Case

Sådan ramte THE ORG 2.000.000 månedlige organiske besøgende

Klient

The Org

Kategori

platform

Konsulenter

Mads Rued Schleicher

Claus Diedrichsen

Nemi Nødskov

Ulrich Svarrer

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

TheOrg, betegnet som "Verdens største database af offentlige organisationsdiagrammer", søgte hjælp til SEO og indgik derfor et samarbejde med Bonzer i fjerde kvartal af 2022 for at øge synligheden på Google. Med en vision om at skabe en universel platform, der giver indsigt i virksomheders interne strukturer, rummer TheOrg millioner af virksomheds- og medarbejderprofiler. Disse profiler genererer omkring 5 millioner indekserbare URL'er som selvfølgelig skal være tilgængelige via Googlesøgninger.

Bonzer stod over for en udfordring, der kombinerede både tekniske, men også indholdsmæssige aspekter. Med så mange URLer i sitemappet, bestod opgaven i at optimere mod en stor mængde lavvolumen keywords på tværs af de millioner af undersider. Bonzer samlede derfor et tværfagligt team for at løse opgaven i samarbejde med TheOrg.

Hvem er TheOrg?
Den danskstartede virksomhed TheOrg er verdens største platform for offentlige organisationsdiagrammer. TheOrg hjælper virksomheder med at tiltrække dygtige medarbejdere ved at præsentere deres teams og interne struktur på en overskuelig måde.
TheOrg har desuden for nyligt lanceret salgsværktøjet Vision, hvor salgsteams hurtigt kan finde frem til relevante kontaktpersoner i de rigtige stillinger.

Performance har steget stabilt hele 2023.

Indekseringen i fokus

Et centralt fokus i vores arbejde med at øge TheOrgs synlighed i søgeresultaterne har været en systematisk tilgang til Googles crawl budget. Med en så omfattende mængde undersider forsøger Google naturligt at prioritere de mest relevante. Dog kan det være en udfordring for søgemaskinens algoritmer at skelne mellem, hvilke sider der er af høj værdi, og hvilke der ikke er. Desuden ser vi ofte at Google ikke indekserer hele websites, især hvis en betydelig del af siderne har utilstrækkeligt eller indhold af for lav kvalitet.

Crawl budget: Googles retningslinjer for store sider (+1M URLs)
”Google determines the amount of crawling resources to give each site, based on the popularity, user value, uniqueness, and serving capacity. The only ways to increase your crawl budget are to increase your serving capacity for crawls, and (more importantly) to increase the value of the content on your site to searchers.”
Kilde: Google seo docs

Antallet af indekserede sider har været stødt stigende de seneste 12 måneder.

Selvom antallet af URL'er på platformen kontinuerligt voksede, oplevede vi, at Google havde udfordringer med effektivt at indeksere og rangere dem alle. Dette kunne skyldes en form for "overbelastning", hvor mange URL'er blev overset, da Google ikke har kapacitet til at prioritere alle URL'er på kort sigt. Dette betød et for småt crawl budget, som igen førte til manglende placeringer i søgeresultaterne.

For at adressere dette problem, arbejdede vi med at sikre at de ca. 1.500.000 URLer, som ikke var tiltænkt rangering, blev blokeret og skjult, så Googles fokus blev rettet mod de sider med rangerbart indhold. Dette gav Google en mere præcis vejledning om, hvilke URL'er der skulle prioriteres, og derfor en årsag til at crawle siden oftere og grundigere. Med andre ord, så er crawl budget blevet øget, hvilket har resulteret i flere rangeringer.

En virksomheds- og medarbejderprofil på TheOrg

Desuden er indholdets kvalitet og relevans på hver virksomheds- og medarbejderprofil central for deres placering i søgeresultaterne. Vi har derfor i samarbejde med TheOrg implementeret forbedringer baseret på vores retningslinjer på tværs af de forskellige virksomheds- og medarbejderprofiler. Vi har ligeledes været med til at styrke den interne linkstruktur så de fleste sider fremstår unikke, men samtidig relevante for virksomheds- eller medarbejder relaterede søgeord.

Google fremhæver selv betydningen af kvalitetsindhold, men på en skala som denne er det næsten umuligt at levere personligt skrevet kvalitetsindhold til millioner af URLer. Derfor har samarbejdet primært fokuseret på at forbedre TheOrg fra et skalerbart perspektiv, hvor hver enkel ændring ville have en indvirkning på millioner af URL'er.

The numbers

+2.000.000

Månedlige besøgende fra Google

3x

Flere besøgende via billederesultater

370M

Impressions de sidste 6 måneder

5.4 mio.

Indekserede sider

Høj performance på en massiv skala.

Med en så omfattende mængde URL'er kan det være en udfordring at opretholde en høj performance. Google har de seneste par år været meget fokuseret på en sides oplevelse samt hastighed hvilket bliver målt igennem Core web vitals og page experience. TheOrg performer rigtig godt på begge parametrer hvilket skyldes den bagvedliggende arkitektur på platformen.

Lad os tage et nærmere kig på tallene: De seneste 3 måneder har TheOrg modtaget 40.500.000 requests fra Googles crawler, hvilket svarer til cirka 18.750 i timen. Den gennemsnitlige responstid har været 429ms hvilket er en meget imponerende performance, og en stor årsag til at theorg kan ranke så godt med så mange URLer.

At opretholde en høj performance på millioner af URLer er enormt svært, men vigtigt for at opnår rangeringer på så mange URLer.

En sådan performance er kun mulig med en solid teknisk infrastruktur. TheOrg har valgt at anvende NextJS som frontend framework hvilket tillader pre-generering og caching af det store antal URL'er, hvilket sikrer at enhver underside øjeblikkeligt er tilgængelig fra en global CDN, når en bruger (eller Googlebot) anmoder om den.

99,8% "good URLs" ifølge Google Search Console

Denne strategi har bidraget til, at TheOrg har opnået “good URLs” på 99,8% af alle sider ifølge Google Search Console. Dette har i høj grad bidraget til den betydelige trafikvækst på platformen. Optimal performance er absolut afgørende for at sikre høje rangeringer på så mange sider.

I Google Search Console kan man se de forskellige milepæle.

OG (Open Graph) Image generation

En yderligere optimering vi har foretaget, er at kode et dynamisk open graph image for hver virksomheds- og medarbejderprofil. Eftersom TheOrgs vision er at skabe en åben og transparent oversigt over organisationer, giver det rigtig god mening at være synlig når nogle søger efter virskomheder eller personer.

Bonzer har hjulpet med at skrive den bagvedliggende kode som gør at sådan et unikt billede genereres hver gang en besøgende går ind på en side. Dette har betydet millioner af genererede billeder og en 3x i antal besøgende som kommer via søgeresultater.

På de fleste virksomheds- og medarbejderrelaterede søgninger vil et billede som dette dukke op.

Prøv selv at Google dit eget navn eller din virksomhed og se om sådan et billede findes i billederesultaterne.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.