Privatlivspolitik
Privatlivspolitik

7 tips til Online Markedsføring

Udgivet d. 20. marts 2019 af Ulrich Svarrer ・ 8 min read

7 tips til Online Markedsføring

Du kender formentlig allerede nu lidt til online markedsføring, og du har måske læst vores introducerende artikel om det. I dette indlæg vil jeg gå lidt i dybden med, hvordan du for alvor kan komme i gang med at synliggøre jeres virksomhed på internettet.

1. Optimer jeres hjemmeside med SEO

Jeres hjemmeside bør optimeres og være up-to-date med de seneste trends for at tiltrække brugere. Gennem nyere tid, er SEO blevet det stærkeste værktøj til at synliggøre sig på søgemaskiner. Det handler om at optimere for søgeren og ikke for selve søgemaskinen. Du kan optimere for søgeren overordnet igennem to metoder: On-page & off-page SEO.

Især on-page SEO er det, der forbedrer jeres hjemmeside over for brugerne og samtidig “tilfredsstiller” søgemaskinerne. Det er eksempelvis brugen af keywords og herunder sidetitler, rubrikker og billeder. Disse elementer vil skabe et rigtigt godt, sammenhængende billede for den besøgende.

Overordnet set ift. on-page SEO, så er det vigtigt, at I har en masse værdiskabende indhold på jeres side, og at jeres indhold løbende bliver optimeret, så det forbliver nutidigt, og ikke ligger og “samler støv”.

Formålet med off-page SEO er at forbedre jeres sides overordnede autoritet på internettet. Dette gøres, meget kort fortalt, gennem backlinks – Altså at andre hjemmesider vil linke til din hjemmeside.

Ved at andre hjemmesider linker til jeres side, kan I overfor Google udvise troværdighed og autoritet. Det svarer lidt til et like, som vi kender det fra de sociale platforme. Jo flere likes du får fra andre domæner, jo mere autoritær bliver du.

Du skal samtidig gøre jeres hjemmeside mobilvenlig. Du skal arbejde på at skabe et responsivt design, der har samme URL og HTML uanset hvilken platform, brugeren besøger jeres hjemmeside fra.

2. Content Marketing

Formålet ved content marketing er, kort sagt, at skabe trafik og leads. Vi har skrevet en uddybende artikel om emnet, men det er et meget stærkt redskab til at tiltrække nye leads gennem loyalitet og troværdighed over for jeres brugere. Der findes en række forskellige værktøjer for at nå til en succesfuld content marketing: blogindlæg for andre virksomheder, multimedia content, E-bøger og meget mere. Alle redskaber, der er værdifulde for andre virksomheder og brugere. Dette hjælper, og endda uddanner brugerne i det, I laver, og det øger jeres loyalitet.

Dette indlæg, som du læser lige nu, er et godt eksempel på Content Marketing. Vi ønsker at dele ud af vores viden omkring online markedsføring, og hjælpe andre virksomheder med at blive klogere og træffe bedre besultninger.

Som 100% fokuseret SEO-bureau, har vi meget gode forudsætninger for at rådgive indenfor SEO-området, og vi lægger derfor også ofte meget vægt på den organiske del af virksomheders strategi når det kommer til online markedsøgring.

3. De sociale medier

Er et fremragende værktøj, til i første omgang at skabe en online identitet for dit brand. Sociale medier giver dig muligheden for at kommunikere direkte med jeres kunder.

Med mere end 1 milliard brugere, er Facebook et oplagt sted, hvorpå man som virksomhed kan markedsføre sig overfor sin målgruppe. Facebook Business er et simpelt værktøj, hvor du kan annoncere og ramme rigtig mange relevante forbrugere inden for jeres målgruppe.

Noget af det vigtigste når det kommer til annoncering på sociale medier, er brugen af data. Det er ubeskriveligt vigtigt, at man sørger for at målrette sin annoncering imod den rigtige målgruppe, og endnu vigtigere er det, at man løbende kigger på det data man får ind fra sin annoncering.

Hvilken persona har den typiske kunde, og hvordan kan man bruge denne data til at skabe en feedback loop, der løbende vil give flere (og billigere) konverteringer.

4. Facebook annoncering

Annoncering på Facebook er altså en utrolig effektiv måde at genere trafik og leads på – også omkostningsmæssigt. Det er, sammenlignet med andre platforme (SEO undtaget), i den billigste ende i forbindelse med online markedsføring.

Formår du at ramme den rigtige målgruppe med den rigtige kommunikation og tekst, kan du hente nogle billige konverteringer.

Det er derfor også vigtigt, at du ikke tager disse elementer for givet. Facebook annoncering har meget varierende strategier, som gør det muligt for jeres virksomhed at annoncere, uanset hvad I laver, og hvad I vil sælge med online markedsføring. Du kan promovere jeres app, samle e-mail subscribers, drive trafik ind på jeres webshop eller noget helt fjerde!

Vi har skrevet en guide til Facebook annoncering, som du kan finde lige her, og ellers er der mange gode videoer på Youtube, hvor folk går i dybden med værktøjet, og hjælper folk i gang.

5. Google Ads

Dette er også en enkel og effektiv kanal, der giver dig mulighed for kreativt at bruge søgeord til at nå hele jeres målgruppe. Her betaler du per klik, men til gengæld er det forbrugeren der efterspørger det selv igennem en søgning på Google, hvilket du som virksomhed kan have stor fordel af, i forhold til at kunne konvertere.

I og med at du betaler pr. klik i modsætning til FB annoncering, så betyder det også at du skal være mere omhyggelig med jeres udvælgelse af keywords, som du vil annoncere på. Hvis du har for mange, som ikke er helt relevante til jeres forretning, så ender du med at bruge rigtig mange penge, alt for hurtigt. Du skal derfor have så få, og så relevante keywords som overhovedet muligt. Alternativt kan du også byde med en “CPA Bidding”, hvor du fortæller Google hvor meget du vil betale for en konvertering, men det kan vi ikke gå i dybden med i dette indlæg.

Google Adwords er uden tvivl en af de absolut største, og mest velkendte kanaler når det kommer til online markedsføring.

Langt hen af vejen, så vil man også anvende de samme keywords i sin SEO-strategi, som man anvender i sin Google Ads strategi. Det er derfor vigtigt, at sørge for at disse 2 kanaler har en vis grad af samspil.

6. E-mail marketing

Her får du især muligheden for at pleje jeres leads. Som hubspot siger, “good e-mail marketing is valuable, relevant, expected and integrated.”

Det er en meget effektiv platform til at gøre leads til kunder og skabe mersalg, når de først er blevet kunder. Derfor ses der også en stor stigning i denne form for online markedsføring.

Ydermere, så har du også mulighed for at automatisere meget af jeres email marketing, så jeres potentielle kunder, automatisk modtager mails fra dig, udfra nogle specifikke handlinger som de har foretaget på jeres hjemmeside eller lign.

Et eksempel på automatisering af emails, kan være en opfølgning på en download af en e-bog. Dvs. hvis en potentiel kunde, downloader jeres e-bog, så kan du sende en takkemail, som virker personlig, men i virkeligheden er automatiseret, da du ikke har tid til at skrive ud personligt til alle der downloader jeres e-bog.

Hvis du f.eks. har en webshop, så kan du også sende automatiske mails til salg af forbrugsartikler. Det kan være at du forhandler shampo online, og eftersom at dette er et produkt som en kunde får brug for igen, så giver det måske god mening at udsende en mail 30 dage efter de har købt jeres shampo, og høre om de ikke snart skal købe en ny.

7. Call-To-Action

Her handler det om at få brugeren til definitivt at købe, og der har du mulighed for at være en “influencer”. Du kan invitere brugeren til at få en uforpligtende snak, se mere om jeres produkter på webshoppen osv. Eller på en lidt blødere måde invitere til at læse flere blogindlæg, downloade jeres E-bog mv.

Vi mener, at disse tips skaber et godt fundament for jeres markedsføring online. Jeg har linket til vores andre guides undervejs, så du kan læse mere specifikt om de enkelte værktøjer, der er blevet nævnt. Her kan du blandt andet lære mere om, hvordan du så kommer igang med dem og kan bruge dem i praksis! 

Hvordan kommer jeg i gang med Online Markedsføring?

Det kan være svært at overskue alle disse forskellige discipliner selv. Især når man også skal bruge tid på at vedligeholde sin forretning. Der er derfor mange der beslutter at outsource denne del til et bureau som os.

Vi hjælper primært med SEO (søgemaskineoptimering), da det i vores optik er den absolut billigste og bedste kanal over den lange bane.

Uanset hvad, så er vi altid klar på en snak, så du må endelig skrive eller ringe, hvis vi kan hjælpe med noget.

Bliv klogere på online marketing