/
Strategi
/
0 min read
‘SEO as a Service’ er et begreb, der bygger på samme model som ‘Software as a Service’ (SaaS), og skal i sit grundprincip forstås på samme måde. Den store forskel ligger dog i selve ydelsen, hvor vi i Bonzer fokuserer på SEO som en løbende marketing-service.
I de seneste par år - især siden corona pandemien - har SEO slået sig ind som værende en af de mest essentielle kanaler for virksomheder, når der skal skabes leads, salg og ja, nye kunder i det hele taget. Det forventes endda, at SEO når en global markedsstørrelse på 234,8 milliarder USD i 2030, hvilket vil svare til en CAGR på 17,6% fra 2022-2030.
Måden SEO har udviklet sig gennem tiden, har dog forandret sig meget. Hvor det tidligere bestod - og stadig gør hos nogle - af lidt optimering her og der med tunge “seo tekster” og købte links, er der i dag (heldigvis) et langt større match mellem virksomheder og SEO som ydelse - hvis man har fulgt med udviklingen.
Søgemaskiner som Google og Bing har udviklet sig til at forstå sine brugere endnu mere, hvor indhold og integreret AI gør det muligt at vise resultater som aldrig før. Dette øger efterspørgslen og brugen fra alle os mennesker, hvilket fortsat øger potentiale og stiller større krav til alle, der ønsker at løfte sin forretning online.
Men med større forretningspotentiale, er konkurrencen også blevet større i de fleste brancher - og dette er altså med udgangspunkt i, at der stadig kun findes én nummer 1 på søgemaskinen.
I Bonzer har vi derfor gennem vores mange års erfaring med SEO og organisk marketing opbygget et framework, der først og fremmest tager sit afsæt i vores kunders forretningsmål og herefter i algoritmen på søgemaskinen.
Ved at kombinere disse to, er det muligt at lægge en strategi, der både lægger grundlaget for vækst samt sætter sig foran udviklingen, så man med løbende opdateringer fra branche og søgemaskine ikke taber markedsandel til konkurrenterne.
Så hvordan går det egentlig til?
Jo, det bygger på konceptet om ‘SEO as a Service’.
SEO as a service er en licens- og leveringsmodel udviklet af Bonzer, hvor SEO licenseres på abonnementsbasis gennem en dedikeret SEO partner.
Output er her en partner, der sørger for, at der er en strategi, der eksekveres på, og som øger den digitale tilstedeværelse uden at gå på kompromis med vision og tone of voice i virksomheden. Målet er i bund og grund at bruge SEO som kanal til at opnå indsigt i målgruppen og derved styrke sine budskaber gennem al indhold på sitet. Samtidig sørger det for, at jeres nuværende performance ikke falder over styr.
I Bonzer gør vi denne del meget enkelt gennem en baseline ydelse, som vores kunder abonnerer på og herved får de et dedikeret team. Et team der proaktivt sørger for, at SEO bidrager til den samlede vækst, og at man ikke overgiver sine vigtigste topresultater til konkurrenterne.
Med andre ord åbner det for kompetencerne tilhørende vores konsulenter og tekniske support. Derudover gør det også, at andre kanaler som paid kan performe endnu bedre.
Baseline modellen kan på mange måder sammenlignes med et fitness-medlemskab, der tager hånd om ens kondition eller adgangen til en revisor, der hjælper med at få styr på økonomien løbende. På samme måde sørger en baseline for, at der er styr på SEO, og at der er adgang til et dedikeret team - konsulent og teknisk support - der proaktivt løfter jer, og som kan sparres med.
I baselinen får I bl.a. adgang til:
Analytisk og strategisk konsulentteam
Search data på nyeste markedstrends
Konkurrent-indsigt og rapportering
Inhouse upskilling
Teknisk support
Er der derudover behov for udvidede leverancer, skræddersys nødvendige sprints til at supportere og styrke output af strategien. Sprints er bygget op som løsninger, der leverer en service med afsæt i kapacitet og kompetencer for at løfte de actions i det løbende roadmap.
Sprints kan her være et større indholdssprint for jer, som skal have bygget en stærkere indholdsstruktur, eller det kan være et udviklingssprint, for jer der har brug for at få bygget et nyt site fra bunden med den rigtige opsætning. Dette er noget, vi løbende finder ud af i takt med efterspørgsel og behov i strategien.
Når det kommer til marketing, vil man som ansvarlig gerne være sikker på, at man bruger pengene de rigtige steder, og at man har et godt marketingmix. Derfor er det altid en god idé at starte med at sætte en markedsføringsplan sammen.
Som dedikeret SEO bureau, må vi derfor også arbejde sammen med de andre kanaler, som I har i huset. I en god SEO service er det nemlig afgørende, at man forstår, hvordan den samlede marketing funnel fungerer, så man med det organiske kan løfte andre kanaler bedst muligt. Dette gælder samtlige digitale kanaler.
På den måde får I styrket jeres organiske positionering, samtidig med trafik, data og erfaring automatisk vil løfte det spend der er på paid ved eksempelvis, at ‘quality score’ løftes gennem organisk indhold. Dette gør CPC (Cost-Per-Click) lavere og skaber hermed et mere effektivt ads budget.
Zoomer vi ind på SEO as a Service, er én ting at løfte sin egen samt andre kanaler. Det andet - og afgørende i en løbende ydelse er - at man med de rigtige kompetencer undgår at miste positionering i markedet.
SEO udvikler sig hele tiden, og følger man ikke med, stiller man sig selv skrøbeligt, hvilket for mange gør, at konkurrenter overtager store markedsandele. Ligeledes vil udviklingen af søgemaskiner og AI kunne udfordre den generelle eksistens som virksomhed.
I serviceydelsen får I derfor et erfarent team, der altid er på forkant med udviklingen, og som proaktivt vil hjælpe jer til, at I ikke mister placeringer til konkurrenterne. Én placering kan nemlig være mange penge værd.
Hvis du ønsker at vide mere om, hvad ‘SEO as Service’ kan gøre for jeres virksomhed, og om hvordan det fungerer i praksis, kan I anmode om en SEO analyse hos os.
Vi vælger her at gå videre med dem, hvor vi selv ser et match, og hvor vi ved, at vores ydelse kan gøre hverdagen lettere for jer, sikre jeres tilstedeværelse og være med til at løfte outputtet af det samlede marketingbudget.
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.