengang Linkbuilding ikke betød noget

Lad os tage den en smule tilbage, til dengang, hvor linkbuilding ikke betød noget, og rangeringer udelukkende var baseret på content.

Det var dengang hvor Yahoo var større end Google (Ja, det er svært at forestille sig). Igennem 90’erne begyndte der at komme en del nye søgemaskiner, og på trods af at de alle var revolutionerende, så indekserede de stadig kun på indhold, og ikke på samme måde som Google gør i dag.

PageRank kommer til

Google revolutionerer søgemaskine branchen markant når de kommer med PageRank, som er en del af den større Rank Brain, der vha. Machine Learning beslutter hvordan de forskellige søgeresultater skal rangeres.

PageRank skaber på sin vis disciplinen Linkbuilding.

Du kan (måske) på nedenstående billede danne dig et overblik over hvordan det er skruet sammen. Hvis ikke, så blamer vi dig ikke.

Linkbuilding

Visualisering af Pagerank

Det der er sjovt at vise som eksempel, er cirklen “C” i ovenstående billede. Prøv at lægge mærke til hvor stor den er ift. “E”, der har mange flere links. Den er ca 4 gange større, og har kun 1 link. Det skyldes at det ene link som den har, kommer fra “B”, som er ekstremt stærk, og kun link til én anden side, altså “C”.

Det jeg prøver at komme frem til, er at det ikke længere er kvantiteten af links der er vigtig, men det er kvaliteten, og sådan har det været i noget tid.

Marketingfolk og hjemmesideejere, begynder lige så stille at forstå hvordan dette hænger sammen, og dem der var hurtige til at knække koden, og skabe et stærkt domæne, kunne virkelig skabe meget trafik til deres side.

Det er bestemt stadig tilfældet i dag, da vi oplever at fortsat meget få forstår hvordan det hele hænger sammen, og hvordan man bedst skaber synergi imellem de mange forskellige elementer.

Google Penguin øger relevansen

Nu når PageRank var kommet på plads, så begyndte man selvfølgelig at se en masse positive ændringer i søgeresultaterne, men der var stadig et overordnet problem.

Der var stadig mange hjemmesider der “snød” sig til gode placeringer ved at få links fra store generiske sider, der ikke havde nogen relevans til den givne side.

Du kunne altså som webshop der forhandler tøj, få et link fra en stor bilfabrikant, og det gjorde ikke nogen forskel.

Det blev alt sammen ændret da Google Penguin blev introduceret. Google Penguins fornemmeste opgave er at kigge på relevansen af de links man bygger. Så ikke nok med at dine links skal være stærke, så skal de også være yderst relevante.

Et godt eksempel kan være en webshop der forhandler high-end tøj til mænd, og denne webshop bliver lige pludselig featured i Euroman med et link. Det er et super stærkt link, men en kæmpe relevans.

Du kan se Euromans linkprofil og DR på nedestående billede.

Euroman linkprofil

Vi plejer at sige at et godt backlink i artikelform har en DR på min. 20. 67 er derfor super godt, og det er den type link der virkelig vil give din webshop et løft.

“The Triangle of Linkbuilding”

Mange har i forlængelse af PageRank og relevansen bag links prøvet at finde den perfekte model til linkbuilding. For alle med en viden om SEO ved, at uden den stærke linkbuilding, kommer ens side ikke langt. Derfor introducerer vi udtrykket “The Triangle of Linkbuilding” – for at opstille i en hjemmelavet struktur. Det er den struktur, som du bør følge, hvis du hele tiden vil skaffe de absolut stærkeste links, som hjælper din side med at ranke de rigtige steder – samtidig med du undgår de dyrebare straffe fra Google.

God linkbuilding består nemlig af links som:

  • Kommer fra en stærk side med god trafik
  • Kommer fra en troværdig side
  • Er relevante ift. netop din virksomhed – dit keyword

Opfylder linkbuilding disse tre gyldne punkter, vil du altid være foran dine konkurrenter – eller for at sige det på en anden måde; du vil aldrig være bagud.

Se det på den her måde – vil du helst have gode 10 anmeldelser af din virksomhed fra anonyme sider uden trafik? Eller vil du hellere have en god anmeldelse fra Berlingske? Ja svaret giver vel lidt sig selv. Og det er netop sådan Google tænker – hvad der er logisk tankegang, er også måden Google ser på din digitale profil.

Triangle of Linkbuilding

 

The Triangle of Linkbuilding 

Hvordan kommer man igang med Linkbuilding?

Som det måske fremgår ovenfor, så er der en masse viden, som man skal besidde før man går ud og laver linkbuilding. Det er desværre ikke noget man lige læser om i 10 minutter, og så kan man ellers bare gå i gang.

Det kræver for det første meget viden, men for det andet, så kræver det især også et stærkt netværk eller et bagkatalog af gode links. Hvis du kender nogle der har et nyhedsmedie der skriver om noget inden for din niche, så er det oplagt at give dem et kald, men det er ofte begrænset hvor mange af disse relationer man har.

Outreach

Hvis du selv gerne vil lave din Linkbuilding, så kan du bla. Starte med outreach. Når man laver outreach, så går man ud og kontakter en masse forskellige personer og virksomheder, som har en side, en blog eller noget tredje, som du gerne vil have skal linke til din side.

Outreach kan bla. Bestå af gæsteindlæg. Dvs. at du tilbyder en side der ligger inden for din niche, at skrive et indlæg på deres blog, som kan give dem trafik, i bytte for at du får et link fra deres side til din egen.

Det kan også bestå af tilføjelse af link i form af en kildehenvisning til dig. Det kan f.eks. Være en virksomhed der har skrevet en artikel om Online marketing, og de i denne artikel nævner Linkbuilding. Så kan jeg række ud til dem, og nævne at jeg altså har skrevet denne artikel, hvis de vil bruge den som en henvisning til deres læsere.

Der er mange måder at gøre det på, men det er ikke nemt.

Outsource

Du kan også vælge at outsource din linkbuilding til et bureau som f.eks. Bonzer. Vi har et meget stort netværk af vores egne sider, men også samarbejdspartneres sider, som vi uden besvær kan linke fra til din side.

Det vil altså sige, at man ofte ender med at gå ud og investere 50-100 timer i noget, som man kunne have betalt nogle tusinde for?

Vi ser i hvert fald tit at man ender med at have en stor offeromkostning ved at starte helt fra scratch selv, fremfor at fokusere på det man er bedst til, og outsource noget så svært som linkbuilding.

Hvad er prisen på god Linkbuilding?

Det er lidt det samme som at spørge “hvor meget koster en bil?”. Hvor stærkt et domæne ønsker man at opnå, og hvilken branche befinder man sig i?

Vi plejer derfor altid at tage en snak om en given virksomheds behov forud for en prissætning, Du skal være meget velkommen til at booke et gratis strategimøde her, og så kan du gennemgå jeres potentiale med en af vores eksperter.

Ellers, så håber jeg at det har givet nogenlunde mening det hele, og om end ikke andet, at du har lært en lille smule.

Kan jeg købe links?

Hos Bonzer bliver vi ofte stillet dette spørgsmål; Kan jeg købe links online? Og svaret er todelt. Du kan ikke købe links fra shady hjemmesider, hvor du bliver tilbudt 100.000 links for 20$. Det vil kun gøre én ting, og det er at ødelægge dit domæne.

Black hat seo

Som jeg nævnte ovenfor, så har Google implementeret en række algoritme ændringer der gør at kvantitet ikke er løsningen. Tværtimod, så kan Google se relevansen af dine links, og styrken på de domæner som du linker fra.

Ikke nok med at du ikke får nogen værdi ud af disse links, så vil du faktisk skade dit domæne, og potentielt ende med at miste store dele af din trafik.

Okay, så jeg kan ikke købe links, eller?

Du kan teknisk set godt købe links, men det skal være i form af en publisher, eller via sponsorerede artikler. Du kan også købe ydelser hos et SEO bureau der har adgang til et stort netværk af sider, der kan linke til dig.

Linkbuilding er en af vores standardydelser hos Bonzer, og det vil sige at vi altså løfter alle vores kunders domæner med organiske strategier, og vi følger altid de nyeste retningslinjer fra Google.

Nedenfor kan du se et eksempel på et domæne der har fået opbygget en god DR med organisk linkbuilding.

I modsætning til mange andre sider, så har Contractbook “kun” 498 backlinks, og det er mere end nok til at få et super stærkt domæne.

Contractbook linkprofil

Løftet i DR har resulteret i et efterfølgende stort løft i den organiske trafik.

Contractbook SEO

Du kan også læse vores Case om Contractbook, hvis du gerne vil vide mere om hvordan vi helt præcist løftede deres domæne, og skabte mere trafik.

Konklusion

Konklusionen er altså, at linkbuilding fortsat vil være en af de sværeste discipliner indenfor SEO, og det er desværre ikke noget man bare lige gør på et par dage.

Det kræver ressourcer, tid, og netværk.

I vores optik, så er den billigste løsning at alliere sig med nogen der har styr på det, og grundet stordriftsfordele, så ender det faktisk tit med at være billigere at outsource linkbuilding.

På gensyn til næste gang!

Vil du gerne høre mere om SEO?

Så reserver en plads til et af vores gratis webinarer nedenfor.