Opdateret 29. juli 2022 af Thomas Bogh

Sitemap – Googles turistkort over din hjemmeside

Sitemap – Googles turistkort over din hjemmeside

Et sitemap er en liste over de sider, billeder og videoer der er på dit domæne. Sitemap fortæller samtidig ekstra informationer om dine URL’er, såsom hvornår den sidst blev opdateret. Et sitemap kan laves for mennesker eller for robotter – i dette tilfælde Googles crawlers.

I denne artikel forklarer vi:

  • Hvad er et sitemap?
  • Hvorfor bør alle hjemmesider have et sitemap?
  • Hvordan du laver et sitemap – fra start til slut

Du får også anbefalinger til sitemapgeneratorer, som du kan bruge – uanset om du bruger WordPress, SiteCore, Drupal, Shopify eller et helt femte CMS.

Hvad er et sitemap?

Et sitemap er en liste over sider på dit domæne.

sitemap eksempel

Sitemappet skaber en oversigt over alle sider såsom forsiden, landingssider, blogindlæg. Så er det nemt for søgemaskiner at finde og vurdere din hjemmesides indhold og værdi. 

Hvorfor bør min side have et sitemap?

Sitemaps er nyttige værktøjer til at lave SEO, fordi du garanterer, at din side bliver aflæst korrekt af søgemaskinernes crawlere

Hvis siden ikke kan læses, eller Google ikke kan finde rundt på din hjemmeside, risikerer du, at dine vigtigste undersider – hvor du i forvejen har lavet optimering – har svært ved at rangere i søgeresultaterne.

Især nye sider eller sider med få interne og eksterne links kan blive overset, hvis man ikke har et sitemap.

Sådan laver du et sitemap

Der er mange måder at lave et sitemap på. I følgende forklarer vi, hvad de enkelte valg kan have af betydning for din SEO.

Statisk eller dynamisk?

Du kan enten vælge at lave sitemappet selv – eller bruge et plugin eller en sitemap generator til at lave det for dig.

Fordelen ved at lave et statisk sitemap er, at det er relativt simpelt, og du har fuld kontrol over, hvordan det er opsat. Til gengæld forpligter du dig også til at opdatere det manuelt, hver eneste gang du opretter en ny side eller et blogindlæg.

De fleste vælger at lave deres sitemap dynamisk. Det betyder, at du installerer et modul eller plugin på din side, som laver dit sitemap for dig. Nyere versioner af WordPress (5.5. og nyere), Shopify og mange andre CMS-systemer sørger også for helt selv at oprette sitemaps. 

Et dynamisk sitemap er altid up-to-date og sikrer, at der ikke er opstået fejl. I visse tilfælde kan det dog godt være svært at redigere i direkte, såsom hvis du vil forhindre bestemte undersider i at indekseres af Google.

Plain text, XML eller RSS?

Google anbefaler en række formater. Overordnet er der tre tre formater: plain text, XML eller RSS.

Plain text er en helt almindelig tekstfil, hvor du indtaster hver enkelt webadresse i sit fulde navn (inklusiv https://www.) og laver et linjeskift efter hver adresse. Teksten skal være opsat med UTF-8-indkodning.

Plain text er den simpleste og mest skrabede form for sitemap – og derfor også den hurtigste. Du kan dog ikke tilføje ekstra informationer såsom meta beskrivelser eller sidetitler.

XML (eXtensible Markup Language) er et opmærkningssprog, som er udbredt på nettet. Excel og Google Sheets kan alle bruges til at lave XML-filer. Her skal du opsætte sitemappet på samme vis som med plain text – bortset fra at du kan inkludere ekstra informationer, som gerne må optræde i søgeresultaterne.

XML er nok den mest udbredte format, fordi det er nemt at autogenerere, og du kan tilføje vigtige ekstra informationer, som hjælper til at drive mere trafik ind fra søgeresultaterne.

xml sitemap

Hvis dit CMS-system er designet til blogs, vil du som oftest også have et RSS-feed, der gør det muligt for folk at abonnere på din side.

Hvor stor er din hjemmeside?

Et sitemap kan kun indeholde 50.000 webadresser (URL) og være maks. 50 MB. Ellers er det nødvendigt at oprette flere separate sitemaps. 

Det er dog sjældent nødvendigt at have flere sitemaps. Det er ofte kun relevant for webshops, der har mange forskellige produkter, der alle sammen skal rangere i Google.

Kan jeg se et eksempel på et sitemap?

Her er et eksempel på et sitemap:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><?xml-stylesheet type="text/xsl" href="//bonzer.dk/main-sitemap.xsl"?>

<urlset xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns:image="http://www.google.com/schemas/sitemap-image/1.1" xsi:schemaLocation="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9 http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9/sitemap.xsd http://www.google.com/schemas/sitemap-image/1.1 http://www.google.com/schemas/sitemap-image/1.1/sitemap-image.xsd" xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">

	<url>
		<loc>https://bonzer.dk/universet/</loc>
		<lastmod>2022-07-28T09:13:28+00:00</lastmod>
	</url>
	<url>
		<loc>https://bonzer.dk/hvad-er-et-crm-system/</loc>
		<lastmod>2019-04-10T14:10:51+00:00</lastmod>
		<image:image>
			<image:loc>https://bonzer.dk/app/uploads/CRM-Customer-relationship-management.jpg</image:loc>
			<image:title><![CDATA[CRM-Customer-relationship-management]]></image:title>
			<image:caption><![CDATA[crm]]></image:caption>
		</image:image>
		<image:image>
			<image:loc>https://bonzer.dk/app/uploads/CRM-system-definition-1024x546.png</image:loc>
		</image:image>
		<image:image>
			<image:loc>https://bonzer.dk/app/uploads/CRM-systems-1024x368.png</image:loc>
		</image:image>
		<image:image>
			<image:loc>https://bonzer.dk/app/uploads/Happiness.png</image:loc>
		</image:image>
	</url>

Hvor skal jeg lægge mit sitemap?

Dit sitemap bør altid ligge så tæt på forsiden – eller dit root directory – som muligt. Det betyder, at det ofte vil have en webadresse eller URL á la “https://www.dinhjemmeside.dk/sitemap.xml”.

Hvis din side har flere subdomæner – altså underdomæner, ikke undersider – skal den placeres på det passende subdomæne.

Sitemappet skal også indgå i din hjemmesides Robots.txt. Det er en anden tekstfil i dit root directory, der fortæller maskiner såsom Googles crawlere, hvordan de skal opføre sig på siden.

Du kan læse mere om Robots.txt på Googles egen side.

Husk: tilføj dit sitemap til Search Console

Når du har lavet dit sitemap, bør du altid uploade det til Google Search Console.

Search Console er Googles eget værktøj til SEO. Her kan du bl.a. følge, hvilke keywords folk tilgår din side på, hvor meget trafik din side får fra Googles søgeresultater og meget andet.

Når du uploader et sitemap til Search Console, beder du Google om at gennemgå og indeksere din side. Det er især relevant, hvis din side er helt ny.

sitemap i search console

Bør jeg bruge en sitemap generator?

Ulempen ved at bruge en ekstern sitemap generator er, at sitemappet kun er statisk. Det er et øjebliksbillede på, hvordan din side så ud, da du genererede kortet.

Mange CMS-systemer såsom WordPress (version 5.5. og nyere) og Shopify opretter automatisk dynamiske sitemaps. Det er den bedste løsning, hvis du tilføjer meget til din side.

Når det kommer til sitemap generators som moduler/plugins, har vi især god erfaring med Yoast.

Yoast – gratis plugin til WordPress

Yoast er et gratis SEO-værktøj til WordPress. Yoast autogenererer et XML-sitemap over hele din hjemmeside.

Yoast gør det også muligt for dig at redigere dit sitemap eller opsætte bestemte regler, såsom at bestemte sider skal gøres til ‘noindex’ eller ved at fremhæve udvalgte sider som ‘canonical’.

WordPress laver automatisk sitemaps

Fra og med WordPress version 5.5. (udgivet i august 2020), opsætter WordPress nu selv et dynamisk XML-sitemap på din side.

Hvis du bruger et plugin eller har lavet dit eget sitemap, er det derfor vigtigt, at du undersøger om du bør:

  1. Gøre ingenting
  2. Deaktivere WordPress’ sitemap
  3. Fjerne dit gamle sitemap

Hvis din nuværende side opdateres til version 5.5., og du pludselig har to sitemaps på din side, kan du risikere at forvirre søgemaskinerne.

Slip for arbejdet og få en gratis SEO-analyse fra Bonzer

Vil du gerne undgå at lave fejl i dit sitemap, robots.txt eller andet på din hjemmeside?

Så kan du slippe for besværet og bestille en gratis SEO-analyse fra Bonzer. Vi giver dig et overordnet overblik over din sides helbred og potentiale, samt en gennemgang af de keywords vi vurderer, er mest relevante for dig og din virksomhed.

Sitemap FAQ

Hvad er et sitemap?

Et sitemap er et kort over din hjemmeside, som kan læses af Google og andre søgemaskiner.

Hvilken URL skal mit sitemap have?

Dit sitemap bør placeres så tæt på dit root directory (forsiden) som muligt. Det vil typisk være på en side á la: “https://www.dinhjemmeside.dk/sitemap.xml”.

Opretter WordPress automatisk et sitemap?

Fra og med WordPress 5.5. laver WordPress selv et sitemap. Hvis du har en ældre version, kan du installere SEO-pluginet Yoast, som selv genererer et sitemap.

Hvilket typer sitemaps er der?

Der er to: XML og HTML sitemap. Et XML ses kun af crawlere. HTML sitemaps vil også kunne ses af brugere.

Er sitemaps vigtige for SEO?

Ja! Med et sitemap kan du vise Google hvilke URL’er der på dit domæne.

Hvad er et HTML sitemap?

HTML sitemaps er typisk sider på din hjemmeside, der linker til alle andre sider.

Hvordan finder jeg et sitemap URL?

Typisk er sitemap placeret på URI’en /sitemap.xml, f.eks. bonzer.dk/sitemap.xml. Alternativt kan du tjekke robots.txt efter et link til. Kan du stadig ikke finde det bør du finde dokumentation fra dit CMS.

Hvad er det bedste format til et sitemap?

XML er det bedste format som understøttes af alle søgemaskiner. Det bør samtidig være kodet i UTF-8.

Bonzer nyheder

Friske nyheder til at holde dig opdateret på din mest ønskede SEO-viden