blog

/

Content

/

0 min read

7 afgørende ranking faktorer du skal kende på Google

Der er mange ranking faktorer i SEO. Sammenlagt er der over 200 faktorer på Google, hvis man spørger flere af verdens eksperter.

Det giver over 200 områder at arbejde med, hvis man vil til tops i søgeresultaterne.

Men at arbejde med så mange faktorer er et fuldtidsjob. Så hvor starter du, hvis du vil have din landingsside til at ligge øverst?

Vi har derfor samlet 7 af de mest afgørende ranking faktorer, du skal kende for at komme til tops på Google.

Ønsker du at kende flere samt vide, hvordan du skal arbejde med hver af dem, anbefaler vi du læser vores dybdegående SEO guide.

Alt andet lige, så er links (eller backlinks) - altså hvor mange andre sider, der linker til din - stadig en af de ultimative ranking faktorer.

Det er det, fordi et link er en virtuel anbefaling. Det er en anden side, der peger på din og siger “Denne side er god nok, de ved faktisk hvad de laver.”

Eksempelvis er “SEO” måske verdens sværeste søgeord at ligge højest på. Kigger vi på de sider, der dominerer her er det klart: Jo flere links, jo bedre går det generelt - såfremt der leves op til search intent.

Men et link er ikke bare et link. Ikke alle anbefalinger vejer lige tungt på vægtskålen.

Har du en restaurant, er det mere relevant med et link fra en madanmelder end en boganmelder - også selvom boganmelderen er mere kendt.

Kort sagt, er linket fra en relevant side i din branche og har den autoritet? Så er du godt på vej.

Det er også det, som kendetegner modellen 'The triangle of link building', som bygger på de tre vigtigste faktorer for et link. Disse er relevans, autoritet og troværdighed.

En anden SEO-hemmelighed er, at det ikke kun er vigtigt hvem der linker til dig. Men også, hvem du linker til. Linker du til store og troværdige sider, er det et tegn på, at du laver din research og kan bakke dine påstande op. Dette er også en ranking faktor.

Når du arbejder med linkbuilding handler det altså både om kvantitet og kvalitet. Det kræver to ting:

  1. At du har indhold, der er værd at linke til.

  2. At du arbejder proaktivt for at skaffe de links.

Det kan du læse mere om i vores guide til linkbuilding.

SEO har nogle steder et dårligt ry. Man hører tit historier om arbejde, der handler om at snyde Google og 'bedrage' sig til tops. Her taler vi om de såkaldte “black hat-taktikker,” eller hvad Google kalder "linkordninger".

Det kan aldrig betale sig at prøve at snyde Google. Algoritmen bliver klogere, og er din side først blevet straffet er der et langt og grusomt oprydningsarbejde foran dig.

2. Søgeord og søgehensigt (search intent)

I gamle dage kunne du banke konkurrenterne på Google ved at fylde din side med søgeord.

Det ledte til det vi kender som “keyword stuffing”. En side, der sælger babytøj kunne få vilde resultater ved at fylde siden med udtryk som “Babytøj, tøj til babyer, tøj baby, baby tøj, babyer tøj” og så videre.

Det ser ekstremt dumt ud, når man læser det som menneske. Men søgemaskinerne lappede det i sig. Den går ikke længere. Vil du til tops på Google skal du tænke mere på mennesket end maskinen.

Google er blevet meget klogere. Med opdateringer som Hummingbird og RankBrain lægger Google vægt på semantisk SEO. Her er det meningen og søgehensigten (search intent), der er i højsædet frem for de enkelte ord.

Søgehensigten er det, en person leder efter når de eksempelvis søger “babytøj.” Det er simpelt at finde søgehensigten på et keyword: se bare hvad der allerede ligger i toppen på Google.

Et enkelt ord ændrer totalt søgehensigten. I den ene (“babytøj”) er hensigten at finde et sted, der sælger babytøj.

I den anden (“hvilket babytøj”) leder søgeren efter guides og viden om babytøj.

Rammer din side ikke søgehensigten, så kommer den ikke til tops. Den er ikke længere. Uanset hvor mange links du har skaffet. Uanset om de rigtige ord står der.

Bliv klogere på at udvælge og arbejde med søgeord her.

3. HTML og overskrifter

HTML er internettets byggesten og er også en væsentlig ranking faktor.

Når vi i denne guide beskriver HTML, så skal du ikke blive bange. Du behøver ikke lænke dig til tastaturet og blive webudvikler for at opnå SEO-succes. Dit content management system (CMS) som Wordpress kan håndtere alt det her for dig.

Her er der tre essentielle HTML tags som du skal have styr på: Sidetitel, meta beskrivelse og overskrifter.

Sidetitel

Titlen på din side eller blogindlæg bruges af både din browser og af Google. I Wordpress er det navnet på det indlæg eller den side, du er i gang med at udarbejde.

Denne bør optimeres efter to ting på alle dine sider: dit primære søgeord og din identitet eller brand.

Væk er dagene, hvor hovedsiden på en hjemmeside hedder “Hjem”, “Home” eller “Forside.” I stedet bør du fortælle søgere og Google hvad din side handler om.

Meta beskrivelse

Meta beskrivelsen er en beskrivelse af siden, som Google ofte trækker ud i søgeresultatet. I den vil det valgte søgeord blive markeret i fed. Bid også mærke i, at Google selv vil være i stand til at finde ordet i både flertal og ental på ordet "kontrakt".

Meta beskrivelser er dog ikke direkte ranking faktorer, men de kan være med til at øge eller sænke mængden af kliks du får fra søgesiden (SERP). Dette er nemlig ranking signaler.

Du kan her læse mere om sidetitler og meta beskrivelser.

Overskrifter

Et sidste vigtigt HTML-tag er overskrifter og underoverskrifter. I HTML vil de blive kaldt

som den øverste overskrift og

som den næste osv.

I dit CMS eller i Google Docs/Word kaldes den ofte “Overskrift 1”, “Overskrift 2” osv. Eller på engelsk, “Heading 1”, “Heading 2”.

De bliver brugt af Google til at forstå hvilke emner og underemner, din side handler om. Samtidig vil en flittig brug af underoverskrifter også være meget mere læsevenlig end den lange akademiske smøre.

Igen handler det om at tænke på brugeren. De fleste læser ikke i bund, men skimmer en artikel.

Hav derfor dine søgeord som del af underoverskrifterne og overskriften. Samt sørg for at dine overskrifter er beskrivende. Hermed kan den skimmende læser finde det indhold, de leder efter.

4. Core Web Vitals bliver en ranking faktor

Google er på en rejse fra fokus på søgeord til mere fokus på brugeroplevelsen. Det er startet med skiftet fra det enkelte søgeord til semantik, fra tekst til video og lyd, og nu bliver selve brugerens oplevelse - page experience - også ranking faktorer.

Google advarede os tidligt denne gang, og vi ved at i 2021 bliver “Core Web Vitals” til faktorer for hvordan, du bliver placeret i søgningerne. Dette er en række målinger på, hvordan det er at bruge din hjemmeside.

Hvordan din side klarer sig på den front kan du se i Google Search Console. Om en side er god eller dårlig handler om en række målinger på faktorer som hastighed og uventede skift i layout.

Du kan læse vores guide om Googles Core Web Vitals. Guiden tager udgangspunkt i de sider, der har fået en rød markering i Search Console.

5 . Frisk og opdateret indhold/content

Du har nok hørt det før. Vil du til tops i organiske søgninger, så er du nødt til at have indhold, som folk får værdi ud af.

Vil du forstå godt content, skal du først forstå én ting: Indhold er aldrig færdigt. Når du har lavet et blogindlæg eller en landingsside, så skal du sikre dig, at den møder søgehensigten og er opdateret.

Men du skal også sikre dig, at den gør det i fremtiden. Intentioner skifter, nye oplysninger kommer til - og pludseligt er dit gamle blogindlæg vissent og forældet. Ingen gider bruge tid på uaktuelt indhold.

Bare det, at du opdaterer din side og holder den frisk er et positivt signal til Google. Det viser, at du er en domæneejer, der går op i at levere en god oplevelse til dine besøgende.

Huskeregler for godt indhold

  1. Skriv content, der lever op til søgehensigten for et søgeord. Gør det levende, lækkert og interaktivt.

  2. Hold løbende øje med din side. Får den mere trafik? Hvor lang tid bliver dine brugere på siden? Klikker de videre? Brug Google Analytics til at måle og holde øje (altid godt til at måle SEO indsatsen).

  3. Opdater eller slet indhold, der ikke får trafik. Der er ingen grund til at beholde gammelt og tyndt indhold. Dine brugere gider ikke læse det, og det sender et negativt signal til Google.

6. Struktureret data

Nu begynder det at blive teknisk og nørdet. Ikke nok med, at du skal lave lækkert indhold, der fænger og fastholder - så skal du også sikre, at Google teknisk kan læse siden.

Et af elementerne til det er det, der bliver kaldt struktureret data. Det er data, Google bruger til at forstå din side og til at fremhæve elementer af den for dine besøgende i Googles SERP.

Et eksempel er FAQ-data. Det ser sådan her ud i søgeoversigten:

Dette søgeresultat er skabt ved at indlejre kode på siden, som Google trækker på. Men bare rolig, det er også muligt for os almindelige mennesker, der ikke taler flydende kode.

Din webshop bør også have struktureret data for produkterne. Det kan være ting som anmeldelser eller pris, som så vil blive vist i søgninger.

Du kan ofte arbejde med struktureret data gennem dit CMS. Shopify, WooCommerce og Wordpress har alle enten direkte funktioner eller plugins, der gør det nemt.

Ellers kan du også bruge Googles eget værktøj som hjælp.

7. Google My Business [Lokal SEO ranking faktor]

Har du en fysisk butik skal du bruge Google My Business. Langt de fleste søgninger er lokale.

Den sultne familiefar med børnene på farten googler ikke “burgerbar” for at finde en burger i en anden by. Han vil have en burger i nærheden.

Vi ved også, at Google bruger geografiske placeringer når de afgør hvilke resultater, der vises på den enkelte søgning. Søger du på “iphone reparation” i Roskilde, får du andre resultater end hvis du gør det i Vejen.

Med en opdateret, korrekt udfyldt Google My Business kommer du til tops på lokale søgninger og din forretning fremhæves i Google Maps.

Her kan du se hvordan Telerepair fremgår på en lokal søgning.

Udover at kunne findes på specifikke søgeord, så vil oprettelsen af en Google My Business også fortælle Google mere om, hvad din butik laver og hvem der kunne være interesseret i den.

Udfyld din Google My Business lige her.

Takeaways på ranking faktorer

Du skal ikke føle dig overvældet over alle de ting, man kan arbejde med i SEO. Ikke nok med der er omkring 200 ranking faktorer, så kommer der hele tiden flere, og hvor vigtige de hver især er skifter også.

Som seriøst SEO-bureau bruger vi meget tid på at følge med. Vi bruger tid på at teste nye løsninger og se, hvad der virker.

I denne artikel har du fået nogle af de mest afgørende ranking faktorer du skal kende på Google - og viden som du kan tage direkte med videre til dit arbejde.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.