Opdateret 13. juni 2022 af Ulrich Svarrer

Sådan laver du segmentering af din målgruppe

→ Download skabelon til målgruppesegmentering
Sådan laver du segmentering af din målgruppe

Hvad betyder segmentering?

Segmentering er et begreb, der bliver brugt i mange forskellige sammenhænge, og du har sikkert også hørt om det før. Men jeg tillader mig alligevel lige at forklare begrebet på helt banal vis, så alle er med.

Segmentering betyder, at man opdeler i selvstændige enheder. I indlægget her kigger vi på segmentering i forhold til markedsføring og din målgruppe, og derfor vil vi kigge på, hvilke redskaber du kan bruge, når du skal segmentere både dine eksisterende kunder men også potentielle nye kunder.

Hvorfor segmentere?

Det her med segmentering og et grundigt kendskab til de forskellige segmenter af din målgruppe er især vigtigt i en SEO-strategi. Kender du din målgruppe, ved du, hvordan og hvor du får fat på dem, og det bliver det meget nemmere at udvikle og arbejde med en SEO-strategi.

Det hele starter med at udvikle personaer.

Step 1: Personaer

Persona et begreb på engelsk, der oversat betyder arketype. Dine personaer repræsenterer de forskellige købstyper, du oftest støder på i din marketing- og salgsproces. Dine personaer er typisk defineret ud fra branche, størrelse på virksomhed, demografi eller andet. Her er det op til dig at reflektere over, hvad der er vigtigst.

Dog er der nogle tommelfingerregler, du i hvert fald bør overveje og indtænke, når du skal udvikle dine personaer. Dem har vi opbygget en skabelon til målgruppesegmentering ud fra. Downloader du den og bruger den aktiv, har du et rigtig godt udgangspunkt for din personaudvikling:

Målgruppesegmentering skabelon banner

Step 2: Lifecycle stage

Lifecycle stage er et begreb, der refererer til den købsfase, dine leads bevæger sig igennem fra første interaktion med din virksomhed og frem til øjeblikket, hvor de faktisk foretager et køb. Lifecycle stages kan bruges til at inddele den del af din målgruppe, du faktisk ‘får ind i folden’, og ud fra den inddeling undersøge, hvordan du bedst muligt kommunikere med leads i de forskellige faser af deres købsrejse.

Kommunikationen til dine leads skal nemlig afhænge af, hvilken fase af købsrejsen, de befinder sig i.

Eksempelvis bør du din kommunikation til et lead, der ingen kendskab har til din virksomhed, være inspirerende og vække en interesse for din virksomhed og produkt. Din kommunikation til et lead, du har haft længere dialog med, og som er på vej til at foretage et køb, bør derimod være mere fokuseret på den specifikke værdi, netop din virksomhed og jeres produkt kan skabe for leadet.

Kombiner de to steps

Kombinerer du dine personaer og lifecycle stages, har du et effektivt grundlag at arbejde ud fra i dine marketingindsatser. Her vil du nemlig både vide meget om de forskellige dele af din målgruppe, og at de afhængigt af deres købsrejse-stadie har brug for en bestemt slags kommunikation for i sidste ende at øge muligheden for et salg.

Arbejd med forskellige calls-to-action

Når du både har kortlagt dine personaer og kommunikationsformer i forhold til deres lifecycle stages, bør du tænke ind i, hvordan du skaber de bedste forudsætninger for at sælge dit produkt til dem. Her kommer calls-to-action ind i billedet.

Calls-to-action dækker over alle slags opfordringer til handling på alt fra hjemmesider og Google til sociale medier. Ud fra din nye viden om de forskellige segmenter af din målgruppe, bør du udvikle og arbejde med calls-to-action, der direkte eller indirekte har en kommerciel værdi for dig og din virksomhed.

Et eksempel på en call-to-action er den SEO-analyse gennemgang, vi hos Bonzer tilbyder vores målgruppe:

Det er en call-to-action, vi har udviklet og arbejder aktivt med, på baggrund af analyser af vores målgruppe, herunder personaer og lifecycle stages.

Nå dine segmenter med målrettet content

Målrettet content er alfa og omega, hvis du vil nå ud til dine forskellige målgruppesegmenter, som du netop har analyseret dig frem til. Vejen dertil er velskrevet og visuelt fungerende indhold, der appellerer til dine forskellige personaer og når dem i deres forskellige lifecycle stages.

→ Download gratis skabelon til målgruppesegmentering 

Overvej sociale medier som redskab

Facebook og sociale medier som Instagram og LinkedIn er i den grad en platform, der kan hjælpe dig med at nå dine målgruppesegmenter. Derfor bør du overveje at komme ud med dit indhold og budskaber både på den ikke-betalte del af sociale medier og den betalte annonceringsdel. På den måde vil du have rig mulighed for at sprede dit content og nå de forskellige dele af din målgruppe. I Facebooks annonceringsværktøj kan du desuden vælge at målrette dit indhold til bestemte målgrupper baseret på demografiske forhold, og dét bør du bruge din nye viden om din målgruppe til.

Er du i tvivl om, hvordan du når ud til din målgruppe?

Har du brug for sparring på, hvordan du og din virksomhed kommer ud til jeres målgruppe og hvilket content, der skal til, er vi klar på en snak. Vi er et 100% specialiseret SEO-bureau med flere års erfaring med, hvordan man som virksomhed kan nå ud til de forskellige dele af sin målgruppe og få flere potentielle kunder ind på sin hjemmeside gennem organisk marketing.

Anmod bare om en gratis SEO-analyse, og så hører du fra os inden længe.

Segmentering FAQ

Hvad er segmentering

Segmentering betyder opdeling i selvstændige enheder. Det ses ofte i kommunikation og marketing. Her bruges det til at inddele kunder og målgrupper i segmenter.

Hvad er en målgruppe?

En målgruppe er en gruppe af personer og/eller organisationer, man ønsker at henvende sig til med et specifikt tilbud, service eller budskab.

Hvordan laver man segmentering i marketing?

Der er flere måder at lave segmentering af målgrupper inden for marketing. En teknik bygger på at kortlægge din målgruppes forskellighed og inddele målgruppen i personaer og derudover at indtænke kommunikationen til målgruppen afhængigt af, hvor de befinder sig i deres købsrejse (lifecycle stages).

Bonzer nyheder

Friske nyheder til at holde dig opdateret på din mest ønskede SEO-viden