Begynderguide til Facebook Annoncering

Udgivet d. 19. april 2019 af Ulrich Svarrer ・ 10 min read

Facebook annoncering er efterhånden blevet en af de mest anvendte platforme i forbindelse med digital markedsføring. Det er der også god grund til. I takt med en digitaliseret stigning blandt forbrugere i verden, har Facebook fået nærmest uendelige data på brugerne, som man kan bruge til annoncering.

Facebook annoncering er ligeledes blevet populært, da det konverterer meget hurtigt og effektivt. Det er altså en kortsigtet løsning, som du ved hjælp af den rigtige strategi kan øge kundegruppen og omsætningen markant. Jeg vil prøve at beskrive nogle af de basale metoder til at kunne starte annoncering på Facebook.

Kommunikation

Inden du går ind i det tekniske i Facebooks annonceadministrator, skal du have styr på din kommunikation i dine planlagte annoncer. Formålet er i første omgang, at du skal vække interessen hos din modtager/målgruppe. Dette kan du gøre igennem god kommunikation. Med andre ord: dit tekstarbejde!

Der findes mange forskellige metoder til at ramme den rigtige kommunikation, men jeg vil prøve at give et par eksempler på, hvad der kan hjælpe.

Stil retoriske spørgsmål der får modtageren til at reflektere over et emne. Emnet kan have direkte eller indirekte relation til dit produkt, din service eller lignende. Dét formår ofte at vække interesse hos modtageren, så man får lyst til at læse videre.

Introducér herefter dit produkt eller ydelse – og gør det simpelt. Vil du sørge for at fastholde interessen, skal du ikke skrive en sides lang tekst om din virksomhed og produktet/ydelsen. Det skal gøres så kort så muligt – Er modtageren stadig interesseret, skal man nok læse videre på din hjemmeside eller Facebook side!

Der er mange forskellige muligheder at “linke videre til” i din annonce – du kan enten føre modtageren over til appstore, hvis du annoncerer på vegne af din app. Du kan få modtageren ind på din webshop. Eller du kan få modtageren til at udfylde en lead formular. Der findes mange, mange muligheder – men dette er nok nogle af de mest anvendte!

Brug den rigtige budstruktur i din Facebook Annoncering.

Noget af det vigtigste (efter selve annoncen) er, at du byder med den rigtige budgivning. 

Når du opretter din første kampagne, vil du blive mødt med en masse forskellige muligheder ift. din kommende målsætning og budstruktur.

Lad mig lige kort løbe dem igennem.

Vil I gerne have flere kunder via Google?

Kendskab 📣

Med denne målsætning, ønsker du at øge kendskabet til din forretning, og der er ikke fokus på at få trafik eller skabe konverteringer til en god ROI%

Hvem er kendskab god til?

Denne budstruktur er relevant for virksomheder, der gerne vil sprede et budskab ud til så mange som muligt – så billigt som muligt.

1. Kendskab til brand

Her er formålet at øge kendskabsgraden på ens facebook annoncering, og det er faktisk nok den budgivning der minder mest om en klassisk annoncering i en avis eller lign.

Brug denne budstruktur, hvis du har et simpel annonce uden call-to-action, og bare gerne vil vise dig selv frem overfor en specifik målgruppe.

2. Rækkevidde

Har du et budskab, som gerne skal gå viralt?

Så kan du bruge budstrukturen rækkevidde. Med denne budstruktur, vil Facebook optimere imod flest nåede personer til den billigste pris.

Overvejelse 🤔

Med den overordnede målsætningskategori ‘Overvejelse’ ønsker du at få din målgruppe til at engagere med dit indhold. Det kan f.eks. være en videovisning, start på en chat eller trafik til din hjemmeside.

Hvem er overvejelse god til?

Denne budstruktur er relevant for virksomheder, der gerne vil have så meget trafik til deres side som muligt – så billigt som muligt.

1. Trafik

Det er en af de mest anvendte målsætninger indenfor Facebook annoncering. Her optimerer Facebooks algoritme imod at skabe de billigste klik til jeres side, og på den måde kan i få mange relevante personer ind på jeres side, til en – ofte – meget billig pris.

2. Interaktion

Brug denne budgivning, hvis du gerne vil have mange likes og kommentarer på et opslag. 

Det kunne f.eks. være en konkurrence, eller et andet type opslag der ligger op til en interaktion på det givne opslag. Algoritmen vil optimere imod disse interaktioner.

3. Installation af app

Har du en app?

Så er det her nok den mest oplage budstruktur. Her connecter du Facebook til din specifikke app, og på den måde, kan Facebook tracke hvornår og hvor mange gange din app downloades. 

Algoritmen får altså data ind, som den kan bruge til at optimere leverancen, og levere til personer der har størst sandsynlighed for at konvertere.

4. Videovisninger

Lige fået lavet en ny video?

Så kan du med denne målsætning få så mange visninger som muligt, og igen – you guessed it – til den billigste pris. Algoritmen vil optimere imod de personer der bruge mest tid på at se din video.

5. Leadgenerering

Denne her er lidt anderledes ift. alle andre målsætninger.

Her kan du faktisk konvertere folk direkte inde i Facebook, og på den måde øge mængden af leads/henvendelser uden at gøre brug af din side.

Dette kan fungere rigtig godt, da folk føler sig forholdsvis trygge ved at give informationer væk såsom email, navn, telefon nr. inde i Facebook platformen.

Denne målsætning er oplagt til at bygge en email liste, eller få inbound leads til en ringekampagne.

6. Beskeder

Kan I godt lide at chatte med jeres målgruppe?

Og har I ressourcerne?

Så er denne opsætning ikke helt dum. Her kan du nemlig starte facebook chats med personer i din målgruppe, og chatte omkring jeres produkt eller ydelse inden i Facebooks platform.

Konvertering 💰

Dette er i min optik den mest spændende målsætning med Facebook annoncering. 

Her kan du få Facebook algoritme til at optimere imod konverteringer, så du kan sælge så meget som muligt – til en så billig pris som muligt.

Hvem er konvertering god til?

Denne budstruktur er relevant for alle virksomheder der har en konvertering på deres side. Det kan f.eks. være et køb på en webshop, eller et sign-up til en platform.

1. Konvertering

Du kan i Facebooks annonceadminstrator opsætte en række konverteringer, og tracke disse konverteringer på din hjemmeside.

Det her er den overordnede målsætning til alle typer af konverteringer, da du kan vælge den type der er relevant for netop din virksomhed, og få så mange af dem som muligt – til den bedste pris muligt.

2. Salg fra katalog

Har du en webshop?

Så kan du faktisk sælge dine produkter direkte i Facebook eller Instagram. Du kan vise dine produkter og dine priser, så det ligner at din webshop er integreret i Facebook eller Instagram. På denne måde kan du gøre dine potentielle kunder meget “varmere” end du ellers ville kunne.

3. Forretningstrafik

Fysisk butik?

Så kan du med denne målsætning få folk direkte ned i din butik, og måle det som en konvertering. Det er især oplagt hvis du ikke sælger noget online.

Lead formularer i Facebook annoncering

Denne målretning er til dig, der ønsker at få mail signups eller henvendelser ind, hvor kunden accepterer at blive kontaktet af dig med henblik på en samtale om dit produkt/ydelse. Her skal du også være opmærksom på kommunikationen. Den skal også være meget simpel og gennemgå de væsentligste USP’er, der er ved din ydelse eller produkt.

Ydermere kan brugen af visuelle effekter (eks. emojis) også være effektivt. I en digitaliseret verden hvor mange er på en smartphone, viser det sig også, at de visuelle effekter såsom emojis fungerer godt i forbindelse med ens tekstarbejde. Her vil jeg referere til primært Facebook annoncer, hvor du kan bruge emojis i forbindelse med dit produkt eller kommunikation. Eksempelvis kan du skrive “klik nedenfor” og så tilføje en visuel pil ned ad. Det kan anbefales at læse mere om lead ads her. Der er ingen tvivl om, at lead formularerne er et af de mest effektive værktøjer for mange virksomheder – herunder særligt B2B, som du også finder ud af i den anbefalede artikel om lead ads.

Målgruppe

Det kan i starten være smart at segmentere bredt for at få varieret respons. Herfra kan du “skære ind til benet” og sortere de ubrugelige modtagere fra. Med andre ord kan du overveje at starte bredt på områder som geografi og demografi. Når du får data på dine annoncer, kan du så indskrænke. Herfra kan du finde lignende målgrupper (“look-a-like” og “retarget”) din målgruppe. Det bliver lidt avanceret, så det vil jeg ikke fokusere så meget på allerede nu. Alternativt kan du læse lidt mere om de begreber.

Billede og video

Det er altid fornuftigt at have noget grafisk materiale i sine annoncer. Her anbefales, at du bruger tid på at finde et billede eller en video, der fortæller noget om din virksomhed, dit produkt eller din ydelse. Det grafiske er typisk det mest iøjnefaldende ved en annonce, inden man læser teksten – sørg derfor selv at have noget bemærkelsesværdigt på plads rent grafisk, inden du begynder at annoncere!

Har du flere billeder, du synes er interessante for din målgruppe, er der også værktøjer til dette. Du kan fx opsætte en karrusel af billeder, som også kan virke meget effektivt. Der er flere forskellige muligheder rent grafisk i annoncerne.

Facebook Annoncering – step by step

For at sætte en Facebook annonce op, skal den blandt andet indeholde de ovenstående elementer (helt lavpraktisk). Ligeledes skal du have styr på blandt andet følgende:

Du skal ind i Facebooks Business Manager og oprette en annoncekonto og herfra forbinde den med din eksisterende Facebook side.

Nu kan du så småt oprette en annonce. Det første du skal gøre er at vælge dit “formål” – Det er, som tidligere nævnt, om du vil linke videre til din webshop, lave lead formularer, promovere din app eller noget helt andet. Her er der som sagt mange muligheder, som med sikkerhed vil passe til dit produkt eller din ydelse! Og nu kan du gå igang med at udfylde de ovenstående elementer som målgruppen, kommunikationen og billede/video.

Når du har styr på jeres annoncering, kan I også begynde at kigge på SEO, så I kan få frisk trafik ind til jeres side, som I efterfølgende kan markedsføre jer imod igen på Facebook.

Jeg håber, at jeg kunne hjælpe dig med at give et meget banalt overblik over, hvordan man kommer igang med Facebook annoncering.