Sådan øger du din conversion rate med 3 enkle skridt!

Udgivet d. 20. juni 2019 af Christian Storm ・ 5 min read

Oplever du mange besøgende på din hjemmeside, men oplever ikke at disse rent faktisk køber dine varer – så bør du blive klogere på, hvad en god conversion rate kan betyde for din webshop!

Den engelske term “conversion rate” er et af de vigtigste nøgleord for din webshop! Termen dækker over hvor stor en del af dine besøgende, som rent faktisk konverteres til kunder. Netop denne disciplin er en af de absolut sværeste at få et 12-tal i når man driver en webshop! Man siger at det gyldne tal for éns conversion rate bør ligge på et minimum af 2,5%. Altså skal cirka 2-3 ud af dine 100 besøgende gå ind og købe et produkt på din webshop.
Da netop dette er det absolut vigtigste for din virksomheds overlevelse, vil vi gennem tre simple metoder give vores bud på de bedste tiltag for at nå ovenstående mål!

#1 – Sørg for en god købsgaranti!

Når man handler på nettet er det vigtigt at kunden føler sig økonomisk sikker når han/hun besøger din webshop! Mange webshoppere ønsker nemlig kun at handle gennem sider, hvor de nemt kan få deres penge tilbage, hvis produktet ikke lever op til deres forventninger. Dette medfører at dine besøgende ikke er bange for at købe et produkt gennem din webshop, og samtidig at de ikke behøver at være 100% sikre på deres køb, men derimod kan nøjes med at være 10% sikker – da de jo ved at de kan få deres penge tilbage, hvis de ikke er tilfredse med produktet. Dette er både med til at øge din conversion rate, men samtidig øger det også din hjemmesides troværdighed, da det udstråler et højt serviceniveau!

Et fremragende eksempel er verdenskendte ASOS, som har opnået en stor grad af deres succes ved nemlig at gøre dette!

ASOS forside – https://www.asos.com/

Som billedet viser – er der allerede to iøjnefaldende garantier placeret på forsiden. Fri fragt og fri returnering, hvilket betyder at den besøgende allerede føler sig tryg her. Dette vil med garanti øge din webshops conversion rate!

#2 – Humaniser dit brand og dine produkter gennem videoer!

Næste metode du kan anvende for at øge din webshops conversion rate, er at filme små videoer for dine produkter! På denne måde gør du din webshop mere “levende”, og samtidig kan dine potentielle kunder også få et indblik i, hvordan dine produkter ser ud i den virkelige verden. Dette ses indenfor mange brancher, men er særligt effektivt indenfor mode- og smykkewebshops! Endnu engang tager vi udgangspunkt i ASOS, som er en af de modewebshops, med den absolut højeste conversion rate!

Ved at trykke afspil video, ser man modellen tage et par skridt frem og tilbage i studiet, iført kjolen, således at den potentielle kunde ser kjolen i bevægelse. Dette øger kundens tillid til produktet, og hermed vil der være større sandsynlighed for at den ender i indkøbskurven!
Videoen behøver ikke at være redigeret efterfølgende, skal blot vare få sekunder lang, og kan snildt filmes med din iPhone… Det er alt det kræver!
Vi anbefaler alle webshopdrivende til at blive inspireret af ASOS, da de er sublime indenfor optimering af conversion rate!

#3 – Integrér sociale medier- og nyhedsbrevstilmeldinger!

Det sidste skridt vi i denne artikel vil forklare i målet om at opnå en højere conversion rate til din webshop, vil være integration af sociale medier og nyhedsbrevstilmeldinger. Først og fremmest er det oplagt at integrere eksempelvis, Instagram eller Pinterest, på din forside. På denne måde kan dine besøgende se jeres produkter blive båret af virkelige mennesker og ikke blot modeller… Sådan rykker du dine besøgende tættere på selve produktet, og dermed bliver kløften mellem besøg og køb smallere. Samtidig er det en oplagt mulighed for at skaffe følgere til ens Instagramprofil, og på denne måde kan man holde forbrugeren opdateret med nye varer!

Dernæst er det alfa omega at indplacere et tilmeldingsfelt til nyhedsbreve på forsiden. Her kan den besøgende skrive sig op til nyheder – hurtigt og effektivt. Med nyhedsbrevsfunktionen kan du som webshopdrivende sende informationer om nye kollektioner og tilbud ud til dine besøgende, hvilket endnu engang kan forøge mulighederne for at skabe en god conversion rate for ens hjemmeside.
Nedenstående billede er indhentet fra det danske smykkefirma “Cuff”, som sælger populære og håndlavede smykker i et nordisk design!

https://cuffcph.dk/

Her ses et enestående eksempel på ovenstående, hvilket fungerer som et sublimt redskab til at skabe, både flere besøgende fremover, men ligeledes også flere salg!

Det var blot 3 skridt

… Men ovenstående er nogle af de mest essentielle til at opnå en større conversion rate for ens webshop. Èn ting er nemlig at skabe awareness og mere trafik til ens side… Men en anden er rent faktisk at konvertere denne trafik til omsætning. Dette kræver knofedt og hårdt arbejde, men det behøver ikke at være kompliceret, hvilket denne artikel også har forklaret! Ønsker du at vide endnu mere om, hvordan man kan øge sin conversion rate? Så tag fat i os – Danmarks mest seriøse SEO-bureau, og så kan vi tage en ufortpligtigende snak om, hvilke muligheder der er for din webshop! Vi sørger selvfølgelig med at implementere alt på din webshop!


Vi håber at denne artikel har været interessant og inspirerende! Vi ønsker dig al held og lykke med at øge din webshops conversion rate med ovenstående tre skridt!