Case

Hvordan SEO har øget Bomaes organiske trafik med over 150%

Klient

Bomae

Kategori

service

Services

SEO

Konsulenter

Christian Nielsen

Claus Diedrichsen

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Måske du husker den iøjefaldende TV-reklame med fåret? Bomae, som i høj grad blev kendt for deres morsomme reklame, udbyder køberrådgivning til privatpersoner på boligmarkedet. Virksomhedens fornemmeste opgave er at hjælpe boligkøbere igennem hele købsprocessen fra A til Å. Det omfatter derfor alt fra omlægning af lån, juridisk rådgivning og byggesagkyndige til boligrådgivning og ikke mindst køberrådgivning. Navnet Bomae kommer som en sammentrækning af ordene “bolig” og “mægler”, og refererer derfor ikke kun til fåret, men til hvad rådgivningen omfatter.

The numbers

+158%

Stigning i månedlig organisk trafik

+213

Stigning i antal søgeord på side 1

+1.020

Stigning i antal søgeord

Intro til samarbejde, virksomhed og mål

I 2022 startede Bonzer et samarbejde med Bomae for at forbedre deres SEO-indsats.

Målet for vores samarbejde har fra begyndelsen været, at Bomae skal ligge i toppen på alle emner relateret til køberrådgivning.

Bonzer har været en tæt samarbejdspartner i struktureringen og strømliningen af indhold på siden, så der appelleres korrekt til det pågældende segment. Samarbejdet har over de seneste 10 måneder gjort, at Bomae kan bryste sig af at have fået 1.700 flere købelystne besøgende på en månedlig basis.

Hvad indebærer samarbejdet?

For at have den mest muligt holistiske tilgang til en case, skal man sikre fokus på alle områder af SEO. Læs med i det følgende for at høre, hvordan vi er gået til værks.

Ved starten af et samarbejde, er det vigtigste altid at klarlægge udfordringerne for et site og dernæst de lavthængende frugter: Hvor kan vi nemmest og hurtigst gå ind og lave nogle mærkbare ændringer.

Ved tjek af sitet med bl.a. en content audit, blev det hurtigt gjort klart, at der allerede var en masse brugbart indhold. Udfordringen lå imidlertid i, at content ikke var SEO-optimeret. Det var altså content, der hverken:

  1. Var tjekket for potentiel risiko for kannibalisering

  2. Var optimeret for rette keywords

  3. Var tjekket for korrekt søgehensigt

Derfor blev der truffet en beslutning om, at i stedet for at skrive helt nyt content, skulle vi gennemgå alt det eksisterende content med SEO-briller på og optimere det. Det resulterede i en større oprydning og sammenlægning af udvalgte content-stykker, der omhandler samme emne.

På denne måde kan man sikre sig et fuldt overblik og at ens side har det rette fundament, før man går ind og tilføjer yderligere content på et fuldt oplyst grundlag - og uden risici for eksempelvis søgeordskannibalisme.

Derudover er det i SEO-øjemed vigtigt at indtænke en klar struktur i enhver side, hvilket i høj grad indebærer intern linkbuilding. I Bomae-casen er hele siden blevet bundet bedre sammen ved netop intern link building, hvor der linkes mellem relevante og kompatible sider. Dette gør, at Google i højere grad forstår, hvordan en side skal læses og samtidig kan udlede den vigtigste information fra en side til en anden. I sidste ende tillægger det ekstra værdi for en side, keyword/longtails som agerer ankertekst, samt er også ultimativt med til at forbedre brugeroplevelsen på siden. Derfor skal intern link building indtænkes som en fortløbende opgave, hver gang man opdaterer et site med en ny underside.

Bomae homepage screenshot

Bomae homepage

Fokus på værdiskabende søgeord

Udgangspunktet for Bomaes danske strategi og content plan var i høj grad transaktionelle søgeord. Det betyder, at ser man på den klassiske marketing-funnel, så bevæger vi os ned i den nederste del og fokuserer på lower funnel søgeord. For Bomae var det vigtigt at lægge ud med at koncentrere sig om udvalgte transaktionelle keywords, der stod til at kunne generere mest vækst, trafik og leads.

Og det er præcis, hvad vi har gjort.

I en proces, hvor man fokuserer på content, er det essentielt at huske sine E-E-A-T principper. Én af grundstenene i enhver god SEO-strategi. Retningslinjerne fra Google står for ekspertise, erfaring, autoritet og troværdighed, og bliver brugt til at bedømme kvaliteten på en hjemmesides indhold og samlede helhed.

Fokus på indhold til engelske/internationale købere i Danmark

Som altid med SEO, er det ikke tilstrækkeligt at lægge sig fast på én strategi, som vil gøre sig gældende for evigt. SEO udvikler sig hele tiden og derfor skal man følge trop. Det betyder, at man løbende skal holde øje med sine resultater og konkurrenter, hvorvidt ens tiltag virker, men også bl.a. Googles opdateringer såsom introducering af generativ AI i søgemaskinen for at kunne følge med og ikke tabe sit hårde arbejde på gulvet. Efter den indledende strategi er der derfor naturligt blevet tilrettet og ændret i fokus for Bomae.

Undervejs i samarbejdet blev det klart, at der bliver foretaget mange informative engelske søgninger om bl.a. det danske boligmarked. Her så vi eksempelvis at nogle af Bomaes top landing-sider var guides om at købe bolig i Danmark som udlænding. Bomaes strategi har altid fokuseret på udlændinge; og nu kunne vi i fællesskab bygge et engelsk SEO-ben på hjemmesiden for at ramme internationale kunder.

Med afsæt i dét, valgte vi at foretage en yderligere segmentering af målgruppen for at opdele potentielle kunder i mindre grupper og derved specificere efterspørgslen for udvalgte emner og rette søgehensigter. Udfaldet blev derfor, at det, der startede som et samarbejde fokuseret på det danske marked, udviklede sig til en intensivering af Bomaes internationale strategi for den engelske sprogversion hyperfokuseret på expats i Danmark. Expats, som er personer, der har valgt at bo i Danmark fast eller over en længere periode, kan nemlig opleve, at boligkøb kan være ekstra svært at finde rundt i, når man skal have styr på alt fra tilbud fra banker, lån og tilstandsrapporter til kontrakter.

Ved at klarlægge målgruppen, forstå efterspørgslen og søgehensigten, har vi dannet de rigtige rammer for at lave en revideret content plan med fokus på informative blogindlæg på Bomaes køberguides, der gennemgår alle trin af tilflytning til og tilpasning i Danmark.

Resultater

Flere keywords på side ét

Ved opstart i september 2022 rangerede Bomae på 133 keywords på side ét. Nu, ti måneder senere, rangerer domænet på 346 keywords på første side. Dette svarer til en stigning på 160%.

Organisk trafik på en all-time high

Én af de vigtigste, hvis ikke dén vigtigste, metric inden for SEO er organisk trafik. Her måles på hvor mange nye og gamle besøgende, der tilgår Bomae-domænet. I takt med at antal organiske keywords på side ét bliver øget, vil man ofte se en korrelation med den organiske trafik der vækster. For Bomae ser vi selvsamme udvikling - her er de steget fra 1.077 besøgende om dagen til 2.784 besøgende om dagen fra start af samarbejdet til nu. Det svarer til en stigning på 158,5%. Det er den højeste værdi nogensinde målt for Bomae.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.