blog

/

Analyser

/

0 min read

Top 100 e-commerce virksomheder: Sådan performer de på Google (2024)

Du får her en gennemgang af de 100 største e-commerce virksomheder på Google i 2024. En årlig analyse, der tager dig igennem de bedst performende webshops i Danmark.

Top 100 e-commerce virksomheder i 2024

For to år siden publicerede vi i kølvandet på corona-pandemien en gennemgående analyse af de største e-commerce virksomheder på Google.

Her så vi på korrelationen mellem områder som trafik fra Google, hastigheden af en webshop, valg af CMS og værdien af trafikken i annonce-penge.

Nu, to år efter, er vi klar med 2024-analysen for at se, hvordan virksomhederne har klaret sig siden, og hvilke nye aktører der er kommet til. Særligt ser vi også på, hvordan det danske e-commerce marked ser ud efter flere store kriser, i en tid hvor optimismen i branchen så småt er vendt tilbage og hvor efterspørgslen stiger igen.

Hvem er der, hvor de skal være, og hvem halter efter på synligheden?

Vi giver dig her top 100 e-commerce virksomheder på Google anno 2024.

Det digitale landskab i 2024

I 2022 oplevede mange e-commerce virksomheder stor vækst som resultat af en øget efterspørgsel online i forbindelse med corona. Dog har den efterfølgende periode ramt e-commerce hårdere end så mange andre industrier. Dette skyldes dels, at folk er vendt tilbage til en normal hverdag, samt at krige verden over har haft indflydelse på inflation og logistik - og heraf køb og salg af varer.

Men med seneste tal fra Dansk Erhverv - der peger på, at mere end 1/5 af danskerne vil handle mere i 2024 end året forinden - er det kun blevet endnu mere afgørende at være synlig, der hvor danskerne søger.

Ligeledes har den store globale rapport “Digital 2024” tydeliggjort, at størstedelen af mennesker fortsat går til søgemaskinen Google for at søge efter brands, produkter eller services. Derfor er arbejdet med moderne SEO atter blevet mere afgørende for at møde sin målgruppe og herved opnå online vækst.

Sidst men ikke mindst, har kunstig intelligens været den største gamechanger i måden vi agerer på nettet og ligeledes optimerer, når vi ser forskellen i landskabet fra 2022 til 2024. Med ChatGPT, Gemini og alle de andre integrerede AI-teknologier, er der både helt andre udfordringer og muligheder, som e-commerce virksomheder skal forstå og optimere mod, hvis de vil være med i kampen om synlighed.

En kamp som allerede er startet, og som i dag skaber store vindere og endnu større tabere i kampen om kunderne.

Hos Bonzer har vi derfor taget initiativet endnu en gang til at analysere de 100 førende webshops i Danmark. Vi afdækker her deres SEO, og hvem som skiller sig ud fra mængden. Dette er essentielt, da en høj placering i søgemaskinerne ofte er afgørende for forretningsresultater, givet at mange forbrugerkøb starter med en søgning online.

Vores mål er at udstyre dig med den nødvendige indsigt, og de fællesnævnere der går igen for toppen af dansk e-handel. Denne indsigt vil muliggøre en effektiv planlægning og investering i de mest værdifulde områder i 2024, så du kan opnå markant bedre resultater med din webshops placering, uanset om du driver en mindre virksomhed eller er en del af en større organisation.

Vores undersøgelse omfatter:

  • Danmarks 100 bedste webshops på Google

  • Hvordan trafikken fordeler sig

  • Hvordan top 100 klarer sig på de vigtigste SEO metrics

  • Hvilke virksomheder der er de 10 bedste

  • Hvilken sammenhæng der er mellem branding og trafik

  • Traffic value for de bedste virksomheder

  • Antal brandsøgninger blandt top 10

  • Hvordan webshops klarer sig på brugeroplevelsen

  • Hvilke CMS top 100 bruger

  • Eksterne faktorer - fra kriser til Temu

  • De vigtigste trends: AI, bæredygtighed og betalingsløsninger

  • Konklusion

  • Metode

Hvem er top 100?

For at give dig det bedste overblik over top 100 virksomheder, har vi inddelt dem ud fra en række SEO-faglige KPI’er, der indebærer trafik (fra Google), keywords (søgeord), domain rating (baseret på styrken af links) og branded trafik.

Nedenfor får du overblikket over de hundrede mest besøgte webshops i Danmark i 2024. Det er disse 100 webshops analysen har sit udspring i; Til trods for at analysens datasæt reelt består af 1.559 observationer.

Harald Nyborg tager førstepladsen fra Elgiganten

Årets store vinder som bedste webshop på Google er Harald Nyborg. Med +2 mio. månedlige organiske besøgende fra Google, har de taget førstepladsen fra Elgiganten, der for to år siden dominerede nummer 1.

Harald Nyborg var nummer 2 sidst, og har holdt et fint niveau i trafik (2,496 mio. sidste gang), mens Elgiganten næsten har halveret sin trafik, hvor de sidst havde + 3 mio organisk besøgende fra Google hver måned.

Dette er dels grundet, at flere konkurrenter har vundet ind på deres søgeord (keywords) gennem optimerede SEO strategier, samt der i dag måske ikke er lige så stor efterspørgsel som for to år siden på produkterne.

Ser vi på søgningen “elgiganten” er kurven her også nedadgående (data fra analyse-værktøjet Ahrefs), hvilket kan skyldes en mindre unbranded synlighed, da unbranded synlighed og brandede søgninger ofte hænger sammen (hvilket vi kommer tilbage til senere i analysen).

elgiganten søgevolumen

Ovenfor ses udviklingen i månedlige søgninger på “elgiganten” 2015 til 2025, som er relativt nedadgående.

Udover at være godt optimeret på SEO, så har search trends over tiden også vist en generel større interesse fra danskerne i mange gør-det-selv-produkter, hvorfor volumenerne også stiger her. Her er der også en interessant iagttagelse i, at efter Harald Nyborg på førstepladsen kommer Jem & Fix på andenpladsen (som i øvrigt er ejet af Harald Nyborg koncernen).

Nedenfor ses historiske data samt fremskrivninger for et keyword som “tørrestativ”, som Harald Nyborg (naturligvis) ligger nummer 1 på. Et keyword - som blandt mange andre - viser en større efterspørgsel og heraf større fokus på SEO fra virksomhederne.

tørrestativ søgevolumen

Stiller vi Harald Nyborg og Jem & Fix overfor hinanden, kan vi se, at Harald Nyborg har langt mere branded trafik end Jem & Fix. Noget som kan komme dels af søgeresultater men også af, at de generelt er bredere kendte.

Derfor vil man kunne argumentere for, at Jem & Fix har en stærkere SEO performance, da de fratrukket brand-trafik ligger væsentligt højere end Harald Nyborg (se tabellen). Hermed udgør unbranded trafik en større andel hos Jem & Fix end ved Harald Nyborg relativt set.

Dette understreger vigtigheden i at skabe en dybdegående content strategi, hvor man omfavner hele emner frem for kun enkelte keywords, og hvor man fanger så mange søgninger som muligt. Gør man det, kan man trods sit mindre brand vinde blandt de helt store konkurrenter.

Trods links stadig er vigtige for at kunne konkurrere blandt de største, er det yderligere tydeligt at se, at der ikke er samme store korrelation som tidligere. Når først man ligger på +50 i Domain Rating, kan man ofte kæmpe med i toppen af søgeresutaterne med nogen, som har +90.

Links er stadig vigtige i SEO i dag, men effekten er blevet mere afhængig af især indhold. Google har endda for nyligt været ude at justere vigtigheden af links i sin dokumentation. Så links er i dag i højere grad vigtige for at skabe en relevant autoritet samt gøre sit indhold kendt - men ikke længere samme afgørende metode, der gør om man ligger nummer 1 eller 2. Efter et vist niveau giver det mere mening at investere relativt mere i indhold, hvilket top 100 også viser i år.

Thomas Bogh
CPO & Partner, Bonzer

I Bonzer arbejder vi selv med flere af de største e-commerce virksomheder, og har arbejdet sammen med en del, der i dag er i top 100, herunder Ditur og Sneakerzone blandt andre.

Du kan her læse om vores cases med Ditur og Sneakerzone.

Gennemsnitlige SEO Metrics for top 100

Tabellen nedenfor viser gennemsnittet og median (den midterste værdi i en række af tal sorteret efter størrelse) ud fra de mest gængse SEO metrics. Dette indebærer månedlig organisk trafik, keywords, referring domains (domæner der linker), branded trafik og pagespeed (hastigheden af hjemmesiden målt i pagespeed score).

Der er flere interessante output i tabellen ovenfor:

  • Medianen er lavere end gennemsnittet, hvilket fortæller os, at de største virksomheder trækker forholdsvis meget trafik. Eksempelvis står de største 10 webshops for næsten 50% af trafikken blandt top 100 webshops.

  • Sammenlignet med forrige år er både trafikken, keywords og referring domains lavere end 2022’s tal (hhv. 440.915, 72.823 & 3.314). Dette understreger forskellen i volumen fra efter corona til nu. Modsat er Domain Rating & Branded Traffic højere i årets analyse sammenlignet med hhv. 55 & 92.877. Dette kan skyldes, at brands er blevet mere kendte over tid, kommer bredere ud samt har fokuseret mere på SEO.

Brugeroplevelsen er fortsat et område, som kan forbedres blandt de største

Noget af det som Google har størst fokus på ved en hjemmeside (udover indholdets kvalitet) er, hvordan en hjemmeside teknisk performer - med andre ord; hvor brugervenlig siden er.

Måden at vurdere dette på er gennem en speed score og Core Web Vital metrics; LCP, CLS og FID. Sidstnævnte er faktisk i løbet af marts blevet byttet ud med “INP” (Interaction to Next Paint), men dette er så ny en metrik, så den ikke på samme måde har været mulig at crawle endnu. INP bygger dog videre på konceptet om responsivitet.

Mange e-commerces har udfordringer med brugervenligheden, særligt på telefonen. Det er særligt CLS (Cumulative Layout Shift) samt Speed Score, der giver de danske webshops udfordringer. En score som var lav selv for to år siden og fortsat ligger på den lade side.

Til vores endnu større overraskelse, så er der sket en lille forværring på dette område. Vi ser blandt andet, at i analysen fra ‘22 at:

  • alle webshops i top 100 havde en god FID-score, hvorimod det er 96 i år.

  • 45 ud af 100 havde en god CLS-score sammenlignet med i år, hvor der kun er 41.

Men hvorfor er det en overraskelse?

Vi havde forventet en teknisk forbedring, fordi tekniske score ofte forbedres med tid. Pointen med at Google udstikker guidelines for Core Web Vitals er, at domæner skal indrette sig for at få en bedre rangering; I sidste ende for forbrugernes bedste, da Google vurderer, at disse metrikker vil forbedre brugeroplevelsen.

Om dette skyldes, at mange af de store webshops ikke har fulgt med - eller måske har bygget sine sites i systemer, der gør det besværligt at optimere mod dette - vides ikke. Det giver dog til gengæld muligheden for mange andre til at overgå denne performance.

Core Web Vitals er kun blevet endnu vigtigere, efter at Google har opdateret sin dokumentation på, at dette indgår i deres ranking system. Derudover er brugeroplevelen - og især Core Web Vitals - ofte en af de metrics, som har en påvirkning på, hvem som ligger øverst på side 1, når først man har skabt indhold, der lever op til søgehensigten.

Thomas Bogh
CPO & Partner, Bonzer

Valg af CMS: Flere skræddersyede løsninger, mens mange fravælger Wordpress

CMS står for Content Management System, og er det system, som hjemmesider er bygget i. Her findes mange store CMS-udbydere, hvilket mange nystartede virksomheder benytter, herunder kendte CMS’er som Wordpress og Shopify.

Men hvad vi år efter år ser for de store webshops er, at hvert et site er speciallavet. Dette afspejles også i mange forskellige systemer, der i højere grad er kodet fra bunden.

Ovenfor ses det, at Javascript-understøttede teknologier er mest populære blandt de danske webshops, efterfulgt af Microsoft ASP.NET og Magento derefter.

Det vil nok være til fleres overraskelse, at kun én i top 100 benytter Wordpress som sit CMS. Observationen er omfattet af Andre CMS’er.

Til trods for at Wordpress er det mest benyttede CMS i verden, har CMS’et sine begrænsninger, når det kommer til skala. CMS’et har både udfordringer med dets sikkerhed, hastighed og tilpasning.
Wordpress er et CMS bygget op af plugins, hvilket udgør risiko for sikkerheds-breaches, der kan gøre siden sårbar overfor hackere. Dette udfordrer mange sites og sikkerheden bag. Senest har en ny survey fra Wordpress derfor vist, at flere og flere ikke ser CMS’et opfylde behovene.

Særligt manglende tilpasning af eksempelvis Wordpress understøtter den hypotese, vi havde; Javascript-drevne teknologier og CMS’ere er kommet for at blive, og de vinder mere frem.

De største står for knap 50% af trafikken

Som det ofte ses, er det de største virksomheder, der bidrager mest til ‘festen’. Her er det nemlig kun top 9, der får over 1 mio. besøgende fra Google hver måned organisk.

Ovenfor ser vi antallet af webshops inddelt i intervaller for deres respektive trafik. Vi ser, at der er flest webshops i top 100, der får mellem 100.000 og 250.000 besøgende om måneden. Næstflest ligger under 100.000 besøgende om måneden.

De 10 største webshops er altså også de største vindere. De står sammenlagt for knap 50% af al trafik blandt top 100.

Top 10 webshops målt på trafik

I top 10 finder vi en god blanding af brancher repræsenteret i alt fra gør-det-selv produkter og interiør til mode, elektronik og supermarkeds-indkøb.

Den store 1’er er selvfølgelig Harald Nyborg, som er den eneste webshop, der tiltrækker +2 mio. i estimeret trafik månedligt fra Google (og har mere end 700.000 flere besøgende end nummer 2, som er Jem & Fix).

Føtex og Saxo er på flot vis kommet op i top 10, mens bl.a. Matas er rykket fra 9 til 7. Netop Matas kører en stærk SEO strategi med fokus på E-E-A-T og taktisk brug af AI, hvilket har givet dem mere succes på søgemaskinen.

Hvis man sidder derude som webshop, og gerne vil lade sig inspirere til sin SEO strategi, er flere i top 10 særligt interessante at kigge på. Matas og Elgiganten har for eksempel begge stærke E-E-A-T strategier, og har derfor været gode til at omsætte brandets kendskab til troværdighed på søgemaskinen. Derudover er Zalando også spændende, da de udover bredt udvalg og genkendelig struktur tilbyder betalingsløsninger til ethvert behov. Noget som ser ud til at have haft stor betydning under Black Friday.

Thomas Bogh
CPO & Partner, Bonzer

Traffic value: Så mange millioner sparer de største virksomheder på annoncering hver måned

Traffic Value er et udtryk for, hvor meget den samme trafik havde kostet, hvis virksomhederne skulle købe det gennem Google Ads. Dette er derfor en relevant metrik, da det giver et udtryk for, hvor meget SEO-indsatsen som minimum er værd i kroner og øre hver måned.

Her ses det, at det er JYSK, der performer bedst med en trafikværdi på lidt over 2 mio. DKK månedligt. JYSKs trafikværdi er et godt udtryk for, at trafik ikke er den eneste metrik, man bør måle sin SEO-indsats på; konverterbar trafik er ofte også dyrere trafik, da mange betaler for ads grundet forretningsværdien bag.

Så selvom Harald Nyborg trækker mest trafik ind, er det JYSK - som fra et kommercielt perspektiv - har den stærkeste trafik. Det havde med andre ord estimeret set kostet dem +2 mio. DKK mere hver måned i annoncering, hvis de skulle betale for de samme keywords på Google.

Derfor kan det være en god tommelfingerregel at gå efter søgeord, som har en høj CPC (Cost-Per-Click), hvis du vurderer, at du er i stand til at rangere på det. Sådan en indsats vil i flere tilfælde give dig en potentielt højere ROI, end hvis du blot går efter søgeord med en høj volumen uden forretningsværdi.

Hvis man som virksomhed gør sig i betalt annoncering på søgemaskinen, kan man faktisk gøre sine annoncer billigere (sin Cost-Per-Click) gennem godt indhold. Indholdets match med en søgning (search intent) har nemlig en påvirkning på quality score. En score som er med til at afgøre performance med ads. Jo højere ‘quality score’ jo billigere annonce. Derfor kan en god SEO strategi målrettet kommercielle søgeord både give bedre organisk performance samt gøre det billigere at annoncere.

Thomas Bogh
CPO & Partner, Bonzer

Trafik og brand-trafik

Nedenfor ser du sammenhængen mellem trafik og branded trafik. På den lodrette akse har du branded trafik og på den vandrette domænets totale organiske trafik.

Når vi plotter top 100 domæner ind på dette scatterplot, kan du se, at der er en sammenhæng mellem brandets totale trafik og hvor meget branded trafik domænet får. Dermed kan vi konkludere, at der er en moderat sammenhæng mellem, hvor stort et brand er og hvor mange besøgende siden totalt set får.

Dette er en korrelation, som ofte ses på baggrund af stærk unbranded performance. Jo mere synlig en virksomhed er på de højt efterspurgte søgeord, desto flere kender dem over tid, og hermed vil deres brandsøgninger stige - og de vil hermed ‘eje’ mere af trafikken fremover.

Brandtrafik udgør +1/3 af al trafik

Nedenfor ser du, hvor stor en andel af top 10s trafik, der kommer fra brandsøgninger.

Harald Nyborg er endnu engang højdespringeren. Harald Nyborg trækker hele 80% af deres trafik fra brandede søgeord; med andre ord er 8/10 af Harald Nyborgs besøgende, brugere, der har søgt på ord, der inkluderer Harald Nyborg.

Dette ligger sig i slipstrømmen af korrelationsanalysen ovenfor, hvor vi endnu engang ser, at desto mere trafik et givent brand får, desto mere branded trafik trækker det også. I et lidt mere simpelt sprog kan det igen siges: Desto større brand, desto flere besøgende.

Men… En vigtig pointe for brand-trafik er, at søgemaskinen ikke alene påvirker dette. Andre kanaler som annoncering på tv, radio m.m. påvirker også her. Fælles for dem, som har relativt størst brand-trafik er også, at de er meget kendte fra tv-reklamer; herunder Harald Nyborg, JYSK og Bilka.

Derimod er Zalando, Jem & Fix og Saxo måske ikke lige så relativt synlige på de betalende tv-kanaler (trods de selvfølgelig også er at finde her). Derfor fylder deres unbrandede trafik også relativt mere for dem. Nogen vil endda sige, at deres unbrandede organiske trafik er essensen i deres succes online.

Eksterne faktorer - fra kriser til Temu

Det er ikke nogen hemmelighed, at eksterne faktorer som verdens kriser har haft impact på de makroøkonomiske forhold, leveringstid og nye konkurrenter i spillet.

Især sidstnævnte er relevant ift. den specifikke konkurrence danske virksomheder står overfor i dag. For selvom en e-commerce platform som kinesiske Temu ikke indgår i denne analyses top 100, er de stadig meget relevante at tage højde for.

Temu er nemlig blevet utroligt kendte for at levere stort set alle produkter man kunne tænke sig, billigt og med nem og gratis levering/returnering. Noget som på mange måder outperformer det danske marked og skaber en helt ny konkurrencesituation.

Vi har slet ikke noget imod konkurrence, men problemet med Temu er, at de ikke overholder de samme spilleregler, som danske og europæiske virksomheder bruger mange ressourcer på at overholde. Flere undersøgelser har vist, at mange af de produkter, som Temu sender ind til danske og europæiske forbrugere, er skadelige, og det burde ikke kunne lade sig gøre, hvis de overholdt reglerne. Konkurrence er fint, men det skal være på ens vilkår.

Niels Ralund
E-handelsdirektør, Dansk Erhverv

Som det understreges af Niels Ralund, er de uens spilleregler et problem, da det skaber udfordringer for danske virksomheder. Det er ikke blot på produktsiden, at Temu skaber udfordringer; Temus ads-budget løber op i flere milliarder kroner årligt, hvilket gør det svært for flere virksomheder at være med på de evigtstigende CPC-priser. Senest har Digital 2024-rapporten understreget, at CPC i 2023 er blevet højere, hvilket er skyld i pressede marketingbudgetter - da størstedelen af alle mennesker, som leder efter brands, produkter eller services benytter en søgemaskine.

SEO-performancen hos Temu halter imidlertid langt bagefter. Hvis vi kigger på organisk trafik hos Kinagiganten, trækker de blot 400 besøgende estimeret om måneden. Dette toppede med lige knap 1.900 estimerede besøgende organisk i begyndelsen af marts.

Organisk trafik for Temu, 6 måneder til dato (Kilde Ahrefs)

Derfor er det netop kun blevet vigtigere og mere værdifuldt at ligge øverst på de samme keywords organisk, så man slipper for at konkurrere med virksomheder som Temu og undgår de høje klikpriser.

Som et tillæg til Temu, har flere været ude efter dem, efter at en undersøgelse fra TIE viser, at 18 ud af 19 stykker af deres legetøj ikke lever op til EU-lovgivning, når det kommer til produktsikkerhed bl.a. brug af kemikalier.

Om denne form for viden i Europa er nok til at få forbrugerne til at vælge anderledes, er svært at vide. Med den nuværende succes Temu har, lader det ikke til det.

Hvis vi zoomer lidt ud fra de danske domæner, vil der dog være flere spillere, som er med til at tage af trafikken og de mange køb, som danskere laver (da vi danskere ligeledes godt kan lide at shoppe på udenlandske platforme). Her indgår store platforme som Shein og selvfølgelig Amazon også.

Omvendt når vi ser på europæernes - og især danskernes - forbrugeradfærd og søgeinteresser, er bæredygtighed noget, der betyder meget for os. Noget som fylder i vores købsvaner i dag, og som også kommer til at gøre det i fremtiden.

Hvis vi kaster et blik på de største tendenser (hentet fra Google Trends), som - med afsæt i nutiden - kan komme til at have en afgørende indflydelse på fremtidens landskab af webshops, springer tre tendenser især ud:

  • AI

  • Bæredygtighed

  • Betalingsløsninger

AI

Det er ikke nogen hemmelighed, at AI som enkeltstående ‘begreb’ har været grundlaget for transformation i mange brancher over det seneste år - og kommer fortsat til at være det.

I SEO er det en helt integreret del af indhold og optimering, og søgemaskiner som Google og Bing (og mange andre) kommer løbende med opdateringer, der med AI forbedrer søgemaskinen.

Men hvis vi også skal se på menneskers søgeadfærd, springer særlig ét term i øjnene over de seneste 5 år. Her er søgningen på fænomenet “ai shopping” steget markant. Et begreb der særligt afspejler muligheden for at have en AI assistent, der kender egne shoping-ønsker, og hermed hjælper gennem søgeadfærd at finde produkter, der matcher ens behov.

ai shopping google trend

AI shopping bliver i højere grad til en reel ting, i takt med udvikling af chatbots som Gemini og ChatGPT, samt Googles udvikling af SGE. Ligeledes findes der løbende flere muligheder i e-handel for at integrere chatbots på sit domæne, der kan agere shopping-hjælper. Noget der ser ud til at blive mere og mere relevant og forventeligt at arbejde med, hvis man vil være (og forblive) den største webshop inden for sin industri fremover.

Bæredygtighed

Bæredygtighed har været vigtigt for danskerne i en del år efterhånden. Men med fortsat mere synlighed fra medier - grundet klimaforandringer verden over - er dette også noget, der fylder i danskernes shopping-adfærd. Her er der i Danmark over de seneste 5 år kommet 60% flere søgninger på termer som “bæredygtig tøj”. Et adjektiv der generelt gælder mange industrier.

Betalingsløsninger

I et af vores tidligere recaps fra søgemaskinen, kunne vi berette om, at salget der gik gennem Shopify-webshops på Black Friday i 2023, var steget 22% YoY (og ramte hermed rekord).

Noget som eksperter især - udover en mere normaliseret efterspørgsel igen - tildeler betydningen af “køb nu, betal senere” fænomenet. Noget der gør køb hurtigere og mere tilgængeligt, og dette øger altså konverteringsraten.

I mange år har Zalando især været kendt for at have denne mulighed (en af de største webshops i årets analyse). Ser vi alene på en søgning som “klarna betaling” er den i Danmark over blot seneste år steget hele 60%(!). Her er Klarna en af de mest kendte betalingsløsninger, der er bygget på “køb nu, betal senere”-modellen.

Konklusion

Verden for e-commerce er ikke den samme, som den var for to år siden ved sidste foretaget analyse. De seneste to år har på mange måder været en ekstra stor prøve for e-handels-industrien, men som man siger “what doesn’t kill you makes you stronger” - eller i hvert fald mere "experienced".

Der er sket en ændring i top 100 med nye, der er kommet op, og andre der er gået ned. I top 10 ser vi dog stadig de største og mest kendte webshops, som også ser ud til at have investeret i stærke og bæredygtige SEO strategier.

Hver af dem har styrker, som kan - og måske bør - inspirere webshops landet over. Harald Nyborg tapper dels ind i en øget efterspørgsel, samt kombinerer sin SEO strategi med andre kanaler.

Jem & Fix og Saxo er eksempler på domæner, som har en utrolig stærk unbranded search performance - især Saxo har et inspirationsunivers af indhold, der er godt integreret i produkternes opsætning.

Matas, Elgiganten og ja alle de andre i top 10 formår ekstra godt at følge med i hvad der rører sig i landskabet, og får det omsat til konkrete actions, der løfter trafik.

Her er vigtige trends, som alle i toppen arbejder med, AI, bæredygtig forståelse samt et godt udvalg af betalingsløsninger. Noget som alle bør forstå og indarbejde i sin strategi.

2024 bliver dog et ekstra spændende år at følge, da udenlandske spillere tapper mere og mere ind i det danske marked og tager en del af forbruget. Hvor meget de kommer til at tage, kan vi dog ikke konkludere endnu.

Men hvis man ønsker at være med helt foran i konkurrencen - ikke kun blandt danske forbrugere men også blandt internationale - er det vigtigere end nogensinde at bygge en SEO strategi, der er konkurrencedygtig både i dag og i morgen.

Top 100’s performance giver en optimisme for dansk handel på nettet - men der er også flere faldgruber, der skal optimeres for.

Én ting er i hvert fald sikkert, og det er, at verden ikke står stille, og det gør top 100 heller ikke - eller dem lige bagved. Det bliver derfor meget spændende at følge dem alle på søgemaskinen i hele 2024 og årene frem.

Metode

Rapporten er udarbejdet af Arthur Hillgaard, Business Science Specialist og Thomas Bogh, CPO & Partner i SEO bureauet Bonzer.

I det følgende får du en gennemgang af metoden bag, og hvordan data er blevet indsamlet.

Udvælgelse af webshops

Analysen er baseret på 1.559 observationer, som alle er et domæne.

For at blive taget i betragtning til analysen har domænet være inkluderet på mindst en af følgende tre lister:

Derudover er det et krav, at virksomheden skal have en af følgende for at blive taget i betragtning:

  • Et dansk domæne

  • Eller en sprogversionering til dansk

Af ovennævnte årsager er en virksomhed som eksempelvis Amazon blevet udeladt, da virksomheden ikke har en side, der eksplicit henvender sig til det danske marked, omend mange danskere handler på Amazon ifølge Dansk Erhverv.

Dataindsamling

Følgende data er indhentet fra Ahrefs d. 13/03

  • Organic Traffic

  • Organic Traffic Value (USD til DKK kurs: 6,88)

  • Referring Domains

  • Domain Rating

Branded traffic er indhentet via Ahrefs d. 14/03. Denne metrik er estimeret ved at bruge brandets navn som partial match i Ahrefs’ Organic Keywords for domænet.

Følgende data er indhentet via PageSpeed Insights API d. 15/03. Alle målene er forsidedata.

  • First Input Delay Time (ms) (FID)

  • Largest Contentful Paint Time (ms) (LCP)

  • Cumulative Layout Shift (CLS)

CMS er målt løbende gennem Wappalyzer.

OBS: Ahrefs har d. 07/03 foretaget en større opdatering af deres søgeordsdatabase, som undervejs i analysen har skabt udsving i datapunkterne. Af denne grund er der muligvis datapunkter, der ikke kan reproduceres på bagkant af analysens udgivelse. Vi har dog undervejs taget hensyn til, at udsvingende ikke afgørende har påvirket udfaldet af analysen.

Det bør ydermere understreges, at Ahrefs er et estimeringsdataværktøj, hvorfor trafik-data fra Ahrefs ikke må forveksles med førsthåndsdata. Med andre ord er Ahrefs' resultater estimater og afspejler ikke nødvendigvis realdata.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.