Opdateret 24. august 2021 af Peter Ottendahl

Hvad er Googles Link Spam Update – og hvordan genvinder du tabt trafik?

Hvad er Googles Link Spam Update – og hvordan genvinder du tabt trafik?

Åh nej, endnu en Google-opdatering. Hver gang Google opdaterer sine algoritmer er det en tid for grin og gråd fra SEO-professionelle verden over. Enten kæmper de for at genvinde tabt terræn oven på deres dårlige vaner, eller også åbner de champagner for at byde velkommen til deres nye organiske trafik.

For nyligt har vi både fået en core-opdatering i juni og i juli såvel som en link spam opdatering. Det er blandt andet fordi at Google har udviklet en ny teknologi til opdateringer. Men mere om det senere.

Lige nu vil vi først gennemgå link spam opdateringen. Så vil vi snakke mere bredt om Google-opdateringer og til sidst hvordan du kan blive straffet hvis du ikke overholder retningslinjerne. Slutteligt, hvordan du genvinder din tabte trafik når uheldet først er ude.

Link spam-opdateringen

Den 26. juli annoncerede Google deres nyeste våben i kampen mod content af lav kvalitet: link spam-opdateringen. Den blev rullet ud over de følgende to uger og er derfor live i øjeblikket hvor denne artikel udgives.

Hvad er det?

Vi ved alle at links er grundstenen i SEO. De fungerer som et digitalt “like” eller som internet-udgaven af en akademisk henvisning. Det er en af de mange faktorer Google bruger når de skal beslutte hvilket indhold der fortjener topplaceringer.

Men da links er så vigtige, og da høje rankings har så stor en effekt på forretningen, så er der opstået en hel industri der kun handler om at linke til indhold på nettet.

Noget af det er helt legitimt. Men meget er i hvert fald ikke. Google har flere gange udpeget hvad de ser som naturlige og unaturlige links. Eksempelvis i deres retningslinjer om de såkaldte “link schemes”

Den seneste opdatering fokuserer på betalte links, affiliate links og sponsoreret gæsteblogging.

Sponsorerede links og affiliate links

En almindelig måde at gøre sin blog profitabel på er gennem affiliate-samarbejder eller sponsoreret gæsteblogging.

(Kilde: A reminder on qualifying links and our link spam update

Affiliate links er links der promoverer andre virksomheders produkter eller ydelser. Når det link klikkes og produktet er købt får affiliaten en provision.

Sponsoreret gæsteblogging er sider der modtager penge for at lade andre virksomheder udgive indhold på deres hjemmeside.

Det er der i og for sig ikke noget galt i. Det er sådan mange domæneejere tjener til dagen. Og mange virksomheder kan få god og relevant trafik og brand awareness igennem det.

Der hvor det går galt er når det er et element i manipulerende linkbuilding. Det vil sige, at hvis linket ikke er markeret rigtigt, så vil Google se det som et forsøg på at manipulere deres ranking-algoritmer. Det ligner simpelthen at du køber dig til høje placeringer. Og det kan Google ikke lide.

Derudover kan det også være et brud på markedsføringsloven.

Så hvad betyder den nye opdatering?

Den nye opdatering er Googles måde at bekæmpe den slags manipulation. Her er hvad de selv siger

“Denne opdatering […] er endnu bedre til at identificere og annullere link spam på mange flere sprog. Sider der tager del i link spam vil se ændringer i søgeresultaterne i takt med at de links bliver gen-evalueret af vores algoritmer.

Kilde

Det du skal lægge mærke til her er:

  • Google bliver bedre til at få øje på de her unaturlige links
  • Og de kommer til at annulere dem – dvs. at ignorere dem i deres algoritmer

Det er dog ikke helt så enkelt. I det samme indlæg nævner de at “Når vi opdager sider der enten udgiver eller modtager links med overdreven sponsoreret gæsteblogging uden de rigtige tags, så kan der både forekomme algoritmiske og manuelle straffe”

Så for at undgå det, så har Google tydeliggjort deres retningslinjer om hvordan man skal tagge betalte links.

Jeg vil nu fortælle dig om du skal bekymre dig eller ej. Først ved at se hvordan søgeresultaterne er forandret siden opdateringen. Derefter vil jeg udlægge betydningen for din forretning.

Hvad er sket i søgelandskabet?

Problemet med SEO-tests er at der er tusinde faktorer at holde øje med. Så hvis du kigger på et enkelt domæne, selv ved at sammenligne med før og efter, så bliver det meget usikkert om du kan udlede noget klogt.

Heldigvis er der tjenester der ude der holder øje med store dataset af keywords for at udregne hvor meget de rykker på sig.

Advanced Web Ranking

Her sammenligner vi USA og Danmark. Som du kan se er der et stort skifte fra opdateringen blev rullet ud til omkring den 5. august.

Dette bekræfter også hvad de fleste SEO-folk ved: Betalte links har været en del af SEO i lang tid. Og det gør opdateringen særdeles velkommen.

SerpMetrics

Dette er et overblik over side 1 resultater. Vi ser straks en mindre grad af udsving. Men der var også core-opdateringer i juli som mudrer gennemsnittet en smule. Det kan dog også betyde at top 10 SERP’en allerede havde flere kvalificerede links. 

Semrush

Semrush viser en tilsvarende kurve med et stort udsving lige efter opdateringen blev annonceret.

En skjult opdatering

Den skarpe læser har sikkert allerede set at der også var store udsving omkring 5. august. Det kan enten betyde en opdatering som Google bare ikke har nævnt noget om, eller at link spam-opdateringen blev færdig med at rulle ud der.

Sidstnævnte blev til dels bekræftet på Twitter af Googles Danny Sullivan:

Hvad betyder det for din forretning?

Så efter grafer og forklaringer, så er det tid til at vende tilbage til det allervigtigste spørgsmål: Hvad skal du gøre nu?

Det afhænger i virkeligheden af to ting: Er din virksomhed afhængig af at sælge links gennem affiliate-samarbejder eller sponsoreret gæsteblogging?

Eller bruger din virksomhed ydelser som disse til din linkbuilding?

Til blogs

Google er rimeligt klare i spyttet her: Det er dit ansvar at tagge links korrekt hvis de er blevet købt og betalt for.

Hvordan gør du så det? Mange CMS’er vil lade dig gøre det direkte fra redigeringsværktøjet. Ellers kan du sikkert installere et plugin. Skal det gøres manuelt taler vi om at tilføje et “rel”-tag i <a href>-elementet i HTML-koden.

Det ser sådan her ud:

<a href =“https://www.bonzer.dk” rel=“sponsored”>Eksempel på link</a> 

Her kan du se hvordan de forskellige link-tags virker:

Rel tagsHvornår de skal bruges
Rel=“sponsored”Dette skal bruges når linket er placeret som et følge af en betaling
Rel=“nofollow”

Det her er et “skraldespands”-signal til Google om at du ikke ønsker at give værdi videre til denne side. Et eksempel kunne være at du linker til en usikker side som du helst ikke vil associeres med.

Førhen var dette tagget der skulle bruges ved betalte links. Du kan stadig bruge det, men det andet er mere nøjagtigt.
Rel=“ugc”Det er til “user-generated content” eller brugerskabt indhold. Et eksempel er kommentarfeltet under artikler.

Du kan læse mere om rel-tags i Googles vejledning her.

Hvis du allerede er en flittig bruger af “nofollow”, så er der ingen grund til at ændre dem. Men prøv at bruge “sponsored” fremefter.

Selvfølgelig kommer du dog nok lidt i knibe. Hvis du førhen har tjent penge på at sælge links ryger en stor del af den værdi, du kan sælge. For links med “sponsored” eller “nofollow”-tagget giver ikke linkværdi videre. Så du skal være meget skarp omkring den værdi og eksponering du faktisk giver til sider du linker til.

Til virksomheder der laver SEO

Du bør efterhånden have indset at betalte links er dårlige. Ikke bare fordi de potentielt kan skade dig på sigt via en ond Google-opdatering, men også fordi de ofte er et fuldstændigt spild af penge.

I den optimale verden får du en smule værdi fra linket. I den virkelige verden risikerer du nok bare at blive sat år tilbage i organisk tilstedeværelse.

Nu får du 4 tips om hvordan du skal forholde dig:

  • Hvis du har betalt for links skal du overveje at række ud til dem og få dem til at tilføje et “rel=sponsored”-tag.
  • Hvis din SEO strategi er fyldt med gæsteindlæg, så skal du nok til at diversificere dine links. Husk at de bedste links ikke er købt eller skabt af dig – de er givet fordi du fortjener dem.
  • Hold øje med rankings og sider som du har købt links til. Falder de helt ned i afgrunden af SERPen, så bør du begynde at bygge mere autoritære og troværdige links.
  • Du kan også søge hjælp fra et specialiseret SEO-bureau

Husk dog på, at Google selv har sagt at det er mere sandsynligt at de ignorerer spamlinks i stedet for at straffe for dem. Så formentlig har du ikke den store forårsrengøring foran dig. Det betyder i højere grad at du skal ændre strategi for fremtiden.

Det kan dog godt føles som en straf. Hvis dine tidligere placeringer på Google er bygget oven på betalte links, så kan det godt gøre ondt i maven når du ser dine mere lovlydige konkurrenter flyve over dig i søgeresultaterne. Følelsen af penge og arbejdstid der forsvinder ud i den blå luft.

Så hvordan sikrer du, at det ikke sker igen?

Din guide til at komme på benene igen efter en Google-opdatering

Første gang man får kniven af Googles skarpretter i form af en opdatering er noget, man husker. Spørg alle der arbejder med SEO og de kan sikkert fortælle dig blodige historier om søvnløse nætter. Faktum er, at det sker for alle. Måske gjorde de deres bedste, men Google skiftede retning. Måske gjorde du uden at vide det noget der forbrød sig mod retningslinjerne.

Måske gjorde de med vilje noget snavs. Mange bruger black hat SEO i håber om at netop de slipper uden om Googles altseende algoritmer.

Uanset årsagen, så kommer opdateringer fremover til at komme hurtigere, mere hyppigt og være endnu mere omfattende. Det skyldes et olieskifte i Googles motorrum, der gør at de meget mere effektivt kan udrulle nye opdateringer.

Det er en opskrift på kaos hvis du laver black hat SEO. Men en opskrift på succes hvis du følger Googles retningslinjer.

Hvad er det værste, der kan ske?

I december 2020 lavede Google en af deres berømte core-opdateringer. Den handlede om indholdsrelevans og -kvalitet og havde en særlig effekt på helse- og sundhedsnichen. Her er et eksempel på en side der tabte 50.000 månedlige besøg i løbet af et par dage:

Så spørg dig selv: Hvad ville det betyde for din forretning at tabe 30-40% af din traffik?

Formentlig ikke noget du ville fejre. Og dette er blot et eksempel ud af millioner. Hvis ikke du lever op til Googles retningslinjer risikerer du en af følgende straffe: en manuel straf eller en algoritmisk straf. Den førstnævnte er langt mere sjælden men også langt mere alvorlig.

Algoritmiske straffe

En algoritmisk straf kunne være en som den ovenfor. Uden advarsel eller beskeder forsvinder dine rankings og din trafik fordufter.

Det sker fordi Google ændrer deres ranking-algoritmer og vælger andet content der skal til tops. Så det er ikke nødvendigvis fordi du er blevet straffet som sådan – blot at dine konkurrenter bliver belønnet.

Men det føles stadig som at blive sendt i seng uden aftensmad.

Manuelle straffe

En manuel straf er når et rigtigt menneske har gennemsøgt din side og set at det bryder med en eller flere af Google’s retningslinjer. Der er 14 forskellige brud som du kan straffes for – der er en liste i det tidligere link.

De er langt mere sjældne end algoritmiske straffe er. Men når du først er blevet straffet manuelt er kampen til tops og endnu hårdere. Først er du nødt til at rette fejlene og så få Google til et gen-evaluere din hjemmeside.

Det tager enormt meget tid og kan være frustrerende da Google ikke altid er helt gennemsigtige om arbejdet.

Og så er du sikker på, at din side vil være sat under lup i fremtiden.

Hvordan genvinder du trafikken? 

Det nemme svar er selvfølgelig at du bare skal følge Googles retningslinjer. Så er der intet at bekymre sig om.

Men altså, hvad nu hvis du har arvet en hjemmeside, der har lavet snavs i fortiden? Eller hvis du selv i et svagt øjeblik bøjede for presset og købte links?

Det første du skal forstå er dette: det er ikke sikkert du har gjort noget galt. Det kan lige så vel være at andre sider er blevet belønnet. Hvis det er tilfældet så skal du gå tilbage til det grundlæggende: skab indhold af høj kvalitet som skaber en god oplevelse for dine besøgende.

Det andet du skal forstå er dette: Der er ikke nogle hurtige og nemme løsninger. Det kan være en kamp op ad bakke i måneder hvis ikke år.

Det tredje du skal forstå: Lad være med at gå i panik. Google ændrer ting og laver eksperimenter. Giv det et par uger hvor du holder øje med udviklingen før du laver en slagplan.

Hvis du har nerverne til det, så læs videre:

1 – Hold dig opdateret

Første skridt er at søge viden. Start med at læse Googles retningslinjer for links og for indhold. Dem kan du se her:

Herefter bør du tjekke Googles egen udviklerblog efter nyheder. Jeg abonnerer på den og får mails hver gang de udgiver nyt indhold. Sidst, hvis du har fået en manuel straf bør du læse mere op på den.

Du kan også tjekke andre SEO-blogs såsom Search Engine Journal. Hvis du er ramt er andre sider nok også – og det kan være de skriver om det.

Hvis du ikke fulgte mine råd og er i fuld panik lige nu, så er det nok tid til at kontakte nogle eksperter. Vi er her for at hjælpe.

2 – Se hvordan du er ramt

Nu skal du tage et kig på hvilke af dine sider og søgeord, som er blevet ramt. En god måde at gøre det på er at dykke ned i Search Console og Google Analytics. Sæt en tidsperiode og en tidsperiode at sammenligne med fra før tabet af trafik.

  1. Eksporter alle de ramte URL’er ind i et regneark
  2. Find ud af, hvad de relaterede keywords er for hver URL. Her plejer vi at bruge Ahrefs men du kan snildt også bare bruge Search Console.
  3. For hver af dine vigtigste keywords bør du tjekke de nye top 10 resultater. Find ud af hvad de gør godt som du ikke gør
  4. Saml alle disse observationer i et separat dokument.

3 – Tegn en vej ud af mørket

Det er her det bliver svært at give generel rådgivning. For dette trin handler om at få eksekveret på alle dine observationer fra trin 2. Og det afhænger selvfølgelig i høj grad af hvordan du er blevet ramt.

Men for at give lidt råd så kan du adskille det i tre kategorier: indhold, links og tekniske problemer.

Og så skal du samle dine kolleger. For indhold er det nok digitale marketing-folk, tekstforfattere og måske designere. For links er det igen dem der arbejder i marketing. For tekniske problemer er det dine udviklere eller dit webbureau. Så skal du lægge en slagplan om hvordan I får opdateret og fixet alle problemerne.

Test og hold øje med forandringer. Vær opmærksom på dine rankings og din trafik og tag en URL ad gangen.

Hvis du vil være sikker på du gør tingene korrekt fremover, så bør du overveje om du har de interne ressourcer til at lave SEO. Hvis ikke, så er det måske tid til at få hjælp af et specialiseret SEO bureau som Bonzer.