/
Andet marketing
/
0 min read
Når det kommer til webshop SEO, er der mange faldgruber, du skal være opmærksom på. Det er særligt tekniske fejl, der spøger i kulissen – men det er også strategiske fejl, der ikke går i trit med de forretningsmål, du har.
I dette indlæg vil vi ikke gennemgå banale SEO-fejl. Webshop SEO er nemlig en meget teknisk disciplin, da webshops ofte vil have tusindvis (hvis ikke titusindvis) flere sider end f.eks. en servicevirksomhed.
Derfor kommer det ikke til at handle om at få dit keyword ind i titlen, men om de store tekniske fejl, vi som SEO-bureau oplever, når nye kunder kommer ind.
Her har jeg samlet 10 store fejl, som kan have altafgørende effekter på din webshop SEO. Jeg har også lavet en template, du kan bruge til at lave fejlfinding på din egen webshop.
Webshop SEO handler om at lave søgemaskineoptimering (SEO) på din webshop. Det betyder, at du følger de bedste praksisser for hjemmesidens opbygning, teksten, der ligger på siden, og de links, du kan skaffe.
Søgemaskineoptimering til webshops indebærer blandt andet at få backlinks fra relevante hjemmesider, der kan styrke din webshops rangering, og at skrive produktbeskrivelser med de rette søgeord.
Webshop SEO kan hjælpe dig med at få din webshop vist på side 1 af Google. Det er dog langt sværere at opnå, hvis du begår de fejl, jeg kommer ind på i dette indlæg. Læs videre og bliv klogere på, hvordan du undgår de 10 store fejl, der kuldsejler din synlighed.
Når dine kommende kunder går på Google, så indtaster de et søgeord. Google forsøger at finde indhold, der matcher den forespørgsel. Det indhold skulle gerne være dit. En af de måder, de aflæser det på, er brugen af søgeord i headers (H1, H2, H3), produkttekster og titlen på siden. Andre gængse tricks er søgeord i billedetitler, sidetitler og alt-tekst.
Problemet er, at mange webshops bruger de ord, de selv ville bruge. Men i mange nicher kan det godt blive for nørdet og internt. Og i sidste ende handler det ikke om, at dine kunder kalder dine produkter det rigtige, men at de vælger jer som leverandør af produktet.
Det stikker også dybere end det. Udover at bruge de forkerte søgeord, så ser vi mange sider, der gør det på den forkerte måde. I SEO er søgehensigten alfa og omega. Det vil altså sige, at du leverer præcis det indhold på den måde, som din målgruppe efterspørger. Her ser vi ofte, at landingssider eller produktsider optimeres efter søgeord, som burde ligge på en kategoriside eller en blog i stedet for. Da Google er en semantisk søgemaskine, så er du nødt til at tænke på brugerens behov, og den information, de søger.
Kort sagt: Hvis ikke du optimerer efter de rigtige søgeord på den rigtige måde, så vil du aldrig blive fundet på Google.
Ethvert problem med søgehensigter og søgeord kan klares med en grundig søgeordsanalyse. På den måde kan du klarlægge præcis, hvilke søgeord der hører til hvilke sider og optimere derefter. Herefter skal du selvfølgelig trække ærmerne op og komme i gang.
En succesfuld hjemmeside er kendetegnet ved at være overskuelig, organiseret og simpel. Således er det lettere for Google at forstå indholdet af din side – særligt hvis din webshop indeholder mange produkter.
Tænk derfor over, hvordan din hjemmeside skal indrettes og forsøg at gør den så brugervenlig som muligt. Der findes adskillige webshop-design, men nedenfor ses en klassisk struktur, som bare altid fungerer.
Her er et par strukturproblemer, vi ser:
Produkter er ikke inddelt i kategorier. Det kan være, at alle produkter ligger på den samme side. Det kan også være, at du kun har overordnede kategorier (Sko, Tøj) i stedet for de kategorier, som din målgruppe leder efter (Air Force One, Kjoler til gravide)
Der er for mange underkategorier, som er for dybe. Som regel bør ethvert produkt kunne findes på cirka tre klik fra forsiden. Er det en meget stor webshop, kan du dog godt gå lidt dybere end det.
Alle kategorier linker til alle andre kategorier og underkategorier. Det giver ikke mening for Google (da du forvirrer deres forståelse af din hjemmesides formål) eller for brugere (fordi du præsenterer dem for for mange valg)
For stor dybde er et problem, fordi du indirekte fortæller Google, at de sider, der er nederst i hierarkiet, er ligegyldige. Samtidig vil dine brugere klikke sig ud af din webshop, hvis ikke de kan finde det, de leder efter.
Endvidere betyder en meget stor dybde, at den autoritet, du får fra indgående links, fordeles meget skævt - og det er dårlige nyheder, hvis du drømmer om at rangere højt.
Forkerte underkategorier er et problem, fordi de ikke lever op til de rigtige søgeord. De irriterer også dine brugere.
Dét er et spørgsmål om opbygningen af din webshop. Du kan læse vores indlæg om taksonomi her for en større guide. Mange begår fejlen her, når hjemmesiden opbygges i første omgang. Når skaden først er sket, kan det tage rigtig lang tid at rydde op i. Planlæg derfor dine kategorier nøje, så de følger de rigtige søgehensigter og søgeord fra starten.
Konkret hvordan det gøres afhænger af det webshop-system, du bruger. Det ser anderledes ud i Shopify, end det gør i WooCommerce. Men her er fire hurtige trin, der skjuler en meget tidskrævende proces:
Sæt dig ned og tænk over hvilke kategorier af varer, du har.
Inddel nu disse kategorier i underkategorier ud fra dine produkter.
Tildel produkter til de rigtige sider - forsøg at holde produkter i kun en eller to kategorier.
Sæt i gang i dit CMS med at implementere dine ændringer.
Det er kort vendt tidligere, men du skal oprette de kategorisider, der indeholder det, folk leder efter. Hvis du har alt for brede kategorier, så leverer du ikke det, der efterspørges. Hvis du har alt for smalle kategorier, så er det svært at opnå søgevolumen. Husk, at hvis søgehensigten er at finde en kategoriside, så er det fordi, folk vil se flere muligheder, de kan vælge imellem.
Det kan gøres ud fra et perspektiv om søgeord, og hvordan de skal integreres i taksonomien. Men det kan også gøres ud fra et dybt kendskab til dit varekatalog og den slags spørgsmål, brugerne har.
Og netop spørgsmål er vigtige. Den information, der er på dine kategorisider, skal besvare de spørgsmål, en kunde har. Det er langt nemmere at vejlede direkte om, hvad man skal tænke over, hvis du har tre separate kategorier for “hundemad”, “vegansk hundemad” og “skånekost til hunde”, end hvis det er blandet i én stor kategori.
Her handler det om at vende tilbage til søgeordsanalysen og taksonomien som ses ovenfor. Men du kan også udvide det ved at tage et kig på dine konkurrenter. Hvordan opdeler de deres varer, og hvordan fungerer det? Tag et kig på en af verdens største webshops, Asos, og så kan du se en rigtig fornuftig inddeling i kategorier:
Her kan du se, at produkter er inddelt både efter overordnede kategorier (Badetøj, Bukser og chinos, Jakker og frakker) men også andre anledninger, som folk leder efter (Bryllupstøj, Festival, Hyggetøj).
Kigger vi spadestikket dybere, ser vi, at de inddeler kategorierne i yderligere underkategorier, som folk søger efter:
Her får vi både skinny jeans, tilspidsede jeans, ripped jeans og meget mere.
Overskriften taler lidt for sig selv. Problemet er, at mange webshops slet og ret ikke har tekster på deres kategorisider og produktsider. Selvom du måske tænker, at produktet taler for sig selv, så skal du huske, at når man shopper online på en webshop, så kan man få den samme hjælp som i en butik.
Jo flere spørgsmål og tvivl du har et godt svar på, jo større er chancen for at dine kunder i sidste ende konverterer.
Samtidig kræver Google ofte, at der er noget tekst, de kan bruge til at forstå, hvad dine sider handler om, og hvor god du er til at vejlede dine kunder. Det har en stor effekt på både rangeringer og indeksering. Det har også en meget konkret effekt på konverteringer.
En anden typisk fejl, vi ser, er, at tekster ikke skrives på den bedste måde. Google er ret god til at forstå løs tekst men er endnu bedre til at forstå mere struktureret tekst. Her skal du huske at benytte dig af punktlister, tallister, tabeller og meget mere. Du bør også bruge struktureret data, som vi kommer ind på senere.
Endvidere er det også godt at tænke i andre medieformater end tekst. Hvis du både kan skrive noget, vise det på et billede og forklare det i en video, så er du sikker på, at du henvender dig til alle typer af mennesker der lander på din webshop.
Start med at tage et kig på vores guide til SEO-tekster. Og derefter er der ikke så meget andet at sige end: Kom i gang.
Det kan måske føles som en sur opgave, særligt hvis du ikke er den fødte tekstforfatter. Her er det måske tiden til at ansætte en tekstforfatter, en studentermedhjælper eller få hjælp fra et SEO-bureau.
Udover søgeordsanalysen bør du tænke i “hv”-ord. Hvad er det for nogle spørgsmål, en kunde vil stille til dit produkt, inden de køber det?
Eksempler kan være:
Hvordan passer tøjet?
Hvad er jeres returpolitik?
Hvad er det for et brand, der har lavet produktet?
Hvordan får jeg mest værdi ud af mit produkt?
Hvordan passer og plejer jeg det, efter jeg har købt det?
Nu begynder det at blive ret teknisk. Har du ikke selv en webudvikler, der forstår sig på teknisk SEO, er det måske tid til at indkalde hjælp.
Langt de fleste moderne webshops tilbyder en filterfunktion. På den måde kan brugere filtrere på forskellige produktattributer som størrelse, farve og så videre.
Lad os tage et eksempel:
Hvis du lander på kategorisiden for skabe hos Ikea, så ser URL’en (den i addresselinjen) sådan her ud:
Tilføjer man et filter på eksempelvis farve, så ser URL’en sådan her ud:
Bemærk, hvordan URL’en ændrer sig til at inkludere “?filters” hvor vi nu sorterer på kun hvide skabe. Tilføjer vi et filter mere på materiale, ser URL’en sådan her ud:
Så godt så langt. Disse er unikke URL’er, der hver skal indekseres og rangeres på forskellige søgeord. Den fejl, mange laver, er, at disse filtre er afhængige af hvilken rækkefølge, man tilføjer dem i.
Det vil sige, at startede du med at filtrere på materiale og så farve, så ville URL’en være noget helt tredje. Og her opstår problemet: For så har du tre URL’er med samme indhold - og det begynder at blive besværligt for Google at forstå, hvilken der bør rangere.
Det er også her at Googles krav og brugeres begynder at skille sig ad - for det er ligegyldigt for slutbrugeren, men ikke for Google.
Nu gør Ikea det så helt korrekt, men det er langt fra alle, der gør det. Hvis dette gøres forkert, er det kritisk. For det betyder, at der potentielt opstår hundredevis af URL-varianter med næsten samme indhold - og selvom der ikke er en konkret straf for det såkaldte duplicate content, så er der en indirekte straf i, at det er svært at styre hvilken side, der indekseres og rangeres.
Alt afhængig af hvilket webshop-system, du benytter, er der her flere muligheder her:
Gennemtving, at URL’er altid opbygges i samme rækkefølge, f.eks. at filtrene går i en rækkefølge, der altid hedder farve, så materiale, så størrelse og så videre.
Herefter bør du i de fleste tilfælde canonicalisere URL’en til den oprindelige udgave af siden uden filtre. Det er en måde at fortælle Google, at det altså er den her URL, der er den rigtige, og at de andre bare er varianter. Det ser sådan her ud:
Du kan også vælge at blokere Google fra at crawle dine filtre ved at arbejde med din robots.txt.
Problemet
Struktureret data er et af de vigtigste elementer i god SEO i 2022. Struktureret data er en særlig form for kode, der mere korrekt instruerer Google i, hvordan de skal forstå din side. Det er særligt væsentligt for webshops, fordi der er en særlig afart af struktureret data, som trækkes ud i søgeresultaterne, og som kan lede til flere klik. Det ser sådan her ud:
Det er den strukturerede data på din webshop, der gør at eksempelvis anmeldelser dukker op. Den kan også være skyld i de andre fede elementer som “Dial color”, “Movement” og så videre. Samtidig kan den ofte også trække pris ud. Google påpeger også, at du faktisk kan opnå lignende effekter gennem din metabeskrivelse.
Og hvis du anser Googles søgeresultater som et udstillingsvindue, så er det altså her, du kan vinde over konkurrenterne.
Du kan læse mere om struktureret data hos Google selv.
Igen er vi på et ret teknisk område. Men rigtige mange CMS’er gør dette automatisk for dig, hvis du installerer det rette plugin eller afkrydser det rigtige felt.
Det, du bør gøre, er at sætte dig ind i de typer af struktureret data, du kan benytte på din webshop og herefter få det indsat. Bare rolig, du behøver ikke være en kodehaj, da der er mange automatiske værktøjer, der hjælper dig nu om dage.
Til gengæld ville jeg benytte lejligheden til at åbne Google Search Console og tjekke i din rapport om struktureret data for at se, om den melder nogle kritiske fejl. Det kan du se ude i venstre panel:
Vi vender tilbage til canonicalisering. Noget vi ofte ser, særligt hvis vores kunder tidligere har været hos andre SEO-folk, er, at man laver den kritiske fejl at canonicalisere sine paginerede sider til side 1.
Det var noget af en sætning. Lad os udfolde den lidt.
Canonicalisering er som sagt et signal, du sender til Google om hvilken side, du mener er den rette til at rangere.
Paginering er de ekstra sider, du ser på store webshops, hvor man kan skifte mellem side 1, 2, 3 og så videre.
Nogle tager imod det dårlige råd, at hvis du canonicaliserer alt efter side to tilbage til første side, så kan man konsolidere sine ranking-signaler. Det kan potentielt, nogle gange, være rigtigt. Men i næsten alle tilfælde betyder det, at du afholder Google fra at indeksere mere indhold end det, der er på side ét. Det betyder altså, at de uheldige produkter, der ikke er på side ét, har en meget, meget dårlig chance for at rangere.
Det er egentlig ret simpelt: Lad være. I stedet bør alle paginerede sider canonicalisere til sig selv (et såkaldt “self-referential canonical”). I de fleste tilfælde gøres det automatisk, men ellers handler det om at finde det sted, der håndterer paginering i dit webshop-system og få det indstilt korrekt.
I nogle ældre systemer kræver det manuel kodning.
Problemet her relaterer sig til fejl 2 om dybde. En grundregel er, at jo dybere væk en side er fra forsiden, jo mindre vil den fremstå som vigtig over for Google.
Lad os så vende tilbage til sortering. De fleste webshops har forskellige måder, du kan sortere en side på. Det kan være alfabetisk, efter pris (lav til høj eller høj til lav) eller mange andre kriterier. Problemet er, at hvis du bare lader dit webshop-system selv gøre det, lader du det være op til tilfældighederne, hvor dybt nede dine forskellige produkter ligger. Og det er et ret stærkt ranking-signal.
Det bliver et større og større problem, jo flere produkter du tilføjer til din webshop. Hvis du lader standardsorteringen være alfabetisk, så er det altså den rækkefølge, Google ser dine produkter i. Google klikker nemlig ikke på filter-knapper, når de crawler din hjemmeside.
Det vil altså sige, at du løbende sender meget forskellige signaler til Google - og præcis det indhold, der er på en kategoriside, kan altså være bestemmende for, om og hvor godt den rangerer.
Der er ikke én rigtig måde at standardsortere på. Så i stedet er det vigtigste, at du beslutter dig for en måde, der understøtter dine mål. Det kan eksempelvis være:
Bestsellere og mest populære: Vis dine kunder de produkter, som andre kunder normalt køber.
Ud fra avance: Vis dine kunder de produkter, du tjener mest på.
Ud fra SEO-prioriteter: Vis dine kunder og Google de produkter, du helst vil have rangerer.
Billeder er en væsentlig del af at have en webshop. Hvad ville en kategoriside være, hvis den blot var en liste over links? De fleste ønsker blikfang, og hvor gode dine billeder er kan have en stor effekt på din konverteringsrate.
Men billeder er også en af de filtyper, der fylder allermest. Der er et par relaterede problemer her:
Du indlæser for store billedefiler i et forkert format
De fleste webshop-ejere vil gerne fremvise deres produkter i al deres pomp og pragt. Det betyder, at der ofte ukritisk uploades billeder, som de fås fra leverandører eller tages selv.
Problemet er, at store billedefiler i meget høj kvalitet tager rigtig lang tid at indlæse. Og jo længere tid det tager at indlæse en side, jo større er chancen for at dine besøgende smutter igen:
Et andet element er brugen af forkerte filformater. Det er altså ikke ligegyldigt, om det er en PNG, JPEG eller WebP fil, du indlæser.
Sådan løser du det: Billeder bør komprimeres og uploades i den rigtige størrelse og format. Du kan læse mere om filformater i vores guide til billede SEO.
Du indsætter ikke billeder i en fast størrelse
Selvom et billede ser mindre ud, betyder det ikke, at det fylder mindre. Derfor bør du altid være sikker på, at billeder på din webshop indsættes med en fast størrelse - og den størrelse bør følge størrelsen som billedet er uploadet i.
Det er et problem, der relaterer sig til Core Web Vitals - helt specifikt den metric, der hedder Cumulative Layout Shift.
Hvis den ramme (eller container), som billedet loades, i ikke har en fast størrelse, betyder det, at din browser først skal regne ud, hvor stort billedet er, før det kan loades. Det kan få elementer til at hoppe rundt på dine sider, hvilket giver en rigtig dårlig brugeroplevelse.
Sådan løser du det: Billederne bør kodes til at indlæse i den rigtige størrelse. Et eksempel her fra Ditur viser,hvordan der sættes en fast “width” og “height”:
I forlængelse anbefales det også, at dine billeder, der skal ligge i -tagget, har dimensioner, der matcher hvad boksen har. Altså at den width og height, der bruges på siden, også er de dimensioner, som billedet har.
Lad os sige, du ejer en webshop, der sælger tøj. Du har en basis t-shirt, der sælges i en række forskellige farver. Det kan være grøn, rød, blå og så videre. Det kan også være andre attributter som forskellige størrelser.
Hvordan skal dette oprettes på webshoppen?
Nogle vælger at oprette separate URL’er for hver farvevariant, som så linker til hinanden. Så kunne URL’erne se sådan her ud.
webshop.dk/t-shirt-roed
webshop.dk/t-shirt-blaa
Det kan også gøres efter filtre:
webshop.dk/t-shirt?farve=roed
webshop.dk/t-shirt?farve=blaa
Hvorfor er det så et problem? Det er det ikke nødvendigvis. Men det skal gøres strategisk og ordentligt. For hvis der ikke er mange, der søger efter eksempelvis en t-shirt specifikt i blå og rød, så har du egentlig to sider, der ikke adskiller sig væsentligt fra hinanden - teksterne vil ofte være ret ens, mærke og brand er det samme, og de adskiller sig måske bare med et enkelt ord i titel eller overskrift.
Igen er det svært at vide, hvilken side der skal rangere. Og det kan betyde, at du aldrig kommer til tops på Google.
Der er flere måder at håndtere produktvarianter på ud fra forskellige scenarier. Mange af dem afhænger af, hvordan din hjemmeside teknisk er sat op - altså hvilket CMS du har valgt at bruge til din webshop.
De mest typiske løsninger er:
Canonicaliser farvevarianterne til en fælles URL. Så /blaa og /roed begge canonicaliserer tilbage til /t-shirt. Samme løsning gælder for filtrene.
Det kan også mange steder lade sig gøre at farver vælges fra én side, og at forskellen kun ses af dig, når kunden faktisk har bestilt produktet. I det tilfælde er der intet, du skal gøre.
Det kan også være farven er meget væsentlig, og at der er stor søgevolume i specifikke farvevarianter. I det tilfælde bør du faktisk ofte have separate URL’er for forskellige farvevarianter.
Sikre at det er de rette URL'er der fremgår i dit sitemap
Med de her ti store fejl, så begynder det nok at gå op for dig, at det ikke er ligetil at lave god søgemaskineoptimering på din webshop. Det kræver en særdeles skarp teknisk indsats, hvis du vil sikre, at din webshop indlæses og forstås korrekt af Google. Og indlæsningen er første skridt mod gode placeringer på Googles eftertragtede søgeresultater.
Brug vores tjekliste til webshop SEO og gå de ti skridt igennem. På den måde kan du afklare, hvorvidt du har brug for hjælp til SEO, og i givet fald til hvad.
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.