Privatlivspolitik
Privatlivspolitik

Content er mere end tekst – sådan laver du indhold, der får trafik

Opdateret d. 9. november 2020 af Christian Otholm

Content er mere end tekst – sådan laver du indhold, der får trafik

Content er mere end bare tekst, når det kommer til SEO.

I dag omfatter content nemlig også billeder, infografikker, quizzer, tests, beregnere og et væld af andet interaktivt indhold.

Content er det indhold, som du ønsker målgruppen ser. Det hænger både sammen med teknisk SEO og linkbuilding, og er helt fundamentalt for, at du kan rangere på søgemaskinen ud fra de forskellige søgeord.

Med andre ord, så favner content i SEO bredt.

I denne artikel giver vi en forklaring af:

  • Hvad er content?
  • Hvorfor tekst (stadig) er vigtigt for SEO?
  • Hvad kendetegner det bedste content inden for SEO?

Samlet set bliver du hermed bedre til at levere det indhold, som netop din målgruppe ønsker at engagere sig i.

Hvad er content?

Content er alle typer af indhold.

Det er altså både tekst, grafikker, billeder, interaktivt indhold, knapper og alt andet, man bliver præsenteret for, når man besøger din hjemmeside.

Før i tiden dækkede begrebet ‘content’ inden for SEO ellers mere eller mindre kun tekst og metadata. Men i takt med, at Googles algoritme har udviklet sig (og blevet mere semantisk), forstår den indholdet bedre som helhed.

Denne udvikling har medført, at man som hjemmeside-ejer altid skal leve op til søgeresultaternes krav (search intent).

En lækker beskrivelse af en uldtrøje – fyldt til randen med søgeord – slår altså ikke et godt produktbillede, hvis den besøgende gerne vil se det visuelle indhold først.

content side 1-12

Men tekst er ikke blevet mindre vigtig af den grund. Det har blot betydet, at teksterne skal spille bedre sammen med andre elementer på din hjemmeside for at hjælpe og tilfredsstille søgehensigten bag et søgeord.

Det skyldes, at vi som mennesker stiller større krav og ønsker flere måder at interagere med content. Da teknologien har givet mulighed for at få leveret indhold gennem video og lyd, skal man i SEO derfor også have fokus her.

Søgemaskinerne vil for hver dag der går vægte det endnu højere, hvis man kan levere indhold i flere former.

Content og Content Marketing er ikke det samme

Det er vigtigt først at slå fast, at content marketing ikke er det samme som content.

Content er et generelt begreb, der bruges om alt indhold på siden.

Content marketing derimod er en indirekte salgsteknik, der bygger på at give din modtager gratis indhold. Formålet med det gratis indhold er at få en masse relevant trafik, som over tid kan konverteres til faste kunder og salg.

Og det virker.

Ifølge markedsundersøgelser fra DemandMetric og SmartInsights, generer content marketing cirka 300% flere leads og har en 600% højere konverteringsrate ift. andre landing pages.

content marketing stats

Content marketing er effektivt. Det er, fordi du, i stedet for at afbryde dine potentielle kunders hverdag med annoncer og reklamer, gør dem en tjeneste uden at forvente at få noget igen. Det kan kan bl.a. være:

  • At underholde dem
  • At besvare deres spørgsmål
  • At komme med løsninger til deres problemer
  • At dele ud af din ekspertviden

Målet er altså at skabe værdi for din besøgende

Når det bliver gjort korrekt, har det en række gavnlige virkninger på din virksomhed.

I øger brandgenkendelse, positionerer jer selv som eksperter, driver ny trafik til siden og styrker jeres troværdighed. Det skaber en relation mellem jer og de potentielle kunder, der kan drive salg og konverteringer.

Content marketing og content spiller af gode grunde derfor sammen.

Skal du selv i gang med content marketing? Så læs vores begynderguide.

Hvorfor er godt content nødvendigt for SEO?

Google og de andre søgemaskiner vil gerne præsentere de bedste resultater i søgeresultaterne. 

Hvis du gerne vil ligge i toppen af resultaterne, er dit indhold derfor nødt til at være godt – og unikt. Men godt content er altid baseret på kontekst. I SEO bestemmes denne kontekst oftest af search intent, eller søgehensigten, der ligger bag søgningen.

Da content favner flere ting, betyder det også, at det bedste indhold i verden aldrig vil kunne rangere på udvalgte søgeord, hvis produktet eller ydelsen ikke i sig selv lever op til søgehensigten.

Når du laver en søgning på “sommerkjoler”, vil du gerne se et bredt udvalg af sommerkjoler, ikke kun en.

Tekst og andre typer af content er nødvendigt for at kunne tilfredsstille søgehensigten – hvordan skulle besøgende ellers vide, hvad I tilbyder?

Det samme er gældende for Googles algoritme. 

Over tid er algoritmen blevet bedre til at aflæse forskellige typer af content. I dag kan den eksempelvis godt forstå de fleste billeder, og forstå sammenhængen mellem et søgeord og et overordnet emne.

Søgealgoritmen er klog – men ikke perfekt

Selvom algoritmen bliver bedre, opdatering for opdatering, er algoritmen stadig ikke ligeså klog som et menneske

Tekst er stadig en af de bedste måder at fortælle algoritmen, hvad en side indeholder. Derfor er tekstforfatning stadig hovedparten af contentproduktion i SEO. 

Tekst skal være letlæselig og forståelig for mennesker. Men som nybegynder – og selv som garvet contentnørd – kan det stadig være en fordel at indtænke søgeord i sit arbejde.

Dermed ikke sagt, at du skal falde for gammeldags SEO-fælder, såsom ‘keyword stuffing’ (for mange af de samme søgeord) eller at tvinge din tekst til at leve op til generelle råd og retningslinjer, som du finder i Yoast. Det vigtigste er stadig at skabe den bedste brugeroplevelse for dine besøgende.

Hvad kendetegner det bedste content til SEO?

Godt content inden for SEO er – kort fortalt – indhold, der besvarer behovet, der motiverede søgningen. Sidens indhold skal være præcis det, som brugerne søgte efter.

Der er ikke én fast skabelon, der passer på al content. Men alligevel er der en række råd, du altid bør følge.

1. Strategisk content – så du ved, hvad dit content skal opnå

Godt SEO-content er først og fremmest strategisk

Uden en klar strategi er det let at miste overblikket eller spilde tiden på at udarbejde indhold, der enten ikke lever op til søgehensigten eller ikke skaber værdi for dig selv.

Inden du går i gang med at producere content, bør du derfor altid konsultere din keyword- eller søgeordsanalyse og content marketing-strategi. Den er ofte en god rød tråd til, hvordan du skal gribe dit content an.

Din søgeordsanalyse sikrer også, at dit content har en tydelig intention. Hvis indholdet er uklart, generelt eller vævende, vil du sjældent kunne opnå de ønskede resultater. Det er vigtigt, at de besøgende hurtigt kan finde præcis det, de leder efter.

En anden vigtig overvejelse er, hvorvidt det specifikke stykke content skal rangere i søgeresultater – eller ‘bare’ skaffe links fra andre autoritære sider?

At noget er linkbart er nemlig ikke synonym med, at det er bundet op på et søgeord. Det vigtigste er, at du bidrager med en nyttig ressource, som oftest kun kan eksistere på din hjemmeside.

Tip: Statistikker, guides (som den, du læser nu) og interaktivt content er især godt til at skaffe links.

2. Relevant content – så dit indhold bliver læst

Dit content skal være relevant for den besøgende.

Målet med content i SEO er altid at tilfredsstille søgehensigten

I de fleste typer af content – heriblandt blogartikler, guides og interaktivt indhold – betyder det, at indholdet er nyttigt. Der er et udbytte for den besøgende, som de får ved at læse eller bruge elementer på siden.

Tip: Det er altid godt at stille spørgsmålet: “Hvad skal den besøgende have ud af den her side? Hvad skal den bruges til?”

Relevans er også med til at diktere dit contents længde. De fleste SEO-værktøjer, såsom Yoast, anbefaler, at tekster er minimum 300 ord. Men den tommefingerregel afhænger af læserens behov. Du behøver ikke trække indhold i lange drag, hvis læseren har fået besvaret sit spørgsmål. 

Tip: Gør ikke teksten længere, end den har behov for. Dit content skal være omfattende, ikke langt.

Dit sprog, ordvalg og tone-of-voice bidrager også til, hvorvidt den besøgende finder dit indhold relevant. Det er ofte en god idé at skrive dit content, så det er tilgængeligt for alle – men stadig bruge ord, der demonstrerer din ekspertise.

Tip: Dit søgeord fortæller, hvilket sprog din målgruppe selv bruger – og hvordan du bør præsentere dit content. En håndværker søger eksempelvis ofte efter “nedstrygere”, hvor nybegyndere søger efter “håndsave.”

3. Værdiskabende content – så dit indhold faktisk hjælper besøgende

Dit content skal være korrekt, troværdigt og skabe en reel værdi for brugeren.

Hvad skal de besøgende have ud af at læse dit content? Hvad er udbyttet?

Oftest vil det udbytte være at få del i din ekspertise, på samme måde som vi deler ud af vores ekspertise her.

Ordet ‘ekspertise’ eller ‘ekspert’ går igen og igen i Googles egne dokumenter, når snakken falder på, hvad der kendetegner kvalitet og godt content. De bruger specifikt betegnelsen E-A-T.

E-A-T står for ekspertise, autoritet og troværdighed (expertise, authority, and trustworthiness). 

Det simpleste middel til at få mere E-A-T ind i din tekst er ved at være korrekt, velbegrundet og faktisk hjælpe dine besøgende. Spørg dig selv: 

  • Hvad er udbyttet for læseren af mit content?
  • Hvorfor mener jeg, hvad jeg skriver?
  • Hvorfor bør de lytte til mig?

Hvis du har et klart svar på alle tre spørgsmål, står du stærkt – samt du gør det bedre end konkurrenterne.

Derudover er god retskrivning og grammatik også essentielle for Google. Det er med til at signalere professionalisme og troværdighed. 

Tip: Slåfejl og mindre fejl kan snige sig ind i tekster fra selv garvede tekstforfattere. Men da en dårligt skrevet tekst let kan afskrække nye kunder og besøgende, er det altid en god idé at sende teksten videre til korrektur først for at fange fejlene.

Gentagelse eller uoriginalt content ligger sjældent i toppen af søgeresultaterne. Det er ikke unikt. Af samme årsag klarer sider med generisk og duplikeret tekst sig typisk dårligt i SEO’ens verden.

Der er bestemt undtagelser, men det er ofte, fordi algoritmens og menneskes behov stemmer overens.

Hvis du skal købe et spisebord, er det godt for både dig og algoritmen, at farven, materialevalget og de fysiske dimensioner står i en tydelige punktform, fremfor gemt ind i en længere fortælling om bordets ophav.

Hvis teksten er sakset direkte fra den oprindelige producents hjemmeside, kan du heller ikke forvente, at ligge i toppen af søgeresultaterne. Hvorfor skulle Google vise et duplikeret resultat, frem for det oprindelige content?

4. Indbydende – så dine besøgende har lyst til at klikke (og læse)

Inden dine besøgende for alvor engagerer sig i dit content, skal de have lyst til at læse det – eller klikke ind på din hjemmeside.

Det kan du blandt andet gøre ved at skrive til nettet.

De fleste besøgende på din hjemmeside er ikke ligeså investeret i dit emne eller person, som dig selv. Stort set al tekst på nettet bliver skimmet. De bedste tekster er derfor inddelt i mindre og overskuelige afsnit. Læseren skal næsten kunne forudse indholdet og udbyttet ved at læse det enkelte afsnit.

Tip: Get to the point, quick. Giv hurtigt et svar på spørgsmålet, der er blevet søgt efter. Et afsnit om “Hvornår udkommer Disney Plus?” skal indeholde en dato i første sætning. Så kan du altid uddybe svaret længere nede i teksten.

Du kan også fange eller lokke besøgende til at læse videre ved have stærke overskrifter, der beskriver indholdet, men vækker læserens lyst til at læse videre. 

Google bryder sig ikke om clickbait, da det ofte er upræcist eller vagt. I stedet bør du beskrive præcis, hvad siden indeholder – og fremhæve udbyttet. Det vækker ofte følelser uden risiko for at skuffe din læser.

Det samme råd gør sig også gældende i din sidetitel og meta beskrivelse.

Dit content bliver aldrig færdigt

Selv når du har lavet et godt stykke content, er dit arbejde ikke ovre.

Content på nettet er levende. Det skal plejes, evalueres og optimeres, når det engang er kommet live. Den proces kan nemmest inddeles i tre punkter:

  • Optimering – på basis af data om brugernes adfærd på siden (Analytics, Mouseflow m.v.), eller sidens nuværende rangering i Google (Ahrefs og andre søgeværktøjer)
  • Opdatering – forældet content kan dale hurtigt i søgeresultater
  • Linkbuilding – internt og eksternt

Især den sidstnævnte kræver en del arbejde i sig selv at gøre redeligt og ordentligt. Du kan læse mere om den proces i vores guide til linkbuilding.

Få hjælp til dit content (og en gratis SEO-analyse) fra Bonzer

Er du gået stå i din contentproduktion? Eller vil du gerne have hjælp fra erfarne content writers?

Så kan du slippe for besværet og bestille en gratis SEO-analyse fra Bonzer. Vi giver dig et overblik over dit nuværende contents potentiale, og en dybdegående analyse af, hvad det ville kræve at ligge øverst på dine vigtigste søgeord.

Bliv klogere på online marketing