blog

/

Strategi

/

0 min read

Bing SEO - Hvad er det, og hvordan er din strategi relevant for både Bing og Google?

bing seo

I 2023 er SEO et essentielt element af enhver online markedsføringsstrategi. Selvom Google er den dominerende søgemaskine og vores primære fokus, når vi udvikler SEO strategier, er der stadig andre søgemaskiner, som spiller vigtig rolle i SEO-verdenen. En af disse søgemaskiner er Bing. 

Bing er en søgemaskine, som har været under radaren for mange SEO-specialister i årevis. Men i dag er Bing mere relevant end nogensinde før. Dette skyldes, at en SEO strategi målrettet Google i høj grad også afspejler sig i resultaterne i Bing, mens optimering mod Bing i høj grad også leder til bedre rangeringer i Google. I 2023 er Bing stadig en af de største søgemaskiner med en betydelig andel af søgninger globalt. 

Derudover er der en række unikke faktorer ved Bings søgealgoritme, som gør den særligt relevant i 2023. Årsagen til at de netop får flere og flere brugere netop nu, mener de nemlig selv skyldes brugen af AI og chatbot funktioner, som adskiller søgemaskinen fra Google. Netop derfor kan Bing også spille en vigtig rolle i enhver virksomheds SEO-strategi, og det er værd at overveje at inkludere Bing i sin markedsføring i 2023. 

I dette indlæg vil vi komme nærmere ind på hvad Bing er for en størrelse, hvordan den adskiller sig fra Google samt hvordan du kan tilpasse din SEO-strategi til begge søgemaskiner.

Hvad er Bing?

Bing er en søgemaskine udviklet og ejet af Microsoft Corporation, som blev lanceret i 2009. Bing anvender algoritmer til at indeksere og organisere information fra milliarder af websider, hvilket giver brugerne mulighed for at søge efter information indenfor ethvert emne. Ud over søgning tilbyder 

Bing også en række andre tjenester og funktioner, herunder kort, billeder, videoer og oversættelse. Bing er tilgængelig for alle devices og er blevet integreret med flere andre Microsoft-produkter som Windows, Edge og Xbox.

Siden sin lancering i 2009 har Bing tilføjet flere opdateringer og funktioner til sin søgemaskine. Senest fik Bing stor mediedækning efter sin opdatering om at inkorporere AI-drevne søgefunktioner, såsom en chatfunktion i deres søgemaskine.

4 måder hvorpå Bings algoritme adskiller sig fra Google?

Bings algoritme adskiller sig fra Googles på flere måder. Nogle af de mest markante forskelle inkluderer:

  1. Vurdering af relevans og autoritet: Bing vuderer relevans og autoritet af en hjemmeside baseret på en række faktorer som; brug af søgeord, indgående links, brugernes adfærd, kvalitet af indhold, lokal relevans og sociale signaler. Særligt lokalisering og sociale mediers påvirkning adskiller sig fra Googles algoritme.

  2. Indeksering af grafisk indhold: Bing indekserer grafisk indhold som billeder, videoer og lydfiler på en mere omfattende måde end Google. Ved at crawle og identificere grafisk indhold tilknyttet indhold på en side, kan Bing bedre identificere keyword, kontekst og hensigt.

  3. Dette betyder, at Bing kan indeksere og vise disse typer indhold i søgeresultaterne på en mere nøjagtig måde. Her er Bing derfor særligt relevant for virksomheder, der fokuserer på visuelt indhold.

    Alt du bør vide om indeksering og hvordan du fremskynder processen 

  4. Prioritering af lokale søgeresultater: Bing prioriterer lokale søgeresultater mere end Google. Dette betyder, at hvis du søger efter et lokalt forretningssted, vil Bing give dig mere relevante resultater i nærheden af din placering. En hjemmesides relevans baseres derfor også på om denne er relevant for brugeren i et pågældende område eller ej. 

  5. Brug af Click-Through Rate (CTR): Bing tager i højere grad hensyn til CTR som en faktorer for en sides relevans og autoritet. CTR måler det antal gange, en bruger klikker ind på en hjemmeside fra søgeresultaterne. 

    Dette betyder, at det er vigtigt at skrive tiltrækkende og relevante meta-titler og meta-beskrivelser for at opnå gode organiske placeringer i Bing.


Læs også vores blogindlæg: Fremtiden for content marketing: Vil AI og ChatGPT erstatte content afdelinger

Bing Webmaster tool til tracking og optimering 

SEO bing Webmaster toolsBing Webmaster Tools er en gratis online service fra Microsoft, der giver mulighed for at spore og optimere et websted til Bing-søgemaskinen. Bing Webmaster Tools giver dig muligheden for at tracke klassiske SEO metrics som visninger, kliks og CTR. Samtidigt har toolet en “Bing Site Explorer”, som viser hvordan ens hjemmeside er indekseret samt optimeringsmuligheder. 

Bing webmaster tool kan samtidig anvendes til at identificere de søgeord, som din hjemmeside rangerer for samt overvåge udviklingen over tid. Her er der også mulighed for at søge efter nye søgeord, som bør inkorporeres i strategien. 

Webmaster Tools giver derudover også adgang til en række rapporter, der identificerer tekniske problemer såsom crawlfejl, 404 sider og page speed. Derfor kan Bing Webmaster Tool anses som et tool der kombinerer det bedste fra velkendte værktøjer som Ahrefs og Google Search Console.

Sådan tilpasser du din SEO strategi til Bing og Google 

Selvom Bing og Google har nogle forskelle i deres algoritmer og søgeresultater, er der stadig nogle fælles grundlæggende principper for SEO, som kan hjælpe dig med at opnå succes i begge søgemaskiner. Her er tre strategiske elementer, som du bør inkorporere for at mestre de organiske rangeringer i både Bing og Google. 

Fokuser på kvalitetsindhold

Både Google og Bing prioriterer kvalitetsindhold, der er relevant, informativt og engagerende for brugeren. I jeres SEO strategi bør I derfor sørge for at producere  indhold af høj kvalitet. 

Selvom Google og Bing har nogle forskelle i deres vurdering af søgeord, kan du stadig bruge fælles SEO-principper til at optimere mod specifikke søgeord. Dette inkluderer at vælge relevante søgeord og placere dem strategisk på din side. 

Optimering mod mobile 

Både Google og Bing prioriterer mobiloptimering i deres rangering algoritmer. Optimering mod mobile dækker både et responsivt design og hurtig indlæsningstid. Dette kan omfatte at reducere billedstørrelser, minimere brugen af tunge elementer og optimering af serverens responstid.

Begge søgemaskiner bruger links som en indikator for autoritet og relevans. Over tid vil det derfor være relevant at fokusere på at opbygge autoritet gennem eksterne kvalitetslinks fra autoritative kilder såvel som gennem en stærk intern linkstruktur på dit site.  

Ann-Sofie Lippert

Senior Consultant

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.