Klient
Ditur
Kategori
ecom
Services
SEO, Content Marketing, Digital PR
Konsulenter
Mikkel Rathsach
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Fremhævede resultater:
Stigning i keyword-indekseringer: 69.25%
Stigning i organisk trafik: 120.86%
Stigning i konverteringer fra organisk trafik: 222.28%
Der er mange nuancer i arbejdet med SEO og ikke to kundeforløb er ens. I Bonzer gør vi derfor en stor dyd ud af at skræddersy og tilpasse alle kundeforløb, så strategien understøtter vores kundes specifikke ønsker samt deres generelle forretning og udvikling.
Ditur.dk er her et godt eksempel på, hvordan en skræddersyet SEO-strategi har spillet sammen med kundens ønsker. Ditur.dk har været i eksplosiv vækst, og på bare fire måneder har de indtaget 61.24% flere keywords på placering 1 i Googles SERP. Ditur.dk befinder sig derudover på et stærkt konkurrencepræget marked, hvilket gør deres organiske vækst endnu mere imponerende.
Den vilde vækst er produktet af et godt samarbejde og er et fremragende eksempel på, hvordan et latent organisk vækstpotentiale kan indfries på meget kort tid med et strategisk SEO-arbejde.
Et solidt content-grundlag på siden - og herunder en succesfuld presseindsats - har ført til en enorm organisk vækst i keywords, øget organisk trafik til siden og dertil en markant stigning i synlighed på Google målt i impressions. Presseindsatsen og dertilhørende resultater vil vi komme ind på længere nede. Men lad os tage et kig på den udvikling Ditur.dk har oplevet den seneste tid:
Stigning i organiske keywords på side 1 (og generelt)
Stigning i månedlige organiske visninger
Stigning i organisk månedlig trafik
En succesfuld presseindsats
Men først og fremmest vil vi gerne introducere hovedpersonen i casen, nemlig Ditur.dk.
Ditur.dk er en webshop, der forhandler et kæmpe sortiment af ure primært, men også smykker og accessories fra et hav af forskellige brands.
Ditur.dk blev skabt på baggrund af mantraet: “Alle har ret til et ur, der ligner en million uden at koste en.” Virksomheden blev stiftet i 2014 og skulle vise sig at blive en iværksættersucces på bare få år. De jyske tvillingedrenge Mikkel og Kasper Dissing, som står bag og er indehavere af virksomheden, har vækstet forretningen til at have en omsætning på 100 + mio. kr. i 2020.
Derudover valgte de i 2020 at se udover Danmarks grænser og satse på andre markeder. Det har resulteret i en entré på det norske marked i form af en norsk webshop med samme brandnavn: Ditur.no.
Derudover er Ditur.dk et brand, som mange kender fra DR-programmet “Løvens Hule”, da Dissing-tvillingerne I efteråret 2019 fik en investering fra løverne Jesper Buch og Jacob Risgaard.
Ditur.dk befinder sig på et konkurrencepræget marked, hvor der er kamp om kunderne - helt ned på produktniveau. Det var derfor et naturligt skridt for Ditur.dk at komme i gang med SEO-arbejdet, så de kunne arbejde med deres organiske vækst og ikke mindst synlighed ift. konkurrenter.
Lad os dykke ned i de organiske resultater, vi har skabt i samarbejde med Ditur.dk - og ikke mindst vejen derhen.
Synlighed på Google handler i bund og grund om at rangere på relevante keywords på Googles side 1. Mere synlighed på Google (altså flere relevante keywords på gode placeringer på side 1) kan for en webshop betyde en reel stigning i konverteringer og salg, da siden opnår en højere CTR (Click-Through-Rate).
Fundamentet for at opnå bedre rangeringer er i de fleste tilfælde et solidt contentgrundlag, der møder search intent, som kan generere både keywords og rangeringer på Google.
Lad os tage et kig på udviklingen i keywords for Ditur.dk (i alt og på side 1):
Det SEO-mæssige udgangspunkt for SEO-arbejdet var en total sum på 4,380 organiske keywords og heraf 700 på side 1.
Det var bestemt ikke et dårligt udgangspunkt for en webshop, men målt mod konkurrenterne på daværende tidspunkt, var det ikke et tilstrækkeligt grundlag for at øge hverken organisk trafik eller sidens synlighed.
En stor del af forløbet er derfor gået med at skabe et solidt contentgrundlag på siden. Denne strategi har båret frugt og de organiske keywords voksede derudaf efter content var lagt live på siden. Der har været fokus på at ramme keywords, hvor søgehensigten er købsorienteret.
Nu, blot fire måneder efter opstart, har Ditur.dk 7,413 keywords på Google, hvilket er en stigning på 69.25%. Det har derudover resulteret i flere keywords på side 1 - fra 700 til 971, hvilket udgør en procentvis stigning på 45.66%.
Organiske visninger - eller impressions - betyder kort fortalt, hvor mange brugere, der er blevet eksponeret for din side i deres søgeresultater på Google.
Når en side har flere organiske keywords, er det en naturlig afledt effekt, at der sker en stigning i visninger på Google, da flere vil blive eksponerede for søgeresultater på side 1. Her ses stigning i visninger på Google fra opstarten af samarbejdet.
For at se udviklingen relativt til samme periode sidste år, kan man nedenfor se dette illustreret (hhv. solide streg, som er udviklingen fra d. 15. oktober 2020 - d. 15. januar 2021 og den stiplede streg, der udgør samme periode i 2019). Organiske visninger er faktisk steget med hele 111.32% i perioden 15. oktober - 15. januar i 2021 - sammenlignet med samme periode sidste år.
Mere synlighed på Google er grundlaget for mere trafik til en side. Og det er derfor heller ikke så underligt, at trafikken til Ditur.dk er skudt i vejret på rekordtid. Faktisk er den organiske månedlige trafik steget med 120.86% siden starten af forløbet i september 2020.
For at være sikker på, at udviklingen ikke er sæsonpræget, har vi sammenlignet perioden med samme periode sidste år, som viser at der er sket en stigning på 142.57%.
Den store stigning i organiske keywords samt den organiske trafik har bidraget til, at Ditur har overhalet de fleste af sine tætteste konkurrenter på netop disse parametre. Derudover har udviklingen også resulteret i en stigning i konverteringer fra organisk trafik (222.28% i perioden september 2020 - december 2020 sammenlignet med samme periode sidste år).
I forlængelse af den ambitiøse content-strategi, kiggede vi ind i, hvordan vi kunne tilpasse vores SEO-strategi til Ditur.dks øvrige forretningsudvikling.
De stod på daværende tidspunkt overfor en udvidelse af forretningen til Norge med den norske version af den danske webshop (Ditur.no). Vi vurderede, at der lå der en stor nyhedsværdi i denne forretningsudvidelse og lavede derfor en presseindsats med formålet, at få medier til at bringe historien og dermed drive organisk trafik til siden, skabe brand awareness og samtidigt forsøge at generere links til siden.
Presseindsatsen blev en succes, og historien blev bragt på 6 forskellige medier og gav 2 stærke links til siden. Finans var blandt de medier, der bragte historien.
Strategien er bygget på en ambitiøs content-plan, som er eksekveret i samarbejde med Ditur.
Med et stort produktsortiment på et konkurrencepræget marked, er det vigtigt at rangere på keywords, der er relevante for forretningen. Men i dette tilfælde var det nødvendigt at satse bredt, for at opnå den ønskede udvikling ift. konkurrenterne på markedet. Det har været vigtigt at ramme den helt rigtige search intent på de keywords, vi har arbejdet med, for at skabe forudsætningerne for at det kunne komme til at rangere.
Derudover har vi rådgivet på optimering af Ditur.dks blogunivers, så det i højere grad møder search intent og understøtter deres produktsortiment. Det solide content-grundlag på siden har bidraget til en markant stigning i organiske keywords på side 1, en reel overhaling af konkurrenterne og det har også haft en positiv effekt på konverteringerne fra organisk trafik.
Når man arbejder med SEO, skal det tekniske fundament være på plads. Det er vigtigt, at Googles søgemaskiner kan læse en side korrekt. En side der har det rette tekniske grundlag for at arbejde med SEO - har et bedre udgangspunkt for at rangere. Vi har rådgivet Ditur.dk på en mere SEO-venlig struktur på siden. Selvom det ikke har skabt direkte resultater, har det været en afgørende komponent for sidens udvikling.
Derudover har vi løbende rådgivet og eksekveret på klassiske SEO-elementer. Herunder intern linkbuilding, metadata, longtail keyword optimering osv. Det er selvfølgelig en proces, der fortsætter, da der altid kan optimeres. Du kan læse mere om vigtigheden af - og de forskellige aspekter af linkbuilding her.
Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.