Case

Sådan fik Sneakerzone 1400% flere organiske keywords i top 3

Kategori

ecom

Services

SEO, Digital PR

Konsulenter

Christian Nielsen

Claus Diedrichsen

Alexander Brandstrup

Nicklas Andersen

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Fremhævede pointer:

  • 300% stigning i organisk trafik på under et år

  • Over 1400% flere organiske keywords i top 3

  • 295% flere organiske visninger

Sneakerzone er en dansk webshop, der sælger mere 1000 forskellige sneakers med et særligt fokus på sneakers med høj efterspørgsel. Kendte sneaker-brands såsom Air Jordan, New Balance, Nike og Adidas har de seneste år oplevet en ekstrem efterspørgsel eller hype omkring deres nye kollektioner. Det betød at interesserede købere, der ikke nåede at få fingrene i et par, var nødsaget til gå på det private retail marked, hvor risikoen for falske produkter og andre typer af svindel var og er stor. At forhindre dette blev Sneakerzone’s vision, og de startede efterfølgende deres webshop, hvor købere altid er garanteret et 100% ægte produkt til konkurrencedygtige priser.

Savner I mere organisk trafik og flere konverteringer? Få en gratis skræddersyet SEO-analyse her

I foråret 2022 startede vi et samarbejde med Sneakerzone med fokus på brand synlighed (gennem organisk eksponering) og gode placeringer på udvalgte top-keywords relateret til kategorier og produkter. Derudover, havde Sneakerzone ugen forinden samarbejdets opstart skiftet domæne fra dinstore.dk til sneakerzone.dk - så hensigten med vores arbejde handlede samtidigt om, at genskabe niveauet værdien fra det tidligere domæne. I denne case, fortæller vi mere om SEO-arbejdet med Sneakerzone, og den udvikling der er sket på næsten 8 måneder efter opstart.

Enorm vækst i organisk synlighed

Da vi i april 2022 startede samarbejdet med Sneakerzone var et af hovedområderne, at skabe mere opmærksomhed omkring brandet. En metode til at monitorere udviklingen i denne målsætning er ved at se på, hvor ofte sneakerzone.dk bliver vist i Google’s søgeresultater (organiske visninger). Dette kan vi se ved hjælp af Google Search Console:

Infografikken viser udviklingen af månedlige organiske visninger af sneakerzone.dk. I første måned (april 2022)  af vores samarbejde med Sneakerzone blev deres side vist 199.101  gange i Google’s søgeresultater. Selvom den positive udvikling startede langsomt, så blev væksten i organiske eksponeringer stødt stigende henover sommeren og i slutning af november 2022 nåede Sneakerzone op på 588.454 organiske visninger. Antallet toppede på Black Friday (d. 25. nov) med over 37.000 visninger - på en enkel dag. Fra samarbejdets start til slut november ser vi en vækst på 295% på månedsbasis**.**

Eksponeringerne i Google’s søgeresultater viser effekten af SEO indsatsen og er et resultat af gode positioner (side 1)  på keywords med enorm søgevolume, billeder i image-packs og flere hundrede keywords i de 3 øverste positioner..

Raketstigning i keywords i top 3

Det estimeres, at de 3 øverste sider i Google’s søgerelsutater får omtrent 55% af trafikken på en given søgning. Det er derfor alfa og omega for websider, at have positioner i dette felt, hvis der skal skabes trafik.

Mangler I overblik over jeres SEO-situation og potentiale? Få en gratis skræddersyet SEO-analyse her

Ovenfor ser vi, at Sneakerzone havde 53 keywords i top 3, da vi indledte samarbejdet 15. pril 2022, til at have hele 747 keywords i top 3 i udgangen af november 2022. Det er en stigning på godt og vel 1400% på under et år.

Holistisk fokus på content

Udviklingen vi ser i organiske keywords med topplaceringer, er af resultatet et gentaget fokus på content produktion samt specifikke on-page optimeringer. I disse forløb, har vi sørget for at få implementeret relevante og keyword-optimerede tekster på samtlige kategorier. Disse tekster er så efterfølgende blevet tjekket op på, for at vurdere om de stadig matcher den definerede søgehensigt og om de stadig er “konkurrencedygtige” (dvs. hvor god og fyldestgørende teksten er sammenlignet med konkurrenters). Hvis der var plads til forbedringer, er disse blevet implementeret.

I den indledende content produktion såvel som de efterfølgende on-page optimeringer er der altid et fokus på at optimere mod et primært keyword og samtidig få inkorporeret relevante “long-tail” keywords for imødekomme både nuancerede og specifikke søgninger.

Organisk trafik tredoblet på under ét år

Organiske eksponeringer kan gøre meget for brandværdi og opmærksomhed, men en webshop er nødt til at have trafik for at kunne generere salg organisk. Da Sneakerzone i midt april 2022 startede samarbejdet med Bonzer, havde de en månedlig trafik på 2758 (målt i Clicks). Den 30. november 2022 målte vi en månedlig organisk trafik på 8968 - med andre ord; en stigning på 300%.

Den åbenlyse årsag til den eksplosive stigning i trafik er naturligvis bedre positioner på flere og større keywords. Da Sneakerzone kom direkte fra en domæne migrering var det dog altafgørende, at få de tekniske aspekter på siden til at spille. Både for at beholde værdien fra det tidligere domæne, men samtidig for at sikre at siden fremadrettet havde de tekniske forudsætninger for at kunne rangere godt på Google.

Sådan har vi arbejdet med Sneakerzone

Sneaker-markedet er et marked med utrolig stor efterspørgsel, især indenfor high-end modeller. Af den grund, er det også konkurrencepræget med både niche-virksomheder såsom Sneakerzone selv, der specialiserer sig i efterspurgte sneakers fra populære brands, og større virksomheder der har sneakers som en del af deres sortiment. Det resulterer i hård konkurrence om de øverste positioner på Google.

Strategien for Sneakerzone var derfor bygget på at styrke domænet holistisk og samtidig optimere indholdet mod forretningskritiske keywords og deres long-tail varianter.

Målrettet indhold på kategorisider

SEO strategien for Sneakerzone er i høj grad bygget omkring et content-marketing fundament; optimerede tekster til de største og vigtigste kategorier. Teksterne er ikke kun keyword-optimeret, men er samtidigt skrevet for at belyse det unikke ved Snakerzone, og produkterne de fører i webshoppen. Hertil har der været et fokus på at implementere relevante interne links til andre relevante produkter og kategorier, der sørger for at brugerrejsen bliver intuitiv og med et kommercielt formål.

Kategoriteksterne er i flere omgange blevet genbesøgt for at vurdere, om de stadig matcher søgehensigten præcist, og om de er konkurrencedygtige. Med andre ord er alle optimeringsmuligheder blevet nøje undersøgt og eksekveret på.

Digital PR

Som del af en større online branding strategi udgav vi en artikel om skaberne bag Sneakerzone. Formålet med denne indsats var naturligvis først og fremmest at give et bredere kendskab til Sneakerzone, og hvordan virksomheden blev til. Samtidigt, var hensigten at skabe stærke og relevante links til sneakerzone.dk. Stærke links til domænet kan øge dets autoritet i Google’s øjne og kan derfor være enormt vigtigt for, hvordan Google vælger at rangere sider.

Med presseindsatsen formåede vi få artiklen delt i følgende online medier:

  • BizzUp

  • Dontt

  • Marketconnect

  • Fyens Stiftstidende

  • Ugeavisen Odense

  • Detailwatch

  • Dagens

Skal I være vores næste succes-case? Start med en gratis skræddersyet SEO-analyse her

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.