blog

/

Analyser

/

0 min read

Top 50 SaaS virksomheder: Sådan performer de på Google (2024)

Du får her en gennemgang af de 50 største SaaS virksomheder på Google i 2024. En årlig analyse, der tager dig igennem de bedst præsterende “Software as a Service” virksomheder i Danmark.

SaaS industrien dækker over nogle af de største og moderne virksomheder, der er i nyere tid har vokset sig frem og overtaget uendelige kundebaser.

Som begreb står SaaS for "Software as a Service", og har på mange måder skalering indbygget i sin DNA.

En industri som hvert år står for mange mange milliarder $ i omsætning, og som i 2024 forventes at skabe en global omsætning på 317,55 milliarder $.

Men hvordan har SaaS virksomhederne i Danmark egentlig klaret sig i de seneste år, hvor recession og økonomisk ustabilitet har skabt udfordrende markeder over hele kloden?

Dette har vi valgt at undersøge fra et SEO-synspunkt med afsæt i keywords, trafik, trafikværdi og meget mere.

Her undersøger vi hvilke SaaS virksomheder, der er de 50 største på Google. Vi laver et tilbageblik til vores sidste analyse for to år siden - og giver dig årsager til at landskabet ser noget anderledes ud i dag, end det gjorde for blot et par år tilbage.

Selv arbejder vi i Bonzer med nogle af de top 50 største SaaS-forretninger, hvorfor branchens udvikling ikke er ukendt terræn for os.

Vi byder velkommen til vores top 50 analyse af de største SaaS virksomheder i Danmark.

Vores undersøgelse omfatter:

Hvem er de 50 mest besøgte SaaS-forretninger?

På grafen ovenover ser du de 50 mest besøgte SaaS-forretninger i Danmark anno 2024. 

Den totale trafik angiver antal organiske besøgende på månedlig basis. Den totale mængde keywords er antallet af keywords, hvorpå den givne virksomhed rangerer i top 100 på Google. DR (Domain Rating) er et udtryk for, hvor autoritær en virksomheds hjemmeside er.

Den helt store vinder er Ønskeskyen, hvis platform over de seneste år er gået fra at være kendt til praktisk talt at have monopol på ønskelister i Norden - dette kan ses på tallene.

Hvis du er interesseret i at læse, hvordan vi i Bonzer hjalp med at tage Ønskeskyens trafik til nye højder, kan du læse vores case her!

Ønskeskyen tager føringen fra E-conomic, som havde titlen som den mest besøgte SaaS-forretning i 2022. Vi ser også en del nytilkommere på listen over de største danske 'SaaS’ere'.

Grunden til dette er en blanding af, at der er nye vækstvirksomheder, og at vi har foretaget lidt ændringer i metoden for udvælgelse af virksomhederne. Du kan læse vores metode her.

Blandt de største har vi her i Bonzer bl.a. arbejdet sammen med Contractbook, Pleo, Ønskeskyen og flere endnu.

Overblik over essentielle SEO-metrics

Ovenstående tabel viser gennemsnittet og medianen (den midterste observation i datasættet) for udvalgte SEO-metrikker. 

Der er flere interessante takeaways fra ovenstående tabel:

  • Medianen er lavere end gennemsnittet for samtlige metrikker udover Domain rating. Dette fortæller os, at der er nogle få af de største SaaS’ere, der trækker størstedelen af trafikken og keywords samt har den bedste pagespeed. Eksempelvis står de største tre SaaS-forretninger for 53% af trafikken i top 50.

  • Sammenlignet med forrige års analyse er både trafikken, keywords og referring domains lavere end 2022’s gennemsnittal (hhv. 42.072, 23.034 & 7.541).

Top 10: Sådan klarer de bedste af de bedste sig

Ovenstående tabel viser dig, hvor mange besøgende top 10 SaaS-forretninger trækker på månedlig basis. 

Ønskeskyen er den absolutte højdespringer blandt SaaS’erne. Derudover bør det bemærkes, at Visma-koncernen generelt har en stærk SEO-performance med tre virksomheder i top 50: Dinero (#2), E-conomic (#3) og Rackbeat (#32).

Der er en meget stor spredning i mængden af trafik, som top 10 trækker. De 3 største sider trækker markant mere trafik end resten af top 10.

Core Web Vitals Performance: FID i top, mens LCP og INP halter efter

Core Web Vitals er et paraplybegreb for de metrikker, Google bruger som indikatorer på om din side er brugervenlig. Disse metrikker er sammen med brugersignaler i stigende grad et vigtigere element for placeringer i søgeresultaterne.

Derfor er Core Web Vitals relevante for analysen, da disse metrikker er med til at bestemme, om du får lov til at rangere. 

Som det fremgår af ovenstående tabel, så er der plads til forbedringer på brugervenligheden for SaaS-forretningerne. Alt imens SaaS-forretninger generelt klarer sig bedre på PageSpeed, end E-commerces (se vores E-commerce analyse for 2024 her), så halter det med brugervenligheden for på SaaS-forretningernes hjemmesider.

Sammenligner vi med forrige år, så er alle scorene stort set det samme. Dog er PageSpeed scoren faldet. Forrige år var det 12 ud af 50, der havde en God PageSpeed Score; I år er der ikke én eneste. Derudover er andelen af Dårlig PageSpeed scores steget fra 4 til 30.

Sidder du og ønsker at se din platform i top 50 næste år, vil vi - udover generel kompetitiv optimering med kvalitetsindhold - især anbefale at kigge på Core Web Vitals. Som det fremgår af data halter de fleste SaaS-platforme især efter på pagespeed, som Google ellers har meget fokus på. Dette giver derfor mulighed til nye spillere, som måske kan udfordre på det område.

Thomas Bogh
CPO & Partner, Bonzer

Fordeling af trafik for top 50 virksomheder

Ovenfor ser du en illustration af, hvordan trafikken blandt top 50 fordeler sig. 41 SaaS-forretninger har under 20.000 besøgende om måneden, mens blot tre domæner står for 53% af trafikken og trækker over 100.000 månedligt. 

Dette er en noget anden fordeling, end den vi belyste tilbage i 2022, hvor der var fem domæner med +100.000 månedlige besøgende og blot 26 sider med under 20.000 månedlige besøgende.

Traffic value: Så meget vinder de største sider på deres SEO

Som det fremgår af ovenstående, så har Top 10 SaaS-forretninger forstået at kommercialisere deres SEO.

Eksempelvis 'sparer' Ønskeskyen lidt over 1.8 mio. DKK i ads på månedlig basis ved at have lagt et solidt SEO-fundament. Dette har vi blandt andet været med til at bygge. Læs hvordan vi hjalp Ønskeskyen med at øge deres organiske trafik her.

Sådan fordeler SaaS-forretningernes valg af CMS’ere sig

Wordpress er igen i år det mest populære CMS for SaaS’erne. Dette var en overraskelse for os, da vi generelt oplever, at større virksomheder skifter fra WordPress til andre CMS’er.

Ligesom vores E-commerce analyse viste, havde vi regnet med at se et større skift mod CMS’er, hvis underlæggende sprog er Javascript. Dette er dog ikke tilfældet.

Brandtrafik er markant mere udslagsgivende end sidste år

Ovenstående diagram viser sammenhængen mellem virksomhedernes totale trafik og deres brandede trafik. 

Som det fremgår af ovenstående scatterplot er der en stærk sammenhæng mellem trafik fra brand og trafik. Det er et noget anderledes billede, end vi så forrige år, hvor der var en svag sammenhæng. Dette vidner om, at konkurrencelandskabet på den organiske scene har ændret sig over de seneste år.

Fordeling af brand trafik

Som det fremgår af ovenstående tabel, så er de største brands ligeledes dem, der trækker mest trafik. Dette vidner om den impact, som unbranded trafik har på branded trafik, og hvordan brand-kendskab og organisk trafik generelt spiller sammen.

Opsamling på resultaterne

Igen ser vi en stor sammenhæng mellem dem, som klarer sig godt på SEO og dem som klarer sig godt som forrentning som helhed. Dette er uanset om vi taler e-commerce eller SaaS. 

Hvis man som forbruger har et behov, starter absolut størstedelen med en søgning på Google.

Derfor er det så afgørende at være til stede organisk og at virksomheder forstår, hvordan man ikke blot rangerer - men også hvordan indhold anvendes bedst muligt til at få kunder i butikken.

Årets nummer 1, Ønskeskyen, er en meget spændende platform, som både er lykkedes med at vækste med enorm trafik og kommerciel værdi over de seneste par år, hvilket også fremgår af relationen mellem de organiske søgeord samt den traffic value trafikken skaber.

Det er tydeligt at se, at der hver måned spares millioner af kroner på keywords, som ellers havde kostet penge i ads og medført lavere ROI.

Dog ser vi også andre meget spændende virksomheder - især Contractbook, SimplerQMS og elmah.io - der bidrager flot med relativ bred unbranded SEO-performance, som gør sig synlige på tværs af mange keywords udover de brandede.

Det er derudover interessant at se, hvordan Wordpress dominerer CMS’erne blandt SaaS virksomhederne, eftersom WordPress i disse dage bliver kritiseret for usikkerhed i systemet grundet plugins med sikkerhedsudfordringer samt CMS’et generelt halter på muligheder ift. andre; herunder Webflow som vinder mere og mere frem.

Det kunne tænkes, at vi næste år ser et andet CMS tager føringen - eller måske bare mere jævn fordelt brug af CMS’er.

Sidder du og ønsker at se din platform i top 50 næste år, vil vi - udover generel kompetitiv optimering med kvalitetsindhold - især anbefale at kigge på Core Web Vitals.

Som det fremgår af data halter de fleste SaaS-platforme især efter på pagespeed, som Google ellers har meget fokus på. Dette giver derfor mulighed til nye spillere, som måske kan udfordre på det område.

Uanset bliver det spændende at følge, hvordan SaaS-industrien udvikler sig i den kommende tid, og hvilke danske virksomheder som både vil tage fart nationalt og globalt.

Med Googles evige opdateringer - og senest annoncering af SGE - er mulighederne for at tage en del af kagen bedre end nogensinde.

Metode

Rapporten er udarbejdet af Arthur Hillgaard, Marketing Operations Lead og Thomas Bogh, CPO & Partner i SEO bureauet Bonzer.

I det følgende får du en gennemgang af metoden bag, og hvordan data er blevet indsamlet.

  • Vi har valgt virksomheder ved brug af Crunchbase d. 10/05. Virksomheder skal opfylde følgende parametre for at være en del af analysen. 

    • Har hovedsæde i Danmark

    • Virksomheder der er betegnet som SaaS-virksomhed i følge Crunchbase

      • Vi har manuelt kigget på alle virksomheder, der kvalificerer sig i kategorien Software på Crunchbase, eftersom flere af de virksomheder reelt bedriver Software as a Service, og derfor reelt opfylder kravene til analysen.

  • Derudover har vi lavet et par manuelle tilføjelser således:

  • Brand

    • Når der er blevet set på brandede søgnigner, så er der kun inkluderet et navn som partial match og det er kun i det marked, hvor der var flest keywords.

  • Traffic value beregnet som dagskursen d. 27/05/2024. Dollarkurs USD|DKK = 6,87.

  • Core Web Vitals metrikker er trukket d. 27/05/2024 gennem PageSpeed Insights API.

    • Nogle datapunkter kunne ikke trækkes gennem API’en, hvorfor vi manuelt har hentet dem fra pagespeed.web.dev.

Kilder

  • Fourtune Business Insights 11/06-24

  • Ahrefs

  • Chrunchbase

  • Wappalyzer

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.