Opdateret 8. december 2022 af Thomas Bogh

Hvad er en konkurrentanalyse, og hvordan laver du en?

Hvad er en konkurrentanalyse, og hvordan laver du en?

En konkurrentanalyse er et værktøj til at afdække konkurrenterne på dit marked og give dig et solidt fundament for udvikling og markedsføring af din virksomhed. Mere om konkurrentanalyse, hvorfor du bør lave en og en model til konkurrentanalyse kommer vi omkring her.

Hvad er en konkurrentanalyse?

En veludført konkurrentanalyse giver dig kort sagt indsigt i din virksomheds konkurrenter. Mere konkret bør analysen dække styrker og svagheder ved konkurrenternes produkt og indsigt i deres markedsføringsstrategi og position i jeres fælles marked.

Hvordan din virksomhed er positioneret i forhold til konkurrenterne er også et af de vigtige output af en konkurrentanalyse.

Hvorfor arbejde med konkurrentanalyser?

Dine konkurrenter opererer nok med bestemte strategier og markedsføringsinitiativer med henblik på forretningsudvikling, flere kunder og mersalg. Det samme gør eller bør du også gøre. Og du kan netop bruge indsigter i dine konkurrenter i din virksomhedsstrategiske retning. Det er her, en konkurrentanalyse kommer i spil.

Du får nemlig et stærkt holdepunkt for dit strategiske arbejde, når du ved, hvem dine største konkurrenter er, og hvad de har gjort og gør for at være en af dine største konkurrenter.

Et SEO-perspektiv på analyse af konkurrenter

Fordi vi lever og ånder for SEO i Bonzer, tager vores måde at gå til konkurrentanalyser udgangspunkt i konkurrenter på Google. Hvilke relevante organiske søgeord vores kunders konkurrenter er til stede på Google med, hvad gør de for at opnå den tilstedeværelse og hvad får de ud af at ligge i toppen af Google?

Dét er spørgsmål, vi kommer omkring i vores konkurrentanalyser, der ligger en vigtig del af fundamentet for vores arbejde med SEO og SEO-strategier.

Vi tilbyder en indledende konkurrentanalyse som led i vores gratis SEO analyse, så vil du se, hvad det kan, anmod om en SEO analyse her:

→ Gratis SEO analyse med indblik i dine konkurrenter på Google

Du kan også i vores guide om SEO få vores vigtigste råd til at komme i gang med optimering.

Hvordan laver du en konkurrentanalyse? Step-by-step model

Illustration af konkurrentanalyse model

Step 1: Identificer dine konkurrenter

Det første skridt i en konkurrentanalyse bør være at finde ud af, hvem dine konkurrenter faktisk er.

Start med at gå til tasterne på Google og søg på de vigtigste relevante søgeord for din virksomhed. Opererer din virksomhed fx i biludlejningsbranchen, bør du søge på ord som ‘biludlejning’, ‘biludlejning københavn’, ‘leje af bil’, ‘lej bil’, ‘lånebiler’ og lignende søgeord.

Ud fra de søgeord vil du hurtigt få et overblik over, hvem dine konkurrenter på søgemaskinerne er. Dem, der ligger i de betalte annonceresultater og dem, der er til stede på side ét i de organiske resultater er nemlig dem, der fanger en del af den målgruppe, du også vil have fat i.

Ofte udgør dine konkurrenter på Google de fleste af dine største og vigtigste konkurrenter. Men der kan være konkurrenter, der endnu ikke har nået Googles side ét. Og dem vil du altså ikke fange gennem Google søgninger.

Kender du ikke til dine konkurrenter, der ikke figurerer på Google, skal du i gang med lidt kreativt gravearbejde. Har du et godt branche-netværk, spørg f.eks. det netværk, hvilke virksomheder de synes gør det særligt godt.

Du kan også bruge LinkedIn, hvor du kan søge på dine søgeord eller din branche. Ud fra det vil du få en liste med virksomheder, der måske er på vej til at blive en af dine næste store konkurrenter.

Step 2: Spor dig ind på deres markedsføringsstrategier

Når du er kommet hertil, bør du have en liste med dine top 10-20 største konkurrenter. Nu er det tid til at dykke lidt dybere og spore dig ind på deres markedsføringsstrategier.

Det kan du f.eks. gøre ved at følge konkurrenterne på digitale kanaler som hjemmeside, Facebook, Pinterest, Instagram, LinkedIn og Twitter. Måden de kommunikerer på deres digitale kanaler giver dig et vigtigt indblik i, hvilken strategisk retning de bevæger sig, og hvordan de markedsfører den retning.

Du kan læse mere om, hvordan din virksomhed kan bruge Pinterest i vores Pinterest marketing indlæg her.

Tip: Et godt værktøj til at følge med i dine konkurrenters betale markedsføring på Facebook, er Facebooks eget annoncebibliotek. Her kan du søge på dine konkurrenter eller relevante annoncekategorier og få indblik i, hvilke annoncer de kører med.

Strategi på SEO-fronten

Der er ofte en rød tråd i måden, dine konkurrenter markedsfører sig gennem betalt annoncering og i deres SEO-indsatser. Dog er der et SEO-aspekt i form af især linkbuildingindsatser og hjemmesidestruktur, du også bør kigge ind i.

Hvilke relevante links har dine konkurrenter, hvilket indhold får de links til, og hvad gør de for at få dem? Hvordan er deres hjemmesider opbygget, og adskiller dem, der klarer sig godt organisk på Google, sig fra din hjemmesideopbygning?

Spørgsmål som det giver dig et godt praj om, hvordan din virksomhed er stillet i forhold til dine konkurrenter, når det kommer til potentialet for resultater med SEO.

Et betalt SEO-værktøj som Ahrefs er optimalt at bruge til at undersøge dine konkurrenters SEO-performance i sømmene. Der findes også en række gratis SEO-værktøjer, der kan hjælpe dig på vej.

Step 3: Undersøg deres svagheder og styrker

Svagheder og styrker ved dine konkurrenters forretning er også relevant at afdække i din konkurrentanalyse. Her skal du gå kvalitativt til værks og dykke ned i styrke- og svaghedsaspekter inden for blandt andet:

  • Målgruppe: Hvilken målgruppe formår de at nå ud til, og hvordan gør de? Når de nogen, du også gerne vil nå, men som du ikke formår at nå?
  • Trustpilot: Tilfredsheden blandt dine konkurrenters kunder kan du få et lille indblik i på dine konkurrenters Trustpilot profil. Negativt ladede anmeldelser kan indikere udfordringer hos dine konkurrenter, og positivt ladede kan give dig indblik i, hvad jeres fælles målgruppe vil have.
  • Udvikling: Hvordan har dine konkurrenter udviklet sig, og hvad kan ligge til grund for den retning deres udvikling har taget?

Kvalitet, styrker og svagheder ved konkurrenternes produkt

En del af det her tredje step bør være at kortlægge kvalitet, pris, styrker og svagheder ved dine konkurrenters produkt. Konkurrenterne er ligesom din virksomhed bygget op omkring ét eller flere produkter eller services.

Elementer du her bør komme omkring kan være:

  • Hvordan er produktprisen hos konkurrenterne sammenlignet med hinanden og din virksomhed?
    Arbejder de med salg af flere produkter, eller fokuserer de på ét kerneprodukt?
  • Hvad er deres markedsandele?
  • Hvordan distribuerer de deres produkter?

Step 4: Bring resultaterne i spil

Pointen med at lave en analyse af dine konkurrenter er at få brugbare resultater ud af den til din egen virksomhedsudvikling- og strategi. Når du har været igennem konkurrentanalyse modellen og indsamlet viden om dine konkurrenter, er det tid til at sætte dine nye indsigter i spil.

Det er godt at have flere inde over brugen af dine konkurrentanalyse resultater. På den måde kan I som et team komme frem til, om og hvordan konkurrenternes markedsføring, styrker og svagheder mm. skal medføre ændringer for din virksomhed.

Skal din virksomheds produkt udvikles i en bestemt og anderledes retning for at nå en målgruppe, I ikke når nu, men som jeres konkurrenter når? Giver jeres nuværende markedsføringsplan, herunder SEO-arbejde og andre marketingindsatser, fortsat mening? Dét bør du og et dedikeret team af kollegaer revurdere baseret på din konkurrentanalyse.

Indledende analyse af dine konkurrenter?

Anmod om en gratis SEO analyse og få en indledende konkurrentanalyse med indblik i dine konkurrenter på Google:

→ Gratis SEO analyse med indblik i dine konkurrenter på Google

Få en gratis SEO analyse af din hjemmeside

Det er simpelt, og vi gennemgår analysen med dig kvit og frit...

Bonzer nyheder

Friske nyheder til at holde dig opdateret på din mest ønskede SEO-viden