/
Content
/
0 min read
Ankertekster er en central del af on-page SEO. Og de er ikke til at komme udenom, når snakken går på intern linkbuilding eller backlinks. Bruger du ankertekster klogt, kan du øge chancerne for bedre organiske placeringer på Google. Der findes flere forskellige typer ankertekster og vigtige huskeregler, som du bør have styr på for at indfri den fulde værdi af dit ankertekst-arbejde. Det kommer vi omkring her.
Ankerteksten er den synlige klikbare tekst i et hyperlink. F.eks er “SEO” ankerteksten i det her hyperlink; SEO.
I ovenstående eksempel har vi indlagt et hyperlink til forsiden for bonzer.dk med ankerteksten SEO.
Ankertekster og hyperlinks spiller en central rolle ift. flere aspekter af SEO. Ankertekster påvirker nemlig både selve URL’en, hyperlinket befinder sig på, og den URL hyperlinket leder til. De to kalder vi henholdsvis landingsside-URL og destinations-URL.
I tabellen her kan du se, hvordan forholdene omkring hyperlinks og ankertekster påvirker de URLer, de forbinder:
Der findes flere forskellige typer ankertekster, du kan bruge i dit content:
Eksakt match: Ankerteksten beskriver én-til-én indholdet på destinations-URLen:
Phrase match: Her ligger ankerteksten naturligt inkorporeret i teksten med en relevant tekst videre til den næste side:
Branded: Ankerteksten er et brand-navn:
‘Nøgen’ URL: Ankerteksten er den "rå" URL:
Billede som ankertekst: Et billede og dets alt tekst agerer ankertekst:
En generel huskeregel er altid at benytte dig af den type ankertekst, der er mest brugervenlig for dine læsere.
Som med andre Google ranking-faktorer er den eksakte vægtning af betydningen af ankertekster ukendt.
Vi ved dog, at ankertekster fungerer som et vigtigt ranking-signal for Google, da det er med til at fortælle Google, hvad destinations-URLen omhandler. F.eks. hvis en URL med fokus på SEO har eksterne links med "SEO" i ankerteksten, vil det understrege over for Google, at URLens indhold handler om SEO.
Der findes flere måder, du kan tjekke mængden af indgående links og deres ankertekster for en given URL. Ahrefs backlink checker er et af dem.
Anker tekster hænger som sagt tæt sammen med intern linkbuilding og links - hvilket hænger sammen med on-page optimering af din side. Vi har lavet en skabelon til netop on-page optimering, som indeholder de vigtigste tjekpunkter, du bør gå igennem, når du optimerer din hjemmeside:
Generelt bør du altid lave indhold med læseren for øje og ikke kun Google-algoritmen. Det gør sig også gældende med ankertekster. Derfor er anbefalingen herfra, at du ikke kun bør tænke i søgeordsoptimering, når du vælger ankertekster. Du bør i stedet arbejde med den type ankertekst, der giver mest mening og værdi for dine læsere.
Googles algoritme bliver som bekendt mere og mere sofistikeret og avanceret. Med Googles Penguin-opdatering i 2012 begyndte Google at kigge mere på ankertekster og særligt, om en given URLs indgående links havde mistænkelige ens ankertekster.
En anden algoritmeopdatering, der er værd at fremhæve i den her sammenhæng, er Humminbird-opdateringen, der med sin udrulning i 2013, satte ‘natural language processing’ på dagsorden. Det betyder, at Google-algoritmen blev bedre til at forstå kontekst og mening over individuelle ord. Netop derfor er individuelle ord i en ankertekst ikke noget, der bør være afgørende for Googles forståelse af indholdet på en destinations-URL og den URLs placering i Googles organiske søgeresultater.
CPO & Partner
Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover underviser han også i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School samt i SEO på DMJX i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.