Hos Bonzer fik vi i starten af 2018 Contractbook som kunde. Vi arbejder med SEO og SEM, og resultaterne er så gode, at det er værd at uddybe i en case.

Hvem er Contractbook?

Contractbook er en SaaS platform til kontrakthåndtering, hvor man kan udforme, underskrive og opbevare alle sine kontrakter. De sælger B2B og har primært været rettet mod små og mellemstore virksomheder. Senest har de dog også lanceret en digital platform til advokater, men det er en anden sag.

Hvem er Bonzer?

Bonzer er et Online Marketing Bureau, der har fokus på søgemaskiner. Vi er eksperter i Søgemaskineoptimering (SEO), og Søgemaskinemarketing (SEM).

Vi arbejder med ambitiøse virksomheder, der gerne vil vækste effektivt og datadrevet.

Målet med samarbejdet

Vores overordnede mål da vi indgik samarbejdet, var at hæve antallet af sign-ups og mindske CAC markant. Det gør vi med Google Adwords og SEO.

Vi har på Google Adwords fronten reduceret CAC med ca. 58%, og med SEO har vi øget den månedlige organiske trafik med 529%.

Kæmpe vækst på SEO fronten

Hos Bonzer er vi som mange bekendt, specialiseret indenfor SEO og Google generelt. Vi så derfor dette som en yderst interessant case, da Contractbook selv havde en masse ressourcer til at samarbejde om denne opgave.

Vi havde allerede i starten af samarbejdet en idé om at SEO ville passe ekstremt godt til Contractbook’s acquisition strategi. Det skyldes at de opererer i en branche hvor der er ekstremt mange søgninger på hhv. kontrakter, paragraffer og generelle juridiske udtryk. Alle disse søgninger, har ydermere en meget høj business value, da det kan være virksomheder der leder efter en kontraktskabelon. Vi forventede derfor en høj konverteringsrate på disse søgninger der matchede Contractbook’s kartotek af skabeloner (som er virkelig cool).

De havde altså allerede en lang række landingsider, og vigtigst af alt, en masse content.

Vores opgave var nu at sørge for at dette content blev indekseret korrekt, så der genereres trafik (og konverteringer).

Alt i alt, så er Contractbook et super fedt SaaS værktøj, og SaaS og SEO har historisk set altid gået godt hånd i hånd, da de besøgende hurtigt og nemt kan oprette en bruger, og komme i gang.

Som det kan ses nedenfor, så har resultatet indtil videre været en stigning i organisk trafik fra 590 til 3.121. Det skal dertil også nævnes, at denne trafik kommer fra yderst relevante keywords med meget høj business value.

Én ting er at der kommer meget organisk trafik ind, men det skal også konvertere. Her har Contractbook været ekstremt gode til løbende at splitteste landingpages, teste nye CTA’er, og hele tiden opdatere hele setup’et for at opnå den bedste konverteringsrate.

Vi har skabt denne succes ved at lave dybdegående keyword analyser løbende, sørge for at content opfylder de “kriterier” som vi hos Bonzer arbejder ud fra. Ydermere, har vi sørget for at løfte domænets styrke med kvalitativ linkbuilding.

Alt dette er gået ekstremt hurtigt grundet Contractbooks samarbejdsvillige tilgang til hele projektet, og de ressourcer der er blevet allokeret til SEO generelt.

Som det fremgår nedenfor, er SEO lige nu den markant bedste kanal i forhold til Acquisition. Nedestående er data fra Oktober alene, hvor SEO har skabt 127 sign-ups, hvilket altså udgør 38% af al Acquisition. Herefter kommer Adwords med 19%.

Adwords er blevet profitabelt og skalerbart

Som noget af det første, da vi overtog Adwords-programmet, startede jeg med at rekonstruere kampagneopsætningen, så vi i stedet for at byde med en CPC-model, nu byder med en CPA model.

Det vil sige, at vi har bygget et framework, hvor vi har en CPA målsætning på et givent beløb, og programmerer det så Google leverer konverteringer omkring denne CPA.

Det første “problem” ville selvfølgelig være volumen, da vi skulle reducere CAC med mere end 50%. Det giver sig selv, at vi ikke kunne fortsætte med at have samme placeringer på de store keywords.

Det vi gjorde, var at øge mængden af Ad Groups og keywords med 1000%, så vi nu byder på mange, mange flere keywords, og derefter lader Google sortere, hvilke der konverterer til vores ønskede CPA, og hvilke der ikke gør.

Målsætningen var selvfølgelig stadig at rangere på de “store og dyre” keywords. Først skulle vi dog overbevise Google om, at vi konverterer rigtig godt på landingsiderne, og at vi gerne vil betale for en stor volumen.

Nu kan Adwords altså skaleres op med en fortsat lav CPA, uden at vi skal bekymre os om for høj CPC, og CTR%.

Et eksempel

Contractbooks SEO er bygget op omkring Kontraktguiden, som er en wiki med artikler om forskellige kontrakttyper og juridiske begreber, der har med kontrakter at gøre. Et af det bedst performende keywords er lige nu er “Låneaftale”, som er et godt eksempel på samspil mellem Adwords og SEO.

Vi har en meget meget lav CPA på Adwords annoncen, og ranker nr. 1 begge steder. Dette skaber troværdighed og tryghed hos den søgende.

Hvad siger Contractbook selv?

“Med Bonzers hjælp og vejledning har vi fået styr på det tekniske SEO-setup og vi er meget imponerede over den måde, de har organiseret vores Adwords. De er altid til rådighed, og øser gerne ud af deres viden.”

– Viktor Heide, COO & Co-Founder hos Contractbook

Opsummering

Et samarbejde af denne kaliber, kræver et stort engagement fra begge parter, men det tjener sig ind mange, mange gange igen.

Google er et ekstremt stærkt værktøj når det kommer til B2B-marketing. Det er meget svært at forestille sig en case, hvor man ikke har overskud på sin investering på den lange bane.

Vi glæder os til mange flere måneder og år, hvor vi skal vækste Contractbooks performance på Google.

Hvis du gerne vil have en uforpligtende strategisamtale med os, så vi kan vurdere om vi kan skabe succes for jeres forretning, kan du booke et strategimøde her