Hvad er Inbound Marketing?

Udgivet d. 10. oktober 2017 af Ulrich Svarrer ・ 5 min read

Inbound marketing er en genre indenfor marketing, hvor man fokuserer på relevant og behjælpeligt indhold. Inbound marketing er en af de mest anvendte måder, hvorpå virksomheder onboarder nye kunder.

Dette skyldes, at mennesker i højere grad er begyndt at uddanne sig selv, inden de tager en beslutning. Det er derfor, de færreste griber de gule sider og ringer op til den første på listen. Vi vil gerne være sikre på, at vi vælger rigtigt, og vi vil gerne selv vide noget om det produkt, eller den service vi betaler for.

Det handler altså i korte træk om at hjælpe en bruger til at træffe bedre beslutninger, og den beslutning behøver altså ikke være at købe en ydelse eller et produkt af dig.

Eksempel på inbound marketing

Hvis du f.eks. er håndværker og har en hjemmeside, så kunne du på den hjemmeside have en blog, hvor du lavede gør-det-selv guides og sørgede for, at de var skrevet med de rigtige “keywords”, så du får så meget trafik som muligt ind på din side.

I dine gør-det-selv artikler ville du så have nogle små felter, hvor du tilbød at læseren kunne ringe op og få ekspertråd, og på den måde ville du ofte modtage opkald fra folk der har opgivet at gøre-det-selv, og nu gerne vil have et tilbud.

Call-to-action

Det er meget vigtigt at du har en klar call-to-action på din side. Det vil sige, at det er vigtigt, at du lægger op til en handling. Det kan være dit telefon nummer, en kontaktformular eller en pop-up. Det vigtigste er, at den besøgende ikke skal tvivle ét sekund på, hvordan de kommer i kontakt med dig, eller hvordan de køber dit produkt, hvis de gerne vil det.

På vores forside på Bonzer, har vi en del forskellige call-to-actions, og de ændrer sig også løbende. Du skal bygge dine call-to-actions op omkring det der skaber mest værdi for din virksomhed. Hvis du f.eks. er egendomsmægler, og tilbyder et gratis salgstjek, så er det en super stærk call-to-action, da det er gratis, og det fanger den besøgendes opmærksomhed.

Husk at optimere dit content

Start med at finde nogle keywords med meget trafik. Hvis du har adgang til keyword planner, eller andre værktøjer der kan måle trafik, kan du anvende dem til at udvælge de rigtige keywords.

Hvis du ikke har adgang til sådanne værktøjer, kan du også lave nogle antagelser. Hvis du var håndværker, så kunne en antagelse være, at der er mange der søger efter “Indendørs maling”, eller “Opsætning af gips væg”. Nu har du så 2 keywords som du kan skrive noget content omkring.

Husk at holde fokus på dit keyword i din artikel. Det jeg mener med at holde fokus, er at det er super vigtigt at hele teksten har en meget høj relevans med det, der er blevet søgt efter. Det er noget af det vigtigste i forhold til inbound marketing. Det er bedre at skrive flere artikler, der går i dybden fremfor at skrive få artikler med bredt fokus.

Værktøjer du kan bruge til inbound marketing

Der er en lang række værktøjer, som man kan bruge når det kommer til inbound marketing, og nogle er dyrere end andre. Et af de absolut mest populære, er uden tvivl Hubspot. De har i en lang årrække brandet sig selv som værende en growth stack forbundet med inbound marketing, og jeg vil næsten gå så langt og sige at de har været med til at skabe fænomenet “Inbound Marketing”. De har gratis versioner af alle deres produkter, så det er helt klart et forsøg værd.

Andre produkter, som jeg vil anbefale er Sleeknote, Intercom, Drift og ActiveCampaign til emails. Fælles for dem alle, er dog at priserne ikke er i den lave ende, og det skyldes også den værdi som de potentielt kan skabe for din forretning.

Attract, Convert, Delight

Ideen er at du skal få din potentielle kundes interesse, og det gør du vha. SEO, Adwords, Facebook Ads eller lign. Efter du har fået opmærksomheden, så ønsker du at konvertere denne potentielle kunde, og efter du har gjort det, så skal du skabe den bedst mulige oplevelse.

Når du skal attracte, så handler det om ikke at være for pushy, fordi så vil din potentielle kunde blot “forsvinde” igen, da de kan mærke at du bare vil sælge dem noget.

Du skal i stedet dele noget indhold der skaber værdi for din potentielle kunde. Det gør du ved at tilbyde en guide, en e-bog, et gratis kursus eller lignende. Noget der fanger personens interesse, og gør dem nysgerrige på det du tilbyder.

På den måde får du deres email, og kan nu begynde at præsentere dit produkt stille og roligt. Her er en kombination af remarketing og email marketing ofte en rigtig god start.

Held og lykke med din inbound marketing!