blog

/

Content

/

0 min read

Sådan skriver du en metabeskrivelse og sidetitel, der får klik

En metabeskrivelse (også kaldet en meta description) er en cirka 160 tegn lang beskrivelse, der fortæller besøgende, hvad din side indeholder – inden de overhovedet er klikket ind på siden. Over din metabeskrivelse står din sidetitel. Det er den titel, der vises i søgeresultaterne; den kan være cirka 60 tegn.

Din sidetitel og metabeskrivelse har ikke en direkte indflydelse på din placering i søgeresultaterne.

Men med en god sidetitel og metabeskrivelse kan du øge din klikrate (CTR). I visse tilfælde vil det betyde, at du kan få endnu flere besøgende end dine konkurrenter – også selvom de ligger over dig i søgeresultaterne.

Formålet med en metabeskrivelse er derfor:

  1. at give en præcis beskrivelse af indholdet på din side

  2. at lokke eller indbyde brugeren til at klikke ind på din hjemmeside/webshop

Et eksempel på en metabeskrivelse fra søgeresultaterne i Google:

Metabeskrivelsen fra Moz, beskriver tydeligt, hvad du finder på siden: "Tools that make SEO, indbound marketing, link building, and content marketing easy". Det fanger brugernes interesse – og har den perfekte længde.

Sådan starter du

Din sidetitel og metabeskrivelse er brugerens førstehåndsindtryk. Det skal give dem lyst til at klikke videre ind på din hjemmeside.

Hvis du ikke skriver en metabeskrivelse, vil Google i stedet selv opfinde en – eller hente teksten fra siden, der linkes til.

Google vægter en god Click-Through-Rate, eller CTR, højt, når algoritmen skal beslutte, hvad der skal ligge øverst i søgeresultaterne, også kaldet for SERP'en (Search Engine Results Page). Du kan altså opnå en højere placering, ved at have en høj CTR. Det kan sidetitlen og metabeskrivelsen være med til at hæve.

En god metabeskrivelse bør derfor altid indtænkes i SEO.

Metabeskrivelse – 135-160 tegn

Din metabeskrivelse bør være mellem 135 til 160 tegn.

Den længde sikrer, at du tydeligt kan beskrive indholdet på siden – uden at være for langtrukken.

Det er vigtigt, at du holder dig under de 160 tegn – eller kan Google finde på at bruge et tekstudsnit fra siden eller forkorte din metabeskrivelse, i stedet for at bruge den valgte metabeskrivelse. Men hvis du er for kortfattet, kan Google også beslutte sig for at tilføje tekst.

Der kan dog godt vises mere end 160 tegn i dit søgeresultat. Men det vil ofte være struktureret data eller andre elementer, som algoritmen selv vurderer er relevante. Ved nyhedsartikler eller blogindlæg kunne Google f.eks. vælge at tilføje en dato på artiklen – så ville antallet af viste ord også forøges.

Sidetitel – 50-60 tegn m. udbytte

Din sidetitel bør være mellem 50-60 tegn.

Traditionelt set består titlen af dit keyword og måske navnet på din hjemmeside/webshop/virksomhed.

Hvis der er tale om en money page – en salgsside – bør du holde den kort og tydelig.

Men hvis der er tale om et blogindlæg eller et keyword, der i forvejen er stor konkurrence på, kan det være en god idé at nævne et Unique Selling Point eller et konkret udbytte ved at klikke på linket.

I dette blogindlæg har vi for eksempel valgt at fremhæve udbyttet, at du lærer, hvordan du skriver en sidetitel og metabeskrivelse, der får kliks.

Call-To-Action

Et godt Call-to-Action får din CTR til at stige. Du bør derfor invitere eller opfordre brugeren til at klikke videre.

Metabeskrivelsen er en salgstekst. Men i stedet for at sælge dit produkt, skal du sælge et klik på linket. Det kan du blandt andet gøre ved at skrive "læs/lær mere" (blogartikler), "få det nu" (produkter), det direkte "klik her" eller noget helt fjerde!

Den perfekte metabeskrivelse kan ændre sig over tid. Det er også et oplagt sted at split-teste eller afprøve nye løsninger, hvis du mener, at CTR'en for den enkelte side kunne forbedres.

Valutaomregner.dk testede i lang tid, hvordan de kunne øge deres CTR. De oplevede, at de kunne opnå en langt højere klikrate ved at indsætte en dynamisk titel (eks. 100 EUR til DKK…) i deres metabeskrivelse.

Din metabeskrivelse skal matche indholdet i det, du linker til

Du kan blive straffet af Google, hvis du skriver en lokkende, men misvisende, metabeskrivelse.

Metabeskrivelsen skal derfor stemme overens med det egentlig content på hjemmesiden.

Hvis du f.eks. lover, at man kan få et tilbud på en vinterjakke, men man i stedet bliver sendt videre til en side om sommershorts, så irriterer du ikke kun Google, men også dine håbefulde besøgende.

I værste tilfælde kan du opleve, at du kan miste alle dine placeringer i søgeresultaterne – og at fremtidige opslag ikke engang vises i de ti første sider af søgemaskinen.

Keyword

Metabeskrivelsen og sidetitel bør indeholde det keyword, du bruger i din tekst. Formår du det, vil Google bøje sig mere for at bruge din indtastede metabeskrivelse.

Keywordet bliver også fremhævet med fed tekst i søgninger, hvor brugeren har brugt det ordret – til tider også i ental eller flertal.

Unik

Slutteligt, skal du stræbe efter at gøre din metabeskrivelse unik.

Du skal derfor passe på med at have den samme metabeskrivelse flere steder på din hjemmeside eller duplikere teksten. Med andre ord, så er en generisk CTA ofte kedelig, hvilket kan hæmme din CTR.

Har du overvejet struktureret data?

Metabeskrivelsen optager plads i søgeresultaterne. Kort sagt, så fylder den. Jo mere plads, dit link optager i SERP'en, desto større chance for, at du får et klik.

Du kan indtage endnu mere plads til at tilføje struktureret data eller rich snippets til din hjemmeside.

Med struktureret data kan sørge for, at Googles algoritme kan læse og forstå informationer på din hjemmeside. Det kunne eksempelvis være publiceringsdatoen for dit blogindlæg, forfatterens biografi, opskrifter eller FAQ'er.

Hvis du ligger højt nok i søgeresultaterne, vil Google vise disse informationer direkte i søgningen. Det betyder, at du optager mere plads med mere end bare din metabeskrivelse, og derfor kan få flere kliks.

Denne tænkning bygger på princippet om Above the Fold. Above the Fold stammer fra avisens verden, hvor de vigtigste nyheder altid optrådte over midterfolden på forsiden.

Hvis du ligger nr. 2 eller 3, men har struktureret data eller rich snippets opsat, kan du nemt dominere søgeresultaterne, så brugere – der ellers måske have besøgt resultat 4. og 5. i stedet vælger dig. Det gør, at din CTR stiger.

Stadig lidt i tvil?

Er du efter guiden her stadig i tvivl om, hvordan du griber arbejdet an med metabeskrivelser og sidetitler, er vi klar til at tage en uforpligtende snak med. Bonzer er et 100% specialiseret SEO bureau med mange års erfaring med netop metabeskrivelser og sidetitler som en del af vores SEO-strategier, og vi vil helt sikkert også kunne hjælpe jer på vej.

Anmod om en gratis SEO analyse, og så hører du fra os inden længe.

Sidetitel & metabeskrivelse FAQ

Hvad er en metabeskrivelse?

Metabeskrivelsen er den lille tekst under et søgeresultat, der fortæller, hvad du finder på linket. Metabeskrivelsen bør være mellem 135-160 tegn.

Hvad er en sidetitel?

Sidetitlen er titlen på et link i Googles søgeresultater. Den bør være maks. 60 tegn.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover har han også undervist i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.