blog

/

Analyser

/

0 min read

De 50 største danske SaaS virksomheder på Google

SaaS står for "Software as a Service" og indeholder nogle af de hurtigst voksende virksomheder i Danmark. Med sit afsæt i internettet, er SaaS virksomhederne bygget til at kunne have en uendelig kundebase. Af samme årsag er netop disse virksomheder blevet nogle af de mest interessante for investorer verden over.

Med et kig på Danmarks største SaaS virksomheder kan vi derfor også se flere organisationer, som har haft ekstra interesse på rekordtid. Det gælder herunder Dinero, Pleo og Contractbook, hvor sidstnævnte har modtaget massiv investering fra Google selv.

Så hvordan er disse virksomheder kommet så hurtigt til tops, når vi går i dybden med den organiske synlighed? Hvad kan de, som andre ikke kan?

Vi har undersøgt fællesnævnerne blandt Danmarks 50 største SaaS virksomheder inden for SEO.

Hvem er de 50 største?

Med hjælp fra Crunchbase er vi fundet frem til Danmarks SaaS virksomheder og analyseret os frem til de 50 største baseret på den månedlige trafik, som kommer ind fra Google (organisk).

Hermed finder vi frem til følgende 50 virksomheder, hvor e-conomic.dk skiller sig ud som nummer 1 med +250.000 i månedlig organisk trafik.

Hvad der især er interessant er den hastighed, som virksomhederne har vækstet med og sammenhængen med trafikken i Google.

Normalt er søgemaskineoptimering mere et maraton end et sprint. Alligevel har de største SaaS virksomheder haft en utrolig stærk udvikling i synlighed, hvilket har ligget til grund for ekstra opmærksomhed.

Blandt top 50 er eksempelvis Contractbook at finde, som vi i samarbejde med har hjulpet til tops i søgeresultaterne. Noget, som både har gjort dem ekstra attraktive for kunder og investorer.

Den kan læse mere om casen her.

Gennemsnit på de essentielle metrics

Der er ingen tvivl om den styrke, som de top 50 SaaS virksomheder har. Men hvordan det ser ud målt på nogle af de mest essentielle SEO-metrics, har vi undersøgt endnu nærmere.

Vi ser her, at den gennemsnitlige trafik er på 42.073 månedligt besøgende, hvilket er en del fra de +250.000, som economic.dk har. Derudover er det langt fra den gennemsnitlige trafik, som top 100 danske e-commerce butikker har.

I januar 2022 lavede vi en undersøgelse af top 100 danske e-commerce virksomheder på Google, og her var den gennemsnitlige månedlige trafik på +440.000, hvilket altså er mere end nummer ét SaaS.

Med andre ord er SaaS industrien i en helt anden boldgade inden for søgetrafik, hvilket i høj grad kan skyldes flere nicheområder og langt færre sider pr. domæne. En e-commerce side har typisk mange produkt- og kategorisider, som kan trække ekstra meget trafik ind, når potentialet udleves.

Også branded trafik har et langt mindre gennemsnit end e-commerce med 4.866 søgninger på brand-navne om måneden i top 50. Dette er dog kun én sammensætning af brand-søgninger. E-commerce er her på 92.877, hvilket er iøjenfaldende endnu engang.

Den mindre score kan dog skyldes, at brand-søgninger er noget af det, som tager længst tid at opbygge over tid. Mange e-commerce butikker er også kendt fra den fysiske verden, samt har gennemsnitligt en længere levetid bag sig (altså de har været her i længere tid).

Til gengæld er SaaS virksomhederne nogle af dem, som er stærkest, når det kommer til links. Men en gennemsnitlig domain rating på 63, viser det en tydelig styrke, som også overgår e-commerce på 55.

Da SaaS bygger på sin digitale synlighed, er det tydeligt at se, at de helt store har kørt en succesfuld linkbuilding. Har har top 50 i gennemsnit 7.541 links pegende på domænet, hvilket er mere end dobbelt så meget, som det vi ser i toppen af e-commerce.

Nu handler det dog ikke kun om mængden af links. Men da domain rating bygger på både styrke og mængde af links, så fortæller det os, at top 50 SaaS har anskaffet stærke links. Links som typisk har et større touch af digital PR bag sig, og hvor medierne er kendte.

Top 10: Sådan klarer de bedste af de bedste sig

Vi har zoomet ind på top 10 for at se, hvad de helt store har til fælles med hinanden.

Generelt er det forskellige typer af systemer, hvor den absolutte top domineres af regnskab som emne.

Ellers har vi Imotions (research i form af behavioural tracking), Falcon (en marketing platform), Captureone (fotoredigering), Milestone (videoovervågning), Simplesite (CMS), Podio (CRM), Forecast (projektstyringsværktøj) og Planday (HR). Så ja, et bredt udvalg af forskellige kategorier.

Marketing og HR dominerer på kategorier

Det giver måske sig selv med marketing som øverste kategori i top 50. For når man arbejder i marketing, er afsættet allerede stærkt i digital marketing og dermed SEO.

Derudover performer HR værktøjerne især godt samt regnskab på en 3. plads.

Dette afspejler især også toppen af top 50, hvor vi bl.a. finder e-conomic.dk, Dinero, Podio og Forecast. Fælles er for dem, at det bygger på software, som er bredt brug for.

Et keyword inden for at være blandt toppen er derfor at have udviklet en software, som rammer en bred målgruppe, hvilket derfor også giver et større trafikpotentiale.

Core Web Vitals performance: FID i top, mens LCP halter efter

Da Core Web Vitals har fået en afgørende betydning for søgeresultater, er dette naturligvis en score, der er værd at se på. Her ser vi - ligesom med e-commerce - at FID (First Input Delay) er 'god' for de store SaaS virksomheder. Dette er en score, som beregner tiden fra hvornår en bruger lander på siden, til at man kan interagere med siden.

Generelt har de fleste virksomheder været gode til at styrke sig på FID, hvorfor Google har valgt at gøre denne score mere avanceret fremover.

Generelt viser SaaS virksomhederne sin styrke på Core Web Vitals. Dog hvis man skal se sig kritisk, halter scoren mere på LCP (Largest Contentful Paint). Dette er en score, som udtrykker sig gennem hastigheden i sekunder det tager før, at en sides tekst eller visuelle elementer er færdig-loadet.

Sammenligner vi med e-commerce scoren, er SaaS virksomhederne altså generelt teknisk stærkere på Core Web Vitals.

CMS valgene favner flere store navne

CMS (Content Management System) er betegnelsen for de systemer, som hjemmesiderne er bygget i. Her er det værd at lægge mærke til, at selvom SaaS virksomhederne kan betragtes som mere 'tekniske', vælger mange at gå med mere simple løsninger som WordPress.

Udover Wordpress ser vi også Umbraco, Gatsby (headless CMS miljø) og Webflow, som er cutting edge.

Det er yderligere interessant at se den populære brug af HubSpot CMS Hub. For udover at kunne levere CMS, er HubSpot også et meget hyppigt benyttet CRM. Her kan der være en forbindelse, hvor virksomhederne ønsker at have de to systemer samlet.

Kun 5 virksomheder har mere end 100.000 besøgende

Ud af 50 største SaaS virksomheder på søgemaskinen, har kun 5 af dem mere end 100.000 månedligt besøgende organisk. Disse er e-conomic.dk, Dinero, Imotions, Falcon og Capture One. Disse virksomheder står altså for 60% af den samlede trafik i top 50.

Over halvdelen af virksomhederne har således under 20.000 i månedlig organisk trafik, hvilket indikerer en branche med mange specifikke mål, som ikke altid er universelle.

Traffic value: Så meget sparer de største med SEO

Traffic value er et tal, som fortæller os, hvor meget den organiske trafik er værd i ads. Altså hvor meget den organiske trafik havde kostet om måneden, hvis man skulle have købt trafikken gennem betalte annoncer (PPC).

Her ser vi, at SaaS virksomheden med den højeste PPC er Dinero med 1.146.250 kr. Samtidig er det også den eneste side med over 1 mio. i traffic value. Set ud fra et annonce perspektiv, er det altså Dinero's trafik, som er mest værd.

Traffic value giver os dels en indikation om konkurrence og dels om værdien af den passive trafik. Derfor ser det ud til, at de helt store SaaS virksomheder har en stor besparelse med organisk trafik, som omvendt er vundet gennem SEO.

Brandtrafik er ikke lige så udslagsgivende

Med bred synlighed på søgemaskinen, vil den brandede trafik typisk følge med. Denne sammenhæng ser vi dog ikke i lige så høj grad på SaaS, hvor det varierer meget. Modsat e-commerce med korrelations-koefficient på 0,99, har SaaS virksomhederne nemlig 0,13 i score.

Generelt ser vi, at branded trafik ikke er lige så udslagsgivende for SaaS-virksomheder, der i højere grad vinder terræn på service-søgeord.

Det opmærksomme øje ser også, at "dinero" og "forecast" ikke har global branded trafik. Årsagen til dette er, at disse navne har andre betydninger globalt set. Derfor bliver disse typisk søgt på i anden sammenhæng, hvorfor det ikke har været repræsentativt for denne oversigt.

Ser vi dog på antal månedlige brandsøgninger globalt, er Podio at finde helt i toppen med 123.000 søgninger.

Opsummering

SaaS virksomheder bygger typisk på et stærk teknisk grundlag. Dette afspejler sig i SaaS SEO vækst.

Her er det tydeligt at se, at fundamentet inden for områder som Core Web Vitals og linkbuilding er store styrker sammenlignet med e-commerce branchen.

Omvendt er trafikken ikke lige så høj, da ovenstående SaaS på mange områder henvender sig til flere niche-områder, samt er 'unge' virksomheder.

Hvad vi dog kan se er, at de 50 største SaaS virksomheder, har en stor vækst til fælles, som har medført store investeringer. Noget som har skabt genlyd i industrien.

Nu er spørgsmålet så, hvem de næste store spillere er? Hvem den næste danske unicorn er?

Hvis du selv arbejder inden fro SaaS området, er det i hvert fald sundt at gøre en status. Her kan vi hjælpe dig med at lave en dybdegående SEO analyse af forretningen, samt hvad potentialet er. Herfra kan vi vurdere, hvad der skal til, for at du kommer til tops.

Metode

  • Analysen er foretaget ved hjælp fra egne undersøgelser samt indsamling af data.

  • SaaS-virksomhederne er fundet via Crunchbase, og er virksomheder med en dansk adresse.

  • Virksomheder er taget med hvis en del af deres tjeneste foregår på den traditionelle SaaS-model (Derfor virksomheder som Veo, Rokoko og Easypark kommer gennem nåleøjet).

  • Data er blevet indsamlet flere steder fra, herunder gennem SEO-værktøjet Ahrefs.com.

  • For brandsøgninger er der kun brugt ét brand keyword for hver, der identificeres som det primære. Samlede brandsøgninger vil derfor typisk udgøre en del mere samlet.

  • Trafikken er kun en estimation baseret på keywords (søgeord) og placeringer.

  • CMS er identificeret gennem WhatCMS API.

  • Core Web Vitals score er simuleret data hentet gennem PageSpeed Insights API.

Noter og opdateringer

  • Da Crunchbase-data ikke var helt opdateret, har vi nu gjort plads til danske regnskabs-virksomhed Billy på 13.-pladsen - det betyder til gengæld at vi siger farvel til Plecto på listen.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover har han også undervist i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.