Case

Sådan sikrede B.T. mere end 10.000 månedligt besøgende fra Google til nyt univers i konkurrencepræget marked

Klient

Berlingske Media

Kategori

other

Services

SEO

Konsulenter

Thomas Bogh

Alexander Brandstrup

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

bt case cover

I 2022 begyndte vores samarbejde med Berlingske Media, som tog sit afsæt i vores analyseformat “Discovery”. Et format til formål om at analysere nuværende markedssituation samt optegne roadmap for, hvordan målsætninger nås helt konkret og mest effektivt.

For Berlingske Media var målet at styrke B.T., som stod overfor et projekt der skulle kombinere mediet med forbrugsmateriale. Et projekt som derfor både vil informere og guide forbrugerne til et mere oplyst valg. Dette lagde derfor fundamentet for en ny sektion på sitet, der i dag kendes som tjek.bt.dk

Her har Bonzer været en tæt samarbejdspartner fra idégenerering af sitet til selve udformningen af indhold og løbende drift. En udvikling der i dag har udfordret nogle af de største forbrugersites i Danmark, og som samtidig har sat sig i førertrøjen for, hvordan medier anno 2023 kan forstærke forretningsmodellen i en ellers udfordrende tid.

B.T. er i dag fuldkommen digital, og dette understøtter især det fokus, som vi har lagt for forbrugssektionen tjek.bt.dk. En sektion som er gået fra 0 til 10.000 faste besøgende fra Google hver måned på under et år. En vækst, der alene er opnået gennem SEO som organisk kanal.

Med andre ord har B.T. bygget sin sektion op udelukkende baseret på SEO, og ejer derfor i dag helt selv sin trafik, og opnår flere kliks end hvad der normalt er muligt med et site, der for bare et år siden var helt ukendt i Googles øjne.

The numbers

+10.000

Månedlig organisk trafik

+6.600

Stigning i antal søgeord

+640

Stigning i antal søgeord på side 1

+44.800 DKK

Månedlig traffic value

Som tæt samarbejdspartner har Bonzer været med til at opbygge både struktur og indhold for vores kommercielle fokus, vi har med Tjek.bt.dk samt den daglige drift der ligger. Her har vi allerede kunne mærke få måneder efter domænet kom live, at vi fik trafik ind på relevante søgninger - noget som bare er steget siden, hvilket er fedt at kunne mærke. Her er både løbende indsigt og optimering en nøgle for sitets performance i dag. Sammen med Bonzer bruger vi her den løbende erfaring og nye tiltag til at styrke det som del af Berlingske Medias samlede kommercielle fokus. Samlet set har trafikken performet endnu bedre, end hvad vi havde forventet, hvilket er tilfredsstillende for en koncern som os. Vi ser nu frem til den næste periode…
Jacob Fischer-NielsenHead of B-Native, Advertising

Hvad er Tjek.bt.dk?

Tjek.bt.dk er en online platform, der hjælper forbrugerne med at finde anbefalelsesværdige produkter og tjenester baseret på en affiliate-model via Heylink. 

Sitet foretager grundig research og præsenterer et udvalg af produkter baseret på søgetrends, uden at producenter eller webshops kan betale for positiv omtale. På den måde er målet at forstå og optimere artiklerne til danskerne gennem efterspørgsel, så man som forbruger har mere fyldestgørende information forud for nye køb.

B.T. platformen bidrager derfor til den kritiske journalistik og er et supplement til Berlingske Medias øvrige kommercielle indtægter, hvor det står som forbrugersektion til B.T.

tjek bt eksempel

Opbygning af brugervenligt site med afsæt i ‘E-E-A-T’ indhold

I første år af samarbejdet har arbejdet bestået i at både skræddersy, opbygge samt optimere indhold for tjek.bt.dk. Dette har derfor krævet en grundig og intensiv indsats for at opnå en positionering med løbende trafik og konverteringer.

Opbygning af indhold og struktur

Som led i Discovery analysen, var første delmål at få skabt et site, som rent teknisk - og herved taksonomisk - vil formå at engagere læserne til at fordybe sig og klikke sig videre til produkterne, hvis de fandt hvad de ønskede.

Ved både at analysere konkurrencen og målgruppen, fandt vi hurtigt ud af, hvordan sitet kunne blive bygget med afsæt i brugernes ønsker og ikke søgemaskiner alene. Da det handler om at vejlede folk inden for forbrug, har strategien været at skabe transparent oversigt over de mange tests ved brug af Googles retningslinjer for E-E-A-T (Ekspertise, Erfaring, Autoritet og Troværdighed).

Dette har både været en fordel for placeringer, trafik og konverteringer, da Google generelt har meget fokus E-E-A-T i søgeresultaterne.

Løbende optimering

I SEO er regelmæssig opdatering og optimering afgørende for at slå konkurrencen. Som Google selv siger; “consistency is key”.

Derfor er det vigtigt, at der ikke blot bygges indhold én gang, men at der bliver arbejdet med løbende produktion og publicering. Noget som også bliver vigtigere med tiden er, at større grupper af faste besøgende vil forvente sig dette. Derfor er der bygget en strategi for udarbejdelse af artikler regelmæssigt, som fælles for alle afspejler nogle af de mest relevante eller søgte forbrugsvarer for tiden. Dette bruger vi altid som data til at forstå efterspørgsel og hermed mulighed for at øge trafik og konverteringer.

Vi analyserer derudover hvor ofte konkurrenterne kommer med nyt indhold, hvor vi baseret på denne data løbende optimerer flow. Noget der gjorde, at vi fra starten hurtigt satte os foran på udviklingen. En udvikling der bygger på hastigheden i resultater, hvilket har sit afsæt i en skalerbar content strategi, hvor der er høj fokus på transparens, neutralitet og anmeldelser i indholdet. Alt sammen er de relevante i SEO i dag, og det understøtter Googles retningslinjer.

Resultater

Allerede få dage efter sitet gik live, så vi trafik komme ind fra organiske søgeresultater. Dette viste, at vores tilgang til indholdet og metoden bag netop var noget, som Google ville have. Siden da er det kun gået én vej, og på under et år var trafikken på +10.000.

Yderligere har forbrugsindhold på Google i lang tid været præget af simple guides uden nok E-E-A-T signaler. Dette gav derfor en mulighed for at sætte ind på et område, hvor behovet fortsat bliver større, og hvor kravene til synlighed bliver mere avancerede.

I vores samarbejde med Berlingske Media, bruger vi altid de seneste trends til at være foran konkurrencen. Dette gælder alle brancher, vi arbejder med, og det er ligeledes vigtigt uanset marked.

Trends bunder både i, hvor efterspørgslen bevæger sig hen, samt hvordan algoritmen på Google udvikler sig. Her tilpasser vi os løbende i vores arbejde, hvor der i den senere tid har været meget fokus på AI, hvilket er noget vi har integreret i vores arbejde på flere områder.

Fremtiden for søgemaskinen viser ligeledes, at hvis man vil være med i de moderne søgeresultater, må man arbejde dybdegående med indhold og udvise signaler, som den kritiske bruger og Google finder relevante.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.