/
Andet marketing
/
0 min read
I dette indlæg kan du læse en trin for trin-guide til:
Facebook Ads er online annoncering på tværs af Facebook, Instagram og Messenger. Det fungerer ved, at du opretter en annonce med en bestemt målsætning, som herefter bliver vist i et passende format for din udvalgte målgruppe.
Facebook Ads og annoncering er blevet populært, da det konverterer meget hurtigt og effektivt. Så snart annoncen er oppe og køre, bliver den vist for potentielle kunder.
Ads kan derfor bruges i alle led af din marketing funnel. Men de egner sig især til bottom funnel, hvor kunden i forvejen har kendskab til din virksomhed, ydelse og produkt – men har brug for et sidste lille skub for at købe.
Annoncering på Facebook står derfor sjældent alene. Hvis du vil skabe salg eller konverteringer, vil du ofte have mere held ved at annoncere for folk, der i forvejen kender dit brand eller virksomhed.
Det kan du med retargeting.
Retargeting er en teknik, hvor du kun viser dine annoncer for potentielle kunder, der i forvejen kender dit brand – eller måske allerede er på markedet efter dit produkt eller ydelse.
Med Facebook Ads kan du nemt målrettet annoncer mod bestemte målgrupper, eller folk, der allerede har interageret med udvalgte sider på din hjemmeside.
Med retargeting målretter du annonce de Facebook-brugere, der er mest klar til at lave et køb. De har fundet det produkt eller ydelse på din hjemmeside, de har ledt efter i Google. De ved ofte, hvad de skal bruge det til – og de har nok også besluttet sig for at købe det inden for den nærmeste fremtid.
Men måske er de blevet distraheret. Måske er de i tvivl om, du har den bedste og billigste udgave af dit produkt eller ydelse. Uanset hvad, har de brug for et lille nudge.
I det senere afsnit 'Facebook Annoncering og Retargeting – step by step' gennemgår vi præcis, hvordan du opsætter en Facebook Ad til retargeting.
Men hvor godt er retargeting egentlig? Har det en større effekt end andre typer af Facebook annoncering?
Ifølge statistikkerne er svaret et rungende ja:
Der er flere fordele ved at indtænke dine Facebook Ads med din SEO. Det er en næsten en nødvendighed, når du arbejder med retargeting.
Dine Facebook Ads kan drage nytte af data fra din SEO til at definere din målgruppe, såsom:
Hvem har allerede besøgt min side?
Hvem har kigget på mit produkt – men ikke købt?
Hvis den besøgende i forvejen kender din side, vil de også være mere købsparate – eller have større tillid til din virksomhed. Disse bagvedliggende motivationer kan have stor virkning på, hvor effektiv din reklame er i sin målsætning.
Retargeting via Facebook Ads har også en række andre fordele for din SEO.
Links direkte fra Facebook – inklusiv Facebook Ads – er nofollow. Det betyder, at de i den strikteste forstand ikke videregiver SEO-værdi. Men en god annonce kan stadig have en positiv effekt på din SEO.
Specifikke produkter eller ydelser, som du kører annoncer på, har nemlig en tendens til at have en højere månedlig trafik. Hvis mange brugere klikker ind på din hjemmeside via din annonce, kan det gavne din placering i søgeresultaterne.
Google vil nemlig gerne lede folk videre til populære sider med høj trafik, fordi det ofte er et tegn på, at siden er relevant i forhold til en bestemt søgning eller keyword.
SEO er et langsigtet projekt. Det kan derfor være gavnligt at lave SEO i kombination med Facebook-annoncering, fordi du kan skabe øjeblikkelig omsætning (for en pris) – og styrke din vedvarende SEO-indsats.
En god Facebook-annonce skal dog først og fremmest skabe interaktion. Det kræver altså, at du først får styr på kommunikationen i din annonce.
Inden du går ind i det tekniske i Facebooks annonceadministrator, skal du have styr på din kommunikation i dine planlagte annoncer.
Formålet er i første omgang, at du skal vække interessen hos din modtager/målgruppe. Dette kan du gøre igennem god kommunikation. Med andre ord: dit tekstarbejde!
Der findes mange forskellige metoder til at ramme den rigtige kommunikation, men jeg vil prøve at give et par eksempler på, hvad der kan hjælpe:
Stil retoriske spørgsmål der får modtageren til at reflektere over et emne. Emnet kan have direkte eller indirekte relation til dit produkt, din service eller lignende. Dét formår ofte at vække interesse hos modtageren, så man får lyst til at læse videre.
Introducér herefter dit produkt eller ydelse – og gør det simpelt. Vil du sørge for at fastholde interessen, skal du ikke skrive en sides lang tekst om din virksomhed og produktet/ydelsen. Det skal gøres så kort så muligt - Er modtageren stadig interesseret, skal man nok læse videre på din hjemmeside eller Facebook-side!
Du kan kommunikere tydeligt for brugeren, at de i forvejen har været inde og besøge din side. Det kan være et gamble, fordi ikke alle er lige glade for tracking på nettet. Men med den rette målgruppe kan det også skabe tryghed, fordi annoncen fortæller, at annoncen er hyper-relevant for dem – de har jo set på produktet før.
Der er mange forskellige muligheder at “linke videre til” i din annonce - du kan enten føre modtageren over til appstore, hvis du annoncerer på vegne af din app. Du kan få modtageren ind på din webshop. Eller du kan få modtageren til at udfylde en lead-formular til dit nyhedsbrev / email marketing-liste. Der findes mange, mange muligheder – men dette er nok nogle af de mest anvendte.
Det kan i starten være smart at segmentere bredt for at få varieret respons. Herfra kan du “skære ind til benet” og sortere de ubrugelige modtagere fra.
Med andre ord kan du overveje at starte bredt på områder som geografi og demografi.
Når du får data på dine annoncer, kan du så indskrænke. Herfra kan du finde lignende målgrupper (“look-a-like” og “retarget”) din målgruppe, som vi nævnte tidligere. Det er ofte disse annoncer, der skaber de fleste salg.
Det er altid fornuftigt at have noget grafisk materiale i sine annoncer.
Her anbefales, at du bruger tid på at finde et billede, en infografik eller en video, der fortæller noget om din virksomhed, dit produkt eller din ydelse.
Det grafiske er typisk det mest iøjnefaldende ved en annonce, inden man læser teksten – sørg derfor selv at have noget bemærkelsesværdigt på plads rent grafisk, inden du begynder at annoncere!
Har du flere billeder eller infografikker, du synes, er interessante for din målgruppe, er der også værktøjer til dette. Du kan fx opsætte en karrusel af billeder eller grafikker, hvis du vil fortælle en historie eller fremvise mere af dit produkt.
For at sætte en Facebook Retargeting-annonce op, skal den blandt andet indeholde de ovenstående elementer (helt lavpraktisk). Ligeledes skal du have styr på blandt andet følgende:
Opret annoncekonto på Facebook for Business
Forbind din annoncekonto med din eksisterende Facebook-side
Installer Facebook Pixels på din hjemmeside (tringuide)
Nu kan du så småt oprette en annonce. Det første du skal gøre er at vælge dit formål. Det er, som tidligere nævnt, om du vil linke videre til din webshop, lave lead formularer, promovere din app eller noget helt andet.
Her er der som sagt mange muligheder, som med sikkerhed vil passe til dit produkt eller din ydelse!
Og nu kan du gå i gang med at udfylde de ovenstående elementer som målgruppen, kommunikationen og billede/video.
Når du laver retargeting via Facebook, har du to valgmuligheder. Du kan enten:
Brug din Facebook Pixels til retargeting
Lave en prædefineret gruppe baseret på ekstern data
Det sidstnævnte kan være nyttigt, hvis du har indsamlet kundekontaktoplysninger uden for Facebook. Det kunne eksempelvis være en e-mail marketingliste eller en klassisk kundekartotek.
HUSK: Du skal have dine kunders samtykke for at kunne indsamle og bruge deres data til retargeting på Facebook. Alt andet er et brud på GDPR (Persondataforordningen).
Det er vigtigt, at listen er formateret korrekt, hvis du vil målrette din retargeting mod folk, der ikke har været logget ind på Facebook, da de besøgte dig eller din hjemmeside. Du finder Facebooks egen guide til formatering her.
Noget af det vigtigste (efter selve annoncen) er, at du byder med den rigtige budgivning.
Når du opretter din første kampagne, vil du blive mødt med en masse forskellige muligheder ift. din kommende målsætning og budstruktur.
Lad mig lige kort løbe dem igennem.
Med denne målsætning, ønsker du at øge kendskabet til din forretning, og der er ikke fokus på at få trafik eller skabe konverteringer til en god ROI%.
Hvem er kendskab god til?
Denne budstruktur er relevant for virksomheder, der gerne vil sprede et budskab ud til så mange som muligt – så billigt som muligt.
Målsætningen om kendskab er derfor især for nye virksomheder eller virksomheder, der sælger innovative produkter eller ydelser, som folk måske endnu ikke vidst, at de har behov for. Det betyder, at de sjældent egner sig til retargeting.
Her kan det desuden være svært at rangere i Google, da der ikke vil være tilstrækkelig med månedlig søgninger på dit valgte keyword. Du bør i stedet i stedet fokusere på det problem, dit produkt løser.
Her er formålet at øge kendskabsgraden på ens Facebook-annoncering. Det er faktisk nok den budgivning, der minder mest om en klassisk annoncering i en avis eller lign.
Brug denne budstruktur, hvis du har et simpel annonce uden call-to-action, og bare gerne vil vise din virksomhed for en specifik målgruppe. Her prøver du at "sælge" din virksomhed mere end et bestemt produkt eller ydelse.
Har du et budskab, som gerne skal gå viralt?
Så kan du bruge budstrukturen rækkevidde. Med denne budstruktur, vil Facebook optimere imod flest nåede personer til den billigste pris.
Med den overordnede målsætningskategori 'Overvejelse' ønsker du at få din målgruppe til at engagere med dit indhold. Det kan f.eks. være en videovisning, start på en chat eller trafik til din hjemmeside.
Hvem er overvejelse god til?
Denne budstruktur er relevant for virksomheder, der gerne vil have så meget trafik til deres side som muligt – så billigt som muligt.
Det er en af de mest anvendte målsætninger inden for Facebook annoncering. Her optimerer Facebooks algoritme imod at skabe de billigste klik til jeres side, og på den måde kan i få mange relevante personer ind på jeres side, til en – ofte – meget billig pris.
Dette er en ideelle kombination med SEO, da trafik til siden er en ranking faktor for Googles algoritme.
Brug denne budgivning, hvis du gerne vil have mange likes og kommentarer på et opslag.
Det kunne f.eks. være en konkurrence, eller et andet type opslag der ligger op til en interaktion på det givne opslag. Algoritmen vil optimere imod disse interaktioner.
Engagerede brugere bliver over tid til trofaste brugere. Jo mere de er på din side, jo bedre for din dwell time, bounce rate og anden brugeradfærd, der har indflydelse på din sides troværdighed i Googles øjne. Med andre ord, gavner det din SEO.
Har du en app?
Så er det her nok den mest oplagte budstruktur. Her tilknytter du Facebook din specifikke app. På den måde kan Facebook tracke hvornår, og hvor mange gange, din app downloades.
Algoritmen får altså data ind, som den kan bruge til at optimere leverancen, og levere til personer der har størst sandsynlighed for at konvertere.
Lige fået lavet en ny video?
Så kan du med denne målsætning få så mange visninger som muligt, og igen – you guessed it – til den billigste pris. Algoritmen vil optimere mod de personer, der bruge mest tid på at se din video.
Denne her er lidt anderledes ift. alle andre målsætninger.
Her kan du faktisk konvertere folk direkte inde i Facebook, og på den måde øge mængden af leads/henvendelser uden at gøre brug af din side.
Dette kan fungere rigtig godt, da folk føler sig forholdsvis trygge ved at give informationer væk såsom email, navn, telefon nr. inde i Facebook platformen.
Denne målsætning er oplagt til at bygge en email liste, eller få inbound leads til en ringekampagne.
Kan I godt lide at chatte med jeres målgruppe?
Og har I ressourcerne?
Så er denne opsætning ikke helt dum. Her kan du nemlig vise annoncer for din udvalgte målgruppe direkte i Facebook Messenger. Det er mere personligt, men der er også risiko for, at din annonce kan virke for frembrusende eller afbryde deres samtale med venner.
Dette er i min optik den mest spændende målsætning med Facebook annoncering.
Her kan du få Facebook algoritme til at optimere imod konverteringer, så du kan sælge så meget som muligt – til en så billig pris som muligt.
Hvem er konvertering god til?
Denne budstruktur er relevant for alle virksomheder der har en konvertering på deres side. Det kan f.eks. være et køb på en webshop, eller et sign-up til en platform.
Du kan i Facebooks annonceadminstrator opsætte en række konverteringer, og tracke disse konverteringer på din hjemmeside.
Det her er den overordnede målsætning til alle typer af konverteringer, da du kan vælge den type der er relevant for netop din virksomhed, og få så mange af dem som muligt - til den bedste pris muligt.
Har du en webshop?
Så kan du faktisk sælge dine produkter direkte i Facebook eller Instagram. Du kan vise dine produkter og dine priser, så det ligner at din webshop er integreret i Facebook eller Instagram. På denne måde kan du gøre dine potentielle kunder meget "varmere", end du ellers ville kunne.
Fysisk butik?
Så kan du med denne målsætning få folk direkte ned i din butik, og måle det som en konvertering. Det er især oplagt, hvis du ikke sælger produkter eller ydelser online.
Uden SEO har retargeting sjældent et ben at stå på.
Det er SEO, der driver den mest relevante trafik ind på din side.
Folk går til Google for at få løst et problem. Når man vil lære mere om et produkt eller sammenligne det med et andet. De besøgende leder efter noget.
Og måske køber de ikke noget i første omgang. Men med retargeting sikrer du, at de besøgende ikke glemmer dig – eller laver et køb det øjeblik, de er mest modtagelige.
Hos Bonzer arbejder vi, som et 100% specialiseret SEO bureau, kun med SEO, og er du i tvivl om, hvordan du kommer i gang med SEO, er vi klar på en uforpligtende snak. Anmod om en gratis SEO analyse, og du hører fra os inden længe.
CEO & Founder
Ulrich stiftede Bonzer i 2017, og sidder i dag som Founder & CEO i vores group bestående af Danmark, Sverige og Norge. Ulrich har en bred erfaring inden for marketing, og har hjulpet flere større virksomheder med deres marketing og go-to-market strategi. Til dagligt driver han bureauet sammen med den øvrige ledelse, og arbejder også direkte med nogle af vores kunder.
Savner I mere organisk trafik og konverteringer?
Lad os kigge på jeres case, og se hvad der skal til for at I kan være mere synlige i jeres marked.
Lad os vise jer en SEO strategi som kan tage jer til det næste niveau
Et kort møde, hvor vi gennemgår jeres position i markedet og præsenterer mulighederne.