Privatlivspolitik
Privatlivspolitik

Sitemap – Googles turistkort over din hjemmeside

Opdateret d. 28. september 2020 af Mads Rued

Sitemap – Googles turistkort over din hjemmeside

Et sitemap er et kort til Google, der viser dem rundt på din hjemmeside – og fremhæver de vigtigste sider, som du mener, bør blive en del af deres søgeresultater.

Tænk på Google som en slags turist på din side. De vil gerne se dine største og vigtigste seværdigheder. Herefter vurderer de, om dine sider er værd at anbefale til de mange brugere i form af høje placeringer på de relevante keywords. 

Men for at kunne finde rundt, er det nyttigt for søgemaskinerne at få udstukket et turistkort, så de ikke selv skal til at opdage din side på ny. Det er det, der er formålet med sitemappet.

I denne artikel forklarer vi:

  • Hvad er et sitemap?
  • Hvorfor bør alle hjemmesider have et sitemap?
  • Hvordan du laver et sitemap – fra start til slut

Vi giver dig også anbefalinger til sitemap generators, som du kan bruge – uanset om du bruger WordPress, SiteCore, Drupal, Shopify eller et helt femte CMS.

Vil I gerne have flere kunder via Google?

Hvad er et sitemap?

Et sitemap er et kort over din hjemmeside, som kan læses af Google og andre søgemaskiner.

sitemap eksempel

Sitemappet skaber en oversigt over alle undersider (forsiden, landingssider, blogindlæg m.v.), så det er nemt for søgemaskiner at besøge og vurdere din hjemmesides indhold og værdi. 

Selvom Google bliver bedre og bedre til at læse din side som et menneske, kan der stadig ske fejl eller crawlerne kan have svært ved at navigere på din side. Det problem løser et sitemap.

Der er ingen garanti for, at Google indekserer din hjemmeside, så du kan findes i deres søgeresultater. Men sitemappet øger dine chancer, fordi du kan vide dig sikker på, at Googles crawlere kan finde rundt.

Hvorfor bør min side have et sitemap?

Sitemaps er nyttige værktøjer til SEO, fordi du garanterer, at din side bliver aflæst korrekt af søgemaskinernes crawlere

Hvis siden ikke kan læses, eller Google ikke kan finde rundt på din hjemmeside, risikerer du, at dine vigtigste undersider – hvor du i forvejen har lavet optimering – har svært ved at rangere i søgeresultaterne.

Især nye sider eller sider med få links (både interne og eksterne) kan blive overset, hvis man ikke har et sitemap.

Sitemaps kan også have den fordel, at de tydeliggør din hjemmesides taksonomi eller opbygning, så du har nemmere ved at vurdere, hvorvidt din side er brugervenlig og intuitiv at navigere på.

Sådan laver du et sitemap

Der er mange måder at lave et sitemap på. I følgende forklarer vi, hvad de enkelte valg kan have af betydning for din SEO.

Statisk eller dynamisk?

Du kan enten vælge at lave sitemappet selv – eller bruge et plugin eller en sitemap generator til at lave det for dig.

Fordelen ved at lave et statisk sitemap er, at det er relativt simpelt, og du har fuld kontrol over, hvordan det er opsat. Til gengæld forpligter du dig også til at opdatere det manuelt, hver eneste gang du opretter en ny side eller et blogindlæg.

De fleste vælger at lave deres sitemap dynamisk. Det betyder, at du installerer et modul eller plugin på din side, som laver dit sitemap for dig. Nyere versioner af WordPress (5.5. og nyere), Shopify og mange andre CMS-systemer sørger også for helt selv at oprette sitemaps. 

Et dynamisk sitemap er altid up-to-date og sikrer, at der ikke er opstået fejl. I visse tilfælde kan det dog godt være svært at redigere i direkte, såsom hvis du vil forhindre bestemte undersider i at indekseres af Google.

Plain text, XML eller RSS?

Google anbefaler en række formatter, når du skal lave dit sitemap. Du kan bl.a. opsætte det i plain text, XML eller med RSS.

Plain text er en helt almindelig tekstfil, hvor du indtaster hver enkelt webadresse i sit fulde navn (inklusiv https://www.) og laver et linjeskift efter hver adresse. Teksten skal være opsat med UTF-8-indkodning. Det kan du vælge, når du gemmer din tekstfil.

Plain text er den simpleste og mest skrabede form for sitemap – og derfor også den hurtigste. Du kan dog ikke tilføje ekstra informationer såsom meta beskrivelser eller sidetitler.

XML (eXtensible Markup Language) er et opmærkningssprog, som er udbredt på nettet. Excel og Google Sheets kan alle bruges til at lave XML-filer. Her skal du opsætte sitemappet på samme vis som med plain text – bortset fra at du kan inkludere ekstra informationer, som gerne må optræde i søgeresultaterne.

XML er nok den mest udbredte format, fordi det er nemt at autogenerere, og du kan tilføje vigtige ekstra informationer, som hjælper til at drive mere trafik ind fra søgeresultaterne.

xml sitemap

Hvis dit CMS-system er designet til blogs, vil du som oftest også have et RSS-feed, der gør det muligt for folk at abonnere på din side. Det RSS-feed kan også bruges som sitemap.

Crawl budget – hvor stor er din hjemmeside?

Et sitemap kan kun indeholde 50.000 webadresser (URL) og være maks. 50 MB. Ellers er det nødvendigt at oprette flere separate sitemaps. 

Jo større din side er, desto større bliver dit sitemap også.

Det er dog sjældent nødvendigt at have flere sitemaps. Det er ofte kun relevant for webshops, der har mange forskellige produkter, der alle sammen skal rangere i Google.

Google tildeler desuden også et begrænset budget til crawling af din side. Det betyder, at de måske ikke besøger hver enkel af dine undersider. Det kaldes også for et crawl budget.

Dit crawl budget afhænger til dels af, hvor hurtig din hjemmesides hosting-server er; hvis din side loader langsomt eller hvis din side ikke får mange besøg. Populære og velbesøgte sider bliver indekseret hurtigere end sider med lille til ingen trafik.

Hvad skal med i sitemappet?

Når du laver dit sitemap, bør du prioritere at tilføje de sider, der er vigtigst for dig og dine brugere. Derfor bør de også være vigtigst for dit SEO arbejde.

Det kan eksempelvis være relevant, hvis du har sider med ens (eller duplikeret) indhold. I så fald vil du gerne sikre dig, at kun én side er ‘canonical’ i Googles øjne. Søgemaskinerne vil i de fleste tilfælde helst kun vise et søgeresultat fra den samme side pr. søgning.

Hvad kan vælges fra?

Du kan også helt fravælge at inkludere bestemte sider i sitemappet, hvis de ikke tjener et SEO-formål. De sider kan også tagges i metadata som ‘noindex’.

Hvis du f.eks. tagger dine blogindlæg, og siden derefter automatisk genererer en fælles side for alle indlæg med det samme tag, kan det være en god idé ikke at inkludere den tag-side i dit sitemap. Det vil bare skabe ekstra skridt for Googles crawlere.

Her er det vigtigt at nævne, at selvom siden i sig selv ikke rangerer højt på et keyword, kan det stadig være gavnligt at inkludere i sitemappet. SEO er en holistisk disciplin. Så sørg for, at du kun fjerner indhold, der kunne være forvirrende eller skadeligt for din SEO-indsats.

Du kan også bruge sitemappet til at tilføje yderligere informationer om videoer og billeder på din side. Det kunne være længden på videoen, en kort beskrivelse, antal visninger m.v. Det fungerer meget á la de metabeskrivelser, som vi nævnte tidligere.

Hvor skal jeg lægge mit sitemap?

Dit sitemap bør altid ligge så tæt på forsiden – eller dit root directory – som muligt. Det betyder, at det ofte vil have en webadresse eller URL á la “https://www.dinhjemmeside.dk/sitemap.xml”.

Hvis din side har flere subdomæner – altså underdomæner, ikke undersider – skal den placeres på det passende subdomæne.

Sitemappet skal også indgå i din hjemmesides Robots.txt. Det er en anden tekstfil i dit root directory, der fortæller maskiner såsom Googles crawlere, hvordan de skal opføre sig på siden.

Du kan læse mere om Robots.txt på Googles egen side.

Husk: tilføj dit sitemap til Search Console

Når du har lavet dit sitemap, bør du altid uploade det til Google Search Console.

Search Console er Googles eget værktøj til SEO. Her kan du bl.a. følge, hvilke keywords folk tilgår din side på, hvor meget trafik din side får fra Googles søgeresultater og meget andet.

Når du uploader et sitemap til Search Console, beder du Google om at gennemgå og indeksere din side. Det er især relevant, hvis din side er helt ny.

sitemap i search console

Bør jeg bruge en sitemap generator?

Google har tidligere vedligeholdt deres egen oversigt over sitemap generators. Listen bliver dog ikke længere opdateret.

Det er naturligvis også muligt at bruge Google til at finde en række forskellige sitemap generators, heriblandt XML-sitemaps.com eller Screaming Frog. De har begge gratis udgaver, hvor du kan kortlægge op til 500 unikke undersider.

Ulempen ved at bruge en ekstern sitemap generator er, at sitemappet kun er statisk. Det er et øjebliksbillede på, hvordan din side så ud, da du genererede kortet.

Mange CMS-systemer såsom WordPress (version 5.5. og nyere) og Shopify opretter automatisk dynamiske sitemaps. Det er ofte den bedste løsning, hvis du tilføjer meget til din side og derved holde din side relevant for brugerne.

Når det kommer til sitemap generators som moduler/plugins, har vi især god erfaring med Yoast.

Yoast – gratis plugin til WordPress

Yoast er et gratis SEO-værktøj til WordPress, som hjælper dig med at få styr på de helt basale krav til god SEO. Yoast autogenerer derfor også et XML-sitemap over hele din hjemmeside.

Yoast gør det også muligt for dig at redigere dit sitemap eller opsætte bestemte regler, såsom at bestemte sider skal gøres til ‘noindex’ eller ved at fremhæve udvalgte sider som ‘canonical’ (hvis to sider minder meget om hinanden, og kun én skal optræde i søgeresultaterne).

WordPress laver automatisk sitemaps

Fra og med WordPress version 5.5. (udgivet i august 2020), opsætter WordPress nu selv et dynamisk XML-sitemap på din side.

Hvis du bruger et plugin eller har lavet dit eget sitemap, er det derfor vigtigt, at du undersøger om du bør:

  1. Gøre ingenting
  2. Deaktivere WordPress’ sitemap
  3. Fjerne dit gamle sitemap

Hvis din nuværende side opdateres til version 5.5., og du pludselig har to sitemaps på din side, kan du risikere at forvirre søgemaskinerne.

Det skal dog nævnes at Yoast og de fleste andre jævnligt opdaterede plugins håndterer integrationen med den seneste version af WordPress automatisk. Det betyder, at du ikke selv behøver at gøre noget.

Slip for arbejdet og få en gratis SEO-analyse fra Bonzer

Vil du gerne undgå at lave fejl i dit sitemap, robots.txt eller andet på din hjemmeside?

Så kan du slippe for besværet og bestille en gratis SEO-analyse fra Bonzer. Vi giver dig et overordnet overblik over din sides helbred og potentiale, samt en gennemgang af de keywords vi vurderer, er mest relevante for dig og din virksomhed.

Sitemap FAQ

Hvad er et sitemap?

Et sitemap er et kort over din hjemmeside, som kan læses af Google og andre søgemaskiner.

Hvor lægger jeg mit sitemap?

Dit sitemap bør placeres så tæt på dit root directory (forsiden) som muligt. Det vil typisk være på en side á la: “https://www.dinhjemmeside.dk/sitemap.xml”.

Opretter WordPress automatisk et sitemap?

Fra og med WordPress 5.5. laver WordPress selv et sitemap. Hvis du har en ældre version, kan du installere SEO-pluginet Yoast, som selv genererer et sitemap.

Bliv klogere på online marketing