blog

/

Content

/

0 min read

SEO tekster: 10 trinsguide til knivskarpe SEO tekster

SEO tekster hører til under SEO disciplinen. Arbejder du rigtigt med SEO tekster, kan du tage din virksomhed til tops på Google og skovle organisk trafik og konverteringer ind. Mere om det i vores 10 trinsguide til SEO tekster her.

Hvad er SEO tekster?

SEO tekster er i bund og grund indhold - også kaldet content - på din virksomhed hjemmeside. Al den tekst, der står på din side, er i og for sig SEO tekster. Når Google crawler din side, tager de al tekst i betragtning. Du skal derfor have styr på alt dit content og sørge for, at det er optimeret ud fra SEO guidelines.

Med andre ord er SEO tekster det indhold, som du laver for at opnå bedre placeringer på Google og alternative søgemaskiner.

Hvorfor er SEO tekster vigtige?

Hvis du vil have relevant trafik på din virksomheds hjemmeside, er det alfe og omega at optimere jeres tekster efter søgemaskinerne. Med andre ord skal du altid have SEO i baghovedet, når du laver hjemmesideindhold. Meget af det indhold har nemlig potentiale til at komme til tops på Googles organiske resultater og skaffe din virksomhed en masse potentielt købsklare besøgende.

SEO kan være teknisk og nørdet. Men i bund og grund handler det om at skrive relevant indhold, der er målrettet din virksomheds vigtigste søgeord, og som er brugbart for dine læsere.

10 trin til SEO tekster

Lad os nu gennemgå de 10 trin til SEO tekster, der kan få din virksomheds side til tops på Googles organiske søgeresultater.

1. Start med en søgeordsanalyse

Rigtig meget indhold har potentiale til at blive synligt på side ét af Google. Men det sker kun, hvis du målretter dit indhold og tekster mod de forretningsvigtige søgeord, din virksomhed vil findes på.

Vejen til at finde de søgeord er en søgeordsanalyse. Men en sådan analyse undersøger du især:

  • Hvilke søgeord er din virksomhed til stede på Google med nu?

  • Hvilke søgeord bør din virksomhed være i toppen af Google med?

  • Hvilke søgeord er jeres konkurrenter til stede på Google med?

  • Hvordan er konkurrenternes tekster til søgeordene strikket sammen?

  • Er der brug for mere end tekst for at komme til tops på de søgeord, din virksomhed vil til tops med? Samtidig undersøger du, hvilke søgeord jeres konkurrenter er synlige på, og hvordan teksterne skal opbygges.

Du kan bruge et gratis SEO værktøj til at lave en søgeordsanalyse. Bruger du samtidig vores skabelon til at lave en sådan analyse, bør du være godt på vej:

Får du ikke målrettet og opbygget dine SEO tekster rigtigt efter din virksomheds vigtige søgeord, kommer de tekster ikke til tops på Google. Derfor er en søgeordsanalyse, herunder at identificere din virksomheds søgeord, et helt essentielt første skridt i dit arbejde med SEO tekster.

2. Identificer søgehensigten

Det er ikke nok bare at opbygge dine SEO tekster omkring de søgeord, du finder frem til i din søgeordsanalyse. Du skal også huske på søgehensigten bag søgeordene. Formår du ikke at ramme søgehensigten og altså vinkle dine SEO tekster efter den, formår du ikke at komme til tops på Google.

Lad os sige, du driver en hjemmeside, der sælger sko. Her vil du gerne være synlig på Google på et søgeord som "støvler". Men hvad er søgehensigten bag det søgeord? Dét kan du oftest finde ud af via en simpel Google søgning. Indtast "støvler" på Google og se, hvilke organiske resultater, der kommer frem:

Her kan du se, at alle resultaterne er kategorisider med et udvalg af støvler. Det vil sige, at den SEO tekst, du skal målrette efter "støvler" på din virksomheds side, gerne skal være en kategoriside.

Laver du i stedet et guidende blogindlæg målrettet "støvler", vil chancerne for en side ét placering være ret små. Til gengæld vil en guide målrettet et ord som “skostørrelse” give rigtig god mening. Taster du "skostørrelse" ind på Google, ser du nemlig, at det er guides, der ligger på side ét:

3. Lav en content plan

Du har nu identificeret søgehensigter og de søgeord, du skal lave SEO tekster til. Nu skal du have gang i en content plan.

En content plan sikrer, at du arbejder i den rigtige retning med din virksomheds content, og at du har det nødvendige overblik.

Dét bør din content plan indeholde:

  • Hvilke søgeord skal din virksomhed gerne til tops på Google med?

  • Hvilken slags tekst er der brug for? Blogindlæg, landing page, produkttekst eller andet?

  • Deadlines og ansvarlige personer for de forskellige stykker indhold

4. Skal dine SEO tekster suppleres med visuelt content?

Tekst alene er typisk ikke nok til at skabe organiske topplaceringer på Google. Der er ofte brug for en form for visuelt indhold, som på samme måde som det skrevne afspejler søgehensigten bag et søgeord.

Selvom det kan lyde relativ simpelt at skabe SEO tekster, er der ofte konkurrence på søgemaskinen. For hvis alle de store webshops også har skrevet en rigtig god artikel om skostørrelser, der er meget relevante, så kan det være svært at komme på side 1 uden professionel hjælp.

Om der er brug for visuelt indhold i form af video, infografik, graf eller andet, kan du også finde ud af ved at kigge nærmere på resultaterne på Googles side ét. Indtast et søgeord og gå ind på de tre første organiske resultater. Scroll igennem dem og se, om de indeholder andet end tekst.

Hvis alle gør det, skal du nok også have gang i noget lignende. Du kan med fordel indsætte eventuelle visuelle elementer i din content plan.

Hvis det er infografikker, der skal til, kan du downloade vores skabeloner til infografikker her:

5. Analyser den nødvendige længde på dine SEO tekster

Der er ikke et entydigt svar på, hvor lange dine SEO tekster, skal være. Arbejder du med en SEO tekst i form af en produkttekst, skal den oftest ikke være ligeså lang som et blogindlæg. Sidstnævnte kræver ofte en del ord, fordi du i blogindlæg oftest skal informere og gøre læsere klogere på et emne.

Hvordan finder du ud af, hvad længden på dine SEO tekster bør være? Også her er en fremgangsmåde at ty til tasterne på Google. Åbn også de tre første organiske resultater og se, hvor lange de i gennemsnit er. Noter det i din content plan og arbejd ud fra de længder i dine SEO tekster.

6. Indarbejd relaterede søgeord

SEO tekster er altid målrettet et bestemt primært søgeord. Men der findes ofte en række relaterede søgeord til det primære. De relaterede søgeord skal du huske i dine SEO tekster. De sender nemlig et signal til Google om emnet for din tekst. Samtidig gør de, at din side kan blive fundet af brugere, der søger på netop de relaterede søgeord.

Også her kan du bruge en række gratis SEO værktøjer, f.eks Google Keyword Planner. Herunder har vi brugt en betalt version af det populære SEO værktøj Ahrefs:

Her har vi igen brugt søgeordet "støvler".

Her får du vist en række relaterede søgeord og søgefraser, som også er relevante at inddrage i din SEO tekst. Det er dog ikke alle, der giver mening at inddrage. Sælger du f.eks. ikke Billi Bi støvler, bør du ikke have det med i din SEO tekst til "støvler".

Så tænk rationelt, når du skal udvælge relaterede søgeord. Og pas på med at mase nogle ind, hvis de ikke giver mening for netop din virksomheds produkt eller ydelse.

7. Gode SEO tekster: spor dig ind på, hvad det betyder

Gode SEO tekster kommer i mange forskellige formater. Det kan både tage sig ud som blogindlæg, produkttekster, landing pages eller noget helt fjerde.

Fælles for gode SEO tekster er dog, at de:

  • Imødekommer søgehensigten bag det søgeord, de er bygget op omkring

  • Kan bruges til noget af dem, der læser med (ofte din virksomheds målgruppe)

  • Er overskueligt og brugervenligt opbygget: brug underoverskrifter, fremhævning i tekst, billeder og andet, der kan bryde med brødteksten

En god SEO tekst er med andre ord en tekst, dine læsere gider at læse, og som de får noget ud af. Dét er ofte lig med tilfredshed hos Google, som går meget op i brugervenligt content. Og er Google tilfreds med dit SEO indhold, bliver chancerne for gode organiske placeringer på Google større.

SEO værktøjet Ahrefs har lavet en video om SEO tekster i form af et content hub bestående af informerende blogindlæg:

8. Husk metadata

SEO tekster skal gerne indeholde metadata: en sidetitel og metabeskrivelse. Begge dele er med til at vise Google-søgere, hvad din side handler om, inden de overhovedet er klikket ind:

Både sidetitel og metabeskrivelse er med til at øge din sides klikrate (CTR) og altså at lede flere besøgende ind på netop din side.

Dine sidetitler skal gerne være virka 60 tegn.

Dine metabeskrivelser skal gerne være cirka 160 tegn.

Links - interne og eksterne - er med til at vise Google, at der er styr på din sidestrutkur. De er også med til at lede dine læsere videre til de sider, du gerne vil have, at læsere landet på. Dét vil ofte være de mest konverterende eller produktinformerende sider.

Arbejdet med interne links har vi lavet en guide til i det her indlæg om intern linkbuilding.

De eksterne links - altså sider fra andre sider - kommer vi godt omkring i vores linkbuilding-guide.

10. Indsæt alt tags på billeder

Alt tags er korte beskrivelser tilknyttet hjemmesidebilleder. Fordi dine SEO tekster ofte indeholder en eller anden form for billede/billeder, er alt tag også gældende for dig.

Du bør arbejde med alt tags, fordi:

  • De hjælper jeres dårligtseende hjemmesidebesøgemde med at afkode, hvad billeder viser.

  • De gør Google glade. Uden alt tags bliver jeres billeder ikke set af Google, og I misser ud på chancerne for synlighed i Googles organiske billederesultater.

  • Du sikrer dig, at besøgende med langsomt internet kan se bare noget af din side med det samme. Alt tags er nemlig synlige, selvom din side ikke loader med det samme.

På med skrivehandskerne!

Så kom vi igennem de 10 trin til SEO tekster. Og vi håber, du føler dig lidt mere klædt på til at skrive tekster, der tilfredsstiller både Google og hjemmesidebesøgende.

Hvis ikke, er vi som et 100% specialiseret SEO bureau klar på en uforpligtende snak.

Anmod om en gratis SEO-analyse, og vi kigger på, hvilke SEO tekster, der skal til, for at din side kan nå toppen af Google.

Ulrich Svarrer

CEO & Founder

Ulrich stiftede Bonzer i 2017, og sidder i dag som Founder & CEO i vores group bestående af Danmark, Sverige og Norge. Ulrich har en bred erfaring inden for marketing, og har hjulpet flere større virksomheder med deres marketing og go-to-market strategi. Til dagligt driver han bureauet sammen med den øvrige ledelse, og arbejder også direkte med nogle af vores kunder.

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.