blog

/

Strategi

/

0 min read

SEO konsulent - Specialiserede eksperter i SEO

I dag bliver SEO konsulenter brugt mere end nogensinde, og derfor er det vigtigt, at I som virksomhed er klædt på til at finde den rette partner. For med stigende trafik og omsætningsmuligheder fra internettets søgemaskiner, er udbuddet af konsulenter enormt. Derfor vil vi i følgende give svar på de vigtigste spørgsmål, så du kan finde den rette samarbejdspartner for jeres virksomhed.

SEO konsulent cover

Hvad er en SEO konsulent?

En SEO konsulent er i bund og grund en konsulent, der har specialiseret sig inden for søgemaskineoptimering (SEO). Ligesom målet for en ‘klassisk’ konsulent er at betragte virksomheders forretning og styrke dem, så er målet for en SEO konsulent det samme.

For at være mere konkret bygger målene primært her på at analysere virksomheders organiske performance på søgemaskiner som Google eller Bing. En analyse som herfra bruges til at lægge en plan på, hvordan performance forbedres. Her vil nogle kerne-KPI’er typisk være placeringer, trafik og omsætning fra søgemaskinen.

I dag kommer der flere konsulenter for hver dag grundet høj digital efterspørgsel. I følge en undersøgelse lavet af Search Engine Journal på +3.600 SEO konsulenter fra 2022, havde over en 25% under to års erfaring.

Samlet viser dette om noget, hvor vigtigt det i dag er for virksomheder at have specialiserede konsulenter tilknyttet, der kan varetage komplekse udfordringer.

Derfor er en SEO konsulent vigtig for jeres virksomhed

Da verdenen - og markederne - ændrer sig hurtigere end nogensinde, er specialiserede konsulenter en mulighed for at få løbende hjælp til omstille sig.

Fordelen ved en konsulent er, at de kommer udefra med friske øjne samt objektivt mindset. Noget som kan give et godt input til mange virksomheder, der hver dag mest af alt har fokus på egen forretning.

Som SEO konsulent har man typisk erfaring fra andre cases og markeder, hvilket kan udfordre virksomheder til at styrke sin online markedsføring, så det følger med markedets udvikling.

Sådan kan vi hjælpe jer i Bonzer

I Bonzer arbejder vi med en bred portefølje af kunder, og der er ikke nogen udfordring, der er for kompleks til os. Faktisk er komplekse udfordringer det, som vi er skarpest i at løse.

Som SEO konsulenter giver vi jer den nødvendige indsigt i jeres vigtigste SEO KPI’er, sætter den nødvendige strategi sammen og eksekverer den sammen med/for jer.

Målene baserer sig altid på jeres mål i forretningen, og derfor er vi altid kommercielt fokuseret i vores leverance. Noget som i følge os er afgørende for at SEO ser sit fulde potentiale.

Hvor SEO tidligere blev anset som en mindre del af markedsføringsplanen, er det i dag essentielt for at skabe en sund funnel.

I dag kan du med den rette indsigt og strategi både løfte overordnede forretningsmål samt forstærke andre kanaler.

Derfor er budgetter til SEO også generelt steget verden over i 2022, hvilket også fremgår af Search Engine Journals undersøgelse:

SEO budgetter fra Search Engine Journal analyse

Størstedelen af budgetter er steget på tværs af markeder, hvor muligheden for en større ROI (Return-On-Investment) ofte ses ved SEO sammenlignet med andre kanaler. Dette skyldes, at det ikke koster noget for hvert klik man får, samtidig med, at der ofte også er flere, der klikker på det organiske vs. betalte.

Sådan finder du den rette konsulent

En god SEO konsulent skal kunne forstå din forretning, virksomhedens mål og tilpasse sig jeres interne arbejdsflow.

Dette er i hvert fald afgørende for, om samarbejdet bliver en succes.

Følgende finder du derfor en række områder, vi anbefaler du tager højde for hos en SEO konsulent.

Specialister fremfor generalister

Ja, det ligger næsten i ordet, men specialister er generelt stærkere på sit område end generalister.

I dag arbejder mange konsulenter i bureauer, som dækker flere kanaler. Dette kan være alt fra SEO til betalt annoncering eksempelvis.

Selvom det for mange kan være det rette valg at placere det hele ét sted, bør du dog stille dig selv spørgsmålet: hvis et bureau skal dække samtlige marketing-kanaler, hvor meget ekspertise og indsigt er der så egentlig i hver enkelt kanal?

For jo, dækker man flere kanaler får man en bred forståelse af, hvordan kanalerne hænger sammen. Men når det kommer til SEO, som bygger på organisk marketing, arbejder algoritmen anderledes end ved betalt annoncering. Med en industri som derudover hele tiden udvikler sig, og hvor søgemaskiner opdaterer sig konstant, har du brug for en konsulent, der følger med.

For før at du kan få den bedste rådgivning og eksekvering er det vigtigt, at dem som hjælper dig er foran konkurrencen. Det er essentielt, at de kan løfte dig til det højeste niveau på netop den kanal, du investerer i. Dette vil specialister ofte også give dig en højere ROI, hvis de samtidig forstår samspillet med data fra andre kanaler.

Derfor vil du hos SEO specialister som Bonzer finde, at du udover en SEO konsulent også får tilknyttede tekniske specialister, content specialister og produkt-specialister til netop din case. Hermed får du mest muligt ud af de penge, du har investeret i jeres organisk performance.

Analyse og indsigt

En konsulent skal kunne give dig indsigt i din forretning og gennem data foretage data-analyse. Datagrundlaget er nemlig afgørende for, hvordan jeres strategi bør lægges.

Derfor vil det være en fordel for jer som virksomhed, jo mere data en konsulent kan få adgang til. Herved vil I få den bedste rådgivning og en strategi, der er så optimeret som muligt til jeres mål. Jo bedre en konsulent forstår jeres forretning, jo bedre kan vedkommende hjælpe jer.

Strategi

Konsulenter bliver ofte hyret ind til at lægge den rette strategi for en forretning. Dette kender man fra de store konsulenthuse som BCG, Accenture, McKinsey m.fl. Det samme gælder for konsulenter i SEO verdenen.

Her har I brug for en konsulent, der udfordrer status quo, og giver jeres en go-to SEO strategi, der kan løfte jeres mål. Det skal gerne være en ambitiøs strategi - men også en realistisk en.

Det nytter ikke noget at lægge en strategi, hvis ikke den kan eksekveres ud fra planlagte ressourcer og tid. Dog bør den rette strategi være med til at løfte budgettet, hvis det kan performe på kerne-KPI’er.

Eksekvering

I sidste ende handler det alt sammen om eksekvering. For rådgivning kan være nok så meget, men hvis der ingen eksekvering er, så kommer du ikke langt.

Derfor skal I internt finde ud af, hvad I har af ressourcer. Har I udviklere, content writers eller noget tredje, som kan eksekvere på strategien?

Hvis ikke bør jeres SEO partner kunne løse opgaven. Dette gælder i hvert fald, hvis de har in-house specialister, der kan eksekvere (og det bør de have).

I Bonzer sidder vi med in-house konsulenter og specialister, der netop kan løse opgaver inden for teknisk SEO, content og linkbuilding.

Rapportering

For at kunne følge med i udviklingen, bør I forvente en løbende rapportering fra jeres konsulent. Dette vil typisk være rapportering af kerne-KPI’er som udvikling i keywords (placeringer), organisk trafik, teknisk health score, konverteringer m.fl.

Derfor er det helt afgørende, at I fra starten af samarbejdet sætter KPI’er for samarbejdet, så I sammen kan tracke på, hvorvidt resultaterne er en succes eller ej.

Derfor er det generelt også en god idé at se efter, om konsulenterne I kigger efter har succesfuld erfaring fra tidligere cases og gerne kundeudtalelser. Dette vil indikere deres evne til at skabe succes for netop jer.

I vores oversigt over cases, kan du se et udvalg af nogle af de cases, vi har ført til tops, samt de KPI’er vi har tracket på.

Jeres konsulent(er) skal være en teamplayer

Uanset om I arbejder med interne eller eksterne konsulenter, er det vigtigt, at I arbejder ud fra fælles mindset. Det er vigtigt, at I kan arbejde sammen og supportere hinanden i arbejdet.

For jer som virksomhed er det vigtigt, at konsulenten er klar til at omstille sig, hvis der sker ændringer i jeres forretning. Derudover er det også vigtigt, at konsulenten altid har virksomhedens mål i fokus og ikke blot nogle irrelevante metrics.

Det er dog ikke altid, at I kun får én konsulent tilknyttet. De større og mere specialiserede bureauer vil ofte stå klar med et helt team, der indeholder specialister inden for hvert et område udover konsulenten selv. Dette giver mere dybdegående arbejde i alt fra teknisk optimering til indholdets opbygning. Det er også sådan, at vi strukturerer vores teams - også kaldet squads - i Bonzer.

In-house eller outsource?

Mange virksomheder har efterhånden selvstændige marketing-teams, og de største har også en SEO ansvarlig.

I Bonzer er vores erfaring, at de stærkeste resultater især sker, når virksomheder internt også kan allokere ressourcer til området på den ene eller anden måde. Om det er en overordnet ansvarlig eller eksekverende kræfter er et ressourcespørgsmål. Men det at have en intern ansvarlig skaber ofte en bedre forståelse i hele virksomheden.

Derudover vil en intern ansvarlig også kunne skabe en bedre forbindelse med SEO konsulenten/bureauet, hvilket samlet vil kunne levere endnu stærkere resultater.

Derfor er det for os ikke et spørgsmål om in-house vs. outsource. De to ting spiller sammen, og det vil vi altid anbefale, at de skal.

Skal man dog vælge, er det sjældent man ser, at fuld in-house klarer det ligeså godt, som at have et bureau på. Et specialiseret SEO bureau sidder nemlig med erfaring fra mange forskellige cases. Derfor er der ofte et stærkere og mere effektivt framework på tværs af teams, end dem som kun har 1-2 interne medarbejdere. Dette gør også bureauerne billigere pr. person, da de kan arbejde mere effektivtet.

Så meget koster en SEO konsulent

Den gennemsnitlige timepris for en SEO konsulent i Danmark ligger typisk mellem 750-1.250 DKK. Dette er dog ikke altid gældende, og af og til kan det også variere baseret på konsulentens erfaring.

Udsving i SEO budgetter fra Search Engine Journal analyse

Sådan måler du effekten

Måden du måler effekten af konsulentens arbejde er styret af de KPI’er, I arbejder ud fra. Dette kan som tidligere nævnt være klassiske SEO metrics, ROI (Return-On-Investment) eller det kan også basere sig på selve leverancens kvalitet.

Da SEO ofte er en kanal, der tager længere tid, før det viser resultater, er selve samarbejdets indhold ofte en god indikator for, hvordan resultaterne fremadrettet bliver.

Så før man går direkte til omsætning og ROI, er det en god idé at se på andre metrics, der kan vise effektiviteten af samarbejdet. Målet er selvfølgelig, at det samlet set har en effekt på jeres kernemål som virksomhed.

FAQ

Hvad er en SEO konsulent?

En SEO konsulent er en konsulent, der hjælper med at optimere hjemmesider, så de performer bedre på søgemaskiner. Dette kan både være gennem rådgivning og eksekvering for virksomheder, der ønsker at styrke sine resultater.

Hvad koster en SEO konsulent?

Prisen på en SEO konsulent varierer fra bureau til bureau. Ofte ligger timeprisen dog mellem 750-1.250 DKK, og nogle steder er det styret af dem, som sidder på casen. Den største variabel i prisen er derfor hovedsageligt størrelsen af strategien (antal timer), og de målsætninger der sættes inden for et given interval.

Hvordan finder jeg en god SEO konsulent?

En god SEO konsulent finder du gennem god research. Led efter en konsulent der matcher jeres virksomhed, og som arbejder semantisk med SEO - enten rådgivende eller eksekverende. Derudover kan kundeudtalelser og især tidligere cases vise, hvor meget succes konsulenten bringer med til bordet fra erfaring.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover har han også undervist i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.