/
Content
/
3 min read
Ankertekster er en central del af on-page SEO. Og de er ikke til at komme udenom, når snakken går på intern linkbuilding eller backlinks. Bruger du ankertekster klogt, kan du øge chancerne for bedre organiske placeringer på Google. Der findes flere forskellige typer ankertekster og vigtige huskeregler, som du bør have styr på for at indfri den fulde værdi af dit ankertekst-arbejde. Det kommer vi omkring her.
Ankerteksten er den synlige klikbare tekst i et hyperlink. F.eks er “SEO” ankerteksten i det her hyperlink; SEO.
HTML kode: <a href=”https://www.bonzer.dk/”>SEO</a> |
I ovenstående eksempel har vi indlagt et hyperlink til forsiden for bonzer.dk med ankerteksten SEO.
Ankertekster og hyperlinks spiller en central rolle ift. flere aspekter af SEO. Ankertekster påvirker nemlig både selve URL’en, hyperlinket befinder sig på, og den URL hyperlinket leder til. De to kalder vi henholdsvis landingsside-URL og destinations-URL.
I tabellen her kan du se, hvordan forholdene omkring hyperlinks og ankertekster påvirker de URLer, de forbinder:
Landingsside-URL | Destinations-URL | |
Valg af hyperlink | Det udgående link skal være relevant og troværdigt. Det kan dermed styrke EAT (Expertise, Authoritativeness, og Trustworthiness) ved at signalere over for Google, at der benyttes troværdige og relevante kilder i content. | Et backlink styrker en UR’s autoritet. Jo mere relevant og autoritært et domæne, backlinket kommer fra er, jo mere styrker det autoriteten. |
Ankerteksten | Du kan styrke dine rangeringer ved at benytte den ankertekst, du over for Google vil signalere, at dit content omhandler. Det er dog vigtig, at du altid har brugervenligheden for øje først. | Selve ankerteksten vil give Google en idé om, hvad destinations-URLen omhandler. Det vil dermed styrke rankings for det keyword, ankerteksten beskriver. |
Placering af hyperlink | Jo tidligere i teksten, linket fremkommer, jo vigtigere vil linkets betydning for teksten fremstå. Skriver du f.eks. et debatindlæg baseret på en undersøgelse, vil det være naturligt at linke til undersøgelsen forholdsvist hurtigt i teksten. | Jo hurtigere linket fremgår i en tekst, jo vigtigere vil linket fremstå over for Google - og potentielt få flere klik. Derfor kan det styrke destinations-URLen betydeligt, hvis du indsætter linket tidligt i teksten. |
Der findes flere forskellige typer ankertekster, du kan bruge i dit content:
Eksakt match: Ankerteksten beskriver én-til-én indholdet på destinations-URLen:
Eksempel: Ankertekst er én ud af mange faktorer, som har indflydelse på din on-page SEO-performance. Derfor er optimering af ankertekster en vigtig forlængelse af din linkbuilding-strategi. |
Phrase match: Her ligger ankerteksten naturligt inkorporeret i teksten med en relevant tekst videre til den næste side:
Eksempel: Som supplement til ankertekst-optimering på din side vil vi også anbefale at lægge kræfter i at arbejde effektivt med intern linkbuilding for at øge sammenhængen på din side. |
Branded: Ankerteksten er et brand-navn:
Eksempel: Bonzer har kontorer i København, Stockholm og Oslo. |
‘Nøgen’ URL: Ankerteksten er den "rå" URL:
Eksempel: Du kan læse mere om Bonzer på: https://bonzer.dk/om-bonzer/ |
Billede som ankertekst: Et billede og dets alt tekst agerer ankertekst:
Eksempel: Du kan finde vores cases her: |
En generel huskeregel er altid at benytte dig af den type ankertekst, der er mest brugervenlig for dine læsere.
Som med andre Google ranking-faktorer er den eksakte vægtning af betydningen af ankertekster ukendt.
Vi ved dog, at ankertekster fungerer som et vigtigt ranking-signal for Google, da det er med til at fortælle Google, hvad destinations-URLen omhandler. F.eks. hvis en URL med fokus på SEO har eksterne links med "SEO" i ankerteksten, vil det understrege over for Google, at URLens indhold handler om SEO.
Der findes flere måder, du kan tjekke mængden af indgående links og deres ankertekster for en given URL. Ahrefs backlink checker er et af dem.
Anker tekster hænger som sagt tæt sammen med intern linkbuilding og links - hvilket hænger sammen med on-page optimering af din side. Vi har lavet en skabelon til netop on-page optimering, som indeholder de vigtigste tjekpunkter, du bør gå igennem, når du optimerer din hjemmeside:
Generelt bør du altid lave indhold med læseren for øje og ikke kun Google-algoritmen. Det gør sig også gældende med ankertekster. Derfor er anbefalingen herfra, at du ikke kun bør tænke i søgeordsoptimering, når du vælger ankertekster. Du bør i stedet arbejde med den type ankertekst, der giver mest mening og værdi for dine læsere.
Googles algoritme bliver som bekendt mere og mere sofistikeret og avanceret. Med Googles Penguin-opdatering i 2012 begyndte Google at kigge mere på ankertekster og særligt, om en given URLs indgående links havde mistænkelige ens ankertekster.
En anden algoritmeopdatering, der er værd at fremhæve i den her sammenhæng, er Humminbird-opdateringen, der med sin udrulning i 2013, satte ‘natural language processing’ på dagsorden. Det betyder, at Google-algoritmen blev bedre til at forstå kontekst og mening over individuelle ord. Netop derfor er individuelle ord i en ankertekst ikke noget, der bør være afgørende for Googles forståelse af indholdet på en destinations-URL og den URLs placering i Googles organiske søgeresultater.
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på tb@bonzer.dk.
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Lad os vise jer en SEO strategi, som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.