blog

/

Content

/

0 min read

Landing page: 6 tips til landing pages, der konverterer

En velopbygget landing page, der overbeviser dine hjemmebesøgende om at blive og konvertere, er ikke en nem opgave. Der er dog nogle tommelfingerregler, du kan følge, hvis du står over for at skulle opbygge en ny landing page. Netop dét kommer vi omkring her.

Hvad er en landing page?

Når du hører ordet 'landing page' eller 'landingsside', henviser det til en specifik og ofte kommerciel underside på en hjemmeside. Det er ikke et blogindlæg, en artikel eller produktside. Det er en side, der typisk er mere fokuseret på et tilbud, en konvertering eller en virksomhedsservice. F.eks. som den her SEO-analyse side, vi har hos Bonzer.

Alle hjemmesider bør indeholde landing pages, som virksomheden linker og leder sin målgruppe ind til. Det kan I gøre i alt fra jeres e-mail marketing kampagner og indhold med trafik til Facebook- og Google annoncer.

Hvorfor er en velopbygget landing page vigtig?

Landingssider bruges som nævnt ofte med en kommerciel hensigt. Det kan være promovering af en kampagne, et nyt brand, et ny ydelse eller noget helt fjerde. Netop på grund af den kommercielle hensigt er det topvigtigt, at landing pagen er målrettet den kommercielle hensigt. Og det er vigtigt, at den er opbygget med forståelig information og relevante calls-to-action.

Hvis ikke din side ikke er brugervenlig og relevant, vil du have svært ved at overbevise besøgende om at blive. De vil hurtigt forlade siden, og I vil ikke være trængt igennem med jeres budskab. Og dét resulterer ikke i flere kunder og konverteringer.

Følger du de nedenstående seks tips, vil du dog ikke kunne gå helt galt i byen med dine landing pages.

1. Find søgehensigten og de rigtige søgeord

Din landing page bør målrettes efter et kommercielt virksomhedsformål. Men det bør også målrettes efter den søgehensigt, der ligger bag det emne, du centrerer landing pagen efter.

Søgehensigten er nemlig den hensigt, der ligger bag en Google søgning. Søgehensigten er altså dét, man som Google-søger ønsker at finde, når man indtaster et bestemt søgeord på Google.

Det er vigtigt først at identificere søgehensigten, inden du går i krig med din landing page. Det er det i hvert fald, hvis du ønsker at tiltrække besøgende fra Googles organiske søgeresultater. Når du har identificeret søgehensigten ved du, hvilket indhold og hvilke søgeord din side bør bygges op omkring.

Hvordan finder jeg søgehensigten for min landingsside?

Men hvordan finder du søgehensigten og de rigtige søgeord til din landingsside? Det gør du med en søgeordsanalyse. Vi har sammensat en gratis skabelon til en søgeordsanalyse, du frit kan downloade og bruge:

2. Opbyg relevant, fokuseret tekstindhold

Tekstindholdet på din landing page er alfa omega. Det er vigtigt, at du får vinklet og opbygget din tekst, så den er fokuseret på emnet for siden. Samtidig skal den indeholder de søgeord og målrettes den søgehensigt, du har fundet frem til gennem din søgeordsanalyse.

Målrettet overskrift med fokus søgeordet i fokus

Overskriften på din landing page skal være målrettet det virksomhedskommercielle formål, du har med siden. Den skal også gerne indeholde det primære søgeord, du vil have din landing page fundet på Google med. Lad os tage et eksempel fra Bonzers SEO-analyse landing page:

Vores SEO-analyse er en af vores vigtigste landing pages. En SEO-analyse hos Bonzer udgør nemlig indledningen til et potentielt samarbejde med en ny kunde.

Som du kan se, er overskriften præcis og centreret omkring vores virksomhedskommercielle formål med siden (at få en SEO analyse). Samtidig er overskriften målrettet det primære søgeord, 'SEO-analyse'. Dét er nemlig det søgeord, vi ønsker, at landing pagen bliver synlig på Google på.

Fokuseret tekst på landingssiden

En landing page indeholder typisk ikke alenlange tekster, der forklarer alt i dybden. Landing page tekster bør være korte og fokuserede på tilbuddet, kampagnen eller det helt tredje kommercielle emne for siden. Læseren skal hurtigt kunne forstå, hvad de kan bruge tilbuddet på landing pagen til. Lad os igen bruge Bonzers SEO-analyse side som eksempel:

Midt på siden har vi tilføjet et tekstfelt. Her kommer vi kort nærmere ind på, hvad man kan forvente, når man anmoder om en SEO-analyse. Dét har vi yderligere præciseret og visualiseret med fem bokse.

Det er altså relativt nemt og ikke-kringlet at forstå, hvad man får, når man anmoder om en SEO-analyse hos Bonzer.

Præcise underoverskrifter

Du kan også se, at de to underoverskrifter understøtter emnet 'SEO-analyse', og at den ene indeholder det primære søgeord. Søgeordet bør, udover at indgå i din landing pages overskrift, også indgå i én eller et par af underoverskrifterne.

Pas dog med at fyr søgeordet ind alle steder, du kan. Hverken Google eller dine besøgende bryder sig om tekst, hvor det samme søgeord er presset ind.

3. Indtænk grafiske elementer, billeder og måske endda video

Godtskåret tekst er ikke nok, hvis du vil opbygge en velfungerende landing page. Der skal også grafiske elementer og et appellerende og brugervenligt design til. Brug f.eks. ikoner eller udvikl infografikker, der kan visualisere pointer eller emner på din landing page.

Social proof på landing pages skaber troværdighed

Citater eller logoer fra kunder, I samarbejde med, er også oplagte at bruge på din landing page. Det skaber troværdighed og gør potentielle nye kunder mere trygge ved at vælge jer, fordi andre virksomheder har gjort det samme. Se eksempel på, hvordan vi har brugt kundelogoer på Bonzers SEO-analyse landing page:

Billeder for blikfangen

Billeder er geniale til at skabe opmærksomhed og fastholde dine hjemmesidebesøgende. Og det skal helst ikke være de gratis billeder, du kan finde på diverse fotoplatforme. Brug billeder, din virksomhed har taget og ejer, eller få taget nogle, der kan pifte din landing page op.

Hvad kan billeder?

  • Øge forståelsen af det, du skriver

  • Give dine hjemmesidebesøgende lyst til at blive

  • Skabe blikfang og opmærksomhed på dine vigtigste pointer

  • Med de rette alt-tekster kan de blive synlige i Googles billederesultater

Video vinder indpas - både hos Google og dine besøgende

Video er ikke et must på en landing page. Men det kan hjælpe både på synligheden på Google og for bedre forståelse blandt dine hjemmesidebesøgende. Netop derfor har vi også implementeret en video på vores SEO-analyse side. I den fortæller vi kort om det at anmode om en analyse hos Bonzer:

Skal du følge best practice inden for SEO-verdenen, når det kommer til videoer, bør du:

  • Uploade videoen på din virksomheds Youtube kanal og derfra embedde den på landing pagen

  • Tilføje undertekster.

  • Tilføje en titel med fokus på det, videoen forklarer. Inkluder også gerne det primære søgeord, din landing page også er optimeret efter.

4. Call-to-action

Du får svært ved at konvertere besøgende på din landing page, hvis ikke siden indeholder en call-to-action. Og den skal være relevant for sidens virksomhedskommercielle formål.

En call-to-action er en opfordring til handling. Det er vigtigt, at den på din lading page opfordrer til en handling med kommerciel værdi. Afhængigt af hvad din landing page omhandler, kan det være alt fra 'få tilbud', 'kontakt os' til 'køb produkt'.

Arbejd med én, max to forskellige calls-to-action på din side. På den måde undgår du at forvirre dine besøgende med for mange opfordringer til handling. Bonzers SEO-analyse side er fx fokuseret omkring én call-to-action, nemlig vores vigtigste kommercielle call-to-action 'anmod om analyse':

Der er meget at vide om, hvordan man bruger en call-to-action og gør den konverteringseffektiv. Og der er mange måde at arbejde med en call-to-action. Det udbygger vi i vores indlæg om netop call-to-action. Giv det et kig, før du går i gang med call-to-action delen på din landing page.

Interne links giver et signal til Google om, at din side har en god linkstruktur. Samtidig hjælper du dine hjemmesidebesøgende med mere information og viden ved nemt at henvise til andre relaterede sider.

Interne links dækker over:

  • Links fra din landing page til et par af dine andre vigtige sider, det giver mening at henvise til.

  • Links til din landing page fra andre sider. Det skal gerne være sider med en vis mængde trafik, så du leder noget trafik videre til din nye landing page.

Vi har skrevet lidt om interne links i det her indlæg om intern linkbuilding.

6. Brugervenlighed skal indtænkes

Din landing page skal struktureres, så de besøgende ikke flygter i det øjeblik, de besøger den. Sker det, står det skidt til med brugervenligheden på siden. Og netop brugervenligheden - også kaldet UX - er ekstremt vigtigt at indtænke, når du skal opbygge din landing page.

Elementer, der skal være styr på ift. brugervenlighed, hænger sammen med de pointer, vi har præsenteret om landing page tekst. Men lad os opsummere og tilføje elementer, der går ind under god brugervenlighed:

  • Tekst skal være letlæselig, relativt kort og brudt op efter cirka hver fjerde linje

  • Arbejd med lufte afsnit: god afstand mellem dine afsnit er med til at skabe overskuelighed

  • Hav styr på Core Web Vitals: Googles algoritme-opdatering indeholder tre faktorer, der er tæt beslægtede med brugervenlighed.

Skyd gang i din landing page opbygning

Har du læst hertil, har du fået vores seks tips til landing pages, der kan konvertere besøgende til kunder.

Hvis du har brug for rådgivning til opbygning af landing pages eller andet indhold, anmod om en gratis SEO-analyse. Så kan vi snakke om mulighederne.


Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas er CPO samt Partner, hvorfor fokus til dagligt ligger i evig analyse af Googles algoritme og udvikling af SEO som produkt. Thomas har arbejdet med SEO i flere år med stor passion for at sprede know how på, hvordan man som virksomhed implementerer SEO bedst i sin forretning. Ved siden af Bonzer bidrager Thomas med viden til læserne hos bl.a. Search Engine Journal, DanDomain og Detailfolk. Herudover har han også undervist i Digital Mediestrategi på Copenhagen Business School i København. Har du ønsker eller spørgsmål vedr. SEO universet, kan du altid kontakte ham på [email protected].

Savner I mere organisk trafik og konverteringer?

Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.

Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau

Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.