Privatlivspolitik
Privatlivspolitik
CASE

Diversificeret content marketing strategi giver pote hos Contractbook

Diversificeret content marketing strategi giver pote hos Contractbook
482% Stigning i månedlig organisk trafik
1288% Stigning i konverteringer fra organisk trafik
90,1% Udvikling i organiske keywords på side 1
397 755
122% Udvikling i Domain Rating
22 48

Helt tilbage til starten af 2018 indledte Contractbook og Bonzer et samarbejde. Et samarbejde der på trods af et par år på bagen stadig er i rivende udvikling og med stigende ROI.
Dengang i 2018 var vi begge unge virksomheder og sammen har vi været på en vækstrejse, som vi før har skrevet om i et tidligere blog post her.

Der er sket meget siden sidst, og en af de mest bemærkelsesværdige ting må være den kapitalindsprøjtning på 3,5 mio. € Contractbook modtog af Google’s AI-fond ‘Gradient Ventures’ i november 19. Den kan du læse mere om i TechEU og Silicon Republic.

Det er lidt af historien bag denne vækst vi gerne vil løfte sløret for nu.

Hvad er der sket siden sidst?
I denne case fokuserer vi på væksten Contractbook har oplevet med SEO det seneste år; august 19 – august 20. Vi vil gå i dybden med SEO-strategien og det konkrete arbejde, der er lavet i perioden.

Før vi indskrænker os til kun at snakke om Contractbook’s vækst det seneste år, vil vi først give et indblik i trafikken til siden fra starten af samarbejdet til nu:

Hvem er Contractbook?

Før vi dykker længere ned i strategien, så lad os lige få præsenteret casens hovedperson først. For hvem er Contractbook egentlig?

Contractbook er en SaaS virksomhed, som sælger en software, der kan håndtere, redigere og arkivere kontrakter. Her har man som virksomhed og privatperson mulighed for at benytte sig af virksomhedens store udvalg af kontraktskabeloner, samtidig med at det er muligt at finde informationer om juridiske begreber og lignende.

Derfor har det selvfølgelig været en del af SEO-strategien at få Contractbook til at rangere på kontrakter generelt:

Overordnet udvikling

Da vi startede samarbejdet med Contractbook i marts 2018, var der ikke kommet gang i den organiske trafik endnu. Det skete først i september, 7 måneder efter samarbejdets start.

Årsagen til, at det først sker i september er, at Contractbook ikke havde haft det som en prioritet at investere i content marketing så tidligt. Og som helt nyt domæne tager det tid og hårdt arbejde at opbygge sin autoritet hos Google. Og netop et domænes autoritet er en af de faktorer Google kigger allermest på, når algoritmen skal vurdere, hvilket resultat, der er mest troværdigt.
Men gode ting kommer til den, der venter (og arbejder hårdt 😉 ) og det ses i nedenstående grafer, hvor stigningen i trafikken har holdt en høj kadence.

Udviklingen i organisk trafik for contractbook.co
Udviklingen i organisk trafik for contractbook.com

Siden samarbejdet startede er domænet skiftet fra contractbook.co til contractbook.com. Den vellykkede migregering, der er fundet sted mellem de to domæner hvordan trafikken fra .co domænet er blevet ført videre til .com versionen ses tydeligt på de to grafer ovenfor.

Content-strategier som rammer flere søgehensigter

Foruden vores holistiske optimering af siden, som indebærer teknisk SEO og linkbuilding, har vi været med til at lave en content marketing strategi, der skulle bringe kontinuerlig relevant trafik, der kan måles på antallet af konverteringer.

OBS! Ved nedenstående eksempler er der kun taget udgangspunkt i den danske side.

Content marketing strategien indeholder b.la. disse elementer:

Ordbogen

Dette er et område, hvor brugeren kan blive klogere på forskellige fagtermer inden for den juridsk og tekniske verden. Meningen med dette ordbogs-universet var, at skabe et opslagsværktøj, som skulle beskrive definitioner af begreber.

Effekt: 1.735 organiske keywords som rammer nogle meget fagspecifikke termer og dermed også potentielle kunder.

Skabelon-universet

Med dette område er det muligt at fange potentielle kunder ved at gøre det muligt at arbejde med gratis skabeloner. Hensigten bag universet er at brugerne skal arbejde direkte i Contractbooks system og herigennem kan se de fordele, der kan være ved at arbejde med disse følsomme data på en sikker og effektiv måde.

Effekt: 96 organiske keywords på side 1 af Google, der rammer en search intent, der har stor forretningsværdi for Contractbook.

Blog-universet

Contractbook har fået en ny blog på deres engelske side. Her postes der ugentligt content indenfor kategorierne; Compliance, Tech & Software, HR og Sales.
Alle blogindlæg er keyword-optimerede og del af den større content marketing strategi.
Vi har hjulpet Contractbook med at bygge frameworket for bloggen og fundet eksterne writers, der er ekspert på hver deres område.

Det er svært at komme udenom målbare KPI’er, når vi snakker digital marketing, og det har selvfølgelig også været et fokus for samarbejdet, at SEO-arbejdet kunne måles.
Derfor tager vi nu et kig på 4 af de KPI’er, der har været vigtigst i denne case:
– månedlig organisk trafik
– månedlige organiske konverteringer
– Antal keywords på side 1
– Domain Rating

Stigning i månedlig organisk trafik

Øget trafik er et oplagt KPI at måle, når man arbejder med SEO. Det er dog vigtigt at have i mente, at det skal være relevant trafik, der kommer ind.
Det kan man måle ved at få indarbejdet bløde konverteringer og opsætte tracking på disse. På den måde kan man få et indblik i om trafikken er relevant.

Effekt: På et år er trafikken vokset med 60 % og den er fortsat stigende.

Stigning i konverteringer fra organisk trafik

Ved at indarbejde content upgrades som gratis skabeloner, kan organic være en kanal, der kan bidrage pænt til det samlede antal konverteringer.

Effekt: På et år er Contractbooks vigtigste konvertering vokset med 1288%

Udvikling i organiske keywords på side 1

I dag rangerer Contractbook med 755 keywords på side 1 af Google.
Det betyder, at Contractbook i dag får en solid mængde kontinuerlig trafik, som ikke løbende koster distribueringspenge.

For et år siden var tallet 397, og vi ser en mere eksplosiv vækst nu end nogensinde før. Det er en vækst i keywords på side 1 vi forventer vil stige i samme høje tempo, eftersom de nye content-universer stadig er relativt nye for Google.

Da vi startede var der 4 keywords på side 1, og der begyndte for alvor at ske en stigning små 7 måneder senere i september 18. Det er en typisk tidshorisont, når man skal have en i Google’s index ukendt side højt i søgeresultaterne.

Udvikling i Domain Rating

En stor del af årsagen til Contractbooks success på Google kan tilskrives de linkende domæner, der peger ind til contractbook.com.

I dag linker 322 relevante og stærke domæner ind til siden. Det er et fælles resultat af vores linkbuilding indsats og Contractbooks forståelse for vigtigheden af links i omtale.

Tak fordi du læste med

Det var lidt om, hvordan Contractbook bliver atter ved med at sætte akub i deres organiske tilstedeværelse på Google.
Casen beviser, hvordan et grundigt stykke analyse- og strategiarbejde kan lægge det rette fundament for en eksplosiv vækst, der er kommer for at blive.
Vi glæder os til at se, hvor Contractbook er henne om endnu et år!

Bonzer er next level s****!

Professionelle , passionerede , resultatskabende, sultne, nytænkende og dygtige kommunikativt.

Alt i alt et hyper effektivt selskab som jeg 100% stoler på smadre statistikerne for hvad der er muligt at opnå inden for det de kører for os!

Viktor Heide, Contractbook

Skal jeres virksomhed være vores næste case?

Få en SEO analyse

Vores kunder får ikke bare placeringer og trafik.

De får konverteringer.

Gratis SEO analyse