B2B står for Business-to-business, og anvendes som kategorisering af en virksomheds primære aktiviteter. Hvis en virksomhed sælger til forbrugere kaldes det en B2C virksomhed, og hvis en virksomhed sælger til virksomheder er det altså en B2B virksomhed.

1. Brug din hjemmeside korrekt

Et utal af B2B virksomheder anvender deres hjemmeside som et digitalt visitkort. Altså blot en side hvor man kan finde basale informationer om virksomheden. Hvis man gerne vil have flere kunder online, er dette den helt forkerte tilgang til det.

Din hjemmeside skal være en af dine primære salgskanaler. Hvordan bliver den det? Jo, det gør den ved at du leverer relevant indhold til folk, og sørger for at der er arbejdet med SEO, så du på den måde får masser af organisk trafik til siden.

Trafik = Flere kunder

Hvis du vil læse mere om SEO, så har Thomas skrevet en artikel om optimering. Den finder du her →

2. Anvend B2B leadgenerering

Når du skal afsætte til produkt eller din service til andre virksomheder, er det altid en god idé at fokusere på leadgenerering. Leadgenerering går ud på at man opsamler informationer på virksomheder der er interesserede i ens service.

Hvis du gerne vil i gang med leadgenerering, så kan du læse denne artikel 

3. Vær ikke bange for at gribe knoglen

Når du kan se at der er interesse fra virksomheder, så skal du endelig ikke tøve med at tage telefonen og give dem et kald. Her er det især en stor fordel hvis du kan tilbyde noget gratis. Dette kan bla. være:

  • Gratis konsultation
  • Gratis “smagsprøve”
  • Gratis analyse
  • Eller noget helt fjerde…

Det er trods alt dig der kender din forretning bedst, så du ved hvad der ville give mening at tilbyde gratis. Det vigtige er blot at du skaber en “wow” oplevelse hos dine potentielle kunder.

Her kommer begrebet reciprocity ind i billedet. Det kan du læse mere om her →

4. Brug dit netværk

Vi har alle et netværk. Nogle større end andre, men vigtigst af alt, så har vi alle et netværk. Et netværk er en af de bedste salgskanaler. Husk at komme ud og snakke med folk i dit netværk, og fortæl om dit produkt. Det kan være at de er interesserede i at købe dit produkt eller dine ydelser, men det vigtigste er at du kan få dem til at være ambassadører for din virksomhed

Hvis du er god til at pleje dit netværk, så vil de automatisk promovere dig overfor deres netværk, og anbefale dig.

5. Anvend et godt B2B CRM system

Når det begynder at “vælte ind” med henvendelser, så er det meget vigtigt at du holder dette i struktur. Det gør du ved at implementere et CRM system. Med et CRM system kan du løbende holde styr på alle dine potentielle kunder og tilbud.

Jeg vil anbefale at du kigger på følgende: Salesforce og Pipedrive

6. Bliv ved med at forbedre dit produkt

Det vigtigste er ikke din bundlinje. Det er dit produkt, og den oplevelse dine kunder har. Alle B2B virksomheder lever af at deres kunder er tilfredse, og det er de kun hvis de føler at produktet er godt. Du skal derfor hele tiden forsøge at forbedre og nytænke dit produkt.