For at få din forretning til at vokse, bør du have en markedsføringsplan! En markedsføringsplan kan indeholde mange forskellige ting, men vi vil fokusere på nogle af de væsentligste detaljer i den, så du kan komme hurtigt fra start.

Din markedsføringsplan bør identificere sig med blandt andet følgende:

Virksomhedens målgruppe og hvordan du vil ramme dem. Slutteligt hvordan du sørger for at fastholde disse kunder. Har du styr på det, får du altså et redskab, der “tvinger” dig til at markedsføre dine produkter på den rigtige måde.

Først og fremmest bør I (hvis I ikke allerede har gjort det) lave jeres overordnede handlingsplan af virksomhedens salg og markedsføring. Her kan I overveje, hvilke strategier I vil gå med, og hvordan I får det implementeret hurtigst og bedst muligt.

Denne handlingsplan vil ligeledes hjælpe dig selv og virksomhedens andre bestanddele.

Definér din målgruppe

I skal have styr på, hvilke forbrugere I gerne vil forsøge at ramme. Segmentér din ydelse eller produkt efter eksempelvis demografi, geografi, adfærd og interesser. Herefter bør I reflektere over deres eksakte nød og lyst til jeres produkt. Jo tydeligere I er i jeres segmentering, des større udbytte vil I få – og det bliver lettere at præcisere den type af markedsføring, I vil benytte jer af.

“USP’ER”

Når målgruppen er besluttet, bør I fastlægge jeres Unique Selling Proposition (USP). USP’erne har kritisk vigtighed for dit produkt, og de skal forklare, hvordan I kan differentiere jer fra det konkurrerende marked.

Prisniveau

I bør efterfølgende overveje prisniveauet på jeres produkt, som gerne skal hænge sammen med jeres forventede markedsposition. Det betyder, at hvis I gerne vil kendes som et luksusbrand, bør I nok ikke have et lavt prisniveau!

Hvad kan I ellers overveje i jeres markedsføringsplan?

I har ved hjælp af disse værktøjer skabt et godt fundament for en markedsføringsplan. Men I skal også gøre jer de afsluttende tanker om salgskanaler og valg af markedsføring. Vil I sælge jeres ydelse igennem en fysisk butik eller en webshop? Når dette er gjort op, skal I definere markedsføringsstrategien. Ønsker I at bruge traditionel eller online markedsføring? Annoncering, salgsbreve, reklamer, brochurer? Når det er besluttet, vil jeg afslutningsvis anbefale jer at udarbejde et budget, samt at lave et aktivitetsskema over jeres markedsføringsplan!

Jeg håber, det kan hjælpe jer med at komme i gang med jeres markedsføringsplan. Jeg vil anbefale denne skabelon til inspiration! I kan altid kontakte mig med kommentarer og spørgsmål på dp@bonzer.dk. Se også gerne mere på forsiden 🙂

Læs  Hvad er en KPI?