blog

/

Strategi

/

0 min read

SEO rådgivning → Sådan vælger I den rette rådgiver

De store søgemaskiner opdaterer sig hele tiden, og det samme gør vores søgeadfærd. Derfor er det vigtigt, at I som virksomhed har styr på jeres organiske positionering, hvis I vil blive fundet på de organiske søgeresultater.

Men da konkurrencen løbende gør det sværere at nå førstepladsen, er der brug for den rette rådgivning. Derfor får du her i dette indlæg en gennemgang af, hvad SEO rådgivning indebærer, og hvad du skal vide, før du vælger et bureau.

Yderligere får du også en indsigt i, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at nå førstepladsen på forretningskritiske søgninger.

Indlægget er delt op i følgende overskrifter:

  • Hvad er SEO rådgivning?

  • Hvorfor SEO rådgivning?

  • Rådgivning hos Bonzer

  • Forstå SEO begreberne

  • Dette skal du vide før du vælger en rådgiver

  • FAQ

Hvad er SEO rådgivning?

SEO rådgivning (SEO = søgemaskineoptimering) beskriver, hvordan du baseret på råd kan optimere din virksomhed bedst muligt, så du opnår organiske placeringersøgemaskiner som Google, YouTube eller en helt tredje. Typisk vil denne rådgivning komme fra eksterne bureauer som eksempelvis Bonzer.

Selvom der er mange, der tilbyder rådgivning på søgemaskineoptimering, er der stadig i dag mange måder at gøre det på. Nogle bureauer følger Googles retningslinjer, mens andre prøver at benytte sig at ‘black hat’ taktikker. Med black hat menes der, at man prøver at optimere uden om Googles retningslinjer.

I sidste ende handler det om, at I som virksomhed finder den rådgivning, som passer bedst til jeres virksomhed, og som kan få jer øverst på søgemaskinen. Derfor handler rådgivning både om kvaliteten bag men også om den måde, man arbejder på.

For når det kommer til rådgivning, bør I gå efter en partner, som forstår jeres virksomhed. En partner som forstår hvordan søgemaskineoptimering bliver en forstærkende kraft i al jeres marketing frem for det modsatte.

Der findes i forlængelse flere måder, man kan få rådgivning på inden for SEO. Dette indeholder bl.a.:

  • Analyse & strategi

  • Optimering

  • Rapportering

Analyse & strategi

Som det er med al god søgemaskineoptimering, starter det med en dybdegående analyse. Her vil man kigge ind på de tre søjler; teknisk SEO, content og linkbuilding og herfra vurdere, hvad som skal optimeres samt hvordan.

Ud fra en gennemgående analyse har man opnået indsigt, så man kan udarbejde en SEO strategi. Har I en ekstern partner, er det vigtigt, at der tages udgangspunkt i jeres nuværende situation og marketingmål. Jo mere I selv deler her, desto bedre rådgivning kan I få.

Kombinationen af jeres indsigt og rådgiverens analyse vil lægge det bedste grundlag for en strategi.

Strategien bør bygge på, hvordan I som virksomhed bedst muligt optimerer forretningen, så I bliver fundet på de forretningskritiske søgeord (keywords).

Processen med at finde de relevante forretningskritiske søgeord bør starte med en søgeordsanalyse. Har I lyst til at lave en sådan analyse eller se, hvad den indebærer, kan I bruges vores gratis søgeordsanalyse template:

Har jeres rådgiver selv operationelle ressourcer, kan I her vælge af allokere ressourcerne. På den måde kan de varetage al arbejdet med analyser, strategi og eksekvering.

Hvis I selv sidder med in-house ressourcer, kan det derimod være en idé at benytte bureauet som en sparringspartner, der rådgiver jeres egne ressourcer på, hvordan I optimerer. Bureauer har typisk stor viden inden for, hvad der er vigtigst, og hvordan søgemaskiner udvikler sig. Det kan I bruge direkte til at optimere jeres hjemmeside.

Optimering

Én ting er at forstå sin egen hjemmeside og herfra lægge en plan (analyse og strategi). En anden ting - og på mange måder sværere - er at eksekvere på planen.

Her bygger søgemaskineoptimering som sagt på tre søjler, som hver især kan rådgives på.

Teknisk SEO: Her rådgives der på, hvordan man løbende optimerer sine tekniske områder af hjemmesiden. Dette kan være alt fra at reparere 404 sider til, hvordan man gør sin hjemmesides hastighed (page speed) endnu hurtigere. I bund og grund er der her fokus på brugeroplevelsen.

Content: Content er det vi med andre ord kender som indhold. Det handler om at forstå, hvad folk søger på, og hvordan vi med indhold besvarer det bedst muligt. Da der typisk findes utalligt indhold inden for samme søgning, handler det om at skille sig ud med indhold, som besvarer søgningen bedst. Derfor kan løbende rådgivning give de nødvendige inputs og kreativitet der skal til for at besvare søgninger bedst muligt.

Linkbuilding: Linkbuilding handler om at få andre hjemmesider til at linke til jeres. At skaffe links kan derfor være rigtig svært, hvis ikke man har arbejdet med dette før. Derfor er rådgivning på dette område ekstra essentielt, hvis I kører det in-house. Her kan en rådgiver både komme med linkmuligheder, samt hvordan I bedst muligt rækker ud til medierne. Alternativt kan dette derfor også være en disciplin, som et bureau netop varetager, da det også bygger på relationer.

Rapportering

Rapportering er en utrolig vigtig del af søgemaskineoptimering, da vi skal kende vores nuværende situation før, at vi kan træffe nye og bedre valg. Rapportering giver os nemlig indsigt i, hvordan den udførte optimering har givet effekt, samt hvordan vi kan bruge denne data til at forbedre os.

Om vi investerer i et SEO bureau eller blot investerer i eksperter, er det vigtigt, at vi får den nødvendige rapportering som virksomhed. Rapportering kan være på SEO KPI’er som placeringer, trafik, health score, domain rating m.fl. Men da SEO favner meget bredere er vigtige KPI’er at rapportere på ligeledes konverteringer og ROI.

Hvorfor SEO rådgivning?

SEO rådgivning er vigtigt, hvis I ønsker at få hjælp udefra til at forstå egen positionering på søgemaskinen. Herudover giver det jer essentielle inputs på, hvordan I taktisk kan nå marketingbudgetter gennem organisk trafik. Seneste års udvikling i SEO som investering viser nemlig hvorfor, at det kan øge trafikken til jeres hjemmeside.

Da verden yderligere hele tiden ændrer sig, opdaterer søgemaskiner og kravene sig hele tiden. Det vurderes generelt, at der er +500 algoritme opdateringer på Google hvert år. Dette skal man løbende tilpasse sig til, hvis man ønsker at være det primære svar på søgemaskinen.

Hver måned kommer vi derfor med en oversigt over de seneste opdateringer fra Google. Dette kan du finde i vores blog kategori 'Opdateringer'.

Men da I kan have travlt nok med at drive egen forretning, er tiden til SEO måske ikke der, hvor man er skarpest selv. Derfor kan en SEO rådgiver være netop det, som kommer med inputs udefra og viser jer vejen til at styrke hele forretningen organisk.

Rådgivning hos Bonzer

I Bonzer rådgiver vi inden for alle genre af SEO - og generelt organisk marketing. Her kan vi enten være jeres partner i dele af rejsen (dvs. analyse og strategi), eller vi kan være en del af hele optimeringen.

Vi arbejder aktivt som rådgivende part, der samarbejder med jeres eget in-house team. En model hvor der sjældent er grænser for, hvad der kan opnås.

Her er vores mål altid at blive en del af jeres team, forstå jeres forretning og sørge for, at SEO skaber synergi i alle marketingled. Med rådgivning får I nemlig både rådgivning på søgemaskinen, samt på hvordan data kan bruges i andre led af forretningen.

Ønsker I en bredere rådgivning, kan vi også være endnu mere involveret i eksekveringen, da vi netp sidder med specialister, som opererer inden for teknisk SEO, content og linkbuilding.

Uanset hvad vil vi løbende sørge for at give jer den nødvendige indsigt gennem rapportering, så I forstår hvor jeres forretning bevæger sig hen og hvorfor.

Rådgivning i København

Søger I SEO rådgivning i København, er vi lokaliseret i centrum, hvorfor I altid er velkomne til at komme ind og høre, hvordan vi kan hjælpe jer. Vi rådgiver dog generelt virksomheder fra hele landet, og vores kontor er åbent for alle.

Er du interesseret i at finde ud af, hvordan jeres situation ser ud i dag, anbefaler vi jer at anmode om en gratis SEO analyse hos os. Dette er altid et godt fundament forud for en rådgivende samtale.

Forstå SEO begreberne

Når man skal arbejde med SEO eller forstå, hvordan organisk optimering fungerer, er det altid godt at være forberedt. Derfor har vi udarbejdet en SEO ordbog, så I kan forstå begreberne. Heri er der svar på mange af de mest fundamentale begreber i søgemaskineoptimering.

Støder I på et begreb, som ikke findes svar på i vores ordbog, så skriv eller ring endelig til os. Så sørger vi for at give svar samt for at tilføje det til ordbogen.

Dette skal du vide før du vælger en rådgiver

Da der findes mange bureauer og rådgivere derude, er det vigtigt, at I vælger med kritiske briller (for jeres egen skyld).

Vores råd er her, at I vælger en som forstår jeres forretning og kan arbejde med jeres team og arbejdsgange. Herudover skal der være styr på det faglige - dvs. rådgivere som kan optimere og gør det på den smarteste måde, samtidig med man følger Googles retningslinjer.

For at give jer en tjekliste, er kriterier vi anbefaler i en SEO rådgiver følgende:

  • Er omstillingsparat

  • Forståelighed for forskellighed i brancher

  • Stor SEO faglighed

  • Forstår at tid er penge - og derfor rådgiver på, hvordan man kan gøre ting smartere

  • Følger Googles retningslinjer

  • Altid har det kommercielle fokus for øje (det handler om at nå forretningskritiske mål og budgetter)

  • Transparent som giver jer god indsigt gennem rapportering

  • Deler råd på, hvordan I selv kan gøre tingene bedre

Der kan sagtens sættes flere punkter på listen. Ovenstående vil vi dog vurdere er de mest kritiske, når I skal ud at investere i en SEO rådgiver, som kan hjælpe netop jeres forretning.

FAQ

Hvad kan en SEO rådgiver?

En SEO rådgiver er en ekspert, som kan hjælpe virksomheder med at nå de øverste placeringer på søgemaskiner som Google. Rådgiveren vil her typisk rådgive inden for analyse, strategi og optimering på teknisk SEO, indhold (content) og linkbuilding. Herudover vil løbende rapportering også være en del af rådgivningen

Hvad koster rådgivning på SEO?

Der er ikke et entydigt svar på, hvad en SEO rådgiver koster. Da der findes mange, som arbejder forskelligt, og som har forskellige kvaliteter, vil prisen variere. Typisk vil en rådgiver dog tage en timepris eller en pris pr. leveret ydelse.Vi ser dog sjældent en timepris gør sig gældende på mindre end 1.000 kr., hvis kvaliteten skal være i top.

Hvordan får jeg SEO rådgivning?

Der findes mange eksperter og bureauer, som kan rådgive inden for digital marketing. Ønsker du SEO rådgivning er Bonzer et af de eneste - samt største - eksperter inden for SEO. Det skyldes, at vi kun arbejder med SEO. Så tag fat i os, hvis du ønsker rådgivning. Så hjælper vi dig herfra.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.