Hvad er inbound marketing?

Inbound marketing er en genre indenfor marketing, hvor man fokuserer på relevant og behjælpeligt indhold. Inbound marketing er en af de mest anvendte måder, hvorpå virksomheder onboarder nye kunder.

Dette skyldes, at mennesker i højere grad er begyndt at uddanne sig selv, inden de tager en beslutning. Det er derfor, de færreste griber de gule sider og ringer op til den første på listen. Vi vil gerne være sikre på, at vi vælger rigtigt, og vi vil gerne selv vide noget om det produkt, eller den service vi betaler for.

Det handler altså i korte træk om at hjælpe en bruger til at træffe bedre beslutninger, og den beslutning behøver altså ikke være at købe en ydelse eller et produkt af dig.

Eksempel på inbound marketing

Hvis du f.eks. er håndværker og har en hjemmeside, så kunne du på den hjemmeside have en blog, hvor du lavede gør-det-selv guides og sørgede for, at de var skrevet med de rigtige “keywords”, så du får så meget trafik som muligt ind på din side.

I dine gør-det-selv artikler ville du så have nogle små felter, hvor du tilbød at læseren kunne ringe op og få ekspertråd, og på den måde ville du ofte modtage opkald fra folk der har opgivet at gøre-det-selv, og nu gerne vil have et tilbud.

Call-to-action

Det er meget vigtigt at du har en klar call-to-action på din side. Det vil sige, at det er vigtigt, at du lægger op til en handling. Det kan være dit telefon nummer, en kontaktformular eller en pop-up. Det vigtigste er, at den besøgende ikke skal tvivle ét sekund på, hvordan de kommer i kontakt med dig, eller hvordan de køber dit produkt, hvis de gerne vil det.

På vores forside på Bonzer, har vi en call-to-action, der hedder “Se specialer”, hvorefter vi har en chat, der popper op i højre hjørne og spørger, om man er frisk på en snak om online marketing. Dem der er på jagt efter nogle eksperter vil henvende sig i chatten, og dem der blot er nysgerrige, bliver ikke druknet i pop-ups eller andet forvirrende indhold.

Husk at SEO optimere dit content

Start med at finde nogle keywords med meget trafik. Hvis du har adgang til keyword planner, eller andre værktøjer der kan måle trafik, kan du anvende dem til at udvælge de rigtige keywords.

Hvis du ikke har adgang til sådanne værktøjer, kan du også lave nogle antagelser. Hvis du var håndværker, så kunne en antagelse være, at der er mange der søger efter “Indendørs maling”, eller “Opsætning af gips væg”. Nu har du så 2 keywords som du kan skrive noget content omkring.

Husk at holde fokus på dit keyword i din artikel. Det jeg mener med at holde fokus, er at det er super vigtigt at hele teksten har en meget høj relevans med det, der er blevet søgt efter. Det er noget af det vigtigste i forhold til inbound marketing. Det er bedre at skrive flere artikler, der går i dybden fremfor at skrive få artikler med bredt fokus.

Hvis du gerne vil høre mere, eller gerne vil have et tilbud på hjælp til inbound marketing, kan du enten udfylde formularen i bunden, eller skrive en mail til mig på us@bonzer.dk 🙂