Opdateret 28. november 2022 af Thomas Bogh

Content marketing strategi: Den komplette 2022 guide

→ Download gratis content tjekliste
Content marketing strategi: Den komplette 2022 guide

Content marketing er en af de mest omkostningseffektive veje til flere hjemmesidebesøg, leads og konverteringer. Men hvordan arbejder du effektivt med content marketing, og hvad går det overhovedet ud på? Dét kommer vi omkring her.   

Hvad er content marketing?

Content marketing er strategisk brug af guides, video og andet content (indhold), der skaber værdi for din virksomheds hjemmesidebesøgende. Meningen er at bruge informerende og hjælpsomt indhold til at nå din virksomheds målgruppe og i sidste ende få dem til at konvertere. 

Din virksomheds content skal med andre ord skabe en konkret værdi læseren. Det kan både være en underholdende, informerende eller problemløsende værdi.  

Inden du laver dit content, er det derfor en god idé at spørge dig selv:

  • Hvad skal mine læsere få ud af min virksomheds content?

God content marketing kræver, at du kender din virksomheds målgruppe, og at du forstår, hvad der er relevant for dem. Du skal også gerne vide præcis, hvordan dit content tilfredsstiller deres behov.

Om det er skriftligt, visuelt eller downloadable content – vejen til det tilfredsstillende, værdiskabende content kan se ud på mange måder. 

Content marketing er ofte en del af din markedsføringsplan. Her refererer det til måden, du kan bruge content til at markedsføre din virksomhed. Det refererer også til den positive omtale, du kan få ved at uddanne din virksomheds læsere igennem dit content.

→ Download gratis content tjekliste template 

Hvorfor content marketing?

Én af årsagerne til at content marketing har så stor betydning er, at vi som forbrugere bliver mere og mere digitale. Vi vil gerne lige undersøge et produkt eller service, inden vi køber. Og den information får vi ofte gennem søgemaskiner som Google. 

Netop den øgede digitale informationsadfærd betyder, at vi er mere modtagelige over for content marketing.

Research inden et køb bliver også til tider kaldt for The Zero Moment of Truth. Det er et begreb, Google selv bruger. Det beskriver, hvordan søgemaskiner og internettet har gjort, at forbrugere stiller højere krav til forhandlere og virksomheder.

 ZMOT fra thinkwithgoogle.com
ZMOT fra thinkwithgoogle.com

I dag sammenligner forbrugere produkter på nettet, researcher problemet og stiller generelt krav til din virksomheds hjemmeside. Du skal med andre ord allerede skabe værdi for dine kunder, før de overhovedet er blevet dine kunder.

Når du laver god content marketing, vil forbrugeren finde dit content – og forhåbentlig finde det behjælpeligt og nyttigt. Dét er med til at styrke din virksomheds troværdighed og brand. Samtidig vil dit gode kvalitets-content hjælpe din virksomheds side til at blive synlig på Google. Sidstnævnte hvis du på baggrund af en søgeordsanalyse målretter dit content mod relevante søgeord.

Effekten af det

I en større undersøgelse fra 2019 viste det sig, at content marketing driver væsentligt flere konverteringer og salg sammenlignet med andre marketingstrategier.

I gennemsnit skabte content marketing seks gange så mange konverteringer sammenlignet med alternative metoder som betalt annoncering. Nærmere specificeret stod content marketing for 2.9% konverteringer, hvor andre typer marketing stod for 0.5%.

Hvorfor hænger det sådan sammen?

  • Vi er generelt mere venligstemte, hvis marketing ikke forstyrrer os, mens vi laver noget andet
  • Med god content marketing når du den målgruppe, der er mest interesserede i at købe din virksomheds produkt eller service.

Metode baseret på pull-marketing

De fleste virksomheders marketingstrategier består af både af pull- og push-marketing – herunder content marketing.

Ved push-marketing “skubber” du dit budskab ud til din målgruppe. De har altså ikke bedt om dit content og marketingprodukt. Ofte vil det afbryde målgruppen, mens de laver noget andet. I den digitale verden omfatter push-marketing blandt andet videoreklamer, banner annoncer, SoMe-reklamer mm.

Pull-marketing “trækker” eller lokker din målgruppe til din virksomhed gennem indbydende og målrettet content. SEO, herunder content marketing, og e-mail marketing er eksempler på pull-marketing.

Kombinationen af pull- og push-marketing er ofte en effektiv vej at gå i markedsføringsplaner. Og der er også mange virksomheder, der opererer med begge dele. 

I forhold til content marketing viser en undersøgelse fra Content Marketing Institute, at 90% af alle moderne virksomheder allerede laver en form for content marketing. Men hvor succesfuld den content marketing er, afhænger af indholdets kvalitet og din virksomheds vedholdenhed.

I kan sagtens få gode resultater ud af at lave bare ét stykke værdiskabende content. Men I får ikke den fulde værdi eller effekt, medmindre I lægger en plan og laver brugbart content ofte. I skal altså lægge en content strategi.

Ved at lave godt content jævnligt skaber du en troværdighed blandt din målgruppe og potentielle kunder. Du demonstrerer din ekspertise, viser, og du viser, at du forstår målgruppens behov. Samtidig styrker du din virksomheds brand-troværdighed. Den troværdighed og det gode content trækker dine kunder tilbage til din hjemmeside. Og mindst ligeså vigtigt lokker det flere kunder til.

Content marketing strategi: 5 fremgangstrin

En god content marketing strategi besvarer spørgsmål som:

  1. Hvad er formålet med dit content?
  2. Hvem skal læse/se/lytte til det?
  3. Hvilket format er det i?
  4. Hvilke kanaler sendes det ud på?
  5. Hvordan evaluerer du på dine indsatser?

Ahrefs’ video om content marketing

1. Hvad er formålet med dit content?

Dit content har to formål: ét mål for din virksomhed og ét mål for jeres besøgende.

For virksomheden – KPIer og målsætning

Skal content skabe trafik? Skal det skaffe tilmeldinger til dit nyhedsbrev og dine email-kampagner? Eller forventer du, at dit content skal føre til et direkte salg?

Målsætningen er grundstenen for din strategi. Det kan du læse mere om i vores indlæg om KPIer og målsætninger.

I indlægget kommer vi bl.a. med anbefalinger til, hvordan du bruger SMART Goals til at sætte mere realistiske og brugbare målsætninger for din content-strategi.

For den besøgende – search intent og kunderejser

I Bonzer arbejder vi med SEO. Derfor tager vi også udgangspunkt i content marketing rettet mod Google og de andre søgemaskiner.

Men de råd, vi nu kommer ind på, kan også bruges til content målrettet andre kanaler.

Søgehensigt (search intent) er årsagen til, at en bruger laver en bestemt søgning på Google. Search intent fortæller meget om, hvad den søgende vil opnå eller have ud af din content marketing. Hvis du bruger en anden kanal, kan du i stedet undersøge user intent. Her skal du undersøge, hvorfor en kontakt har tilmeldt sig dit nyhedsbrev eller har konverteret.

Det vigtigste er, at du sætter dig i dine potentielle kunders sted: Hvad vil de gerne have ud af dit content?

Det kan være, at de vil underholdes. Måske vil de have løst et problem. Måske de vil lære noget om din virksomheds produkt eller ydelse, inden de skal vælge om, de skal gå med jer eller jeres konkurrent.

Hvor er dine besøgende i deres kunderejse?

Dine besøgendes stadie i kunderejsen har også indflydelse på, hvilket content der passer bedst til den besøgendes behov.

En god måde at strukturere din content marketing, når du vil ramme forskellige grupper i deres kunderejse, er ved at se på kunderejsen som en tragt.

Tragten har en top, en midte og en bund. Det er en anerkendelse af, at alle i din målgruppe ikke er det samme sted i deres købsproces eller kunderejse.

Meningen med tragten er, at folk, der ikke er kunder, bliver bekendte med dit brand gennem omfavnende content. Derefter skal de gerne komme tilbage til din hjemmeside, hvor de finder godt, lærerigt content. Når den gode relation mellem afsender og modtager er blevet fastsat, skal dit værdifulde content gerne føre til et salg.

Mere simpelt kan det deles op i disse tre faser:

  1. Top: Content skal fange opmærksomheden for nye læsere.
  2. Midte: Content skal skabe værdi, informere og gøre de nye læsere til faste læsere.
  3. Bund: Content skal tilpasses den enkelte potentielle kunde og opfordre mere direkte til salg eller konvertering.
content marketing tragt

2. Hvem skal læse/se/lytte til dit content?

Content har altid en specifik målgruppe, det er blevet skrevet eller designet til. Det er derfor en god idé at hive målgruppeanalysen fra din markedsføringsplan frem.

Hvem er dine kunder? Hvilke problemer vil de gerne løse? Hvad er deres interesser?

3. Hvilket format er dit content i?

Hvis du kender din virksomheds produkt og jeres målgruppe, kan du hurtigt komme i gang med content marketing. En af de store styrker her er, at det er en meget billig kilde til ny trafik og henvendelser.

Du skaber troværdighed, fordi du tilbyder din hjælp og ekspertise gratis. Du skaber Call-To-Action for den potentielle kunde, og du “tvinger” ikke forbrugeren til at købe noget.

Men først skal du beslutte dig for, hvilket format dit content marketing skal laves i.

Blogindlæg

Hvis du vil starte blidt ud med content marketing, er blogindlæg som format først og fremmest et godt værktøj. Det er gratis, du har total kontrol over indholdet, og det gavner din SEO.

Blogindlæg er derfor blevet en klassiker inden for content marketing, og det kan bruges inden for PR.

Ved at leve op til search/user intent gavner dine blogindlæg også dine besøgende. Det gør det, fordi du vejleder dine kunder gratis i emner, som din virksomhed har opbygget ekspertise inden for. Det opbygger tillid og øger opmærksomheden på dit brand.

Opslag på sociale medier

Hvis du har profiler og sider på sociale medier, kan du også gå i gang med et opslag eller post.

Gode opslag er ofte nyheder, underholdningsindslag eller delinger af indhold fra andre kanaler. Her tilføjer du ekstra værdi som en kommentar eller uddybning af den delte artikels indhold.

E-bøger

Et andet eksempel er e-bøger.

Her hjælper din virksomhed forbrugerne, og det bliver nærmere uddannende end vejledende som i dit blogindlæg. I Bonzer udgiver vi eksempelvis løbende e-bøger om SEO og diverse SEO-cases. Det er endnu en gang for at skabe positiv omtale. Det er også et eksempel på pull marketing, hvor vi driver potentielle kunder til dørs igennem loyalitet.

Video

Video er også en idé til content marketing. Her har du mulighed for at skabe visuel popularitet. Samtidig har video en langt større chance for at blive linket til eller delt på sociale medier.

Videoer er mere tids- og ressourcekrævende, men i en 2022-undersøgelse fra Wyzowl har 81% af deltagende marketingfolk set en stigning i salg pga. videomateriale.

81% marketingfolk har set en stigning i salg pga. videomateriale
Undersøgelse fra Wyzowl.com

Når du har drevet trafik ind på din hjemmeside fra ovenstående eksempler, kan det være en idé at opsætte en chat-funktion. Gennem den kan I yde kundeservice, hjælpe den besøgende og ligeledes skabe Call-To-Action. Jeres besøgende kan altså nemt spørge om hjælp eller endda få interesse i din ydelse. Vi har også opsat en chatfunktion her på bonzer.dk: 

Chat-funktion på bonzer.dk

Der er rigtig mange muligheder inden for content marketing. Det er oplagt til jer, der kan se ideen i at få flere besøg, mere salg og flere henvendelser gennem værdiskabende content. 

4. Hvilken kanal udkommer dit content på?

Dit valg af kanal er også med til at diktere din virksomheds content og form.

SEO

SEO er ofte mere rettet mod evergreen indhold, altså indhold uden en udløbsdato.

Content marketing til SEO er ofte blogindlæg, men det kan også dække videoer, grafikker og interaktivt indhold. Så længe det er nyttigt og relevant for besøgende fra søgemaskinerne.

Her er det vigtigt, at dit content lever op til search intent, og at det er optimeret til at blive fundet af Google og andre søgemaskiner.

E-mail marketing

E-mail marketing er den marketingkanal, hvor folk er mest indstillede på at købe.

Det er det, fordi du skriver dig op til et nyhedsbrev, når du i forvejen er kunde eller er interesseret i at købe eller blive klogere.

Vi kan tage et eksempel med udgangspunkt i content marketing i form af e-mail marketing for en produktwebshop. Det kan være brugsguides til produkter ( læserne ejer allerede produktet eller har planer om at købe det), guides til produktvalg eller direkte salgstekster.

Sociale medier

Sociale medier er drevet af aktualitet, underholdning og relevans.

Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest og andre sociale medier spiller en væsentlig rolle, når der skal deles content.

Særligt for virksomheder med mange fysiske butikker eller flere brands – og derfor flere profiler på sociale medier – er det en yderst vigtig disciplin. Her kan man nemlig aktivere lokale kunder, hvis man udnytter content marketing på sociale medier på den rette måde.

Det kan dog være svært at distribuere content fra én virksomhed, der har mange beliggenheder. 

Her kan vi anbefale værktøjet Post Office Social, som gør det muligt at planlægge og distribuere content fra én platform ud på individuelle Facebook sider. Her kan man også sætte det lokale præg, som aktiverer lokalsamfundet.

5. Hvordan evaluerer du jeres content marketing?

Evaluering er en essentiel del af enhver content-strategi.

Hvis din virksomhed ikke ved, hvad virker, hvordan skal I så kunne planlægge det næste stykke content?

Evaluering på digital marketing, som content marketing falder under, bygger typisk på flere elementer. Det kan være både salgsdata, data om forbrugernes adfærd og jeres fastlagte målsætning. 

Den bedste anbefaling er at evaluere regelmæssigt og tilpasse jeres indsats, så I får det maksimale udbytte af arbejdet.

Sådan lægger du en content plan

En content plan er en plan for, hvilket content jeres content marketing skal indeholde. 

Jeres content plan sikrer, at I holder jer til strategien og ikke spilder tid på irrelevant indhold. Den sikrer også, at I underprioriterer vigtige elementer af jeres content marketing eller mister overblikket over jeres indsats.

I får også struktur på, hvem der gør hvad og hvornår.

Planen strækker sig ofte over en længere periode, hvor I analyser og udvikler content og og redegør for budget, tidsallokering og ressourcer.

En content plan kan tage form af en månedskalender eller et Excel-ark. Heri lægger I en plan for fremtidigt content, dets formål og målgruppe, særlige forhold, rollefordeling og deadline. 

Tjekliste til jeres content plan:

  • Hvilket content skal I lave?
  • Hvilket format skal content være i?
  • Hvilke kanaler bruger I?
  • Hvad er jeres målsætning?
  • Hvem er ansvarlig for hvad?
  • Hvornår er deadline?
  • Hvilke ressourcer er nødvendige? 

Du kan downloade en tjekliste til det skrevne content i din content plan herunder.

New call-to-action

Sparring eller hjælp til din content marketing strategi?

Content marketing er tidskrævende og en svær disciplin. Dog er er det en billig og effektiv kanal, der kan gøre en verden til forskel for din virksomheds brand-kendskab, antal besøgende og konverteringer. 

Er det ingen i din virksomhed, der er skarp på skrivetasterne, kan det være en god idé at outsource strategi og eksekvering til et bureau. Bare dét at sætte sig ind i stoffet kan tage rigtig lang tid. Så vil du have sparring på eller hjælp til din virksomheds content marketing strategi, kan du hive fat i os.

Anmod om en gratis SEO analyse, og vi analyserer din virksomheds og det content, I bør satse på. 

→ Anmod om en gratis SEO analyse

Få en gratis SEO analyse af din hjemmeside

Det er simpelt, og vi gennemgår analysen med dig kvit og frit...

Bonzer nyheder

Friske nyheder til at holde dig opdateret på din mest ønskede SEO-viden