Opdateret 11. november 2021 af Thomas Bogh / Peter Ottendahl Anberg

MUM: Teknologien der vil revolutionere måden vi søger på

MUM: Teknologien der vil revolutionere måden vi søger på

Du har sikkert oplevet at lave mange søgninger, før du fandt det, du rent faktisk ledte efter.

Noget der fra et søgesynspunkt kan føles som en dårlig ‘brugeroplevelse’. Måske bebrejder du dig selv, at du er dårlig til at søge eller måske kommer du til den konklusion, at det svar, du søger, ikke findes.

Dette er en kamp, ​​som Google har fået øjnene op for og føler sig ansvarlig for at forbedre. Derfor har Google udviklet en helt ny teknologi, der både vil levere større søgeoplevelser på tværs af sprog (med færre søgeforespørgsler) og gøre det muligt at søge i flere formater.

Google kalder det “MUM”. En teknologi, der beskrives som værende 1.000 gange stærkere end BERT.

I dette indlæg tager vi dig gennem den nye teknologi og forklarer dig, hvad du skal vide, hvis du arbejder med SEO.

Hvad er MUM præcist?

MUM står for “Multitask Unified Model” og er designet af Google til at forstå søgeforespørgsler meget bedre – selv i tilfælde, hvor søgningen er ekstremt præcis.

Målet er at reducere antallet af søgninger eller spørgsmål, der er nødvendige for at finde svaret. Endvidere er formålet at give brugerne mere tilfredsstillende resultater og en mere omfattende måde at forstå information på.

Sådan fungerer MUM

MUM har flere funktioner og kan kort beskrives som både flersproget og multimodal. Dette er baseret på både et T5 tekst-til-tekst framework og Transformer arkitektur som vi også kender fra BERT – blot 1.000 gange stærkere.

Med MUM kan Google forstå mindst 75 sprog og er i stand til at håndtere flere variabler på én gang. Dette giver en mere komplet søgemaskine, end vi har set indtil nu – baseret på en flersproget model.

En grafik der viser lignende dokumenter på flere sprog

Med Multitask Unified Model kan Google også forstå information fra forskellige formater såsom tekst og billeder samtidigt.

De har yderligere annonceret, at dette vil være en funktion i Google Lens-værktøjet, hvor både et billede og spørgsmål kombineret vil levere endnu større resultater. Dette er muligt på grund af større brug af signaler.

En animation af en MUM-søgning, hvor vandrestøvler kombineres med et spørgsmål

Videoformatet forventes også at bruges i den multimodale søgning.

Google vil have sine brugere til at få tingene gjort med færre søgninger. De skal være mere “sofistikerede”.

MUM er derfor designet til at forstå komplekse søgeforespørgsler, som typisk i gennemsnit kræver 8 trin for et endeligt svar. Med andre ord vil denne AI-teknologi lette brugernes browsingproces.

Eksempler på MUM-teknologien i aktion

En af de revolutionerende fordele vil være, hvordan du kan kombinere tekst og visuelle søgninger. For eksempel at få tips til at reparere varer, opdage nye produkter og meget mere.

En animation der viser en søgning på hvordan man fikser cykeludstyr

En anden fantastisk funktion er “Things to know”, der vil hjælpe med at fremvise relaterede emner, som søgere måske ikke engang ved, at de ledte efter.

En animation af "Things to know"

Hvordan MUM kan/vil gavne din virksomhed

Det næste spørgsmål er selvfølgelig, hvad det betyder for din virksomhed. De konkrete effekter er uklare, indtil vi rent faktisk kan måle på det når det en gang er udgivet. Indtil videre vil vi forsøge at forudsige fremtiden. 

Vi taler senere om, hvornår du kan forvente, at det vil påvirke din virksomhed.

Mere rækkevidde

Efterhånden som søgeresultaterne begynder at blive vist i flersprogede former, kan du forvente mere international trafik. Det betyder, at selv uden at optimere, kan du forvente besøgende fra andre lande – eller i det mindste at eksponere dit brand over for andre lande. I en stadig mere forbundet verden kan det også betyde, at du måske skal være forberedt på at håndtere kunder uden for din normale sprogregion.

Det kan dog også betyde mindre relevant trafik. For hvis du sælger vandrestøvler i Danmark og er i stand til at give et tilfredsstillende svar på et spørgsmål om vandreture i Danmark, er der god sandsynlighed for, at den person, der søger fra et andet land, stadig ikke vil købe hos dig, men vil støtte en lokal virksomhed i stedet.

Og i sidste ende er mere trafik ikke nødvendigvis bedre, medmindre du rent faktisk kan bruge den trafik til at opfylde dine kommercielle mål.

Bedre engagement

Multimodal søgning betyder på den anden side, at du vil være i stand til at levere indhold i det krævede format uanset søgeforespørgslen. Og vi ved, at video, stemme og visuelt indhold normalt skaber bedre engagement.

Er MUM også en trussel?

Al forandring er en trussel og en mulighed. MUM er en trussel – ikke kun for dem, der ikke optimerer – men det kan også betyde massive revolutionerende ændringer i den måde, marketingfolk griber SEO an. Vi vil lede dig gennem nogle af truslerne i MUM nu.

Dårlige nyheder for old-schoolers

I gamle dage handlede SEO om at levere ét søgeord pr. side i et tekstformat. Det handlede om at misbruge unaturlige links, falske profiler og forsøge at vinde SERP’erne med alle nødvendige midler.

De fleste gode SEO-virksomheder har allerede forladt denne vej. Men nogle virksomheder holder stadig fast i den gamle måde at gøre tingene på. Og nogle opnår stadig succes med det. Google er ikke perfekt. Men hvis du endnu ikke har tilpasset dig den nye brugeroplevelsescentrerede SEO-praksis, står du over for en kamp op ad bakke, når MUM ankommer til festen.

Her er nogle tegn på, at du bør begynde at ændre dine SEO-strategier:

  • Hvis din indholdsstrategi er baseret på “søgeord” og ikke emner eller entiteter
  • Hvis indholdet, du leverer, primært er tekst i stedet for lyd, video, billeder eller interaktive elementer (afhængig af søgehensigt, selvfølgelig)
  • Manglende fokus på EAT eller emnedybde
  • Dårlige interne linkstrukturer
  • Manglende strukturerede data på dit domæne

Kom ind i Googles økosystem

Vi ved, at Google henter deres information fra et væld af kilder – og dette vil være endnu mere sandt med MUM. Et eksempel er deres e-handelsfokuserede Merchant Center, deres lokalt fokuserede Google My Business og deres udgiverfokuserede Publisher Centre. Alle disse forsyner Google med data og indsigt, som de kan konvertere til at levere de rigtige resultater til de rigtige forespørgsler.

Så hvis du ikke allerede bruger alle disse tjenester, skal du starte nu. Det vil hjælpe dig på den korte bane og forberede dig til det lange løb.

Stigningen i no-click-søgninger

I 2020 endte to tredjedele af alle søgninger uden et klik:

google search ctr and zero-click searches 2020 survey

Og det er uden MUM. Forestil dig, hvad der vil ske, når mere og mere indhold bliver direkte transformeret, oversat og serveret på SERP’erne. Det kan kort sagt betyde, at endnu flere søgninger bliver tilfredsstillet på Googles domæne i stedet for på dit.

På den anden side giver det selvfølgelig også plads til at blive vist på en større del af søgerejsen. Noget der skal konverteres til trafik.

Hvad betyder MUM for SEO?

Vi tror ikke, at MUM er enden på SEO. Nej, det er mere en genfødsel.

Efterhånden som søgere bliver mere og mere tilfredse på Google, og efterhånden som dit tilsigtede publikum bliver mere og mere flydende, kan du forvente, at marketingchefer over hele verden ser på deres grafer og statistikker og fortvivler.

Eller eksploderer af glæde. Måske havde de SEO-medarbejderen, der kunne læse stjernerne og justere kursen før MUM. Hvis MUM ændrer søgeverdenen, tror vi, at det vil ændre fundamentalt, hvad SEO betyder i en strategi, og hvad SEO-professionelle forventes at gøre:

Ændringer i strategi

  • SEO vil smelte mere og mere sammen med content marketing – spørgsmålet vil ikke være “Hvad skal vi gøre for at rangere godt?” men “Hvad leder vores publikum efter?”
  • Full-stack SEO-afdelinger kommer til at have både strateger/projektledere, tekstforfattere, designere og videoproducenter samt udviklere.
  • Teknisk SEO vil være endnu mere vigtigt, da indeksering og strukturerede data bliver mere nødvendigt
  • Et endnu større fokus på kundernes rejser – et problem, der skal løses inden for rammerne af faldende trackingmuligheder
  • Som den første del af søgepersonens rejse opfyldes af Google, vil optimering af, hvordan man konverterer de brugere, der lander på de nederste sider i salgstragten, være nøglen til succes.

Ændringer i SEO-rollen

  • SEO’er bliver nødt til at bevæge sig væk fra deres tidligere rammer og adoptere nye.
  • SEO’er vil – medmindre Google udvider deres rapportering markant – trippe for at finde måder at måle effekt og ROI på.
  • De SEO-professionelle skal have et større niveau af forståelse for, hvordan Google arbejder bag kulisserne.
  • Du bliver nødt til at overveje hele søgerejsen i bredere forstand.

Hvordan kan jeg forberede mig?

Vi vil redegøre for de trin, du skal tage for at blive mere klar til MUM:

  1. Fokuser på at forbedre den overordnede søgeoplevelse (kan starte med en søgeordsanalyse). Find ud af, hvad folk leder efter, hvordan man opfylder dette ønske i alle mulige formater, og hvordan man gør det til en så smidig, hurtig og venlig oplevelse som muligt.
  2. Begynd at arbejde i cluster/pillar-strukturer.
  3. Implementer strukturerede data for alle produkter og eventuelle relevante sider
  4. Lever indhold i flere formater. Ja, dette var også en del af trin 1, men vi er nødt til at gentage det.
  5. Fokuser på indholdstemaer og at dække hele emnet i stedet for nøgleord.

Ønsker du yderligere vejledning samt indblik i, om din virksomhed er klar til MUM (og generelt SEO). Så tilbyder vi, at du kan ansøge om en gratis SEO analyse. Dette er en analyse som kan give dig det overblik, du netop leder efter.

Hvornår kan vi forvente at det går live

Vi ved allerede, at Google bruger MUM (eller dele af det) i dele af deres produkter. I slutningen af ​​september har de annonceret, at “i de kommende måneder” ville MUM blive integreret med nogle af deres søgeresultater.

I den hastighed, hvorunder Google normalt udruller opdateringer, kan vi forvente at tests finder sted her i 4. kvartal af 2021 med en mere bred, international udgivelse i løbet af 1. kvartal 2022.

Ifølge de officielle udmeldinger, kan vi forvente følgende ændringer først:

  1. Med “Things to know”, vil Google guide søgende gennem deres blinde vinkler og vise dem, hvad de ikke ved, de burde søge efter.
  2. At søgere kan udvide eller indsnævre en søgning
  3. Bedre videosøgninger med automatisk identificerede “key moments” samt relaterede emner.

Konklusion

Så det, det koger ned til, er dette:

  • MUM vil ændre søgning, hvilket gør især komplekse forespørgsler bedre.
  • Det vil betyde et stigende fokus på visuelt indhold for at få succes med SEO
  • Virksomheder vil opleve både rig mulighed, men også alvorlige trusler.
  • Muligheder i større rækkevidde og bedre engagement
  • Og trusler i form af flere no-click-søgninger og et kapløb med tiden
  • Hvis du starter nu, bør du være i stand til at forberede dig til MUM inden 2022

Bonzer nyheder

Friske nyheder til at holde dig opdateret på din mest ønskede SEO-viden