Opdateret 29. april 2021 af Anne Egdal

Læg en SEO-strategi som gavner din forretning [2021 guide]

Læg en SEO-strategi som gavner din forretning [2021 guide]

Hvad definerer en god SEO-strategi, og hvordan vurderer man hvad den rigtige retning er? Der er ofte mange spørgsmål i processen med at skulle lægge sig fast på en SEO-strategi – og med god grund. Der er nemlig et væld af muligheder, når det kommer til at vælge retninger for SEO-strategien. 

Hos Bonzer bruger vi altid indsigter på baggrund af data til at finde retning og fokus, når vi skal lægge os fast på en SEO-strategi for en side. I bund og grund handler det om at finde frem til, hvad den pågældende sides behov er – i Googles øjne – sammenholdt med kundens forretning. 

Derfor lægger vi altid min. 6 måneders strategier – dels fordi der sker mange løbende ændringer i Googles algoritme, og dels fordi det bare tager sin tid at se effekten af SEO-tiltag.

SEO er en langsigtet strategi, som skal danne grundlag for en sund og bæredygtig (online) forretning. Det er med det udgangspunkt, at en SEO-strategi skal lægges. 

I dette indlæg tager jeg jer gennem de overvejelser og indsigter, vi arbejder med hos Bonzer for at kunne fastlægge den rigtige strategi: 

  • De tre søjler i SEO 
  • Konkurrentanalyse
  • Forretningsforståelse
  • Overvejelser ved fastlæggelse af SEO-strategi

De tre søjler i SEO 

Vi lever og ånder efter de tre søjler i Bonzer, og når vi lægger strategier, er det med henblik på at ramme alle tre med de midler, der er til rådighed. Det betyder altså, at vi meget nøje kigger på sidens behov for autoritet (linkbuilding), godt content og sidens sundhed. Lad os tage dem én ad gangen. 

Sidens autoritet

Den første søjle, vi kigger ind i, er sidens autoritet. Det betyder grundlæggende, at vi kigger ind i, hvor mange og værdifulde links, der peger ind på den pågældende side. 

Vi ved, at en ranking factor er, hvor stor autoritet en side har. Dette opbygges ved at skabe troværdige, autoritære og relevante links. Af samme årsag køber vi aldrig links hos Bonzer – vi vil kun skabe dem organisk via outreach og digital PR.

Et fokus som selv Googles John Mueller understøtter vigtigheden af:


For at opbygge autoritet skal man som sagt skaffe links, og det gør vi gennem bæredygtig linkbuilding. Via linkbuilding er det muligt at fortælle Google, at en side er værdifuld og relevant. 

Stærke links kan altså være med til at skubbe rankings fremad. 

Nogle punkter vi kigger ind i: 

  • Hvor høj er sidens Domain Rating? 
  • Hvilke kvalitetslinks er der i dag? 

Sidens sundhed

Sidens sundhed er også en ranking factor i Googles øjne. Altså for at keywords kan bevæge sig mod side 1 på gode placeringer, er det nødvendigt at have en teknisk sund side. 

Her kigger vi særligt ind i sidens Health Score samt Core Web Vitals, som også kommer til at få en større betydning fremadrettet. Google har netop annonceret, at Core Web Vitals – som ranking factor – udskydes til juni, så der er lidt tid til at forberede siden på dette endnu. 

Udover sundheden på siden kigger vi også ind i taksonomien. Det er meget vigtigt i både et brugervenlighedsperspektiv og i en SEO-mæssig kontekst, at der er en naturlig vej rundt på siden. Også dette er noget, vi indregner, når vi lægger strategien fast. 

Nogle punkter vi kigger ind i er: 

  • URL-struktur
  • Taksonomi 
  • Health Score 
  • Core Web Vitals / Page Speed 

Sidens content

Hvad ligger der af nuværende relevant indhold, og hvordan performer det? Dette er noget, vi kigger meget nøje ind i, når vi skal planlægge et forløb. Det er især her, vi får indsigter som eksempelvis sider der kannibaliserer hinanden, duplicate content, irrelevante sider, indhold der ikke møder søgehensigten m.m. 

Her vurderer vi, hvor meget nyt content, der skal produceres samt hvor meget, der skal ryddes op på siden. 

Nogle punkter vi kigger ind i: 

  • Content audit – hvad er der på nuværende tidspunkt på siden og hvordan performer det
  • Hvilke keywords vil I gerne rangere på
  • Møder indholdet søgehensigten 

Undersøgelse af markedet

En konkurrentanalyse er altid en vigtig del af at lægge en strategi. Det er her man kan opnå indsigt i det marked, man ønsker at overtage (ja, overtage). Vi kigger især på hvilke organiske keywords sidens konkurrenter har. Her danner vi os et overblik over, ‘hvad der skal til’ for at slå dem. 

Nogle punkter vi kigger ind i: 

  • Hvad rangerer konkurrenterne på af keywords
  • Hvor stor autoritet har konkurrenterne på Google 
  • Hvilke kvalitetslinks har konkurrenterne 

Forretningsforståelse

Vi ved godt, at der er ingen, der laver SEO bare fordi, det er SEO. Det skal kunne skabe en bedre forretning, og det er med det mindset, vi lægger strategier for vores kunder. 

Der er stor forskel på sider og kunder. Derfor er der aldrig to SEO-strategier, der er ens. Udover at kigge på de SEO-mæssige aspekter af en side, har vi også meget tæt øje på kunden og dennes forretning.

Et af de absolut vigtigste elementer af planlægningen ved strategien er at finde ud af, hvor mange ressourcer der er til rådighed, og hvor de er bedst givet ud. Dette er noget vi i fællesskab lægger en plan for og dermed forventningsafstemmer. 

Vi vil altid gøre så meget som muligt for vores kunder, så jo mere samarbejdsvillighed og tilgængelige ressourcer der er, jo bedre og mere ambitiøs bliver SEO-strategien. 

Nogle punkter vi kigger ind i:

  • Hvilke keywords giver forretningsmæssig værdi at rangere på 
  • Hvordan kan SEO skabe kommerciel værdi
  • Hvilke mål vil vi tracke på for at kunne se den forretningsmæssige værdi

Overvejelser ved fastlæggelse af en SEO-strategi 

Påtænker du selv at lægge en SEO-strategi for din virksomhed, er her nogle tips til at komme godt fra start. 

Stil dig selv disse spørgsmål, inden du lægger dig fast på en retning: 

  • Hvad er målet og formålet med SEO-strategien (skal den skabe mere trafik til siden, øge omsætningen, skabe awareness på Google eller skaffe leads)? 
  • Hvor meget tid er du villig til at investere i det (SEO er en strategi, som som regel kræver meget tid)? 
  • Kan du klare det hele selv (overvej om du skal outsource til nogle specialister *hint*)?

Når du har overvejet ovenstående, er det ‘bare’ at dykke ned i data fra eksempelvis Ahrefs, SemRush, Google Analytics, Google Search Console eller øvrige analyse-tools for at få et indblik i SEO-situationen for din side.

Har du spørgsmål til ovenstående eller lyst til at få en analyse af egen hjemmeside? Så tag fat I os her. Så kan vi sammen skabe den bedste strategi for dig og din virksomhed.