Opdateret 6. juli 2021 af Thomas Bogh

Google Nyheder Juni 2021 (feat. Core Updates)

Google Nyheder Juni 2021 (feat. Core Updates)

Hver måned giver vi dig en opdatering på det, som har udviklet sig i Googles landskab. Denne måned omhandler juni, hvor der igen har været gang i opdateringerne.

Arbejder du med SEO, er disse nyheder ekstra vigtige for dig, da de kan have indflydelse på din eller din kundes placering i søgeresultaterne.

Google June Core Update rulles ud (feat. July Core Update)

I juni måned (2. juni) udkom Google med sin første store opdatering af algoritmen – og kaldet en Core Update – siden december 2020. En Core Update er en opdatering af Googles algoritme ud fra de retningslinjer og eventuelle opdateringer, som er kommet siden sidste Core Update.

Normalt er disse opdateringer noget, der strækker sig over to uger, og så går der typisk en række måneder, før en stor opdatering af den slags igen kommer. Men sådan var det ikke i denne omgang.

Fordi 1. juli kunne Google allerede igen annoncere en Core Update, som i bund og grund var en part 2 af den første (som ikke nåede at rulle færdigt ud).

Derfor kan juli opdateringen være en ekstra positiv nyhed for de virksomheder, som har oplevet nedgang ved første opdatering. Omvendt kan det også vise det modsatte, hvis man så succes ved junis Core Update.

Har du oplevet udsving, kan du her følge Googles retningslinjer på, hvordan du kan håndtere en Google Core Update.

Den længe ventede ‘Page Experience’ opdatering (Core Web Vitals) 

Googles Page Experience opdatering er endelig rullet ud. Efter mange måneders ventetid og forberedelse, indgår Page Experience nu som en del af ranking faktorerne på søgemaskinen, hvor Core Web Vitals og mobil-venlighed er en centralt element bag.

Nedenfor kan du se en oversigt over signalerne bag Page Experience.

page experience raking signaler

Er du endnu ikke gået i gang med at optimere til dette, vil det være en god idé at starte nu.

Det forventes, at denne opdatering vil være færdigudrullet med sin fulde effekt i slutningen af august.

Google ruller spam opdatering ud

Juni var generelt en måned med opdateringer. For udover både Core Update samt Page Experience, så introducerede Google også en ny anti-spam opdatering. Denne kom 23. Juni.

Opdateringen bygger på at holde SERPs (Search Engine Result Pages) fri fra kvalitetsløst indhold samt spam.

Er du ejer af en hjemmeside, eller administrerer du en kundes side, så er det altid en god idé at kigge efter, om din side er sikker samt har anti-hacking foranstaltninger på plads.

Google rapporterer nemlig, at det ikke er uset, at spam penalties (straffe) af og til forekommer. Penalties der trækker dine rankings ned.

Endnu en gang taler dette for, at white-hat SEO står væsentlig stærkere end black-hat.

Google introducerer Search Console Insights

Google har introduceret et nyt og stærkt værktøj, som er blevet tilføjet til Google Search Console. Værktøjet hedder Search Console Insights, og det vil gøre det lettere for dig at få oversigt over dine data.

Ved at kombinere Google Search Console og Google Analytics vil dette give en væsentlig større viden om brugernes søgerejse (search journey).

Med Search Console Insights kan du bl.a. få svar på følgende:

  • Hvilket indhold der klarer sig bedst, og hvad der trender
  • Hvordan brugere finder dit indhold
  • De søgninger brugerne laver for at finde dit indhold

Kun 2 FAQ’er vises i søgeresultaterne nu

Google har i lang tid tilladt at vise struktureret data i sine søgeresultater. Dette har givet mulighed for mange forskellige typer af resultater, herunder FAQ’er.

Efter en del erfaringer har Google nu valgt at vise maksimalt to FAQ’er pr. søgning for ikke at tage for meget plads samt undgå, at hjemmesider udnytter det til spam.

FAQ’er er ellers en rigtig god mulighed for at hjælpe brugerne med del-spørgsmål, og det kan give en bedre CTR (Click-Through-Rate).

faq ved søgning på seo

FAQ forbliver med at være en god mulighed i SEO – konkurrencen bliver blot spidset til.