Privatlivspolitik
Privatlivspolitik
CASE

Sådan blev Make Influence markedsleder på ‘influencer’-relaterede søgninger

Sådan blev Make Influence markedsleder på ‘influencer’-relaterede søgninger
487% Flere organiske keywords på side 1 af Google
8 47
358% Stigning i månedlige visninger på Google
7.530 34.500
349% Stigning i månedlig organisk trafik
301 1.353
177% Stigning i antallet af virksomheder, der opretter en konto på platformen.

Make Influence ligger i dag øverst i Googles organiske søgeresultater på en lang række vitale keywords inden for influencer-relaterede søgninger. 

Samarbejdet med Make Influence startede i april i år. Sidenhen har vi formået at skabe fantastiske resultater i samarbejde med den danske performance baseret platform til influencer marketing. 

I løbet af de første 7 måneder har vi etableret og bekræftet Make Influences plads som værende thought leadere på hele området inden for influencer marketing. Sammen ser vi nu mod ekspansionsmuligheder på nye markeder, mens vi fortsat arbejder på at udbygge Make Influences danske markedsandel.

I denne case går vi i dybden med følgende udvikling og resultater:

  • Stigning i organiske keywords på side 1 af Google
  • Stigning i månedlige visninger på Google
  • Stigning i månedlig organisk trafik
  • Stigning i antallet af virksomheder, der opretter en virksomhedskonto.

Afslutningsvis opsummerer vi, hvad vi konkret har gjort, samt giver dig gode råd til, hvordan din virksomhed kan opnå lignende resultater med SEO. 

Men allerførst…

Hvem er Make Influence?

Make Influence er Danmarks første og eneste performance baseret platform til Influencer marketing. 

På platformen er det muligt for virksomheder at møde potentielle influencere, som de kan indgå i samarbejder med. Førhen plejede virksomheder at betale en masse penge up-front for influencer samarbejder – uden nødvendigvis at kunne måle på den konkrete værdi af samarbejdet. Sådan fungerer det også stadig andre steder i branchen. 

Dette er nu gjort muligt gennem platformen, hvor influencer og virksomhed kan mødes, indgå en aftale om en kampagne og derefter måle den specifikke værdi af samarbejdet gennem affiliate links. Dette er med til at give en større gennemsigtighed i branchen.

Platformen er først og fremmest skabt med formålet om at skabe en verden, hvor virksomheder og influencere får størst mulig gavn af hinanden.

Lad os se nærmere på de specifikke resultater, som er opnået.

Stigning i organiske keywords på side 1 af Google

Når du udarbejder content til din hjemmeside, er det altafgørende, at du matcher dine kunders søgehensigt på et udvalgt keyword. Ellers kan du glemme alt om at komme til at rangere på dette keyword. 

Dette er fundamentet for, at vi har kunne udvikle relevant content til specifikke keywords. Blogindlæg – og en enkelt kategoriside – der i dag rangerer på placering 1 på følgende keywords i de organiske søgeresultater: 

  • ‘Influencers Danmark’
  • ‘Danske influencers’
  • ‘Micro influencers danmark’
  • ‘Influencer marketing platform’. 

Keywords, der tilsammen har en estimeret månedlig søgevolumen på omkring 1000.

Lad os tage et kig på udviklingen af organiske keywords på side 1 af Google:

I starten af samarbejdet rangerede Make Influence på 8 keywords på side 1. I dag rangerer de på 47. Dette er en stigning på 487% – på syv måneder. Alt i alt rangerer Make Influence på 266 organiske keywords. Flere af disse er på vej mod side 1 i Googles SERP.

‘Influencer’ (månedlig søgevolumen: 4.600) er et af de keywords, hvor Make Influence i forvejen rangerede på side 3 i SERP. Derfor udarbejdede vi nyt content til deres blog, der matchede brugernes søgehensigt.

Dette har ført til, at blogindlægget på nuværende tidspunkt ligger nummer 9 i de organiske søgeresultater. Du kan se udviklingen herunder:   

Stigningen i antallet af keywords på side 1 har også betydet en markant stigning i antallet af visninger i organiske søgeresultater. 

Stigning i månedlige visninger på Google

I takt med at flere keywords kommer på side 1, stiger antallet af månedlige visninger (impressions) ligeledes. Visninger indikerer, hvor mange gange en bruger er blevet eksponeret for et link til en af din hjemmesides URL’er i søgeresultaterne.

De to grafer ovenfor sammenligner antallet af visninger i september måned – for henholdsvis september 2019 (stiplet graf) og september 2020 (lilla graf, øverst). Grafen er et udtryk for, at der i perioden er sket en stigning på 358% i antallet af visninger.

Det er primært de mange nye rangeringer på side 1 på relevante keywords, der gør, at så mange nye brugere finder Make Influence organisk. Derudover er der en række long tails variationer af de udvalgte keywords, der ligeledes opnår stærke rangeringer. Og dermed skaber flere visninger.

Stigning i månedlig organisk trafik

Ovenfor ses udviklingen i den månedlige organiske trafik til Make Influences hjemmeside. Det grønne område markerer den periode, hvor vi har arbejdet på casen.

Den store vækst i organisk trafik fra august måned og frem kan tilskrives, at blogindlæg og de nye optimerede kategorisider nu begyndte at blive indekseret i Google og derefter kom på side 1 på udvalgte keywords.

Både september og oktober måned slog rekorden for flest besøgende på hjemmesiden nogensinde på en måned. 

Det er samtidig vigtigt at pointere, at vi fortsat har arbejdet videre med casen efter de udvalgte landingpages og blogindlæg var færdigskrevet og gik live på hjemmesiden i maj. I denne periode påbegynder vi en række linkbuildingtaktikker, der er skræddersyet ud fra kundens forretning. 

Disse taktikker er desuden udvalgt ud fra den grundige analyse, der har lagt fundamentet for denne succesfulde case. Mere om dette i afsnittet ‘opsummering – hvordan er disse resultater opnået?’.   

Stigning i antallet af virksomheder, der opretter en virksomhedskonto.

For SaaS-kunder og andre virksomheder, der ikke specifikt driver en E-commerce på deres hjemmeside, er der en række andre KPI’er, der er afgørende. Disse KPI’er kan opsættes som ‘Goals’ i Google Analytics. Et af de vigtige goals for Make Influence er at tracke på, hvor mange nye virksomheder, der opretter en virksomhedskonto og hvor mange influencere, der opretter en influencer konto på platformen.

Her har vi kunnet måle, at der er sket en stigning på 177% i antallet af virksomheder, der opretter en virksomhedskonto gennem organisk trafik. Tallene dækker over de syv måneder, hvor vi har arbejdet på casen, sammenlignet med det samme interval sidste år (april-oktober 2019).

Hvad er hemmeligheden bag disse resultater?

Opsummering – hvordan er disse resultater nået?

Grundig analyse og en skræddersyet 6 måneders plan

Dette er hemmeligheden bag ethvert succesfuldt SEO forløb. Hvilke elementer indgår i en sådan analyse, spørger du måske? For Make Influence gjorde vi følgende:

  • Keywordudvægelse
    • I samarbejde med vores Business Developer udvælges en række essentielle keywords, som jeres virksomhed på nuværende tidspunkt ikke rangerer tilstrækkeligt på.
  • Contentanalyse
    • Hvilke former for content søger dine kunder efter. Hvilke slags content har jeres konkurrenter, og hvilke trends ses i markedet på nuværende tidspunkt.
  • Contentplan
    • Hvad er søgehensigten på de udvalgte keywords. Hvilken type content skal vi udvikle for at kunne matche denne søgehensigt og dermed rangere på dette keyword.
  • Udarbejdelse af content
    • Vores Content Writers, med erfaring fra +100 cases, skriver content, der matcher jeres brands tone-of-voice og samtidig fanger forbrugernes opmærksomhed og interesse.
  • Backlink audit
    • Et backlink audit består af to dele: Din hjemmesides egne links og dine konkurrenters links.
      • På kundens egen hjemmeside tjekker vi for spammy links, der kan forhindre siden i at rangere
      • Analysen af konkurrenternes links bruger vi til at lægge en plan for relevante fremtidige linkbuildingtaktikker.

Selvom vi fra start lægger en seks måneders strategi, betyder det ikke, at det ikke er muligt for os undervejs at ændre og tilpasse i strategien. Corona er et meget godt eksempel på, at verden er uforudsigelig, og det samme er gældende for jeres forbrugere. Derfor monitorerer vi løbende jeres marked og ser ind i potentielle forretningsmuligheder. 

Det skal samtidig pointeres, at hver kunde er forskellig, og at vi tager udgangspunkt i netop jeres case og nuværende performance. Så vi tilpasser Bonzers interne ressourcer, så de matcher jeres ønsker og behov.

Vi har været utrolig tilfredse med vores samarbejde med Bonzer. Deres kreativitet på content-delen og deres generelle ekspertise har medvirket til, at vi på meget kort tid har set rigtig gode resultater på SEO-fronten.

I en branche, hvor der er mange dygtige spillere på markedet, er vores ultimative mål at blive top-of-mind, når det kommer til influencer marketing, og efter opstart af samarbejdet med Bonzer, er vi allerede godt på vej. Vi glæder os til vores fremtidige samarbejde, hvor vi ikke er i tvivl om, at vi nok skal nå endnu vildere resultater.

Rasmus Bruus Larsen, Founder & CMO og Astrid Dam Schiøller, Influencer Marketing Manager i Make Influence

Skal din virksomhed opnå lignende resultater med SEO? 

Har du ansvaret for den digitale performance i virksomheden? Vi har udarbejdet en guide til SEO, hvor vi kommer med vores bedste råd til, hvordan din virksomhed kan optimere jeres organiske performance.

Skal din virksomhed være Bonzers næste succesfulde case? Anmod om en gratis SEO analyse på linket herunder. Vi analyserer din virksomheds nuværende performance samt jeres konkurrenter og vurderer jeres markedsmuligheder – uanset hvor i verden jeres marked er. Vi gør vores bedste for at kunne besvare alle anmodninger.


Skal jeres virksomhed være vores næste case?

Få en SEO analyse

Vores kunder får ikke bare placeringer og trafik.

De får konverteringer.

Gratis SEO analyse