Opdateret 29. august 2022 af Nicklas Andersen

Sådan kan du styrke din organiske trafik og SEO med infografikker

→ Download gratis infografik templates
Sådan kan du styrke din organiske trafik og SEO med infografikker

Du kan effektivt adskille dig fra konkurrenterne og opnå topplaceringer i Googles søgeresultater ved at udarbejde infografisk materiale

Infografikker er nemlig blikfang, nemme at aflæse og tilbyder læseren hurtig og overskuelig information på meget kort tid. Og det er netop den slags funktioner, som moderne læsere/forbrugere i stigende grad udviser behov for. 

Derfor skal du kraftigt overveje, hvordan du og din virksomhed bedst muligt kan udnytte infografikker.

Men hvad er en infografik, hvorfor er de vigtige og hvordan kommer du selv i gang? Det får du svar på i dette indlæg, hvor vi kommer ind på følgende emner: 

  • Hvad er en infografik?
  • Hvorfor er infografikker vigtige for SEO?
  • Hvordan laver man en infografik? (+ 3 gratis værktøjer til at komme i gang)

→ Download gratis infografik templates

Hvad er en infografik?

Infografik eller informationsgrafik er i den simpleste forstand en visuel fremstilling af data eller information.

Men når vi kigger på det i en marketingkontekst, så får det en særlig betydning:

En infografik er en blanding af smukt billedemateriale, datavisualisering såsom linje- eller søjlediagrammer og så lidt tekst som muligt. Det handler kort sagt om at kommunikere viden visuelt på en letforståelig måde.

Hvorfor er infografikker vigtige for SEO?

Infografikker er vigtige for SEO, da de grundlæggende styrker læseoplevelsen for brugeren. 

Og hvis der er noget vi ved med sikkerhed om den ellers meget hemmelighedsfulde Google algoritme, er det, at læsevenligt indhold altid har bedre forudsætninger for at rangere højt.

Som Google selv formulerer det: 

“Creating compelling and useful content will likely influence your website more than any of the other factors discussed here. Users know good content when they see it and will likely want to direct other users to it.”

Godt content er altså utvivlsomt én af de allervigtigste ranking-faktorer for Google. Her spiller infografikker i særdeleshed en vigtig rolle, da infografikker i udgangspunktet løfter kvaliteten af content.

Dermed ikke sagt at man blot skal tvinge en infografik ind i hvert blogindlæg, man producerer. De skal naturligvis være berettigede og meningsgivende – med andre ord skal infografikken udarbejdes med henblik på at hjælpe læseren, og ikke for at “snyde” algoritmen. 

Billede der viser at infografikker kan øge trafik med op til 12%

Med fokus på godt content og læsevenlighed – og herunder infografikker – kan du effektivt styrke dine marketing indsatser. Faktisk viser undersøgelser, at infografikker kan styrke trafikken til din hjemmeside med op til 12%.

Andre vigtige grunde til at udnytte infografikker i din content marketing er:

  • 90% af information transmitteres til hjernen visuelt (SHIFT eLearning)
  • Knap halvdelen (46%) af forbrugere overvejer at købe nye produkter baseret på viden fra infografikker (IGW)
  • Sider med visuelle elementer får 94% flere visninger end sider uden (Jeff Bulas)
  • Op mod 76% af marketers mener, at infografikker er et essentielt værktøj (IGW)
  • Infografikker og andre farverige og visuelle elementer kan øge salg med op til 80% (Xerox)
  • 74% marketers udnytter visuelle virkemidler (Venngage)
Infografik der viser nogle af statistikkerne ovenfor

Hvordan laver man en infografik? (+ 3 gratis værktøjer til at komme i gang)

Det er relativt simpelt at lave en infografik. Du kan blandt andet oprette rigtig fine og illustrative grafer i Excel eller Google Sheets.

Når du laver en infografik, skal du generelt have øje for slutbrugeren og deres oplevelse af infografikken.

Er farverne iøjnefaldende, eller forstyrrer de faktisk læseoplevelsen?

Har du skabt et overskueligt overblik, eller er din infografik stopfodret med statistik og data?

Husk på, at Google belønner læsevenlighed og gode brugeroplevelser.

For at komme i gang med at skabe dine egne infografikker, kan du med fordel bruge et online værktøj. Der findes nemlig en lang række specialiserede værktøjer til infografisk arbejde med gratis og online adgang. 

Her finder du vores tre favorit værktøj til udarbejdelse af infografikker:

Canva

Screenshot fra Canva

Et rigtig fint og populært værktøj til udarbejdelse af infografikker er Canva. Med gratis versionen af Canva får du adgang til utrolig mange fede features, og du kan endda vælge imellem en lang række af infografiske skabeloner.

Venngage

Screenshot fra Venngage

Venngage er en online platform dedikeret specifikt til udarbejdelse af infografikker i høj kvalitet. Med gratis versionen af Venngage får du adgang til 5 designs. 

Herefter skal du skrive dig op til en betalt løsning, før du kan oprette flere infografikker. 

Et kæmpe plus ved Venngage er desuden deres intuitive brugerflade, samt deres interne bibliotek med grafiske ressourcer. 

Infogram

Screenshot fra Infogram

Med Infogram er du ligeledes garanteret et brugervenligt system, hvor du relativt nemt kommer i gang med at skabe flotte infografikker. 

Du finder også en lang række brugbare skabeloner, som du kan tage udgangspunkt i. På den måde behøver du ikke at besidde større kompetencer i grafisk arbejde for at kunne skabe værdifulde infografikker. Herunder kan du også finde en række forhåbentlig brugbare gratisk infografik templates, vi har lavet:

New call-to-action

Key takeaways

Infografikker er et essentielt content værktøj til at skabe meningsfuldt indhold, der hjælper dine kunder – og som en afledt effekt styrker dine placeringer på søgemaskinerne. 

Hvis du ikke allerede er i gang med at skabe stærkt indhold med fokus på visuelle elementer, såsom infografikker, skal du i gang hurtigst muligt. 

Mange hjemmesider, og hermed dine konkurrenter, har sandsynligvis et underskud af godt content. Der er med andre et et hul i markedet, der blot venter på at blive udfyldt.

Brug ét af de ovennævnte værktøjer til at skabe værdifulde infografikker i høj kvalitet. 

Hos Bonzer vægter vi content af høj kvalitet meget højt. Netop derfor har vi en hel content afdeling dedikeret til at hjælpe vores kunder med at optimere og skabe content. 

Det er en hel central del af vores strategiske arbejde med SEO.

Så hvis du allerede nu går og overvejer at investere i SEO og content marketing, så tøv ikke med at bestille en gratis SEO analyse af din hjemmeside.

Bonzer nyheder

Friske nyheder til at holde dig opdateret på din mest ønskede SEO-viden