Opdateret 21. september 2022 af Ulrich Svarrer

Guide til SEO-tekster: Sådan kommer du i gang

Guide til SEO-tekster: Sådan kommer du i gang

Hvad er SEO-tekster?

SEO-tekster er i bund og grund indhold – også kaldet content – på din hjemmeside. Al den tekst, der står på din side er i og for sig SEO-tekster. Når Google crawler din side, så tager de al tekst i betragtning. Du skal derfor have styr på alt dit content og sørge for, at det er optimeret ud fra SEO guidelines.

Med andre ord er SEO-tekster det indhold, som laves for at opnå bedre placeringer på søgemaskinen.

Hvorfor er SEO-tekster vigtige?

Hvis du gerne vil have relevant trafik på din hjemmeside, er det super vigtigt at optimere dine tekster, så de passer med de keywords, du gerne vil til tops på Google med.

SEO kan være meget teknisk og nørdet, men i bund og grund handler det om at skrive relevant indhold, der er brugbart for dine læsere. Hvis du driver en hjemmeside, der sælger sko, og du laver en guide til valg af skostørrelse, så giver det god mening, at ordet “skostørrelse” bliver nævnt gentagende gange i artiklen. Det er dét, artiklen omhandler, og det er dét, brugeren vil vide noget om.

Det kan dog være svært at vide præcist, hvor mange gange man skal nævne sit keyword, hvor det skal indgå, og hvordan ens artikel skal være opbygget. Dette skyldes bl.a., at Google i de senere år har lagt vægt på, at indholdet skal fremstå så naturligt som muligt uden for meget “keyword stuffing“.

I bund og grund er SEO-tekster meget vigtige for at komme frem i søgeresultaterne, når folk søger på Google, og den side, der ligger øverst, er den med den mest troværdige side med det mest relevante indhold.

Hvilke keywords skal jeg bruge i mine tekster?

Når du skriver dine SEO-tekster, skal det som nævnt være med henblik på at skabe relevant indhold og ikke blot for at få mere trafik.
Hvis du sætter dig i din besøgendes sted, er det nemt at forestille sig, hvad man har brug for at vide. Hvis vi igen tager fat i eksemplet med webshoppen, der sælger sko, så er det meget vigtigt, at du tænker på to ting inden, du begynder at udgive dine artikler:

  1. Hvilke keywords (søgeord) er der meget trafik på?
  2. Hvordan kan jeg lave noget relevant indhold, der hjælper folk til at finde de sko, de søger?

Ovenstående punkter kræver derfor en søgeordsanalyse.

Efter du har gjort disse to ting, så kan du begynde at udforme dine artikler. Hvis du er i tvivl om, hvordan du finder ud af, hvilke keywords der er meget trafik på, så kan du enten få hjælp fra nogen som os til at lægge din strategi, eller du kan også komme med antagelser. En antagelse kunne være, at der er mange, der søger efter “skostørrelser”.

Jeg kan fortælle, at der ud fra nedenstående screenshot er ca. 3.500 månedlige søgninger og 4.100 klik på dette søgeord.

søgevolumen eksempel på søgeordet skostørrelser

Tekst alene er typisk ikke nok

Hvis du har en troværdig side og skriver en rigtig god artikel om skostørrelser, kan du nå langt med dit indhold. Med langt menes der at få relevant trafik til din side, som du enten kan konvertere til et nyhedsbrev eller til dine produkter.

Men i dag er SEO-tekster ofte ikke nok, hvis man skal rangere på Google. Der er ofte brug for visuelt indhold, som på samme måde afspejler søgehensigten.

Selvom det kan lyde relativ simpelt at skabe SEO-tekster, er der ofte konkurrence på søgemaskinen. For hvis alle de store webshops også har skrevet en rigtig god artikel om skostørrelser, der er meget relevante, så kan det være svært at komme på side 1 uden professionel hjælp. Tænk derfor i baner af visuelt indhold i form af fx infografikker eller interaktivt indhold, der kan understøtte dit indhold og gøre både Google og dine hjemmesidebesøgende glade.

New call-to-action

Nu er det bare på med skrivehandskerne

Vi håber, du føler dig lidt mere klædt på til at give dig i kast med at skrive tekster, der skal tilfredsstille både Google og besøgende på din hjemmeside. Hvis ikke, er vi som et 100% specialiseret SEO bureau klar på en uforpligtende snak. Anmod om en gratis SEO-analyse, og vi kigger på din sides nuværende SEO-performance og hvilket content, der skal til, før at din side kan nå toppen af Google.

Bonzer nyheder

Friske nyheder til at holde dig opdateret på din mest ønskede SEO-viden