Privatlivspolitik
Privatlivspolitik

Hvad er Inbound Marketing?

Udgivet d. 14. april 2019 af Ulrich Svarrer ・ 8 min read

Hvad er Inbound Marketing?

Inbound marketing, er en strategi, der udnytter mange former for pull marketing – indholdsbaseret marketing, blogs, events, SEO, sociale medier og mere – for at skabe brand awareness og tiltrække nye kunder.

I modsætning til outbound, hvor marketing-/salgsfolk forsøger at finde kunder, så tiltrækkes de automatisk med inbound marketing, og det gør ydermere virksomheden let at finde online.

Vil I gerne have flere kunder via Google?

Kom i gang med Inbound Marketing

Hvis jeres virksomhed gerne vi i gang med inbound marketing, så bør I starte i “toppen”, og arbejde jer ned derfra. En god inbound marketing strategi, er nemlig ikke kun fokus på mere trafik, eller bedre konverteringsrate på hjemmesiden. Det er hele vejen fra toppen til bunden.

Fælles for de virksomheder, som har succes med inbound marketing er, at de alle sørger for at føde deres top-funnel organisk og automatisk. Det er en uvurderlig brik i strategien, og det er også derfor vi udelukkende fokuserer på SEO, da vi gerne vil hjælpe ambitiøse virksomheder med at vækste deres top-funnel 100% organisk.

Men lad os tage de forskellige steps ned igennem den klassiske inbound funnel step-by-step. 

Toppen af jeres funnel

I toppen af jeres funnel, skal I have fokus på trafik ind til jeres hjemmeside. Trafik er ikke altid lig med volumen, da relevans er mindst lige så vigtigt. Vi anbefaler derfor at man altid laver en keyword-analyse, og eksekverer en SEO-strategi ud fra det.

Der er en del forskellige kanaler, som kan bidrage til jeres inbound strategi. SEO er uden tvivl den mest oplagte, da det som nævnt er organisk trafik, og det kan skaleres til månen uden at man skal bruge 1 kr. På annoncering.

Kanaler der kan bruges i top-funnel:

  • SEO (Søgemaskineoptimering)
  • Google Ads
  • Bing Ads
  • Facebook Ads
  • Linkedin Ads

Midten af jeres funnel

I midten af jeres funnel, skal I have fokus på at engagere jeres målgruppe. Det kan være her, at I kører remarketing annoncering, sender nyhedsbreve ud, eller noget helt tredje. Kort sagt, så er det her, at jeres potentielle kunder har udvist interesse for jeres produkt eller ydelse, og det er jeres opgave, at vække endnu mere interesse, og fortsat positionere jer som eksperter indenfor jeres felt.

Det er altså ikke her, at i skal forsøge at presse folk til at konvertere, da de oftest ikke er kloge nok på jeres produkt eller ydelse, til at træffe en beslutning endnu.

Kanaler der kan bruges i midten af jeres funnel.

  • Facebook Remarketing
  • Google Ads Display Retargeting
  • Email Marketing
  • Linkedin Remarketing

Bunden af jeres funnel

Det er her, at i skal konvertere jeres potentielle kunder. De har nu fundet jer, blevet engageret af jer, og nu er de forhåbentlig klar til at købe. Jeres kommunikation i dette step, må derfor også gerne være mere “pressende” end i de forrige steps.

Hvis i har en gratis ydelse, så giver det rigtig god mening at pushe den her. Det kan f.eks. Være en e-bog, et whitepaper, en gratis konsultation eller andet.

Det er også her, at I kan gribe knoglen, og give alle i dette step et kald, og høre om de kunne være interesseret i at købe jeres produkt/ydelse.

Kanaler der kan anvendes i dette step:

  • Facebook Remarketing
  • Google Ads Display Retargeting
  • Email Marketing
  • Linkedin Remarketing
  • Telemarketing

Blog og inbound marketing?

Rigtig mange virksomheder, har svært ved at forstå hvorfor de bør have en blog på deres hjemmeside.

Er det ikke kun 16-årige teenagere der blogger?

– Ukendt ejerleder.

Jo, det bør de, fordi bloggen er måden hvorpå, de kan komme ud og uddanne deres målgruppe, blive en autoritet indenfor deres fag, og vigtigst af alt; Få trafik i toppen af deres funnel.

Hvis I ikke har en blog i dag, så er det bare med at komme i gang. 

Der er selvfølgelig +100 regler indenfor SEO, og nej, det er ikke selskrevet, at man med en blog får 10.000 besøgende ind fra i morgen af, men det er altid godt at komme i gang, da det også gør det nemmere at få hurtige resultater i fremtiden, hvis man får et SEO-bureau ind over.

Call-to-action

Det er meget vigtigt at I har en klar call-to-action på jeres side. At I lægger op til en handling.

Når i begynder at få trafik i jeres top funnel, så er noget af det vigtigste, at I konverterer jeres besøgende. I skal altså ikke være bange for at være for pushy, da de fleste beslutningstagere ikke tager nogen form for handling online, medmindre man beder dem om at gøre det.

Husk at optimere jeres content

Start med at finde nogle keywords med meget trafik. Her er det absolut værktøj Ahrefs, men det er langt fra billigt. Hvis du skal have adgang til den rigtige mængde data, så skal du nok op og betale +1000 DKK pr. måned, og det er ikke alle virksomheder der har råd til det. Man kan derfor slippe nogenlunde afsted med at bruge Google keyword planner, eller et andet gratis værktøj til at udvælge de rette keywords.

Uden Ahrefs, vil man ikke have adgang til KD (keyword difficulty), og det er et essentielt datapunkt for at skabe SEO-succes.

Har man ikke adgang til nogle værktøjer, så må man i værste fald lave nogle antagelser. Beskæftiger jeres virksomhed sig med byggeopgaver, så kunne en antagelse være, at der er mange der søger efter “Indendørs maling”, eller “Opsætning af gips væg”. Nu har I så 2 keywords som I kan skrive noget content omkring.

Nedenfor fremgår søgevolumen og KD for “opsætnng af gipsvæg”, og det er slet ikke et dårligt keyword, da der er en KD på 0.

Det er selvfølgelig muligt at finde nogle bedre keywords, men det kræver igen, at man har adgang til den rigtige data, og kan analysere den korrekt.

Værktøjer I kan bruge til inbound marketing

Der er en lang række værktøjer, som man kan bruge når det kommer til inbound marketing, og nogle er dyrere end andre. Et af de absolut mest populære, er uden tvivl Hubspot. De har i en lang årrække brandet sig selv som værende en growth stack forbundet med inbound marketing, og jeg vil næsten gå så langt og sige at de har været med til at skabe fænomenet “Inbound Marketing”. De har gratis versioner af alle deres produkter, så det er helt klart et forsøg værd.

Andre produkter jeg vil anbefale er Sleeknote, Intercom, Drift og ActiveCampaign til emails. Fælles for dem alle, er dog at priserne ikke er i den lave ende, og det skyldes primært den værdi som de potentielt kan skabe for jeres forretning.

Attract, Engage, Delight

Dette er en model, som først blev præsenteret af Hubspot, og de har faktisk bygget hele deres nye stack af produkter omkring præcis denne model.

Attract

Lidt ligesom vi gennemgik ovenfor i funnel tilgangen, så handler det her om at tiltrække opmærksomhed fra nye potentielle kunder.

Engage

Skab engagement hos dem i netop har tiltrukket opmærksomhed fra.

Delight

Skal en fantastisk oplevelse hos kunden, når de vælger at konvertere, og købe jeres produkt/ydelse.

Okay, vi kan ikke selv håndtere det her Inbound marketing..

Hvis i ikke selv kan håndtere hele processen, eller hvis I er nervøse for, at I ikke får den ønskede succes, så skal I ikke give op.

Vi lever af at hjælpe virksomheder med at eksekvere en stor del af deres Inbound marketing. Som 100% fokuseret SEO-bureau, kan vi stolt sige, at vi er eksperter i at skabe organisk trafik til en masse forskellige segmenter.

Fælles for alle vores kunder er, at de er hyper ambitiøse, og ikke har et loft for hvor meget trafik vi kan hjælpe med at skabe.

Såfremt at vi skal hjælpe jeres virksomhed med inbound marketing, så kræver det at i selv kan håndtere midten og bunden af tragten, da vi hverken tilbyder konverteringsoptimering, email marketing, eller nogle af de andre kanaler, der kan anvendes i de forskellige led.

Grunden til at vi udelukkende arbejder med SEO er, at vi er af den overbevisning, at fremtiden tilhører specialistbureauer, og vi mener derfor at det man som virksomhed bør gøre er, at finde de absolut dygtigste bureauer indenfor de specifikke kanaler, som man gerne vil inkludere i sin Inbound marketing strategi.

Bliv klogere på online marketing