Begynderguide til en Markedsføringsplan

Udgivet d. 5. marts 2019 af Thomas Bogh ・ 6 min read

For at få din forretning til at vokse, bør du have en markedsføringsplan! En markedsføringsplan kan indeholde mange forskellige ting, men vi vil fokusere på nogle af de væsentligste detaljer i den, så du kan komme hurtigt fra start.

En markedsføringsplan er en fuldendt måde at få styr på din virksomheds markedsføring på. Din markedsføringsplan har til mål at udnytte din organisation til fulde med en samlet vision på, hvordan I vil markedsføre jeres produkt, jeres service og generelt jeres virksomhed.

Markedsføringsplanen sikrer, at alle i virksomheden har en forståelse for, hvad virksomheden vil opnå gennem deres markedsføring, samt hvordan disse mål skal realiseres.

Din markedsføringsplan bør identificere sig med blandt andet følgende:

Virksomhedens målgruppe og hvordan du vil ramme dem. Slutteligt hvordan du sørger for at fastholde disse kunder. Har du styr på det, får du altså et redskab, der “tvinger” dig til at markedsføre dine produkter på den rigtige måde.

Først og fremmest bør I (hvis I ikke allerede har gjort det) lave jeres overordnede handlingsplan af virksomhedens salg og markedsføring. Her kan I overveje, hvilke strategier I vil gå med, og hvordan I får det implementeret hurtigst og bedst muligt.

Denne handlingsplan vil ligeledes hjælpe dig selv og virksomhedens andre bestanddele.

Definér din målgruppe

målgruppe

I skal have styr på, hvilke forbrugere I gerne vil forsøge at ramme. Segmentér din ydelse eller produkt efter eksempelvis demografi, geografi, adfærd og interesser. Herefter bør I reflektere over deres eksakte nød og lyst til jeres produkt. Jo tydeligere I er i jeres segmentering, des større udbytte vil I få – og det bliver lettere at præcisere den type af markedsføring, I vil benytte jer af.

Hver eneste gang en virksomhed skal lave markedsføring, så anbefaler vi at man altid laver en dybdegående målgruppeanalyse, for at finde ud af hvem målgruppen er, hvad de laver, hvor de bor samt hvilke interesser de har.

Når du har lavet en målgruppeanalyse, så er det 100 gange nemmere at lave din markedsføringsplan, for du ved nu, hvordan du rammer den ønskede målgruppe.

“USP’ER”

usp

Når målgruppen er besluttet, bør I fastlægge jeres Unique Selling Proposition (USP). USP’erne har kritisk vigtighed for dit produkt, og de skal forklare, hvordan I kan differentiere jer fra det konkurrerende marked.

Prisniveau

I bør efterfølgende overveje prisniveauet på jeres produkt, som gerne skal hænge sammen med jeres forventede markedsposition. Det betyder, at hvis I gerne vil kendes som et luksusbrand, bør I nok ikke have et lavt prisniveau!

Når vi snakker prisniveau, så er der 3 hovedsagelige måder at prisfastsætte sit produkt på:

  • Omkostningsbaseret
  • Efterspørgselsbaseret
  • Konkurrencebaseret

Omkostningsbaseret prisfastsættelse handler om, at du sætter din vejledende pris en smule over VE, også satser på en høj slagvolumen, så dit DB bliver størst muligt.

Efterspørgselsbaseret prisfastsættelse kan gøres på 2 måder – den psykologiske hvor du sætter en pris til 795 kr., eller gennem priselasticitet hvor du finder den optimale pris og den forventede mængde af salg der giver dig det højeste DB.

Konkurrencebaseret prisfastsættelse betyder, at du prisfastsætter dine produkter til samme pris som konkurrenterne eller lidt lavere for at vinde markedsandele.

Når du har fundet det prisniveau, der passer til jeres ønskede markedsposition, så er det også nemmere at lave en relevant og effektiv markedsføringsplan.

Hvad kan I ellers overveje i jeres markedsføringsplan?

I har ved hjælp af disse værktøjer skabt et godt fundament for en markedsføringsplan. Men I skal også gøre jer de afsluttende tanker om salgskanaler og valg af markedsføring. Vil I sælge jeres ydelse gennem en fysisk butik eller en webshop? Når dette er gjort op, skal I definere markedsføringsstrategien. Ønsker I at bruge traditionel eller online markedsføring? Annoncering, salgsbreve, reklamer, brochurer? Når dette er besluttet, vil jeg afslutningsvis anbefale jer at udarbejde et budget – samt at lave et aktivitetsskema over jeres markedsføringsplan!

Hvis du ønsker at arbejde mere med online markedsføring i 2019, så er en af de stærkeste markedsføringsredskaber = SEO.

SEO står for “Search Engine Optimization”. Grunden til at SEO er et af de skarpeste markedsføringsredskaber i 2019 er, at det er gaven der bliver ved med at give. Ønsker du lidt tips og tricks til at optimere din hjemmesides SEO, så anbefaler vi at læse artiklen – 10 tips til bedre SEO. Du er også velkommen til at tage kontakt her på siden, så laver vi en gratis SEO analyse af netop din virksomhed. Den finder du oppe i højre hjørne.

Vi håber, at det kan hjælpe jer med at komme i gang med jeres markedsføringsplan. Vi vil yderligere anbefale denne skabelon til inspiration! 

Outsourcing og investering

seo strategi

Som nystartet virksomhed ønsker mange at klare alle opgaver selv – fremfor at outsource opgaverne grundet økonomi. Det er egentlig ikke så relevant, at det koster penge, fordi alle de arbejdstimer man lægger i sin virksomhed, kan gøres op i penge.

De X antal timer du ligger i at lave en specifik opgave, kunne være brugt andetsteds. Derfor skal man være super skarp på sine egne evner og egne svagheder. Evner man denne egenskab, så er man utrolig godt klædt på til at træffe de bedste beslutninger på virksomhedens vegne.

Digital markedsføringsplan = God investering

At lave en markedsføringsplan er en rigtig god investering, som hjælper hele din organisation. Et digitalt bogholderi er ligeledes et andet rigtigt godt eksempel på digitale tiltag, som virksomheder bør overveje at investere i, som resultat af den digitale udvikling. De digitale løsninger – om det er markedsføring eller bogholderi – er nemlig svaret på fremtiden.

Et digitalt bogholderi er bare et af mange eksempler på den effektivitet digitale platforme har i 2019. Man skal virkelig have fokus på at vurdere alle digitale tiltag, for det kan give ens virksomhed et boost med raketfart. Det er netop derfor, at SEO ofte er den rette markedsføringsplan.