blog

/

Content

/

0 min read

Begynderguide til blogindlæg: Sådan skriver og layouter du et blogindlæg

Et blogindlæg er et stykke indhold, der publiceres online. Indholdet består primært at tekst, men det kan også indeholde elementer af billeder, infografikker, video m.fl. Yderligere afhænger indholdet af målgruppe og afsender. Har indlægget formål om at eksistere i længere tid, er det ofte nødvendigt at opdatere/optimere løbende.

Hvorfor bør jeg overveje at skrive et blogindlæg?

Et blogindlæg med relation til din virksomhed og det, I tilbyder, kan have stor relevans for både din målgruppe og din virksomhed. Når du skriver et blogindlæg, er det primære formål at fortælle om et emne. I en forretningsmæssig sammenhæng vil det være for at hjælpe forbrugere eller andre virksomheder og derigennem opnå positiv omtale.

Det er netop dét, der har relevans for din virksomhed. Du hjælper og uddanner andre mennesker, og det øger din troværdighed og loyalitet, som ofte resulterer i mere relevant trafik og i sidste ende flere konverteringer og salg.

To do - før du starter med at skrive

Inden du starter med at skrive et blogindlæg, bør du som noget at det første gøre dig tanker om emnet. Derfra kan du lave en “working title”. Din titel på indlægget har nemlig stor betydning, så der skal gøres nogle overvejelser i det løbende.

Nu kan du starte på din intro, som gerne skal være fangende. Det kan være svært at være kreativ i informative tekster, men et par råd til det kunne være:

  • Indled dit indlæg med noget interessant statistik om emnet

  • Eller fortæl en god eller sjov historie med relation til emnet

Når du er kommet hertil, har du helt sikkert gjort dig en masse tanker, og nu kan du gå i gang med at skrive.

Gode eksempler på blogindlæg

Der findes mange gode eksempler på blogindlæg, som står stærkt inden for hver sin branche. For det vigtige er jo, at man henvender sig til sit segment bedst muligt.

Et eksempel er den engelske side om rejser fra Nomadic Matt. Selve indlægget er godt bygget op, og det går direkte til sagen om, hvor man bør bo i Mexico City.

Derudover er der et billede og beskrivelse af personen, der har skrevet det (og hvorfor han er i stand til at skrive et indlæg om Mexico City). Yderligere gør han brug af et billede, som er genkendeligt for dem, der har set Mexico City før.

Om det er det ene eller andet blogindlæg, er det vigtigt, at du arbejder i et CMS, der er nemt at skrive i. Dette gælder især, hvis der er flere, der løbende skal skrive og producere.

Blogindlæg skabelon: Guide til layout af blogindlæg

Et godt blogindlæg, der både tilfredsstiller dine læsere og Google, bør opbygges på en bestemt måde. Og vi vil gerne hjælpe dig på vej. Derfor har vi sammensat en blogindlæg skabelon, du kan bruge til at layoute og opbygge dine blogindlæg.

Hvad kan hjælpe, når jeg er færdig med teksten?

Meget af det, vi kommer omkring i afsnittet her, fremgår også af skabelonen, men nu får du det også her.

Husk de visuelle elementer

Når du har skrevet selve teksten i dit blogindlæg, bør du kigge ind i det visuelle. Sørg for at kigge på din overskrift, underoverskrifter og enkelte afsnit - det er i hvert fald en god start.

Skriver du fra din virksomheds hjemmeside, er det en fornuftig idé at have en call-to-action funktion i løbet af teksten og også gerne i slutningen af dit indlæg. Du kunne for eksempel referere til andre indlæg, e-bogsdownload eller henvisning til din webshop. Der er mange muligheder for en god CTA funktion.

Glem ikke søgeordsoptimeringen

Slutteligt bør du søgeordsoptimere (SEO) dit blogindlæg, så dit indlæg har mulighed for at blive opdaget af Google. I den proces skal du blandt andet vælge et overordnet keyword til dit indlæg, og keywordet skal matche formålet med dit indlæg.

Herfra kan du infiltrere det keyword i din metabeskrivelse. Der findes forskellige Content Management Systemer (CMS), som er meget velegnet til netop det. Først og fremmest fungerer WordPress rigtig godt. Her kan du installere Yoast som plugin, og det kan hjælpe dig med at overholde vigtige SEO-parametre. Her på vores side anvender vi selv WordPress.

Et andet velfungerende system er Craft. Det er super simpelt, og det er et perfekt system for dig, der måske ikke har den store erfaring i at navigere rundt i et CMS. Og så får du et blogindlæg af meget høj kvalitet, når du først har publiceret det. Se blot denne blog som er opbygget med Craft.

Velopbyggede blogindlæg hænger tæt sammen med SEO

Alt det, vi her har været inde på om blogindlæg og layout af blogindlæg er blot en lille del af SEO-universet. Du kan læse meget mere om SEO og arbejdet med det her. Og som en afsluttende note, vil vi opfordre dig til at downloade vores gratis skabelon til layout af blogindlæg, der både tilfredsstiller jeres målgruppe og Google:

Få hjælp til dine blogindlæg

I Bonzer arbejder vi dagligt med at producere blogindlæg i alle tænkelige industrier. Evner vi har bygget op gennem flere års erfaring som SEO bureau og på tværs af lande.

Vi tager altid afsæt i dybdegående analyser, hvor vi ud fra din/jeres forretning producerer indhold, der måder målgruppen. Indhold der både rangerer og engagerer ud fra formålet med indholdet.

Så ønsker du en gennemgang af, hvad vi kan gøre for dig, kan du anmode om en SEO analyse hos os. Så kigger vi nærmere på netop din case.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover har han også undervist i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.