Hvad er god Linkbuilding? [2019 Guide]

Udgivet d. 27. juli 2019 af Thomas Bogh ・ 14 min read

Linkbuilding er en af de absolut vigtigste discipliner indenfor søgemaskineoptimering. Det er fuldstændig uundgåeligt hvis du gerne vil have succes med dit SEO arbejde, da Google har et stort fokus her. Der er dog stor forskel på god og dårlig linkbuilding, hvorfor der er nogle helt klare retningslinjer at følge, hvis man ønsker succes med sin strategi.

Men hvad er linkbuilding helt præcist?

Linkbuilding er en disciplin, hvor du målrettet går efter at bygge links til din hjemmeside. Når jeg skriver “bygge links”, så betyder det helt lavpraktisk at få andre hjemmesider til at linke til ens hjemmeside. Det er helt fundamentalt i et godt SEO arbejde. Hermed bygger linkbuilding på ideen om, hvad jeg vil kalde det “virtuelle” like.

Ligesom alt her i verden, er vi som forbrugere mere tilbøjelige til at vælge et produkt eller ydelse, jo flere troværdige kilder som anbefaler det. Det samme gælder her i sin fineste form. Jo flere troværdige og populære sider som omtaler dine ydelser positivt, desto højere vil Google gå med til at ranke din virksomheds hjemmeside – og dette er der som bekendt vejen til digital vækst i 2019.

God linkbuilding fra populære sider

Illustration fra https://moz.com/blog/20-illustrations-on-search-engines-valuation-of-links

Det kan være et nyhedsmedie, der har skrevet noget om et emne, hvor man kunne være en kildehenvisning, eller det kunne også være en produktanmeldelse, hvor der igen kunne linkes til produktet på ens hjemmeside. Målet er selvfølgelig, at potentielle kunder går gennem linket og ender på netop din side. Jo stærkere link desto mere værdi giver det i Google rankings – hvad et stærkt link er, kommer jeg dog til

Det er altså denne process, som mange gennemgår når de laver linkbuilding, og det kan så helt til sidst summeres op i forskellige indeks. Hos Bonzer arbejder vi i forskellige SEO værktøjer, som bruger “DR”, der står for Domain Rating. Det er et af de tal vi bruger (måleenhed), når vi skal måle hvor stærkt og troværdigt et domæne er.

Refering domains

Antallet af “Referring domains” stiger

Dengang linkbuilding ikke betød noget

Lad os tage den en smule tilbage, til dengang, hvor linkbuilding ikke betød noget, og rankings udelukkende var baseret på content.

Det var dengang hvor Yahoo var større end Google (Ja, det er svært at forestille sig). Igennem 90’erne begyndte der at komme en del nye søgemaskiner, og på trods af at de alle var revolutionerende, så indekserede de stadig kun på indhold, og ikke på samme måde som Google gør i dag.

Vil I gerne have flere kunder via Google?

PageRank kommer til

Google revolutionerer søgemaskinebranchen markant, når de kommer med PageRank, som er en del af den større Rank Brain, der vha. Machine Learning beslutter hvordan de forskellige søgeresultater skal rangeres.

PageRank skaber hermed på sin vis disciplinen linkbuilding.

Du kan (måske) på nedenstående billede danne dig et overblik over hvordan det er skruet sammen. Hvis ikke, så blamer vi dig ikke.

page rank

Visualisering af Pagerank

Det der er sjovt at vise som eksempel, er cirklen “C” i ovenstående billede. Prøv at lægge mærke til hvor stor den er ift. “E”, der har mange flere links. Den er ca 4 gange større, og har kun 1 link. Det skyldes at det ene link som den har, kommer fra “B”, som er ekstremt stærk, og kun link til én anden side, altså “C”.

Det jeg prøver at komme frem til er, at det ikke længere er kvantiteten af links der er vigtig, men det er kvaliteten, og sådan har det været i noget tid.

Marketingfolk og hjemmesideejere begynder lige så stille at forstå hvordan dette hænger sammen, og dem der var hurtige til at knække koden og skabe et stærkt domæne, kunne virkelig skabe meget trafik til deres side.

Det er bestemt stadig tilfældet i dag. Vi oplever stadig, at meget få forstår hvordan det hele hænger sammen, og hvordan man bedst skaber synergi imellem de mange forskellige elementer.

Google Penguin øger relevansen

Nu når PageRank var kommet på plads, så begyndte man selvfølgelig at se en masse positive ændringer i søgeresultaterne, men der var stadig et overordnet problem.

Der var stadig mange hjemmesider der “snød” sig til gode placeringer ved at få links fra store generiske sider, der ikke havde nogen relevans til den givne side, eller som var betalte links.

Du kunne altså som webshop, der forhandler tøj, få et link fra en stor bilfabrikant, og det gjorde ikke nogen forskel. Det blev alt sammen ændret da Google Penguin blev introduceret. Google Penguins fornemmeste opgave er at kigge på relevansen af de links man bygger. Så ikke nok med at dine links skal være stærke, så skal de også være yderst relevante.

Et godt eksempel kan være en webshop der forhandler high-end tøj til mænd, og denne webshop bliver lige pludselig featured i Euroman med et link gennem god outreach. Det er et super stærkt link med kæmpe relevans.

Du kan se Euromans linkprofil og DR på nedestående billede.

Vi plejer at sige at et godt backlink i artikelform har en DR på min. 20. 67 er derfor super godt, og det er den type link der virkelig vil give din webshop et løft.

Dårlig linkbuilding

Lige inden jeg kommer til hvad god linkbuilding er, er det vigtigt at tydeliggøre alle de dårlige linkbuilding-taktikker, som gennem tiden og frem til i dag stadig prøver at snyde Googles algoritme – heldigvis bliver Google klogere og klogere, hvorfor de “smarte” tricks bliver mindre værd.

Selvom der ikke er et officielt opslagsværk med dårlige links, vil jeg alligevel forsøge at komme med en liste, som gennem erfaring og udmeldinger fra Google, alligevel danner et billede.

Links fra ukendte sider med ingen trafik

Links fra sider med ingen besøgende giver næsten sig selv – hvis ingen ser linket, er der ikke mange til at klikke på det. Det er typisk også en ret stor sammenhæng mellem lav trafik og svag linkstruktur. Altså sider med lav Domain Rating og URL Rating, hvorfor der ikke er meget linkjuice at videreføre.

Utroværdige links

Links fra sider som er utroværdige skal man ikke ønske at bygge sin linkstruktur omkring. Igen kan man sætte sammenhæng til anmeldelser – er en kilde utroværdig er en god anmeldelse ikke meget værd. Det kan f.eks. være sider fra usikre sider som er en “http” (sikre sider er “https”).

Utroværdige links vil jeg også vælge at kalde købte links. Det skyldes, at hvis én virksomhed kan købe sig til et link, så kan en hvilken som helst anden virksomhed også gøre det samme, og så går ideen om at omtale samt linke til relevant indhold lidt tabt.

Links uden relevans

Har linket ingen relevans og står fuldstændig ude af kontekst er den også uden værdi. Dette kunne være hvis en tøjbutik får et link fra en bilforhandler uden den store sammenhæng. Det ville måske give værdi i gamle dage, men i 2019 vil det logisk nok ikke videreføre særlig meget værdi, da det ikke har noget at gøre med hinanden.

“The Triangle of Linkbuilding”

Mange har i forlængelse af PageRank og relevansen bag links prøvet at finde den perfekte model til linkbuilding. For alle med en viden om SEO ved, at uden den stærke linkbuilding, kommer ens side ikke langt. Derfor introducerer vi udtrykket “The Triangle of Linkbuilding” – for at opstille det i en hjemmelavet struktur. Det er den struktur, som du bør følge, hvis du hele tiden vil skaffe de absolut stærkeste links, som hjælper din side med at ranke de rigtige steder – samtidig med du undgår de dyrebare straffe fra Google.

God linkbuilding består nemlig af links som:

  1. Kommer fra sider med høj domæne autoritet (Domain Rating)
  2. Kommer fra en troværdig side
  3. Kommer i en relevant kontekst

1. Links fra sider med høj domæne autoritet (Domain Rating)

Jo højere domæne autoriteten (også det samme jeg henviser til som Domain Rating), desto mere værdi er der at videreføre. Det skyldes, at Domain Rating er baseret på styrken af links. Så for at kunne sende linkjuice videre, kræver det der er noget at give af.

2. Links fra troværdige sider

Links som kommer fra troværdige sider, kan være alle sider som 1) er sikker og 2) er respekteret for det content de bringer. De kan f.eks. være respekterede nyhedsmedier eller lign. Man kan også se på det på en anden måde; jo sværere det er at få et link fra siden, desto mere troværdigt er det, når man endelig får et link.

3. Links som kommer i en relevant kontekst

Den sidste del af linkbuilding trekanten er relevante links. Når du får et link, ønsker du at det kommer i en relevant sammenhæng, hvor det ligeledes vil give mening at få omtale med. Hvis en blogger skriver om sommermode, vil det give rigtig god mening at linke til sommerkjoler – hermed en relevant kontekst.

Opsummering på The Triangle of Linkbuilding

Opfylder din linkbuilding strategi de tre gyldne punkter; høj domæne autoritet, troværdighed samt relevans, vil du altid være foran dine konkurrenter – eller for at sige det på en anden måde; du vil aldrig være bagud, da din linkstruktur vil bygge på naturlige links.

Se det på den her måde – vil du helst have 10 gode anmeldelser af din virksomhed fra anonyme sider uden trafik? Eller vil du hellere have en god anmeldelse fra Politiken eller Berlingske? Ja svaret giver vel lidt sig selv. Og det er netop sådan Google tænker – hvad der er logisk tankegang, er også måden Google ser på din digitale profil.

The Triangle of Linkbuilding 

Så for at tjekke værdien af et link bør du stille dig selv spørgsmålet: “Ville jeg ønske mig dette link, hvis Google ikke fandtes?

Hvordan kommer man i gang med Linkbuilding?

Som det måske fremgår ovenfor, så er der en masse viden, som man skal besidde, før man går ud og laver linkbuilding. Det er desværre ikke noget man lige læser om i 10 minutter, og så kan man ellers bare gå i gang.

Det kræver for det første meget viden, men for det andet, så kræver det især også et stærkt netværk eller et bagkatalog af gode links. Hvis du kender nogle der har et nyhedsmedie, som skriver om noget inden for din niche, så er det oplagt at give dem et kald, men det er ofte begrænset hvor mange af disse relationer man har. Derfor er god outreach essentielt, da god linkbuilding i bund og grund handler om PR.

Outreach

Hvis du selv gerne vil lave din egen linkbuilding, så kan du b.la. starte med outreach. Når man laver outreach, så går man ud og kontakter en masse forskellige personer og virksomheder, som har en side, en blog eller noget tredje, som du gerne vil have skal linke til din side på baggrund af dit content på siden.

Outreach kan bla. bestå af gæsteindlæg. Dvs. at du tilbyder en side der ligger inden for din niche at skrive et indlæg på deres blog, som kan give dem trafik, i bytte for at du får et link fra deres side til din egen.
Det kan også bestå af tilføjelse af link i form af en kildehenvisning til dig på baggrund af relevant content. Det kan f.eks. være en virksomhed, der har skrevet en artikel om Online marketing, og de i denne artikel nævner linkbuilding. Så kan jeg række ud til dem og nævne, at jeg altså har skrevet denne artikel, hvis de vil bruge den som en henvisning til deres læsere for at videre mere om emnet.

Der er mange måder at gøre det på, men det er ikke nemt.

Outsource

Du kan også vælge at outsource din linkbuilding til et bureau som f.eks. Bonzer. Vi har et meget stort netværk, som vi hver dag arbejder på at udvide gennem vores passion for outreach.

Det vil altså sige, at man ofte ender med at gå ud og investere 50-100 timer i noget, som man kunne have betalt nogle tusinde for?

Vi ser i hvert fald tit, at man ender med at have en stor offeromkostning ved at starte helt fra scratch selv, fremfor at fokusere på det man er bedst til, og outsource noget så svært som god linkbuilding. Man skal i hvert fald passe på at tage de nemme linkmuligheder i brug, som alle kan skaffe.

Hvad er prisen på god Linkbuilding?

Det er lidt det samme som at spørge “hvor meget koster en bil?”. Hvor stærkt et domæne ønsker man at opnå, og hvilken branche befinder man sig i?

Vi plejer derfor altid at tage en snak om en given virksomheds behov forud for en prissætning.

Ellers, så håber jeg at det har givet nogenlunde mening det hele, og om end ikke andet, at du har lært en lille smule.

Kan jeg købe links?

Hos Bonzer bliver vi ofte stillet dette spørgsmål; Kan jeg købe links online? Og svaret er todelt. Du kan ikke købe links fra shady hjemmesider, hvor du bliver tilbudt 100.000 links for 20$. Det vil kun gøre én ting, og det er at ødelægge dit domæne.

Som jeg nævnte ovenfor, så har Google implementeret en række algoritme ændringer, der gør at kvantitet ikke er løsningen – tænk altid kvalitet over kvantitet. Tværtimod, så kan Google se relevansen af dine links, og styrken på de domæner som du linker fra.

Ikke nok med at du ikke får nogen værdi ud af disse links, så vil du faktisk skade dit domæne og potentielt ende med at miste store dele af din trafik.

Okay, så jeg kan ikke købe links, eller?

Du kan teknisk set godt købe links, men det skal være i form sponsorerede artikler – dette er dog ikke god linkbuilding, da det er direkte betaling for et link. Det ses også flere steder, at folk køber links direkte, uden det står som “sponsoreret indhold”. Dette er derimod ulovligt jf. Markedsføringsloven.

Du kan også købe ydelser hos et SEO bureau, der gennem outreach skaffer stærke og naturlige links – links som virkelig kan få dig til at stige i Google rankings. Links baseret på outreach bygger nemlig på naturlig relevans.

Linkbuilding er en af vores standardydelser hos Bonzer, og det vil sige, at vi løfter vores kunders domæner med organiske strategier, og vi følger altid de nyeste retningslinjer fra Google.

Nedenfor kan du se et eksempel på et domæne, der har fået opbygget en god DR med organisk linkbuilding.

I modsætning til mange andre sider, så har Contractbook “kun” 498 backlinks, og det er mere end nok til at få et super stærkt domæne.

Løftet i DR har resulteret i et efterfølgende stort løft i den organiske trafik.


Du kan også læse vores Case om Contractbook, hvis du gerne vil vide mere om hvordan vi helt præcist løftede deres domæne, og skabte mere trafik.

Konklusion

Konklusionen er altså, at linkbuilding fortsat vil være en af de sværeste discipliner indenfor SEO, og det er desværre ikke noget man bare lige gør på et par dage.

Det kræver ressourcer, tid, og netværk.

I vores optik, så er den billigste løsning at alliere sig med nogen der har styr på det, og grundet stordriftsfordele, så ender det faktisk tit med at være billigere at outsource linkbuilding.

På gensyn til næste gang!